وقتی خودروسازان غربی دست به دامن چینی‌ها می‌شوند

شنبه 29 آذر 1404 - 22:00
مطالعه 4 دقیقه
خودروهای غربی چینی
برندهای غربی برای اینکه بتوانند همچنان در بازار شلوغ چین رقابت کنند، مجبور به همکاری با خودروسازان چینی شده‌اند.
تبلیغات

بیوک یک سدان برقی خارق‌العاده به نام الکترا L7 ساخته است. خودرویی که زیبا است، کابین مجللی دارد، از آخرین فناوری‌ها بهره می‌برد و قیمتی کاملاً رقابتی دارد. این همان خودرویی است که می‌تواند ثابت کند برندهای غربی هنوز هم حرفی برای گفتن در بازار چین دارند؛ اما این داستان یک فصل تلخ دارد. این خودرو فقط در چین عرضه می‌شود و احتمالاً هرگز پایش به بازارهای دیگر باز نخواهد شد. این یک حسرت بزرگ است، چون الکترا L7 نشان می‌دهد خودروسازان غربی وقتی بخواهند، می‌توانند محصولی بی‌نقص بسازند.

مدت‌هاست که خبرهای تکراری از سقوط فروش برندهای غربی در چین به گوش می‌رسد. سرفصل‌های داستان همیشه یکسان است و عباراتی مثل «چینی‌ها بازار را بلعیدند» یا «برندهای خارجی باید تسلیم شوند» را می‌بینیم اما این روایت‌ها اغلب یک نکتهٔ کلیدی یعنی کیفیت خود محصولات را نادیده می‌گیرند. واقعیت این بود که بسیاری از خودروسازان غربی، محصولاتی قدیمی یا یک نسل عقب‌تر را با کمی تغییرات ظاهری به بازار چین می‌فرستادند. آن‌ها تصور می‌کردند مشتری چینی متوجه نمی‌شود اما مشتری چینی امروز کاملاً آگاه است و می‌داند که می‌تواند انتخاب بهتری داشته باشد.

فروش بیوک در چین که زمانی ستون فقرات عملیات جنرال موتورز در این کشور بود، با افت شدیدی مواجه شد. مدل‌های برقی این شرکت که بر پایهٔ پلتفرم جهانی اولتیوم ساخته شده بودند، مانند الکترا E4 و E5، نتوانستند با رقبای چینی رقابت کنند. کار به جایی رسید که بیوک مجبور شد قیمت‌ها را به‌شدت کاهش دهد و حتی تولید برخی مدل‌ها را متوقف کند. اینجا بود که جنرال موتورز چین به همراه شریک محلی خود یعنی سایک، به سراغ یک استراتژی جدید رفتند. آن‌ها پلتفرم جدیدی به نام Xiao Yao را توسعه دادند. این پلتفرم برخلاف اولتیوم که فقط برای خودروهای برقی بود، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌تواند میزبان قوای محرکهٔ تمام برقی، پلاگین‌هیبریدی یا بردافزا باشد.

بیوک الکترا L7 در حقیقت یک سدان فست‌بک بردافزا در ابعاد بیوک رگال است. یک موتور برقی با قدرت ۳۳۸ اسب بخار چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد و یک باتری ۴۰.۲ کیلووات ساعتی انرژی آن را تأمین می‌کند. یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ هم به‌عنوان ژنراتور عمل می‌کند تا خیال راننده از بابت تمام شدن شارژ باتری راحت باشد. طراحی الکترا L7 در یک‌کلام چشم‌نواز است. تناسبات آن کشیده و زیباست و خبری از آن حس سنگینی که در برخی خودروهای برقی دیگر دیده می‌شود، نیست. این خودرو ظاهری لوکس و درعین‌حال مدرن دارد.

داستان اصلی اما در داخل کابین روایت می‌شود. کیفیت مواد به کار رفته فوق‌العاده است. تقریباً تمام سطوح با چرم یا مواد نرم پوشانده شده‌اند. در مدل فول آپشن اونیر، صندلی‌های هر دو ردیف مجهز به گرم‌کن و سردکن هستند و کابین به طرز شگفت‌انگیزی ساکت است. این یک جهش بزرگ نسبت به محصولات قبلی بیوک در چین است. نمایشگر بزرگ و سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر تراشه‌های قدرتمند کوالکام اسنپ‌دراگون، تجربه‌ای کاملاً مدرن و روان را ارائه می‌دهد. درنهایت، قیمت‌گذاری این خودرو تیر خلاص را به رقبا می‌زند. قیمت الکترا L7 از حدود ۲۴ هزار دلار شروع می‌شود و در مدل فول به ۳۱ هزار دلار می‌رسد؛ یعنی درست در قلب بازار سدان‌های لوکس چینی.

چرا این بیوک جذاب در خارج از چین عرضه نمی‌شود؟

پاسخ ساده است: زنجیرهٔ تأمین قطعات. پلتفرم Xiao Yao، باتری‌ها و نرم‌افزار این خودرو عمیقاً با زنجیرهٔ تأمین چین گره خورده است. از طرفی، مدیرعامل جنرال موتورز، مری بارا، اعلام کرده که قصد دارد وابستگی محصولات آمریکای شمالی این شرکت به چین را کاملاً قطع کند؛ بنابراین، بومی‌سازی و عرضهٔ خودرویی مانند الکترا L7 در بازارهای دیگر، اگر غیرممکن نباشد، نیازمند کار و هزینهٔ بسیار زیادی است. به این معادله، فضای سیاسی فعلی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید چرا این خودرو یک رؤیای دست‌نیافتنی باقی خواهد ماند.

وجود الکترا L7 اما یک حقیقت مهم را ثابت می‌کند. برندهای غربی اگر به بازار محلی گوش دهند و با شرکای چینی همکاری نزدیک داشته باشند، هنوز هم می‌توانند رقابت کنند. فولکس‌واگن برای توسعهٔ پلتفرم و نرم‌افزار به سراغ اکس‌پنگ رفته و فورد نیز با کمک JMC یک برانکو هیبریدی جذاب برای چین ساخته است. این همکاری‌ها در حال نتیجه دادن هستند، حتی اگر غربی‌ها نتوانند طعم این نتایج را بچشند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.