خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید ارائه کردند (قسمت آخر)

شنبه 7 بهمن 1402 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
First-20
در این سری مطالب طی سه قسمت، نگاهی به تمام خودروهایی خواهیم داشت که در طول تاریخ با ارائهٔ تکنولوژی‌های جدید برای اولین بار، جهان را تغییر دادند.
تبلیغات
فهرست مطالب

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت دوم)

کپی لینک

اولین هدآپ دیسپلی: الدزمبیل کاتلاس سوپریم سال 1988

نمایش اطلاعات مهم در خط دید راننده از دنیای هوانوردی وارد خودروها شد زیرا این سیستم اولین بار در دههٔ 40 در هواپیماها ظاهر شد. اولین نسخهٔ هدآپ دیسپلی برای خودرو توسط جنرال موتورز توسعه پیدا کرد و ابتدا روی 50 نمونه الدزمبیل کاتلاس سوپریم کانورتیبل ایندی 500 پیس کار نصب و در اختیار خریداران خاصی قرار داده شد. در سال 1990 اما هدآپ دیسپلی به‌عنوان یک آپشن برای کاتلاس سوپریم ارائه شد. این سیستم سرعت خودرو را روی شیشهٔ جلو به نمایش درمی‌آورد. حتی هنوز هم هدآپ دیسپلی در خودروهای امروزی آپشنی گران‌قیمت و نسبتاً کمیاب است.

کپی لینک

اولین دوربین دنده‌عقب: تویوتا سوآرر سال 1991

هرچند کانسپت بیوک سنتوریون سال 1956 به دوربین دنده‌عقب مجهز بود اما این تکنولوژی تا سال 1991 در خودروهای تولیدی ظاهر نشد. اولین خودرویی که به دوربین دنده‌عقب مجهز شد، تویوتا سوآرر بود که فقط در بازار ژاپن عرضه می‌شد. این خودرو به دوربینی روی اسپویلر عقب مجهز بود که تصاویر را به نمایشگر رنگی روی داشبورد می‌فرستاد.

کپی لینک

اولین چراغ‌های زنون: ب‌ام‌و سری 7 سال 1992

چراغ‌های زنون به‌طور مشترک توسط بوش و هلا توسعه پیدا کردند و اولین بار روی ب‌ام‌و سری 7 سال 1992 نصب شدند. البته در این خودرو چراغ‌های زنون فقط برای نورپایین استفاده شدند و اولین خودرویی که از این چراغ‌ها هم برای نورپایین و هم نوربالا استفاده کرد مرسدس بنز CL سال 1999 بود. این چراغ‌های بای‌زنون نام گرفتند. لامپ‌های زنون نور بیشتر، سه برابر عمر بیشتر و حدود 30 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن دارند.

کپی لینک

اولین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی: مرسدس بنز CL600 سال 1995

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC که با جلوگیری از سر خوردن چرخ‌های جلو و عقب به کاهش تصادفات کمک می‌کند، اولین بار در مرسدس بنز CL600 ارائه شد. در سال 1997 مرسدس این تکنولوژی را در A کلاس هم ارائه کرد.

کپی لینک

اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه: تویوتا پریوس سال 1997

ایدهٔ خودروی هیبریدی قدیمی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. فردیناند پورشه در اوایل دههٔ 1900 به ساخت خودروهای بنزینی الکتریکی پرداخت و مرسدس در اوایل دههٔ 80 این نوع قوای محرکه را آزمایش کرد. بااین‌حال، خودرویی که این فناوری را متداول کرد، تویوتا پریوس بود. نسل اول این خودرو در سال 1997 با پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی به بازار عرضه شد که با وجود پیچیدگی، بسیار قابل‌اعتماد بود.

کپی لینک

اولین کروز کنترل تطبیقی: مرسدس بنز S کلاس سال 1998

کروز کنترل تطبیقی از رادار یا دوربین برای کنترل خودکار سرعت و فاصله از خودروی جلویی استفاده می‌کند. اولین خودرویی که به کروز کنترل تطبیقی کاملی که امروز می‌شناسیم مجهز شد، مرسدس بنز S کلاس نسل W220 در سال 1998 بود.

کپی لینک

اولین سیستم کنترل فعال تعلیق: مرسدس بنز CL سال 1999

مرسدس بنز CL نسل C215 اولین سیستم کنترل فعال تعلیق جهان را در سال 1999 ارائه کرد. این سیستم با استفاده از سیلندرهای هیدرولیکی در سیستم تعلیق، از حرکات ناخواستهٔ بدنه مثل شیرجه زدن هنگام ترمز گیری‌های شدید جلوگیری می‌کرد و هندلینگ و راحتی خودرو را بهبود می‌بخشید. در سال 2013 نیز مرسدس این سیستم را به دوربینی مجهز کرد که جاده را اسکن کرده و فوراً تعلیق را متناسب با شرایط مسیر تنظیم می‌کرد. این آپشن با نام کنترل بدنهٔ جادویی اولین بار در S کلاس نسل W222 ارائه شد.

کپی لینک

اولین دوربین دید در شب: کادیلاک دویل سال 2000

جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که در سال 2000 سیستم دید در شب را در کادیلاک دویل ارائه کرد. این سیستم از یک سنسور مادون‌قرمز برای نمایش اشیاء روی هدآپ دیسپلی خودرو استفاده می‌کرد. سیستم دید در شب به‌عنوان یک آپشن 2 هزار دلاری ارائه شد و در سال اول عرضه 7 هزار نفر آن را برای دویل سفارش دادند.

کپی لینک

اولین ترمز پارک برقی: ب‌ام‌و سری 7 سال 2001

مشکل بزرگ ترمزدستی مکانیکی، اشغال فضای کابین است زیرا باید فضای زیادی بین صندلی‌ها برای نصب اهرم ترمز مکانیکی در نظر گرفته شود. ازاین‌رو، برخی خودروسازان با راه‌های مختلفی سعی در حل این مشکل داشتند. به‌عنوان‌مثال، مرسدس سال‌ها ترمز پایی را ارائه می‌کرد اما استفاده از آن دشوار بود. ب‌ام‌و اما با ارائهٔ اولین ترمزدستی برقی جهان، ابن مشکل را یک‌بار برای همیشه حل کرد.

کپی لینک

اولین سیستم کنترل صوتی: اینفینیتی Q45 سال 2002

با عرضهٔ اینفینیتی Q45 به بازار، برای اولین می‌شد ناوبری را از طریق صحبت کردن کنترل کرد. البته از آن زمان تا به امروز، سیستم‌های کنترل صوتی همواره با مشکلاتی مواجه بود و عملکرد بی‌نقصی نداشته‌اند.

کپی لینک

اولین گیربکس دوکلاچه: فولکس‌واگن گلف R32 سال 2003

پورشه در دههٔ 80 توسعهٔ گیربکس‌های دوکلاچه را برای استفاده در خودروهای مسابقه‌ای آغاز کرد اما خیلی طول کشید تا بتوانیم این نوع گیربکس را در خودروهای تولیدی ببینیم. اولین خودروی تولیدی جاده‌ای که به گیربکس دوکلاچه مجهز شد، گلف R32 سال 2003 بود. این گیربکس شش سرعته می‌توانست نیرو را به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل کند.

کپی لینک

اولین سیستم پارک خودکار: تویوتا پریوس سال 2003

این سیستم برای کسانی که با پارک کردن خودرو مشکل داشتند یک موهبت الهی بود. اولین خودرویی که به سیستم پارک خودکار مجهز شد، تویوتا پریوس سال 2003 در بازار ژاپن بود. سه سال بعد تویوتا این سیستم را در لکسوس LS برای دیگر بازارها هم ارائه کرد.

کپی لینک

اولین سیستم هشدار نقطهٔ کور: ولوو S80 سال 2006

ولوو اولین شرکتی بود که سیستم پایش نقاط کور را در سدان S80 ارائه کرد. این سیستم با استفاده از دوربین‌های کوچکی که زیر آینه‌های جانبی نصب شده بود، وسایل نقلیه را در نقاط کور خودرو تشخیص داده و چراغ هشداری را در داخل خودرو کنار آینهٔ سمت چپ روشن می‌کرد.

کپی لینک

اولین ترمز اضطراری خودکار: مرسدس بنز S کلاس سال 2006

مرسدس بنز اولین سیستم ترمز اضطراری خودکار جهان را در سال 2006 ارائه کرد. این سیستم به‌عنوان یک آپشن برای S کلاس نسل W221 و CL نسل C216 قابل سفارش بود. این سیستم با استفاده از رادار، مسیر پیش رو را بررسی کرده و در صورت تشخیص برخورد قریب‌الوقوع، سیگنالی به ECU ارسال می‌کرد تا به راننده هشدار دهد. در صورت عدم واکنش راننده، سیستم به‌طور خودکار 40 درصد از قدرت ترمزها را اعمال می‌کرد. این فرایند در چند میلی‌ثانیه انجام می‌شد. طبق تحقیقات مرسدس، این سیستم می‌توانست از 70 درصد تصادفات جلوگیری کند.

کپی لینک

اولین چراغ‌های LED: لکسوس LS600h سال 2006

چراغ‌های LED بسیار کم‌مصرف هستند و عمری طولانی دارند. اولین خودرویی که به چراغ‌های جلوی LED مجهز شد، لکسوس LS600h بود. البته اینجا هم ابتدا از چراغ‌های LED برای نورپایین استفاده شد و یک سال بعد آئودی سوپراسپرت R8 را برای نوربالا و نورپایین به چراغ‌های LED مجهز کرد.

کپی لینک

اولین چراغ‌های لیزری: آئودی R8 LMX سال 2014

چراغ‌های لیزری با نصف مصرف انرژی چراغ‌های LED، نور بیشتری تولید می‌کنند. آئودی اولین شرکتی بود که چنین تکنولوژی را در R8 LMX تولید محدود سال 2014 ارائه کرد. از این خودرو فقط 99 دستگاه ساخته شد اما تنها چند هفته بعد، ب‌ام‌و چراغ‌های لیزری را به‌عنوان آپشن برای i8 ارائه کرد.

کپی لینک

اولین پیشرانهٔ نسبت تراکم متغیر: اینفینیتی QX50 سال 2017

نسل دوم اینفینیتی QX50 در نمایشگاه لس‌آنجلس 2017 با اولین پیشرانهٔ نسبت تراکم متغیر جهان معرفی شد. این تکنولوژی باعث شد پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ اینفینیتی با 270 اسب بخار قدرت، بدون افزودن وزن و پیچیدگی سیستم هیبریدی، مصرف سوخت کمتر و پرفورمنسی مشابه نسل قبلی با موتور V6 داشته باشد.

کپی لینک

اولین سیستم امنیتی با اثرانگشت: هیوندای سانتافه سال 2019

هیوندای در سانتافه سیستم امنیتی جدیدی را ارائه کرد که با استفاده از حسگر اثرانگشت، راننده می‌توانست با لمس یک سنسور کوچک که روی دستگیرهٔ در نصب شده بود، قفل خودرو را باز کرده و با قرار دادن انگشت روی دکمهٔ استارت، خودرو را روشن کند. با این سیستم، سارقان نمی‌توانستند خودرو را روشن کنند.

کپی لینک

اولین نمایشگر OLED خمیده: کادیلاک اسکالید سال 2020

کادیلاک اولین نمایشگر OLED خمیدهٔ جهان را در نسل پنجم اسکالید که در اویل سال 2020 معرفی شد ارائه کرد. تراکم پیکسلی این نمایشگر دو برابر یک تلویزیون 4K است و آن‌قدر روشن است که نیازی به قاب سایه‌بان روی نمایشگر ندارد.

پایان

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.