چشم اندازخودروهای چینی

بایک X55 دیار خودرو؛ بررسی فنی، مشخصات و قیمت در ایران

شرکت سازه‌های خودروی دیار، به‌زودی پیش‌فروش بایک X55 را آغاز می‌کند. این مدل از برند بیجینگ  با نام X6 در چین تولید می‌شود.

خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است و رتبه‌ی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه، سال ۱۹۸۵ با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، سهام‌داران بایک محسوب می‌شوند.

تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسی‌بلند و هاچبک با پیشرانه‌ی بنزینی و هیبریدی و تمام برقی را شامل می‌شود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند.

بایک X55 دیار خودرو نمای بالا

بیجینگ X6 یکی از جدیدترین محصولات بایک است. این کراس‌اور با طراحی مدرن و متفاوت از خودروهای سنتی ساخت چین، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. برای بازار شرق آسیا، افریقا و روسیه، بیجینگ X6 به نام‌های موفانگ و X55 و مکعب روبیک (Beijing Rubic′s Cube) نیز فروخته می‌شود.

دیار خودرو در تلاش است تا مونتاژ محصولات بایک در ایران را برای مدل‌های مختلف انجام دهد. هم‌اکنون  کراس‌اور DX3 به بازار رسیده و ظاهرا سدان U5، شاسی بلند آفرود BJ40 و کراس‌اور اندازه متوسط X55، درحال انجام مراحل پیش‌تولید هستند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی بایک X55

چراغ‌های باریک هم‌سطح بدنه با حذف جلوپنجره و حجم‌دهی چشم‌نواز، بایک X55 را مدرن و جذاب جلوه می‌دهد. این خودرو، البته طراحی هماهنگ با استانداردهای جهانی ندارد اما به عنوان یک کراس‌اور چینی، برای رقابت با محصولات هم‌کلاس ساخت چانگان و دانگ‌فنگ (مثل یونی‌T  و لارماری ایما) قابل قبول است.

بایک X55 دیار خودرو نمای

حالت مشبک در بخش میانی سپر، فقدان جلوپنجره را جبران می‌کند و حس اسپرت به X55 می‌دهد.  با این ترفند، ادوات پلاستیکی و سیاه‌رنگ نصب شده داخل سپر، از دید مخاطب پنهان می‌شوند تا صرفه‌جویی اقتصادی، کمتر به چشم برسد. ظاهرا هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم‌ خنک‌کننده از طریق شکاف زیر سپر فراهم می‌شود؛ اما فضای بین چراغ‌های جلو بسته است. باتوجه به اینکه خط لبه‌ی کاپوت نیز با فاصله از گوشه‌ی چراغ‌ها، در دید بیننده قرار دارد؛ نمی‌توان X55  را خالی از ایرادات طراحی دانست.

در نمای جانبی، حذف دستگیره‌های سنتی و طرح مخفی‌شونده، X55 را آینده‌نگر نشان می‌دهد. در بعضی مدل‌های سفارشی این خودرو، آینه‌های جانبی نیز با دوربین‌های مدرن، جای‌گزین شده‌اند. شیب سقف و حالت نزدیک به کراس‌اورهای کوپه برای X55، نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود اما ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب، ارزش اقتصادی خود را شدیدا کاهش می‌دهند.

بایک X55 دیار خودرو نمای پشت

در پشت، چراغ‌های پیوسته و باریک به تقلید از دیگر کراس‌اورهای مدرن چینی برای X55 استفاده شده است. فرم کلی درپوش صندوق، جایگاه پلاک و نوشتار مربوط به شرکت سازنده، هماهنگ با دیگر اجزا به نظر می‌رسند؛ هرچندکه حجم بسیار زیاد مواد پلاستیکی برای سپر عقب، آزار دهنده است.

با ارفاق می‌توان بایک X55 را خودرویی جذاب و عامه‌پسند برای بازار ایران توصیف کرد. این کراس‌اور طول ۴,۶۲۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۶ میلی‌متر، ارتفاع ۱,۶۸۰  میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۷۳۵  میلی‌متر دارد. با شرایط موجود، X55 کمی بزرگ‌تر از لاماری ایما خواهد بود.

طراحی کابین و نمای داخلی بایک X55

نمایشگرهای بزرگ، مهم‌ترین تفاوت X55 با دیگر کراس‌اورهای مونتاژ ایران را نشان می‌دهند. فرم‌دهی داشبورد و خروجی هوا نیز، حس یک خودروی مدرن را به خوبی برای X55 فراهم می‌کنند. همچنین، پلاستیک سخت و کلیدهای روی فرمان، از کیفیت سطح متوسط برخوردار هستند.

بایک X55 دیار خودرو نمای کابین

سبک طراحی کنسول میانی و تودری‌های مبله، فرمان D شکل با کلیدهای گردان، جالب توجه به نظر می‌رسند. بعضی ادوات، شامل کلیدهای داخل در و ترمز دستی دکمه‌ای، نقره‌ای رنگ هستند و در تضاد با رنگ مشکی، جذابیت دارند. فرم کلی صندلی‌ها برای X55، کاملا اسپرت و فراتر از خودروهای چینی معمول در ایران است.

علاوه‌بر نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، رنگ‌های متنوع برای نورپردازی ملایم داخل کابین نیز، X55 را آینده نگر نشان می‌دهد. صندلی‌های اسپرت با چرم سیاه، سفید و قرمز قابل سفارش هستند. راحتی مناسب برای ۴ سرنشین بالغ وجود دارد و ۴۵۰ لیتر فضای بار در صندوق فراهم است.

پیشرانه و شرایط فنی بایک X55

مطابق انتظار، X55 مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ تولید می‌شود. قدرت این پیشرانه، ۱۸۵ اسب بخار با گشتاور تحسین‌برانگیز ۳۰۵ نیوتن‌متر است. گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، نقش مهمی در سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای X55 دارد. میانگین مصرف سوخت این کراس‌اور، ۷ تا ۸ در صد کیلومتر است و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود.

بایک X55 دیار خودرو نمای فرمان

بایک X55 در مقایسه با لاماری ایما، ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و ۲۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر تولید می‌کند. این خودروها، وزن خالص مشابه در حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم دارند و ظاهرا از نظر شتاب‌گیری، تفاوت خاصی برای راننده ایجاد نمی‌کنند. در بعضی منابع خارجی، قدرت ۱۸۸ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برای X55 عنوان شده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بایک X55

نسخه‌های فول آپشن X55، مجموعه‌ای بسیار متنوع از امکانات مختلف دارند. حتی رانندگی خودران بدون دخالت دست، در مسیر مستقیم فراهم است و X55 می‌تواند هدایت بین خطوط را برعهده گیرد. این فناوری در سطح خودران ۲/۵ عنوان شده است و کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار ارائه می‌کند. پایشگر راننده با دوربین داخل اتاق و نصب دوربین جای‌گزین آینه بغل، آپشن‌های خاص برای X55 محسوب می‌شوند.

دو نوع رینگ‌ ۱۷ و ۱۸ اینچ آلومینیوم، صندوق برقی، سانروف پانورامیک، پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ، همراه با ۱۰ رنگ متنوع برای بدنه قابل سفارش هستند. پدال تعویض دنده، فرمان برقی، چهار حالت رانندگی، ترمز ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری ESP، استارت و ورود بدون کلید ، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، کیسه هوای جلو و جانبی، هشدار خواب آلودگی راننده، پایش فشار باد تایرها، رادار جلو و عقب، دوربین پارک و ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط و رادار نقطه کور در مدل‌های مختلف بایک X55 ارائه می‌شوند.

قیمت بایک X55 در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

برای روسیه، X55 دنده دستی به قیمت ۱۴ هزار دلار فروخته می‌شود و مدل سفارشی با امکانات کامل، ۲۱۵۰۰  دلار قیمت دارد. از مجموع این موارد و تشابه قیمتی بایک X55 با لاماری ایما (دانگ فنگ T5 EVO)، می‌توان انتظار داشت هزینه خرید خودروهای فوق برای مشتری ایرانی، تفاوت چندانی نداشته باشد.

احتمالا بایک X55 نیز مشابه لاماری ایما، در نهایت به قیمت ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان وارد بازار آزاد می‌شود؛ اما امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری فراهم خواهد کرد تا موفق به جذب مخاطب شود. همچنین چانگان یونی T در کلاس بدنه‌ی X55 و لاماری ایما، به‌زودی وارد ایران خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. خلیل

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بدرد نخور ، حیف پول ⚡

    موافقم 72
    مخالفم 38
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      چرا به حقیقتی که کاربر خلیل گفته دیس دادین ، آیا غیر از اینه که چینی‌های داخل ایران بُنجلی گرانی بیش نیستند !

      میخواستم بگم یکم دیگه نخریدن پیش بره ، بو میاد که شاید شاید شاید بشه امیدوار شد که کمی قفل بازار خودروی ایران وا شود ( البته نمیدانم چرا ۱٪ فقط امید دارم و ۹۹٪ نااُمید ) !

      موافقم 38
      مخالفم 27
      1. حسام

        ۲۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (92 ديدگاه)

        نوید جان اونایی که دیس لایک میدن خودشون چینی سوارن تعصب دارن
        من کاملا حق میدم چون ایرانیا چند سالی میشه ماشینی ندیدن جز فرغون داخلی وقتی یه برند بی نام و نشون چینی وارد میشه به به و چه چه میکنن امیدوارم حداقل محدودیت واردات خودروی اقتصادی اروپایی برای عموم مردم برداشته بشه که بعید می‌دونم چون بازار انحصار فروش گاری های وطنی به خطر میفته🙂

        موافقم 32
        مخالفم 17
  2. فقط چین

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    امیدوارم از این محصولات به روز جهانی ببینیم

    موافقم 17
    مخالفم 47
  3. 18:45

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (473 ديدگاه)

    خدایا از این همه قد بلند چینی بدون معجزه خسته شدیم…😓😓

    موافقم 45
    مخالفم 9
  4. Saeed

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    بازار ایران داره پر میشه از ماشین چینی

    موافقم 50
    مخالفم 6
  5. امیر

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    به قول یکی از دوستان : ایران شده استانی از چین !!! انقدری تنوع اسباب بازی های چینی تو ایران زیاد شده که فکر نکنم خود چین هم اینطوری باشه 😒😒 بعد مشکل اینجاست که محصولات به اصطلاح با کیفیتشون رو هم برای ما نمیفرستن و قشنگ میرن پروژه های شکست خورده تو بازار خودشون رو گلچین میکنن و بعد برای ایران صادر میکنن !! ( اگه این دشمنی نیست پس چیه !! )

    موافقم 59
    مخالفم 12
  6. Amiro

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    حیف نظر که بخوای واسه این هدر بدیم
    دوستان حالتون چطوره خوبین🙂
    🤌🙂🧡

    موافقم 46
    مخالفم 7
  7. مانی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    این ماشین طراحی به روز و کابین شیکی داره و احتمال موفقیت اون رو تو بازار داخلی زیاد می بینم.

    موافقم 14
    مخالفم 34
    1. اشکان

      ۲۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (272 ديدگاه)

      والا تا اسمش و نخونی ، نمی‌فهمی برا کدوم شرکت هست !!! کجاش به روزه ؟! انگار دو هزار بار تا الان با لوگوهای مختلف دیدیش

      موافقم 34
      مخالفم 11
    2. حسام

      ۲۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (92 ديدگاه)

      شما از روی ظاهر کابین و نمای بیرونی ماشین می‌خری ؟😐
      یه نگاهی به زیر کاپوت بنداز ماشینیه که بعد چند سال استفاده لش میشه شاسی بلند دو دیفرانسیل چینی هم که الحمدلله جوکه

      موافقم 6
      مخالفم 8
      1. مانی

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (255 ديدگاه)

        حسام جان
        البته برای من ظاهر ماشین پارامتر مهمی برای خرید هست اما تنها پارامتر برای خرید آن نیست.قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش هم پارامترهای مهمی هستند که باید لحاظ بشن.در مورد این ماشین هم تنها می تونم این رو به شما بگم که تا زمانی که این ماشین وارد بازار ایران نشه و امتحان خودش رو در شرایط آب و هوایی و جاده ای ایران پس نده نمیشه در مورد کیفیت اون اظهار نظر قطعی کرد.

        موافقم 5
        مخالفم 3
  8. amir

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (522 ديدگاه)

    تو عمرم ندیدم کسی از ماشین چینی خوشش بیاد یا تعریف کنه
    فقط کسی که خودش ماشین چینی داره

    موافقم 45
    مخالفم 22
    1. Python

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      از محصولات سایپا یا هند تعریف کنن وخوششون بیاید؟
      شما همونی نیستی که میگفتی چند تا لاماری وتیگو۷توی گردنه حیرون داغ کردن وزدن کنار؟😂😂

      موافقم 8
      مخالفم 0
  9. محمود

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    کیفیت خودروهای بایک یک سر و گردن از تمام چینی‌های بازار ایران مثل چری و دانگ فنگ و امثالهم بالاتره.
    تو این متن بایک رو با لاماری مقایسه کرده که توهین به این مدل بایکه و اصلا از لحاظ سواری و عملکرد قابل مقایسه نیستن. کلیپ‌های بررسی این ماشین تو استرالیا رو دیدم که نسبت به قیمتش کیفیت ساخت خیلی خوبی هم داره و مثلااز نظر شتاب صفر تا صدش واقعا ۸ بود ولی شتاب لاماری حدود ۱۲ ثانیه ست
    ولی حیف بایک که وارداتش افتاده دست دیار خودرو که سابقه خوبی نداره و خدماتش اصلا خوب نیست

    موافقم 34
    مخالفم 6
  10. TRD PRO

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پدال ، خبری از واردات اشکودا توسط یه شرکتی به ایران منتشر شده . واقعیت داره ؟
    ولی اگه خبره واقعی باشه و بیاد خوب میشه . حداقل میشه پول چینی رو بدی یه خودروی بهتر .
    البته اگه بیاد . و اگه قیمتش هم رده چینی باشه . همش اگه اگه اگه ….

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2361 ديدگاه)

      بله در پدال هم پوشش دادیم
      https://www.pedal.ir/skoda/the-unveiling-of-skoda-cars-in-iran/
      اشکودا در اتحادیه اروپا تولید می‌شه و نمی‌تونه در ایران نمایندگی رسمی داشته باشه
      بعید هست سرمایه‌گذاران ایرانی هم تمایلی به واردات اشکودا نشون بدهند چون برای مردم ما، بسیار ناشناخته است
      یک نمایشی هست تا بعدا ببینیم چه می‌شود

      موافقم 16
      مخالفم 1
  11. فرامرز

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (229 ديدگاه)

    ماشین های زیر ۲۰ هزار دلار چینی رو توی ایران بالای ۴۰ هزار دلار به ملت میندازن
    اگه اینجا واسه آقایون بهشت و واسه مردم جهنم نیست پس چیه؟

    موافقم 22
    مخالفم 2
  12. Enzo Ferrari 2008

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    یه تلویزیون که وسط داشبورد هست
    کپی از کل دنیا یه زباله به زباله های دیگه اضافه شد!

    موافقم 14
    مخالفم 4
  13. مهدی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1597 ديدگاه)

    اینقدر از چینی ها بد میگن داره ازشون خوشم میاد!
    دوتا دلیل فنی هم بیارید حداقل که چرا مثلاً این ماشین بدتر از رقبای ۱۵-۱۶ هزاردلاری دیگه هست! یه چیزی یاد گرفتین مدام مثل طوطی که نباید تکرار کنید. طرف یجور میگه بعد از چند سال استفاده لش میشه انگار مثلا ویتارا بعد چند سال استفاده سرحال میشه!

    موافقم 19
    مخالفم 10
    1. RTS

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مشکل اصلی چینیا کیفیت ساخت اوناست
      همه ی ماشینا در گذر زمان دچار فرسودگی و کاهش کیفیت میشن اما چینیا با سرعت بیشتری به فنا میرن و هزینه ی زیادی میزارن رو دست صاحبش .

      موافقم 14
      مخالفم 8
      1. مهدی

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1597 ديدگاه)

        شما پولی میدی و متناسب با اون کالا تحویل میگیری . اما در مورد فرسودگی و استهلاک واقعا فکر میکنید مثلا یه x4 و glc وضعیت خیلی خوبی رو در قیاس با یه کراس اور خوب چینی دارن؟

        موافقم 11
        مخالفم 9
    2. Roham

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (733 ديدگاه)

      تا حالا پشت رول نشستی رفیق؟!!
      بزرگ که شدی دو تا ماشین امانت نشستی، تفاوت آمار لیفان و پراید و تویوتا دستت اومد اون وقت تشریف بیار راجع به بقیش صحبت کنیم.
      الانم برو پلی فایوت رو بازی کن

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۶ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1597 ديدگاه)

        شما میدونی من چند سالمه؟ میدونی چندتا ماشین داشتم؟ دقیقا حرفم با امثال شما بود که جای اینکه دوتا حرف فنی و مستدل بزنید مدام حرفای قدیمی رو نشخار میکنید. دلیل فنی واسه بد بودن چینی ها نسبت به رقبای هم قیمت دارید بگید که من بچه گمراه هم آگاه بشم اگر نه برو تو همون ولایتتون سوار ایژ و خاور بشو با همونا سرگرم باش

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. Roham

          ۲۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (733 ديدگاه)

          ببین رفیق
          دلیل فنی می‌خوای تشریف ببر تفاوت بین هماهنگی موتور و گیربکس آریزو 6 صفر رو با مزدا 3 نسل اول که الان حدود 15 سال از سنش گذشته مقایسه و مطالعه کن تا متوجه شید چرا فرمایشت خنده‌دار اومد

          در ضمن معذرت می‌خوام اگه جوابم جسارت به نظر اومد

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. مهدی

          ۲۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1597 ديدگاه)

          خب رفیق گل باز میرسیم به همون بحث که چیزی رو نمیدونید فقط حرفای ده سال پیش رو تکرار میکنید . از شانس بد شما اتفاقا گیربکس اریزو ۶ ساخت شرکت wly جز بهترین گیربکس های بازار چین به حساب میاد نه اینکه ایراد نداره اما گیربکس مزدا ۳ هم بی ایراد نبود ( تقه هاش تو نمونه صفر هم معروف بود) اما باز هم اریزو ۶ به مراتب ارزونتر از مزدا ۳ هست چیزی حدود ۱۰ هزار دلار اختلاف قیمت دارن

          موافقم 2
          مخالفم 2
        3. Roham

          ۲۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (733 ديدگاه)

          راجع به نوع گیربکس حرفی نزدم
          راجع به هماهنگی اون گیربکس با موتور حرف می زنم
          الان باز بهتون بر می خوره ولی دارم راجع به تجربه رانندگی این دو ماشین حرف می زنم
          مزدا تقه داشته/ داره؟!!
          شما که کلی ماشین و تجربه و سن و سال داری
          من نادون… من بچه… من نشخوار کن…
          شما تشریف ببر یه کم اطلاعاتت رو آپدیت کن و همین دو ماشین رو مقایسه کن
          حرفی ندارم
          کوچیک شمام

          موافقم 1
          مخالفم 1
  14. میثم

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    واقعا بعضی ها فقط الکی نظر میدن
    من ماشین زیاد عوض کردم اما واقعا هاوال از سراتو بهتر بود ولی تیگو5 خیلی بد بود.چین ماشین خوب زیاد داره هاوال اچ 6 رو ببینید تو کشور های خوب دنیا چقد فروش داشته.این ماشینام هیچکدوم شبیه هم نیستن از نظر سواری و رانندگی.بعضی ها سوار نشدن فقط الکی میخوان نظر بدن

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Roham

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (733 ديدگاه)

      هاوال از سراتو بهتر بود😂😂😂😂
      آره به نظر منم موتور ایژ از خاور 808 بهتره
      چی رو با چی مقایسه می‌کنی!!!

      موافقم 1
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا