شاسی‌بلندهایی که فراموش شدند، قسمت دوم، از پونتیاک تورنت تا کیا موهاوی

چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Cars-13
در این مطالب طی دو قسمت با شاسی‌بلندهایی آشنا خواهیم شد که سال‌ها پیش از محبوبیت این خودروها به بازار آمدند و امروز کاملاً فراموش شده‌اند.
تبلیغات

میتسوبیشی که در سال‌های 1985، 1992 و 1993 در رالی طاقت‌فرسای پاریس داکار به پیروزی رسیده بود، درس‌هایی که از سال‌ها مسابقه در خشن‌ترین مناطق روی کره زمین آموخته بود را در یک سوپر شاسی‌بلند تولید محدود جاده‌ای به کار گرفت. پاجرو اوولوشن به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 مجهز شده بود که 275 اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحویل می‌داد. گلگیرهای برجسته، بال روی سقف و دیگر قطعاتی که از موتوراسپرت آمده بودند هم از ویژگی‌های ظاهری این ماشین بودند. از پاجرو اوولوشن تنها حدود 2,500 دستگاه ساخته شد و ازآنجایی‌که شاسی‌بلندهای پرفورمنس در دههٔ 90 اندک بودند، این تعداد خیلی سریع به فروش رسید.

کپی لینک

دوج رمشارژر سال 1998

عرضهٔ نسل دوم دوج رمشارژر در سال 1993 در بازار آمریکا خاتمه یافت اما تا سال 1996 همچنان در مکزیک عرضه می‌شد. دوج قصد نداشت نسل جدیدی را برای رمشارژر توسعه دهد زیرا تقاضا برای شاسی‌بلندهای دودر بسیار کاهش پیدا کرده بود اما وضعیت در مکزیک متفاوت بود و به همین دلیل، بخش مکزیکی دوج نسل سوم رمشارژر را به‌طور خاص برای بازار این کشور توسعه داد. این شاسی‌بلند جدید که در سال 1998 معرفی شد، بر اساس پیکاپ رم ساخته شده بود و دو خودرو از جلو یکسان بودند. دوج برای کاهش هزینه‌ها، بخش عقبی رمشارژر را هم از مینی‌ون کاروان گرفته بود. تولید این خودرو در سال 2001 پس از فروش حدود 30 هزار دستگاه خاتمه یافت.

کپی لینک

ایسوزو آکسیوم سال 2001

ایسوزو در ابتدای قرن بیست و یکم، برای خریدارانی که توانایی‌های یک شاسی‌بلند را در پکیجی لوکس‌تر می‌خواستند، مدلی بنام آکسیوم را ارائه کرد. این خودرو بر اساس مدل رودئو ساخته شده بود اما هیچ شباهتی به آن نداشت. بااین‌حال، آکسیوم آن‌طور که مدیران ایسوزو انتظار داشتند موفق عمل نکرد زیرا از یک سو تحت‌الشعاع رقبا قرار گرفت و از سوی دیگر، بازار ایسوزو در ایالات‌متحده رو به افول بود. از سال 2001 تا 2004 تنها حدود 25 هزار دستگاه آکسیوم در کارخانهٔ مشترک ایسوزو با سوبارو در ایندیانا طول شد که اکثر آن‌ها در خود آمریکا عرضه شدند.

کپی لینک

میتسوبیشی انداور سال 2003

انداور اولین خودروی میتسوبیشی بود که به‌طور خاص برای بازار ایالات‌متحده طراحی شد اما با رقبای قدری مثل فورد اکسپلورر مواجه شد. ظاهر ناجور هم مزید بر علت شد تا انداور نتواند به هدف فروش سالانه 80 هزار دستگاه میتسوبیشی نزدیک شود. این خودرو در اولین سال حضور کامل در بازار آمریکا تنها 32 هزار دستگاه فروخت و پس‌ازآن هرسال این رقم کاهش یافت تا اینکه در سال 2011 کنار گذاشته شد. این شاسی‌بلند در کارخانهٔ میتسوبیشی در ایلینوی تولید می‌شد که اکنون خودروهای الکتریکی ریویان را تولید می‌کند.

کپی لینک

جی‌ام‌سی انووی XUV سال 2004

جی‌ام‌سی در اواسط دههٔ 2000 قسمت عقب شاسی‌بلند نسبتاً محبوب انووی خود را به اتاق بار پیکاپ مانند با سقف بازشو تبدیل کرد. این کار حدود صد کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرد که نه‌تنها پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر قادر به جبران آن نبودند بلکه هندلینگ خودرو را هم به هم می‌ریخت. به همین دلیل، درحالی‌که جنرال موتورز فروش 100 هزار دستگاه در سال را پیش‌بینی کرده بود، طی دو سال تنها 13 هزار دستگاه از انووی XUV فروخته شد.

کپی لینک

پونتیاک تورنت سال 2005

در ابتدای قرن بیست و یکم، پونتیاک در بین برندهای مختلف جنرال موتورز گم شده بود و خودروهایی مثل آزتک هم نتوانستند شرایط را تغییر دهند. سپس تورنت به‌عنوان جایگزین آزتک به بازار آمد و همان‌طور که انتظار می‌رفت طراحی بسیار محافظه‌کارانه‌تری را به نمایش گذاشت. این خودرو بر اساس شورلت اکوئناکس ساخته شده بود اما بازهم نتوانست موفق کند و پونتیاک را نجات دهد. درحالی‌که شورلت نزدیک به نیم میلیون دستگاه اکوئناکس فروخت، فروش تورنت تنها کمی بیش از 100 هزار دستگاه بود.

کپی لینک

ساب X9-7 سال 2005

جنرال موتورز که سال‌ها به مهندسی برند (ری‌بج) اعتیاد داشت، اولین شاسی‌بلند ساب را هم با همین شیوه تولید کرد. بااین‌حال، X9-7 ارتباط بسیار کمی با ساب داشت و بر پایهٔ پلت‌فرم پرکاربرد GMT360 ساخته شده بود که در خودروهایی مثل شورلت تریل‌بلیزر و الدزمبیل براوادا هم به کار رفته بود. البته X9-7 گران‌ترین نسخه در بین برادران پرتعداد خود بود و با تجهیزات فراوانی پر شده بود تا بتواند در بخش لوکس بازار رقابت کند. بااین‌حال، شاسی‌بلند ساب نتوانست زیرساخت غیرلوکس خود را پنهان کند و پس از ساخت 86 هزار دستگاه در اوهایو، هم X9-7 و هم خود ساب به تاریخ پیوستند.

کپی لینک

کرایسلر آسپن سال 2006

طی یکی دو دههٔ اخیر، کرایسلر خودروهای هیجان‌انگیز زیادی تولید نکرده و آسپن هم یکی از همین مدل‌های ناموفق است. این خودرو بر اساس دوج دورانگو ساخته شده و برادر لوکس‌تر آن محسوب می‌شد. بااین‌حال، دورانگو خود بر پایهٔ پیکاپ رم شکل گرفته بود و از اکسل عقب صلب استفاده می‌کرد؛ بنابراین، آسپن شاسی‌بلند لوکسی بود که در پیکاپ ریشه داشت. به همین دلیل، شاسی‌بلند کرایسلر فروش پایینی داشت و فقط دو سال روی خط تولید دوام آورد.

کپی لینک

سوزوکی XL-7 سال 2006

نسل اول XL-7 اساساً یک گرند ویتارای کشیده بود اما نسل دوم شرایط متفاوتی داشت. این یکی دیگر از شاسی‌بلندهایی بود که بر اساس شورلت اکوئناکس ساخته شده و یکی از محصولات متعدد همکاری جنرال موتورز و سوزوکی بود. البته XL-7 با ارائهٔ صندلی‌های ردیف سوم، با همتایان جنرال موتورزی خود متفاوت بود اما از همان پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 پرمصرف GM استفاده می‌کرد. این خودرو زمانی راهی بازار آمریکا شد که قیمت سوخت رو به افزایش بود و به همین دلیل تنها دو سال به تولید رسید. از XL-7 حدود 50 هزار دستگاه ساخته شده و سوزوکی در سال 2013 به‌طور کامل از بازار آمریکا خارج شد.

کپی لینک

ایوکو مسیف سال 2007

مسیف که در سال 2007 در برخی بازارهای خاص عرضه شد، نسخهٔ ایتالیایی از یک شاسی‌بلند اسپانیایی بود که ریشه در بریتانیا داشت. این شاسی‌بلند چندملیتی بر اساس سانتانا PS10 ساخته شده بود که خود بر پایهٔ لندروور دیفندر شکل گرفته بود. بااین‌وجود، مسیف از نمای جلوی منحصربه‌فردی بهره می‌برد که توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود. این شاسی‌بلند در داخل نیز از فضایی بروز شده با قطعات ایوکو بهره می‌برد. مسیف در نسخه‌های شاسی‌بلند دودر و چهاردر و پیکاپ دودر ساخته می‌شد. سالانه حدود 4,500 دستگاه از این ماشین تولید می‌شد که اکثر آن‌ها به دست سازمان‌های دولتی ایتالیا می‌رسیدند. پس از ورشکستگی سانتانا در سال 2011، تولید ایوکو مسیف هم خاتمه یافت.

کپی لینک

کیا موهاوی سال 2008

موهاوی که در بازار آمریکا با نام بورگو عرضه می‌شد، شاسی‌بلند سه ردیفه با شاسی مستقل و پیشرانه‌های V6 و V8 بود. این خودرو اما در زمانی که نام کیا بسیار کمتر از امروز شناخته‌شده بود، در ایالات‌متحده نتوانست موفق عمل کند. موهاوی که سواری ناراحت و مصرف سوخت بالایی داشت، تنها دو سال در بازار آمریکا دوام آورد و پس از فروش تنها 23 هزار دستگاه از این بازار کنار رفت. بااین‌حال، تولید موهاوی برای بازارهای دیگر همچنان ادامه یافت و حتی پس از تجربهٔ یک به‌روزرسانی بزرگ در سال 2019، همچنان در کره جنوبی عرضه می‌شود.

کپی لینک

ساب X9-4 سال 2011

9-4X نماد سوء مدیریت جنرال موتورز در مورد برند افسانه‌ای ساب بود. این شرکت که از تجربهٔ X9-7 درس نگرفته بود، تصمیم گرفت کادیلاک SRX را به کراس‌اووری برای ساب تبدیل کند. به همین دلیل، هرچند X9-4 نشان سوئدی بر پیشانی داشت اما در مکزیک در کنار SRX تولید می‌شد. در همان زمانی که این خودرو به بازار عرضه شد اما ساب که مدت‌ها بود برای بقا می‌جنگید، نهایتاً تعطیل شد و تنها 814 دستگاه از X9-4 را به بازار فرستاد.

پایان

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.