پیکاپ مکسوس استار H شتابران خودرو؛ بررسی مشخصات و قیمت
شرکت شتابران خودرو پرشیا وانت دوکابین چهارچرخ محرک مکسوس استار H را آماده ورود به بازار ایران کرده است. مکسوس استار از محصولات زیرمجموعهی سایک موتورز چین است.
استقبال علاقهمندان وانتهای دو دیفرانسیل از محصولات چینی مثل جک KMC T8 کرمان موتور، آمیکو آسنا و فوتون تونلد ایران خودرو، فرصت مناسب برای محصول بزرگتر و گرانتر فراهم کرده است. قیمت بالای خودروهای چینی نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو، گردش مالی در واردات مدلهای ناشناخته ایجاد میکند. از سویی دیگر، امکان خرید مدلهای دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقهمندان طبیعتگردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، پیکاپهای چینی با وجود قیمت بالا، مشتریان پرشمار در کشورمان دارند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانتهای دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیتهای تردد در خارج جاده، میخرند. هرچند که این خودروها مناسب بیراههنوردی حرفهای نیستند و صرفا برای آفرود سبک، استفاده میشوند.
بیشتر بخوانید:
- مشخصات انواع وانت فوتون تونلند دنده دستی و اتوماتیک
- آمیکو آسنا؛ وانت پیکاپ دو دیفرانسیل با موتور میتسوبیشی
- مشخصات فنی و قیمت جک KMC T8 کرمان موتور در ایران
گروه سایک موتور (SAIC Motor)، یکی از غولهای صنعتی چین است. در ایران، خودروهای MG و تعدادی از محصولات فردا موتور (FMC) ساخت زیرمجموعهی سایک محسوب میشوند. برند مکسوس (MAXUS) از سال 2011 معرفی شده و هماکنون تنوع جالبی از مدلهای مختلف وانت، شاسیبلند، ون MPV و کامیونت تولید میکند.
شرکت شتابران خودرو پرشیا، سال 1402 از گریت وال تانک 300 برای بازار ایران رونمایی کرد و حالا وانت پیکاپ استار H را برای واردات آماده میکند. این محصول در چین با کد مدل T60 به نام استلار شناخته میشود و در کلاس اندازه متوسط است. ظاهرا برای ایران، نسخهی جدید با طراحی مدرن ارایه میشود؛ اما پلتفرم این خودرو از سال 2016 تاکنون، تفاوتی ندارد.
نمای بیرونی و طراحی ظاهری مکسوس استار H شتابران خودرو
مشابه بسیاری دیگر پیکاپهای چینی که طی سالهای اخیر رونمایی شدهاند، برای مکسوس هم چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ وجود دارد، به شکلی که حالت آروارهای و تهاجمی فراهم کند.
حجمدهی بدنه در طرفین سپر و کاپوت جلو، جالب توجه است. نسخههای سفارشی، ادوات براق کروم دارند و چندان وابسته به قطعات پلاستیکی سیاه نیستند. روشنایی روز LED داخل کاسه چراغ اصلی نصب شده و مهشکنهای ظریف، داخل حفرههای نزدیک گلگیر، مخفی هستند. در مجموع میتوان نمای اصلی مکسوس استار H را جذاب و چشمگیر توصیف کرد.
از دید جانبی، تفاوت خاصی با دیگر پیکاپهای چینی اندازه متوسط دیده نمیشود و حالت کلی تویوتا هایلوکس وجود دارد. رینگهای اسپرت 17 اینچ با تایرهای 245 میلیمتر، همراه فاصلهی قابل توجه با قاب گلگیرها ارایه میشوند تا فضای لازم برای فشردن فنرها و عبور از موانع وجود داشته باشد. عدم استفاده از ادوات پلاستیکی در قاب پنجره، آینه بغل، رکاب و پیرامون گلگیرها، نکتهی مثبت مکسوس استار است.
بخش بزرگی از نمای پشت خودرو با لایهای از پلاستیک سیاه روی درپوش صندوق ارایه میشود. همچنین نواز قرمز رنگ بین چراغهای عقب کشیده شده که زیبایی خاصی ندارد. سپر عقب چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست و در مدلهای سفارشی، روکش کروم براق دارد. میلههای محافظ (گارد) که پشت کابین تا دیوارههای محل حمل بار را پوشش میدهند، حس اسپرت مکسوس استار را تقویت میکنند.
ابعاد وانت مکسوس استار H، شامل طول 5,395 و عرض 1,960 و ارتفاع 1,870 و فاصله محوری 3,165 میلیمتر میشود. مکسوس استار H کمی بزرگتر از جک KMC T8 کرمان موتور است. چرخ های این خودرو 18 اینچی با تایرهای 255/60 هستند.
نمای داخلی و طراحی کابین مکسوس استار H شتابران خودرو
نسخهی جدید با امکانات سفارشی، صندلیهای تمام چرم و پنل دیجیتال بزرگ دارد؛ و همراه با پدل شیفتر پشت فرمان و نمایشگر لمسی مالتی مدیا 12.3 اینچی تولید میشوند.
مدل سفارش ایران مکسوس استار H، مجهز به چرم مرغوب با رنگهای خاص مثل قهوهای روشن برای داشبورد، تودری و صندلیها است. برای این خودرو، عملا دسته دنده وجود ندارد و عملکرد گیربکس به صورت دکمهای، تنظیم میشود. امکانات مدرن، مثل شارژر بیسیم، کلاستر دیجیتال، صندلی راننده 6 جهته برقی، سانروف، دوربین ثبت وقایع، دریچه های تهویه سرنشینان عقب، گرمکن داخل صندلی، دوربین 360 درجه و کروز کنترل هوشمند، هشدار خواب آلودگی راننده، در مکسوس استار H فول آپشن، ارایه میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی مکسوس استار H شتابران خودرو
مکسوس استار H مجهز به موتور بنزینی ۲ لیتر توربو VGT یا توربو با هندسه متغیر با 260 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور است. این خودرو با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT و سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ عرضه میشود. قفل دیفرانسیل مکانیکی با حالت رانندگیهای 2H و 4H و 4L برای نسخهی وارداتی، ارایه خواهد شد. همچنین میانگین مصرف سوخت حدود 10 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. همچنین حجم باک این خودرو 73 لیتر و وزن آن 2010 کیلوگرم است. ظرفیت استاندارد بار این خودرو هم 600 کیلوگرم اعلام شده است. از نکات جالب این خودرو، تعلیق جلو و عقب دوبل جناغی و مالتی لینک است که سواری راحت و نرمی را برای آن فراهم میسازد.
در بازارهای خارح چین مثل استرالیا و امریکای جنوبی، استلار T60 با موتور 2 لیتر توربو دیزل عرضه میشود که 215 اسب بخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور دارد. وانت پیکاپ سایک با پیشرانهی پلاگین هیبرید و فناوری تمام برقی، همراه توان پیمایش 350 کیلومتر نیز تولید شده است.
قیمت مکسوس استار H
وانت پیکاپ سایک موتور با گیربکس دستی و امکانات پایه، به قیمت 17 هزار دلار در تایلند فروخته میشود. این محصول، همراه تجهیزات سفارشی، جعبهدندهی اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، حدود 20 هزار دلار قیمت دارد. نسخهی وارداتی شتابران خودرو برای بازار ایران، در دی ماه 1403 2 میلیارد و 880 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
هرچند که وانت پیکاپهای چینی بازار ایران، مثل آمیکو آسنا و جک KMC T8 کرمان موتور، خودروهایی متوسط برای رانندگی خارج جاده محسوب میشوند اما به دلیل بازار انحصاری، فروش قابل قبول داشتهاند. این موضوع، جلب مشتری برای شرکت تازه تاسیس شتابران خودرو را سخت خواهد کرد؛ اما از سویی دیگر، مکسوس استار H با پیشرانهی قویتر و طراحی جذابتر نسبت به T8 مشتری خاص خود را خواهد داشت.