دانگ فنگ هیرو در ایران؛ مشخصات و قیمت غول آفرود وارداتی
علاقه به شاسیبلندها در ایران، بیش از ۶۰ سال سابقه دارد. از زمانی که دو دیفرانسیلهای پهنپیکر امریکایی وارد ایران شدند و حتی خودروهایی مثل شهباز و سیمرغ براساس محصولات جیپ، خط مونتاژ داخل کشور داشتند، تقاضای بالا برای این سبک وسایل نقلیه وجود داشت. از سویی دیگر، مشکلات بزرگ در شرایط اقتصادی ایران و مخالفت دولتها با واردات گستردهی خوردوهای باکیفیت ساخت برندهای مشهور جهان، مردم ما را از سواری با شاسیبلندهای استاندارد جهانی، محروم کرد.
دانگ فنگ یکی از خودروسازان مهم چین محسوب میشود که مشابه چری و چانگان با سرعت بالا درحال پیشرفت است. این مجموعه در سال ۱۹۶۸ شروع به کار کرد و خیلی زود با تولید ماشینالات سنگین در گروه کامیون و اتوبوس، بازار چین را در اختیار گرفت. تا سال ۲۰۱۰ غالب خودروهای دانگ فنگ، ضمن همکاری با برندهای مطرح ژاپنی، خصوصا نیسان و پژو تولید میشد اما مدیران چینی توانستند داخلیسازی محصولات را با استخدام مهندسان خارجی، به سرعت توسعه دهند. جالبتر اینکه غالب سهام دانگ فنگ موتور، همچنان در اختیار دولت چین است و شرکت کاملا خصوصی محسوب نمیشود. به همین دلیل، بخش بزرگی از نیاز ارتش چین به خودروهای نظامی توسط دانگ فنگ تامین میشود.
ایران خودرو در پروژهی H30 کراس، همکاری با دانگ فنگ چین را آغاز کرد و حالا شاین مکس از زیرمجموعههای دانگ فنگ را عرضه میکند. امروزه دانگ فنگ با محصولات جدید، شامل لاماری ایما و دیگنیتی، شاسی بلندهای فردا موتور و MPV سوبا حضور پررنگتر از گذشته در ایران دارد. سروش موتور مبنا که سال قبل، شاسیبلند لوکس و گرانقیمت وویا فری ساخت دانگ فنگ را برای کشور ما رونمایی کرده بود، حالا برای واردات هیرو آماده میشود.
دانگ فنگ هیرو با نام کامل M-Hero 917 یا منگشی 917 سال 2023 رونمایی شد. جالب است بدانید اولین مدل از سری منگشی، سال 2004 به تولید رسید و دراختیار ارتش چین قرار گرفت تا محصولی مشابه هامر امریکایی باشد. نسخهی جدید با کد 917 از فناوریهای مدرن، شامل پیشرانههای برقی و رانندگی بیصدا با سیستمهای الکترونیک پیشرفته استفاده میکند.
طراحی بدنه و نمای بیرونی دانگ فنگ هیرو
نمای جلو M‑Hero 917 به طرز چشمگیری الهامگرفته از طراحی خودروهای نظامی است، ضمن اینکه به شاسی بلند رضوانی نیز شباهت دارد. خطوط زاویهدار، حجمسازی قوی و جلوپنجرهی دوزنقهای با لوگوی بزرگ “M” در مرکز آن دیده میشود.
در نمای روبرو چراغهای LED باریک با نوارهای DRL ضربدری تکمیلکنندهٔ جلوهای مدرن و تهاجمیاند. سپر جلو بخش مهمی از شخصیت خشن M917 را به خود اختصاص داده که با قطعات پلاستیکی حس آفرودی خودرو را نشان میدهد. حفرههای ورودی هوا و خطوط برجسته روی کاپوت به ظاهر قدرتی خودرو میافزایند. از دیدگاه نگارنده، زیادهروی در خطوط شکسته، نمای اصلی هیرو را از دیگر خودروهای چینی، متمایز کرده است.
از نمای جانبی، M‑Hero 917 یک SUV بزرگ و حجیم است. چرخها بزرگ ۲۰ اینچ همراه تایرهای عاجدار با پهنای 275 میلیمتر، نمایش قدرت برای بیراهه نوردی ارایه میدهند. گلگیرهای برجسته پلاستیکی و خطوط عمیق روی درها تأکیدی بر کارایی آفرود دارند. ارتفاع زیاد کف از زمین که در حالت تنظیم بالا تا ۳۵۳ میلیمتر میرسد، جالب توجه است ودانگ فنگ M هیرو را آمادهی عبور از رودخانه یا مسیرها صخرهای نشان میدهد. خط سقف نسبتاً تخت و پنجرههای جانبی تقریباً مستطیلی با ستونهای ضخیم، سیاه رنگ هستند.
در نمای عقب هم، طراحی عجیب و به شدت چشمگیر دیده میشود. چراغهای عقب LED عمودی و زاویهدار با طرح T هستند. درپوش صندوق، به سمت راست باز میشود و حرکت عمودی به بالا ندارد. در این قسمت، جعبهای شبیه محفظهی زاپاس وجود دارد که البته مناسب چرخ نیست و برای حمل بار دم دستی استفاده میشود. از نکات جالب در طراحی M917 میتوان به خطوط سپر عقب اشاره کرد که حفرههای مثلثی مشباه سپر جلو دارد.
دانگ فنگ هیرو با طول ۴,۹۸۷ میلیمتر، عرض ۲,۰۸۰ ارتفاع ۱,۹۳۵ و فاصله محوری ۲,۹۵۰ میلیمتر، بزرگتر از تویوتا لندکروزر 2017 موجود در ایران است؛ ضمن اینکه، شاسیبلند چینی برخلاف رقبای ژاپنی، بسیار سنگین و زمخت به نظر میرسد.
مشخصات | دانگ فنگ هیرو 917 | تویوتا لندکروزر (J200) مدل 2017 |
---|---|---|
طول (میلیمتر) | ۴,۹۸۷ | ۴,۹۵۰ |
عرض (میلیمتر) | ۲,۰۸۰ | ۱,۹۷۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱,۹۳۵ | ۱,۹۰۵ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲,۹۵۰ | ۲,۸۵۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ | ۲,۶۲۰ (در مدل V8) |
طراحی داخلی دانگ فنگ هیرو
طراحی داخلی دانگفنگ ام هیرو 917 گویای یک رویکرد آیندهنگر، لوکس و در عین حال کاربردی در کلاس شاسیبلندهای آفرود است. این خودرو با تکیه بر فناوریهای روز، متریال با کیفیت و طراحی مینیمالیستی، سعی دارد تجربهای متفاوت از خودروهای چینی در کلاس SUV ارائه دهد. چرم صندلی و داشبورد، در رنگهای سیاه یا نارنجی یا سفید قابل سفارش هستند.
اولین نکتهای که در مواجهه با فضای داخلی هیرو 917 جلب توجه میکند، چیدمان مدرن، منظم و آیندهنگر کابین است. کنسول مرکزی بزرگ و برجسته، صندلیهای پهن و نمایشگر 15/6 اینچ حس یک خودروی مفهومی را منتقل میکند. برخلاف برخی خودروهای آفرودی که طراحی خشن و صنعتی دارند، هیرو با خطوط نرم، طراحی لوکس و استفاده از صفحات دیجیتال (حتی برای سرنشین کنار راننده)، گرانقیمت به نظر میرسد.
افرادی که فضای داخلی دانگ فنگ M هیرو را از نزدیک دیدهاند، تحت تاثیر کیفیت دوخت بسیار خوب صندلیها و ادوات آلومینیوم داخل کابین قرار گرفتهاند. این خودرو چنان بزرگ است که ۵ سرنشین را با راحتی بسیار خوب، درون خود جای میدهد. برای صندوق، ۴۵۲ لیتر فضای حمل بار وجود دارد که البته با توجه به ابعاد خودرو، چندان زیاد نیست اما محفظهی ۲۰ لیتری پشت صندوق و امکان نصب باربند نیز وجود دارد.
پیشرانه و قوی محرک دانگ فنگ هیرو
شاسی بلند آفرود دانگ فنگ با دو نوع پیشرانه تمام برقی (BEV) و پلاگین هیبرید (EREV) ارایه میشود. در هر دو نسخه، موتور یا موتورهای الکتریکی، محرک خودرو هستند اما در مدل EREV، یک پیشرانهی بنزینی هم برای کمک به شارژ باتریها، وجود دارد.
نسخهی هیبرید، سه موتور برقی (یکی در جلو دو تا روی محور عقب) با مجموع قدرت ۸۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵۰ نیوتنمتر دارد. ژنراتور بنزینی از نوع ۱/۵ لیتر توربو شارژ باتریها را تقویت کرده و امکان رانندگی تمام برقی تا مسافت ۲۰۰ کیلومتر فراهم میکند. گیربکس تک سرعته برای دانگ فنگ هیرو ارایه میشود و در شرایط ایدهال، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه دارد.
نسخهی تمام برقی، با چهار موتور به صورت جفت روی محور جلو و عقب تولید شده است که جمعا ۱۰۷۰ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور این مدل به ۱۴۰۰ نیوتنمتر میرسد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه را ممکن میکند. توان پیمایش دانگ فنگ هیرو EREV حدود ۵۰۰ کیلومتر برآورد میشود.
🧭 تجهیزات فنی دانگ فنگ ام هیرو
- سیستم چهارچرخ متحرک تماموقت (AWD)
- سه موتور الکتریکی (در نسخه الکتریکی) با توان مجموع بیش از 1,000 اسب بخار
- نسخه پلاگین هیبرید (PHEV) با برد ترکیبی بالا
- حالتهای رانندگی متنوع (Eco، Comfort، Sport، Snow، Mud، Rock و …)
- سیستم تعلیق تطبیقی (Adaptive Air Suspension)
- قفل دیفرانسیل الکترونیکی جلو، عقب و میانی (سهگانه)
- سیستم Crawl Control (کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی)
- سیستم کنترل پایداری در شیب (Hill Descent Control)
- برد آفرودی بالا (زاویه ورود، خروج و شکست مناسب)
- شاسی مستقل با ساختار بسیار مقاوم برای آفرود سنگین
💺 امکانات رفاهی داخلی
- سه نمایشگر دیجیتال: پشت آمپر + سیستم سرگرمی + نمایشگر سرنشین جلو (شاگرد)
- هدآپ دیسپلی (HUD)
- صندلیهای برقی جلو با حافظه، گرمکن و تهویه
- فرمان برقی با تنظیم برقی ارتفاع و عمق
- تریم داخلی با چرم و تزئینات آلومینیومی یا فیبر کربن
- سقف پانورامیک برقی
- نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ و شدت
- سیستم تهویه مطبوع چهارمنطقهای
- سیستم صوتی پریمیوم با 14 بلندگو (برای مدل سفارشی)
- استارت دکمهای و ورود بدون کلید (Keyless Entry & Start)
- سیستم تشخیص چهره برای روشن کردن خودرو
- سردکن در کنسول وسط
🛡️ تجهیزات ایمنی و کمکراننده
- هشت ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD)
- سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)
- رادار نقطه کور (BSD)
- هشدار خروج از خط و کمک به حفظ مسیر (LKA)
- هشدار تصادف از جلو (FCW) و ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
- دوربین 360 درجه با نمای سهبعدی
- سیستم دید در شب (Night Vision) با تشخیص اشیاء زنده
- پارک خودکار (Auto Parking)
- هشدار ترافیک عقب (RCTA)
🔌 امکانات فناورانه و هوشمند
- سیستم عامل اختصاصی با رابط کاربری چینی (قابل تنظیم به زبان انگلیسی)
- پشتیبانی از کنترل صوتی پیشرفته
- سیستم ناوبری داخلی با نقشه سهبعدی
- آپدیت OTA برای نرمافزار خودرو
- اپلیکیشن موبایل برای کنترل از راه دور (روشن/خاموش، موقعیتیابی، قفلها)
- شارژر بیسیم موبایل
- پورتهای USB-C در جلو و عقب
- پورتهای برق 220 ولت برای استفاده از وسایل کمپینگ
- سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیکها (TPMS)
🏕️ ویژگیهای آفرودی و کاربردی
- چراغهای LED مخصوص آفرود با نور بالا
- سپرهای مقاوم و طراحی شده برای برخوردهای سخت
- رکاب جانبی فلزی
- قلاب بکسل جلو و عقب
- پوشش زیرین مقاوم (Underbody Protection)
- محل نصب چادر سقفی یا باربند سفری
- درگاه خروجی برق برای وسایل سفری و کمپینگ
قیمت دانگ فنگ ام هیرو در بازار جهانی و پیش بینی برای ایران
برای خرید M917 هیبرید در بازار چین، به بودجهی ۸۵ هزار دلاری نیاز است. حتی اگر تحفیف گمرکی مخصوص خودروهای کممصرف برای این مدل ارایه شود، احتمالا خریداری ایرانی باید ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان، بپردازد تا صاحب دانگ فنگ هیرو شود. نسخهی تمام برقی نیز اصلا ارزان نیست و در چین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار دلار قیمتگذاری شده است.