بهترین خودروهای 2023 از دید کيفيت رانندگی و هندلینگ

شنبه 9 دی 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-11
وب سایت موتورترند در این لیست خودروهایی که پیست Figure-8 را سریع‌تر از همه طی کرده و بالاترین چسبندگی جانبی را ثبت کرده‌اند، منتشر کرده است.
تبلیغات

هندلینگ اصطلاحاً به فرمان‌پذیری یک خودرو و رفتار دینامیکی آن در پیچ‌ها گفته می‌شود. موتورترند برای سنجش و ارزیابی هندلینگ خودروها، معیاری بنام پیست Figure-8 دارد. این پیست کوتاهی به شکل عدد 8 لاتین است که چسبندگی و توانایی پیچیدن خودروها را به‌خوبی به چالش می‌کشد. در این آزمایش، علاوه بر اینکه تایم خودروها در پیمودن یک دور پیست ثبت می‌شود، حداکثر شتاب جانبی که خودرو می‌تواند تحمل کند هم سنجیده خواهد شد. از بین بیش از 200 خودرویی که موتورترند در سال 2023 آزمایش کرده است، مدل‌هایی که در ادامه خواهید دید بهترین عملکرد را در پیست Figure-8 و درنتیجه بهترین هندلینگ را داشته‌اند.

تایم پیست: 23.7 ثانیه

شتاب جانبی: 1.06 جی

موستانگ دارک هورس با کمک‌فنرهای مگنه‌راید استاندارد، آنتی‌رول بارهای قوی‌تر، عناصر آیرودینامیکی کاربردی و لاستیک‌های پیرلی P زیرو تروفئو RS که در قالب پکیج هندلینگ 5 هزار دلاری ارائه می‌شوند، در پیست بسیار مطمئن عمل می‌کند. شتاب جانبی 1.06 جی این خودرو تنها چند صدم با شلبی GT350R فاصله دارد که 135 کیلوگرم وزن سبک‌تری داشت. دارک هورس خیلی خوب می‌پیچد و از پیچ‌های پیست Figure-8 خارج می‌شود. این خودرو با 500 اسب بخار قدرت، هرچند با کنار رفتن چلنجر و کامارو بی‌رقیب شده اما هنوز هم چیزهایی برای اثبات دارد.

کپی لینک

9-ب‌ام‌و M2

تایم پیست: 23.5 ثانیه

شتاب جانبی: 1.04 جی

نسخهٔ پایهٔ نسل جدید ب‌ام‌و M2 از تمام نسخه‌های نسل قبلی مثل کامپتیشن و CS بهتر عمل کرده است. البته مطمئناً این عملکرد چشمگیر به لطف پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با 460 اسب بخار قدرت، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی حاصل شده است اما چیزی که بیش از همه چشمگیر به نظر می‌رسد، چسبندگی، متانت و اعتمادبه‌نفس M2 در پیچ‌ها است. تاکنون هیچ M2 دیگری به این اندازه توانمند، فرمان‌بردار و قابل‌اعتماد نبوده و این خودرو در قیاس با نسل قبلی خودروی کاملاً متفاوتی به نظر می‌رسد.

کپی لینک

8-پورشه کاین توربو GT

تایم پیست: 23.4 ثانیه

شتاب جانبی: 1.04 جی

کاین توربو GT که اخیراً مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است، با پیشرانهٔ V8 توئین توربوی 660 اسب بخاری، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک، برای بازنویسی کتاب رکوردها به میدان آمده است. این خودرو علاوه بر اینکه عنوان سریع‌ترین شاسی‌بلند تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ را از آن خود کرده است، امسال پنج رکورد از هفت رکورد تست پرفورمنس شاسی‌بلندهای موتورترند را هم شکسته است. البته توربو GT هنوز هم نتوانسته سریع‌ترین شاسی‌بلند سال 2023 در پیست Figure-8 لقب بگیرد.

کپی لینک

7-مرسدس AMG SL55

تایم پیست: 23.3 ثانیه

شتاب جانبی: 1.04 جی

نسل جدید مرسدس بنز SL به‌طور انحصاری زیر چتر AMG قرار گرفته است و بنابراین حالا می‌توان انتظار داشت که این رودستر با سقف پارچه‌ای، پرفورمنس بالایی داشته باشد. به نظر می‌رسد SL55 چهارچرخ محرک که بین SL43 محرک عقب پایه و SL63 چهارچرخ محرک پرچم‌دار قرار می‌گیرد، بهترین عضو خانوادهٔ SL باشد. تایم پیست این مدل 0.3 ثانیه نسبت به نسخهٔ قوی‌تر SL63 سریع‌تر بوده و SL55 را به تنها کانورتیبل لیست 10 خودروی برتر سال تبدیل کرده است.

کپی لینک

6-پورشه 911 کاررا T

تایم پیست: 23.3 ثانیه

شتاب جانبی: 1.05 جی

در حال حاضر، 26 نسخهٔ مختلف از پورشه 911 قابل خریداری است که از این تعداد، دو مدل جدید توسط موتورترند آزمایش شده و هردو در این لیست جای گرفته‌اند اما چیزی که کاررا T را منحصربه‌فرد می‌کند، این است که مدل موردبحث عملاً یک کاررای پایه با تمام قطعات نسخهٔ قوی‌تر و سریع‌تر GTS (به‌جز پیشرانه) و با قیمتی بسیار کمتر از کاررا S است. البته این خودرو با گیربکس هفت سرعتهٔ دستی، مطمئناً سریع‌ترین یا پرشتاب‌ترین 911 بازار نیست بلکه برای افرادی ساخته شده که اتصال مکانیکی و درگیری در رانندگی را بیش از هر چیز دیگری ارزشمند می‌دانند.

تایم پیست: 23.1 ثانیه

شتاب جانبی: 1.08 جی

اوروس پرفورمانته با 666 اسب بخار قدرت، در مقایسه با اوروس S ارزان‌تر، بجای فنرهای بادی تطبیقی به فنرهای پیچشی فولادی مجهز است، نزدیک به 2.5 سانتی‌متر ارتفاع کمتری دارد و فاصلهٔ عرضی چرخ‌های آن‌هم کمی بیشتر است. همچنین در این نسخه برای کاهش وزن از فیبر کربن در پانل‌های بدنه، دریچه‌های هوا، اسپلیتر و بال عقب به‌علاوهٔ اگزوز تیتانیومی استفاده شده است. علاوه بر این، لامبورگینی با همکاری پیرلی، لاستیک‌های اختصاصی نرم و فوق‌العاده چسبنده‌ای را برای پرفورمانته تدارک دیده است. نتیجه این اقدامات خلق خودرویی است که رکورد پیست و شتاب جانبی را در بین تمام شاسی‌بلندهایی که موتورترند تا به امروز آزمایش کرده شکسته است.

تایم پیست: 22.5 ثانیه

شتاب جانبی: 1.10 جی

هنگامی‌که اولین کوروت موتور وسط در سال 2020 به بازار آمد، با قرار گرفتن پیشرانه در جای مناسب، به خودروی بهتری تبدیل شد و یک شاهکار در اولین تلاش لقب گرفت اما این مانع عرضهٔ نسخهٔ حتی بهتر Z06 در سال 2022 نشد. حال شورلت با ارائهٔ کوروت E-Ray هیبریدی، خانوادهٔ این ماشین را بازهم بزرگ‌تر کرده است. E-Ray که با سامانهٔ چهارچرخ محرک و قابلیت تمام الکتریکی محرک جلو، سنت‌های کوروت را زیر پا گذاشته، در مسیر پرفورمنس رو به بالای این ماشین هرگز اختلال ایجاد نکرده و با شتابی مشابه Z06 اما هندلینگ بهتر از استینگری، توانایی‌های خود را اثبات کرده است.

کپی لینک

3-شورلت کوروت Z06

تایم پیست: 22.3 ثانیه

شتاب جانبی: 1.12 جی

اولین کوروت Z06 که موتورترند آزمایش کرد، نمونه‌ای با تنظیمات پیست بود که جایزهٔ خودروی پرفورمنس سال 2023 را از آن خود کرد. اخیراً اما این وب‌سایت فرصت رانندگی با Z06 با تنظیمات خیابان را هم پیدا کرده که کمی از توانایی‌های هندلینگ را در قبال راحتی بیشتر قربانی می‌کند. در این نسخه واکنش فرمان کمی کمتر شده اما حتی بااین‌وجود هم Z06 توانست در پیست تایم چشمگیر 22.3 ثانیه را ثبت کند و در جایگاه سوم لیست 10 خودروی برتر سال 2023 قرار گیرد. البته برای مقایسه، تایم نسخهٔ اول 21.9 ثانیه بود که می‌توانست جایگاه دوم لیست را به خود اختصاص دهد.

کپی لینک

2-پورشه 911 GT3 RS

تایم پیست: 21.9 ثانیه

شتاب جانبی: 1.18 جی

GT3 RS جایگاه ویژه‌ای در این نسل از پورشه 911 دارد. هیچ 911 جاده‌ای دیگری تا این حد روی پیست متمرکز نبوده تا جایی که با یک رانندهٔ مسابقه پشت فرمان، این GT3 می‌تواند شانه‌به‌شانهٔ برادر مخصوص پیست خود یعنی GT3 Cup پیش برود. بال عقب بزرگ این ماشین داون‌فورس را نسبت به نسل قبلی دو برابر کرده و تعداد زیادی تنظیمات دینامیکی به راننده این امکان را می‌دهد تا رفتار هندلینگ را طبق تفاوت‌های هر پیست تنظیم کند. GT3 RS به‌واقع یک خودروی مسابقه برای جاده است.

کپی لینک

1-فراری 296 GTB

تایم پیست: 21.7 ثانیه

شتاب جانبی: 1.15 جی

فراری 296 GTB به لطف بهره‌مندی از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو، موتور الکتریکی شار محوری بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه، مجموع قدرت 830 اسب بخار، تکنولوژی فرمول یک و وزن 1600 کیلوگرمی، تعجبی ندارد که در صدر لیست سالانهٔ بهترین هندلینگ موتورترند قرار گرفته است. علاوه بر این، سوپراسپرت فراری رکورد پیست Figure-8 را شکسته و با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 2.3 ثانیه، سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ موتورترند لقب گرفته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.