قوی ترین شاسی بلندهای چینی بازار ایران
چند سالی است که بهواسطهٔ تحریمها، ممنوعیت واردات و خروج خودروسازان مشهور از کشورمان، چینیها به یکهتازِ بخشهای قیمتی بالاتر بازار تبدیل شدهاند و شاهد عرضهٔ انواع اقسام خودروهای چینی و خصوصاً شاسیبلندها توسط شرکتهای مختلف داخلی هستیم؛ بنابراین، در شرایط کنونی کسانی که خواهان خودروهای نسبتاً قدرتمندی هستند باید در بین همین چینیها به دنبال آن باشند. ازاینرو، شاید بخواهید بدانید قویترین شاسیبلندهای حال حاضر بازار ایران کدامند. در ادامه به این سؤال پاسخ میدهیم. البته وقتی میگوییم قویترین، در مورد استانداردهای بازار ایران و قدرتهایی در حدود 200 اسب بخار حرف میزنیم پس انتظار دیدن دورانگو هلکت 700 اسب بخاری را در این لیست نداشته باشید!
4-فونیکس تیگو 8 پرو
قدرت: 197 اسب بخار
چری تیگو 8 پرو که توسط مدیران خودرو با برند فونیکس در ایران عرضه میشود، گرانترین خودروی مونتاژی بازار بهحساب میآید. قیمت کارخانهای این خودرو یک میلیارد و 794 میلیون تومان است درحالیکه این رقم در بازار به بیش از دو میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است! از این قیمتگذاریهای عجیبوغریب که بگذریم، تیگو 8 پرو یکی از قویترین شاسیبلندهای چینی بازار ایران محسوب میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت استفاده میکند که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد.
این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. البته چری چند وقتی است که نسخهٔ چهارچرخ محرک این ماشین را هم به بازار فرستاده که مدیران خودرو قصد دارد بهزودی آن را با نام تیگو 8 پرو مکس در ایران عرضه کند. این نسخه علاوه بر برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک، به پیشرانهٔ قویتر 2 لیتری توربو هم مجهز خواهد بود که با تولید 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور، تیگو 8 پرو مکس را به قویترین شاسیبلند بازار ایران تبدیل خواهد کرد. گفته شده این کراساوور چهارچرخ محرک چینی زیر 2.5 میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
3-فونیکس FX
قدرت: 197 اسب بخار
فونیکس FX جدیدترین محصول مدیران خودرو محسوب میشود که اوایل امسال رسماً رونمایی و اولین مرحلهٔ فروش آن آغاز شد. این خودرو در اصل چری اومودا 5 نام دارد که اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب میشود. فونیکس FX از زبان طراحی جدیدی بهره میبرد و در ظاهر با شاسیبلندهای قبلی چری تفاوت دارد. مدیران خودرو این کراساوور چینی را در دو تیپ به بازار کشورمان عرضه میکند. تیپ اول که اکسلنت نام دارد و گفته شده صرفاً در تعداد محدودی تولید خواهد شد، از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور و گیربکس CVT استفاده میکند.
تیپ فول FX اما که هنوز نام قطعی آن مشخص نیست، از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت تیگو 8 پرو استفاده میکند که در اینجا هم همان 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد و به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل میشود. این دو تیپ از لحاظ تجهیزات تفاوتی باهم ندارند. قیمت تیپ فول FX هنوز مشخص نیست اما ازآنجاییکه تیپ اکسلنت چندی پیش با قیمت یک میلیارد و 280 میلیون تومان برای فروش ارائه شد، انتظار میرود تیپ فول بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت داشته باشد.
2-دایون Y5
قدرت: 202 اسب بخار
دایون Y5 در حال حاضر تنها شاسیبلند چینی دو دیفرانسیل بازار ایران محسوب میشود. این خودرو همچنین برخلاف کراساوورهای چینی، از شاسی نردبانی مستقل استفاده میکند و باید آن را یک SUV دانست. Y5 که توسط صنایع خودروسازی ایلیا در ایران تولید میشود، درواقع نسخه شاسیبلند از پیکاپ کلوت یا همان دایون V5 بهحساب میآید که توسط مکث موتور در ایران به تولید میرسد. هرچند دایون Y5 از لحاظ طراحی و امکانات در برابر کراساوورهایی مثل تیگو 8 پرو حرف چندانی برای گفتن ندارد اما از تواناییهای آفرود مناسبی برخوردار است.
این شاسیبلند چینی از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی استفاده میکند که 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. Y5 با 4,771 میلیمتر طول، شاسیبلند نسبتاً بزرگی بوده و به سه ردیف صندلی با ظرفیت حمل هفت نفر مجهز است. این خودرو که از تجهیزاتی مثل دو ایربگ، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، کروز کنترل، دوربین دید عقب، قفل دیفرانسیل عقب و کنترل تهویه دیجیتالی دو منطقهای بهره میبرد، با قیمت یک میلیارد و 248 میلیون تومان عرضه میشود.
1-دیگنیتی پرستیژ
قدرت: 228 اسب بخار
دیگنیتی پرستیژ که توسط گروه بهمن مونتاژ میشود، قویترین شاسیبلند چینی حال حاضر بازار کشور بهحساب میآید و انتظار میرود بتواند این عنوان را حداقل تا پیش از عرضهٔ تیگو 8 پرو مکس حفظ کند. این خودرو که محصول دانگفنگ است و درواقع iX5 نام دارد، در ابتدا با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو و با نام دیگنیتی پرایم به بازار عرضه شد. این موتور اما با تنها 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس CVT، شتاب گیری نهچندان سریعی را به دنبال داشت و دیگنیتی را به خودروی نسبتاً تنبلی تبدیل کرده بود. به همین دلیل، در نمایشگاه خودروی تهران 1401 گروه بهمن نسخهٔ قویتر این کراساوور چینی را با نام دیگنیتی پرستیژ معرفی کرد.
این نسخه به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت مجهز شده که 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، انتقال نیرو هم حالا توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. دیگنیتی پرستیژ که با قیمت کارخانهای یک میلیارد و 120 میلیون تومان عرضه میشود، علاوه بر پیشرانه قویتر و گیربکس متفاوت، به چند آپشن جدید مثل صفحه آمپر دیجیتالی، شارژر بیسیم گوشی و نورپردازی داخلی هفترنگ مجهز شده و در ظاهر نیز از سپر جلوی متفاوت و چهار سر اگزوز دایرهای در عقب بهره میبرد.