کم صداترین ماشین های ایرانی و مونتاژی؛ از تارا و دنا تا تیگو و جک
خودروهای مدرن امروزی پیشرفتهای زیادی نسبت به چند دهه گذشته داشتهاند و این امر از هر جنبهای قابلمشاهده است. برای اکثر خریداران خودرو، میزان صدای ورودی به کابین اهمیت زیادی دارد و شاید بتوان آن را یکی از شاخصههای لوکس بودن یک خودرو ارزیابی کرد. البته باید اذعان کرد قیمت خودرو نیز نقش مهمی در این میان بازی می کند و طبیعتا محصولات لوکس بازار فضای آرامتری را در کابین ارائه خواهند کرد. سرواژههای NVH که برگرفته از عبارتهای سروصدا، لرزش و کیفیت سواری هستند معیاری مهم برای کیفیت یک خودرو به شمار میروند و واضح است که هرچقدر میزان NVH یک خودرو کمتر باشد کیفیت بهتری خواهد داشت.
تمامی پیشرانههای درونسوز صدا و لرزش مخصوص به خود را دارند اما طراحی ساختار کلی قطعات و کیفیت آنها، میزان استفاده از متریال سرکوب کننده صدا و... میتوانند روی ورود صدا به کابین تأثیر داشته باشند. جدای از پیشرانه، تماس لاستیکها با جاده و همچنین باد مخالف نیز میتوانند سبب ایجاد صدا در کابین شوند. هرچقدر کیفیت خودرو بالاتر باشد قطعاً آرامش داخل کابین نیز بیشتر خواهد بود. با تمامی این تفاسیر، طبیعی است که نباید انتظار چندانی از خودروهای قدیمی داخلی داشته باشیم و همه ما نیز تجربه رانندگی با آنها و میزان صدای موجود در کابین را داریم اما برخی مدلهای تولیدی نسبت به بقیه صدای کمتری دارند و همین موضوع تأثیر زیادی روی تجربه سواری با آنها میگذارد. بر همین اساس تصمیم گرفتهایم لیستی از کم صداترین ماشین های ایرانی شامل نسخههای داخلی و مونتاژی چینی را تهیه کنیم و از شما عزیزان نیز درخواست داریم تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.
در همین زمینه بخوانید:
- خودروهای اقتصادی (زیر ۴۰۰ میلیون تومان) بازار ایران کدامند؟
- راهنمای خرید خودروی ایرانی و چینی با قیمت یک میلیارد تومان / سال ۱۴۰۲
- راهنمای خرید گران ترین خودروهای چینی بازار ایران؛ چری تیگو ۸ و فیدلیتی و دیگنیتی و لاماری
کم صداترین ماشین های ایرانی
در ادامه لیست کم صداترین ماشین های ایرانی را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم اما ذکر این نکته مهم است که خودروهای موجود در لیست صرفاً بر اساس تجربیات و نظرات شخصی حضور دارند و هیچگونه آزمایش علمی و عملی برای اندازهگیری میزان صدای ورودی به کابین در سرعت مشخصی انجام نشده است.
- تارا
یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو با نام تارا در بازار حضور دارد که نسبت به سایر محصولات این شرکت مدرنتر به نظر میرسد. تارا بر پایه پلتفرم پژو 301 ساخته شده است. طراحی تارا اگرچه چنگی به دل نمیزند اما نسبت به دیگر خودروهای ایرانخودرو منسجمتر و آیرودینامیک تر است و در کابین هم از متریال باکیفیتتری استفاده شده است. مجموع این موارد به همراه پیشرانه بهروز شده TU5 باعث شدهاند تارا صدای کمتری در کابین داشته باشد. این پیشرانه در حال حاضر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
- دنا پلاس توربو اتوماتیک
پلتفرم دنا همان پژو 405 چند دهه پیش است و نباید انتظار چندانی از آن داشت اما کیفیت ساخت بهتر و صدای کمتر پیشرانه توربو باعث میشوند در کابین دنا پلاس صدای کمتری را بشنوید. پیشرانه 1.7 لیتری توربوی این خودرو 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتون متر قدرت تولید میکند و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز نیرو را راهی چرخهای جلو میکند. البته باید دقت داشت میزان صدای ورودی به کابین تحت تأثیر عواملی همچون طراحی بدنه، کیفیت ساخت، نوع پیشرانه و حتی رینگ و لاستیک انتخابی است و نباید محصولات قدیمی داخلی را با نمونههای مدرن امروزی مقایسه کرد.
- سورن پلاس
سورن پلاس از نظر پلتفرم و پیشرانه تفاوتی با دنا پلاس ندارد و به همین خاطر میزان صدای ورودی به کابین نیز تقریباً مشابه آن خواهد بود. البته صدای پیشرانه در دورهای بالا بیش از پیش وارد کابین میشود و شاید از این نظر تجربه ناخوشایندی باشد. همچنین پانلهای درب این خودرو با گذشت چند سال از تولید به سروصدا میافتند که مالک باید به فکر صداگیری آنها باشد. سورن پلاس از پیشرانه 1.7 لیتری با 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتون متر گشتاور استفاده میکند.
- چری تیگو 7 پرو، تیگو 8 و آریزو 6
دو نمونه از جدیدترین محصولات چری در ایران شاسی بلندهای تیگو 7 پرو و تیگو 8 هستند که اتفاقاً با استقبال مشتریان نیز مواجه شدهاند. نسل قبلی تیگو 7 در کشورمان شاید به اندازه نسل جدید محبوب نشد اما آن مدل نیز به دلیل عایقبندی مناسب کابین صدای زیادی نداشت. در نسل جدید همهچیز ارتقا یافته و استفاده از گیربکس CVT به همراه متریال باکیفیتتر باعث شدهاند کابین تیگو 7 پرو جزو ساکتترین کابینها در بین خودروهای بازار کشور باشد. البته درصورتیکه پیشرانه را تحتفشار قرار دهید گیربکس دور پیشرانه را بالا نگه میدارد که این امر باعث ورود صدای بیشتر به کابین خواهد شد. نیروگاه آهنین تیگو 7 پرو از نوع 1.5 لیتری توربو با 157 اسب بخار قدرت و 230 نیوتون متر گشتاور است که این نیرو از طریق گیربکس CVT به چرخها منتقل میشود.
دیگر محصولات مونتاژی مدیران خودرو همچون تیگو 8 و آریزو 6 نیز کیفیت مشابه تیگو 7 پرو دارند و در دورهای پایین و میانی پیشرانه کاملاً آرام و ساکت هستند و تجربه سواری خوبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهند اما اگر به دنبال رانندگی پرفشار و با دور بالا باشید به ناچار باید کمی صدای بیشتر را نیز تحمل کنید هرچند میزان صدای موجود در کابین این دو خودرو را نمیتوان با مدلهای قدیمی یاد شده در بالا مقایسه کرد.
- فیدلیتی و دیگنیتی بهمن
دو شاسیبلند مونتاژی بهمن جزو دیگر خودروهای چینی بازار هستند که از نظر میزان صدای موجود در کابین جزو کم صداترین ماشین های ایرانی به شمار میروند. فیدلیتی در واقع محصولی از چری است که با نام جتور X70 تولید و عرضه میشود. کابین مدرن این خودرو حس و حال خوبی دارد و استفاده از پیشرانه توربو به همراه عایقبندی مناسب سبب ورود صدای کمتر به داخل کابین خواهد شد. فیدلیتی همانند اکثر شاسی بلندهای چینی به پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتون متر گشتاور مجهز است. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته دوکلاچه راهی چرخها میشود.
دیگنیتی هم دیگر خودروی چینی مونتاژی توسط بهمن است که عنوان قویترین خودروی داخلی را نیز یدک میکشد. دیگنیتی در واقع دانگ فنگ iX5 است که با این نام در کشورمان عرضه میشود. استفاده از پیشرانه پرقدرت به همراه گیربکس ساخت کشور کره جنوبی باعث میشوند این مجموعه هماهنگ صدای کمتری تولید کند. متریال نسبتاً باکیفیت و عایقبندی مناسب نیز بر کاهش صدای ورودی به داخل کابین تأثیر دارند. پیشرانه 2 لیتری توربوی دیگنیتی پرستیژ 230 اسب بخار قدرت و 355 نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
- K7 و S5 کرمان موتور
دیگر شاسی بلندهای چینی کشور K7 و S5 مونتاژ کرمان موتور هستند که از نظر میزان صدای ورودی به کابین کم و بیش وضعیت مشابه دیگر خودروهای چینی یاد شده را دارند. K7 از پیشرانه توربو و گیربکس دوکلاچه سود میبرد و میزان صدای تولیدی این مجموعه در دورهای پایین چندان زیاد نیست. پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری K7 قدرت 171 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتون متر خود را به گیربکس 6 سرعته تحویل میدهد. S5 نیز جزو قدیمیترین محصولات چینی بازار به شمار میرود و اگرچه میزان صدای کابین آن نسبت به K7 بیشتر است اما در مقایسه با خودروهای قدیمی تولید داخل کاملاً پذیرفتنی خواهد بود. پیشرانه این خودرو نیز مشخصاتی مشابه K7 دارد.
نظر شما درباره خودروهای یاد شده چیست؟ لطفاً تجربیات خود دراینباره را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.