ارزانترین شاسیبلندهای بازار ایران در سال ۱۴۰۴
در بازار خودروی کشورمان که قیمتها دائماً در حال افزایش هستند، خرید خودروی صفر برای بسیاری به یک رؤیا تبدیل شده و شاسیبلندها که محبوبترین و پرفروشترین خودروها در بازارهای جهانی هستند اینجا از دسترس قشر بزرگی از جامعه خارج شدهاند زیرا در حال حاضر اگر به دنبال یک شاسیبلند صفرکیلومتر باشید، باید بودجهای بیش از یک میلیارد تومان داشته باشد. بااینحال، در ادامه قصد داریم با ارزانترین شاسیبلندهای صفرکیلومتر بازار کشورمان آشنا شویم تا راهنمایی باشد برای کسانی که با حداقل بودجه به دنبال خرید این خودروهای محبوب هستند. لازم به ذکر است، ازآنجاییکه اکثر این خودروها عرضهٔ نقدی از سوی شرکتهای سازنده ندارند و برای خرید آنها باید به بازار مراجعه کنید، ما هم قیمت بازار را ملاک قرار دادهایم.
1-امویام X22 پرو
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان
ارزانترین شاسیبلند صفرکیلومتری که در حال حاضر میتوانید بخرید، امویام X22 پرو است. این خودرو که در ابتدای سال جاری زیر یک میلیارد تومان قیمت داشت، حالا از مرز ۱.۲ میلیارد تومان هم عبور کرده که تورم عجیب در بازار خودرو را طی تنها شش ماه نشان میدهد. X22 پرو مدتها است که فقط با گیربکس دستی عرضه میشود و تنها شاسیبلند دستی بازار کشورمان محسوب میشود. البته این خودرو اساساً یک کراساوور کوچک است که بر پایهٔ هاچبک امویام ۳۱۵ ساخته شده است. با پرداخت ۱.۲ میلیارد تومان، مالک کراساووری با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر نهچندان قدرتمند ۱۱۶ اسب بخاری، گیربکس پنج سرعته و امکانات معمولی مثل سانروف و دوربین دید عقب خواهید شد.
2-امویام X33 کراس
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان
اگر علاقهای به گیربکس دستی ندارید و خواهان ارزانترین شاسیبلند اتوماتیک صفرکیلومتر هستید، باید بیش از ۱۵۰ میلیون تومان بودجه خود را افزایش دهید و سراغ X33 کراس بروید که فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود و مدیران خودرو به عرضهٔ نسخهٔ دستی آن پایان داده است. این کراساوور کوچک که اساساً فیسلیفتی روی X22 پرو محسوب میشود، در نسخهٔ اتوماتیک از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو استفاده میکند که با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور، حتی از موتور تنفس طبیعی X22 پرو دستی هم ضعیفتر است. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس CVT انتقال پیدا میکند و بنابراین شاهد قوای محرکهای کاملاً اقتصادی هستیم که در صورت پر بودن خودرو از سرنشین یا در سربالاییها کاملاً تنبل عمل میکند. بااینحال، X33 کراس طراحی جدیدتر و امکانات بیشتری دارد.
3-بک X3 پرو
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۲۱۷ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان
یکی دیگر از کراساوورهای اتوماتیک ارزانقیمت بازار، بک X3 پرو محصول خودروسازان بم از زیرمجموعههای کرمان موتور است که یکی دو سال است راهی بازار کشورمان شده است. این خودرو اساساً محصولی از جیلی است که از طریق برند میپل عرضه میشود و یکی دو سال است راهی بازار کشورمان شده است. خودروسازان بم با این کراساوور کوچک پس از مدتها بیخبری دوباره به بازار خودروی کشورمان بازگشت. X3 پرو هم مثل X33 کراس از یک گیربکس اتوماتیک استفاده میکند اما برخلاف رقیب مدیران خودرویی خود، بک به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که البته با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور، خروجی مشابه کراساوورهای مدیران خودرو دارد. این ماشین با تنها ۴ متر طول، از X22 و X33 کوچکتر است اما امکانات نسبتاً مناسبی را ارائه میکند.
4-فردا SX5
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان
شرکت فردا موتور در زمستان ۱۳۹۹، فروش کراساووری بنام SX5 را آغاز کرد. این خودرو که با مدل ۱۴۰۰ به بازار آمد، یکی از اولین محصولات فردا موتور بود که با برند اختصاصی این شرکت یعنی FMC عرضه شد. این خودرو که محصول برند فورتینگ دانگفنگ است، از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و SX5 را به قویترین شاسیبلند تنفس طبیعی بازار تبدیل میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. البته فردا موتور در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۴ نسخهٔ جدید این کراساوور را با نام SX5 پلاس به نمایش درآورد که به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو مجهز شده ولی هنوز خبری از عرضهٔ این مدل نیست.
5-کیامسی SR3
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان
جک S3 یکی از کراساوورهای باسابقه در بازار کشورمان بود که با استقبال خوبی هم مواجه شد. پس از چندین سال تولید بدون تغییر اما کرمان موتور بهتازگی سرانجام فیسلیفت این کراساوور چینی را به بازار عرضه کرده که حالا کیامسی SR3 نام گرفته است. این مدل در نمای جلو کاملاً بازطراحی شده و چهرهای متفاوت به خود گرفته درحالیکه در طراحی عقب هم تغییراتی را تجربه کرده است. بااینحال، SR3 در قوای محرکه تفاوتی با S3 ندارد و با همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد.
6-تیگارد X35
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان
اگر به دنبال یک کراساوور توربوشارژ هستید، ارزانترین گزینه تیگارد X35 است که محصول شرکت بایک چین است و توسط سانیار موتور از زیرمجموعههای گروه ماموت مونتاژ و عرضه میشود. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب همقیمت خود یعنی کیامسی SR3 قویتر است ولی برای انتقال نیرو مثل رقبای خود از گیربکس CVT استفاده میکند. سانیار موتور همچنین مدتی است عرضه نسخهٔ جدیدی بنام X35 پلاس را آغاز کرده است که از آپشنهای بیشتری مثل تنظیم برقی صندلیهای جلو و آینههای جانبی تاشو برقی بهره میبرد.
7-ایرانخودرو ریرا
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان
تنها شاسیبلند ایرانی بازار که عرضهٔ محدودی داشته و حتی مدتی به خاطر برطرف کردن مشکلات کیفی خط تولید آن متوقف شده بود، افزایش قیمت عجیبی در بازار داشته و هماکنون با قیمتی بیش از ۱.۷ میلیارد تومان خریدوفروش میشود درحالیکه قیمت کارخانهای آن در اولین عرضه یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان بود. ریرا که روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده، به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7P مجهز است که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 قبلی است و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد هرچند روی کاغذ قابلتوجه هستند اما در عمل به دلیل عدم هماهنگی با گیربکس شش سرعته اتوماتیک، ریرا شتاب چندان مناسبی را ارائه نمیدهد.
8-هایما S5
قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون تومان
قیمت بازار: یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان
در همان بازهٔ قیمتی ریرا، ایرانخودرو کراساوور دیگری بنام هایما S5 را هم عرضه میکند که هرچند سالخورده شده اما هنوز هم خریداران خود را دارد. هایما S5 از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. البته ایرانخودرو بهتازگی نسخهٔ جدیدی از این کراساوور را با نام S5 پرو معرفی کرده که به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI جدید ساخت چانگان با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است ولی در بازار، نسخهٔ قبلی با وجود قدرت کمتر، گرانتر است که نشان میدهد خریداران همان موتور کمدردسرتر قبلی را ترجیح میدهند.