گران‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار ایران، از کرولا تا سراتو و توسان

سه‌شنبه 16 مرداد 1403 - 16:30
مطالعه 9 دقیقه
Cars-11
خودروهای وارداتی جدیدی که از برندهایی مثل تویوتا، کیا و هیوندای به ایران وارد شده‌اند، در بازار با قیمتی بین سه تا بیش از چهار میلیارد تومان...
تبلیغات

خودروهای وارداتی جدیدی که از برندهایی مثل تویوتا، کیا و هیوندای به ایران وارد شده‌اند، در بازار با قیمتی بین سه تا بیش از چهار میلیارد تومان خریدوفروش می‌شوند.

پس از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، سرانجام در سال 1401 دوباره واردات آزاد شد و شرکت‌های مختلفی اقدام به واردات خودرو از برندهای گوناگون کردند. بااین‌حال، از همان ابتدا هم مشخص بود که قرار نیست این خودروها با قیمت مناسبی به دست خریداران برسد. علاوه بر اینکه خرید خودروهای وارداتی با قیمت نمایندگی از سامانه یکپارچه نیاز به طی کردن هفت‌خوان رستم دارد، این خودروها در بازار هم قیمت‌های نجومی پیدا کرده‌اند تا بخش عمده‌ای از جمعه امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با گران‌ترین خودروهای وارداتی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم. این‌ها خودروهایی عمدتاً اقتصادی و کاملاً معمولی هستند که در اینجا بالای سه میلیارد تومان قیمت دارند.

قیمت بازار: 3 میلیارد و 350 میلیون تومان

هرچند تویوتا کرولا مدعیان واردات زیادی در کشورمان دارد اما معین خودرو یکی از اولین شرکت‌هایی بود که این سدان ژاپنی را به ایران آورد. معین موتور کرولا را در سه نسخه مختلف 1.2 لیتری توربو، 1.5 لیتری تنفس طبیعی و هیبریدی وارد کرده که هر سه مدل هم‌اکنون به دست خریداران رسیده و در بازار برای فروش گذاشته شده‌اند. دراین‌بین، نسخه هیبریدی از همه گران‌تر است. این نسخه به یک پیشرانه 1.8 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 101 اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با 70 اسب بخار قدرت مجهز است. کرولایی که معین خودرو به ایران آورده، کرولا پرستیژ نام دارد. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، برخی بازارهای اروپایی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد.

کپی لینک

کیا سلتوس

قیمت بازار: 3 میلیارد و 350 میلیون تومان

در دور قبلی واردات خودرو، شرکت اطلس خودرو اقدام به واردات محصولات کیا می‌کرد و خودروهای مختلف این شرکت را به ایران آورد که با استقبال مواجه شدند. در دور جدید اما شرکتی بنام کوشا خودرو سراغ کیا رفته و اولین خودروهای وارداتی جدیدی که به دست خریداران رسیدند همین کیاهای کوشا خودرو بودند. یکی از اولین خودروهایی که این شرکت به خریداران تحویل داد، کراس‌اوور سلتوس بود. این خودرو کراس‌اووری کوچک‌تر از اسپرتیج است و برای بازارهای مختلف در سه نسخهٔ متفاوت تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی کوشا خودرو تولید هند و از نسخهٔ SP2i هستند که نسخه‌ای اقتصادی‌تر از نمونه‌ای است که در بازارهایی مثل آمریکا عرضه می‌شود و حتی پلت‌فرم متفاوتی هم دارد. سلتوس در سری اول با پیشرانهٔ 1.6 لیتری تنفس طبیعی به ایران آمد که 121 اسب بخار قدرت دارد اما کوشا خودرو قصد عرضۀ نسخهٔ جدیدی با پیشرانهٔ قوی‌تر 1.4 لیتری توربو و تجهیزات بیشتر را هم دارد که البته هنوز به بازار نیامده است.

قیمت بازار: 3 میلیارد و 400 میلیون تومان

شرکت مکث موتور که با مونتاژ وانت کلوت شناخته می‌شود، با آزادسازی واردات سراغ برند ونوسیا رفت. ونوسیا یکی از برندهای زیرمجموعه جوینت ونچر نیسان و دانگ‌فنگ است که در سال 2010 برای تولید و عرضه خودروهای اختصاصی بازار چین تأسیس شد. مکث موتور سه مدل از محصولات ونوسیا را به ایران آورده که گران‌ترین آن‌ها شاسی‌بلندی بنام استار است. این خودرو که کراس‌اووری کامپکت است، از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو GDI با 188 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. استار اولین محصول ونوسیا محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم جدید این برند بنام VSA ساخته شده که به‌طور مستقل توسط دانگ‌فنگ ونوسیا توسعه پیدا کرده است. هرچند ونوسیا همچنان از سرمایه‌گذاری نیسان بهره می‌برد اما به دلیل کاهش وابستگی خود به شرکت ژاپنی، در محصولات جدید این برند مثل استار اثر چندانی از تکنولوژی نیسان دیده نمی‌شود.

قیمت بازار: 3 میلیارد و 450 میلیون تومان

معین خودرو علاوه بر کرولا، اقدام به واردات تویوتا لوین هم کرده است. این خودرو در اصل نسخهٔ چینی کرولا محسوب می‌شود که توسط جوینت ونچر تویوتا گک در این کشور به تولید می‌رسد. برخلاف کرولاهای وارداتی به ایران، لوین ظاهر یکسانی با نسخهٔ بین‌المللی کرولا دارد و مشابه نمونه‌ای است که در بازار آمریکا عرضه می‌شود. لوین هم با پیشرانه‌های 1.2 لیتری توربو و 1.8 لیتری هیبریدی به ایران آمده و قیمتی مشابه با کرولا دارد. علاوه بر معین خودرو، شرکتی بنام برساوش هم اقدام به واردات لوین کرده است که در بازار از لحاظ قیمت تفاوت چندانی با نمونهٔ وارداتی معین خودرو ندارد.

کپی لینک

گک امکو

قیمت بازار: 3 میلیارد و 450 میلیون تومان

شرکت راسا موتور برای واردات خودرو به کشور سراغ برندهای سوزوکی و GAC رفته است. شرکت چینی گک قبلاً حضور پررنگی در بازار کشورمان نداشته اما راسا موتور حالا سه مدل مختلف از محصولات آن را به ایران وارد کرده است. ویژگی منحصربه‌فرد این خودروها، طراحی جذاب و چشمگیر است که نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار متمایز به نظر می‌رسد. گران‌ترین خودروی وارداتی گک، کراس‌اوور امکو است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که 177 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور دارد. در حالی قیمت امکو در بازار به 3.450 میلیارد تومان رسیده که این خودرو توسط راسا موتور با قیمت 2.385 میلیارد تومان در سامانه یکپارچه عرضه می‌شد.

کپی لینک

هونگچی H5

قیمت بازار: 3 میلیارد و 950 میلیون تومان

هونگچی یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودرویی چین محسوب می‌شود که لوکس‌ترین خودروهای این کشور را تولید می‌کند. تاکنون اثری از هونگچی در بازار کشورمان نبود اما گروه بهمن که برای واردات خودرو برند BM Cars را ایجاد کرده، برای اولین بار سراغ هونگچی رفته است. این شرکت یکی از کوچک‌ترین سدان‌های هونگچی یعنی H5 را به ایران آورده است. این ماشین سدان لوکسی در سگمنت E است که یعنی در کلاس خودروهایی مثل مرسدس بنز E کلاس قرار می‌گیرد. H5 که به یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو با 222 اسب بخار قدرت مجهز است، با قیمتی نزدیک به 4 میلیارد تومان، گران‌ترین خودروی چینی حال حاضر بازار کشور محسوب می‌شود. قیمتی که BM Cars برای این سدان لوکس اعلام کرده نیز 2.9 میلیارد تومان است.

کپی لینک

کیا سراتو

قیمت بازار: 4 میلیارد و 250 میلیون تومان

سراتو یکی از باسابقه‌ترین خودروهای کیا در ایران محسوب می‌شود که تمام نسل‌های آن از ابتدا تا امروز در بازار کشورمان حضور داشته‌اند. پس از مونتاژ نسل دوم این خودرو توسط سایپا و واردات نسل سوم آن توسط اطلس خودرو، حالا کوشا خودرو جدیدترین نسل آن را به ایران آورده است. این نسل در سال 2018 معرفی شد و با تجربهٔ یک فیس‌لیفت در اواخر سال 2021، هم‌اکنون دوران پایانی عمر خود را سپری می‌کند. سراتوی وارداتی کوشا خودرو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که 150 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تحویل می‌دهد. درحالی‌که سراتو توسط کوشا خودرو با قیمت 2.750 میلیارد تومان عرضه شد، قیمت آن در بازار به بیش از 4 میلیارد تومان رسیده است.

کپی لینک

کیا K5

قیمت بازار: 4 میلیارد و 300 میلیون تومان

K5 همان اپتیما است که در آخرین نسل، کیا نام آن را در بازارهای جهانی به K5 تغییر داد. البته نسل‌های قبلی این خودرو در کره با همین نام K5 عرضه می‌شدند. درهرحال، اپتیما هم مثل سراتو یکی از محصولات باسابقهٔ کیا در ایران محسوب می‌شود که از نسل دوم به بعد در بازار کشورمان حضور داشته است. جدیدترین نسل این ماشین که با کوشا خودرو به ایران آمده است، با قیمت نمایندگی 2.6 میلیارد تومان و قیمت بازار 4.3 میلیارد تومان، گران‌ترین سدان وارداتی جدید بازار محسوب می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون آخرین نمونه‌های نسل قبلی اپتیما در کشورمان یعنی مدل 2018 میز بالای 4 میلیارد تومان قیمت دارند. K5 وارداتی به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 150 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور دارد.

قیمت بازار: 4 میلیارد و 550 میلیون تومان

پس از کیا، نوبت به خودروهای هیوندای رسید تا صدر این لیست را به خود اختصاص دهند. توسان هم نام آشنایی برای خریداران ایرانی محسوب می‌شود زیرا این کراس‌اوور کره‌ای هم با تمام نسل‌های خود از ابتدا تاکنون در بازار کشورمان حضور داشته است. کرمان موتور که سابقهٔ مونتاژ خودروهای هیوندای را داشت، از طریق شرکت زیرمجموعهٔ خود بنام KTL که در سال 1397 برای فروش خودروهای هیوندای در ایران ایجاد شد، اقدام به واردات خودروهای مختلف هیوندای کرده است که نام توسان هم در بین آن‌ها دیده می‌شود. این کراس‌اوور کره‌ای را با همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی کیا K5 کوشا خودرو در ایران می‌بینیم.

قیمت بازار: 4 میلیارد و 800 میلیون تومان

هیوندای کُنا در حال حاضر گران‌ترین خودروی وارداتی در بازار کشورمان محسوب می‌شود که قیمت آن به نزدیک 5 میلیارد تومان رسیده است! اینکه چرا یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت اقتصادی باید با چنین قیمت گزافی در ایران خریدوفروش شود و حتی از مدل بزرگ‌تر توسان هم گران‌تر باشد، از سؤالات بزرگی است که پاسخی منطقی برای آن پیدا نخواهد شد. درهرحال، کُنا که یکی از کوچک‌ترین کراس‌اوورهای هیوندای محسوب می‌شود، با جدیدترین نسل خود راهی بازار ایران شده است یعنی نسل دوم که در اواخر سال 2022 معرفی شد. کُنای وارداتی کرمان موتور زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 147 اسب بخار قدرت دارد. این کراس‌اوور کره‌ای توسط کرمان موتور با قیمت 2.540 میلیارد تومان عرضه می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.