چشم انداز

بهترین شاسی بلندها و کراس اورهای چینی در بازار ایران

انواع خودروهای ساخت چری، دانگ فنگ و دیگر برندهای چینی در کشورمان وجود دارند. مقایسه قدرت، امکانات و قیمت این محصولات برای مردم ایران دارای اهمیت است.

بازار خودروهای صفر کیلومتر ایران در بازه قیمتی یک تا سه میلیارد تومان، کاملا به شرکت‌های چینی اختصاص دارد. هرچند که غالب مردم کشور ما با درآمد پایین، نمی‌توانند خریدار این محصولات باشند؛ اما آمار فروش سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه برای مدیران خودرو، اهمیت مدل‌های چینی در بازار ایران را نشان می‌دهد. کرمان موتور نیز در سال ۱۴۰۲، حدود ۶۰ هزار دستگاه، تولید داشته است.

خارج از بحث قیمت و امکانات یک خودروی چینی که قطعا مهم‌ترین عوامل جذب خریدار در ایران هستند، بحث کیفیت فنی نیز وجود دارد. این موضوع در غیاب شرکت‌های مستقل خصوصی که فارغ از وابستگی به نهادها مختلف، بررسی خودروهای چینی را انجام دهند، معضلی برای مردم ما است. از یک سو، مسئله‌ی اعتماد به دانش رسانه‌های مختلف در تحلیل فنی خودروها وجود دارد و از سویی دیگر، فقدان سخت افزار یا نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای آزمایش یک خودرو، شامل پیست استاندارد و دستگاه‌های اندازه‌گیری دیده می‌شود.

به هر شکل، رسانه‌های مختلف از دیدگاه‌های گوناگون، اقدام به معرفی بهترین‌ها و بدترین‌ها می‌کنند. در پدال، ضمن اولویت قرار گرفتن مصاحبه با تعمیرکاران و مالکان خودروهای موجود در بازار، نهایتا نظر شخصی نویسنده به مخاطبان ارایه شده است.

فونیکس FX پرمیوم / چری اومودا

قیمت نسبتا بالا، یک نکات منفی برای فونیکس FX است. همچنین صندوق عقب کوچک و فضای نه‌چندان بزرگ برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد. از سویی دیگر، قدرت فنی بسیار خوب، امکانات نسبتا کامل از نظر آپشن‌های رفاهی و طراحی مدرن، فونیکس FX را در ایران مشهور کرده است.

موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو با گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دیگر نکته جالب برای فونیکس FX است.

امکانات رفاهی مشابه چری تیگو ۸ پرو برای فونیکس FX پرمیوم ارایه می‌شود. دو صفحه نمایش ۱۰/۲۵ اینچ برای پنل پشت فرمان و مانیتور لمسی ، ۸ بلندگو با سیستم صوتی سونی،  رابط اپل کارپلی و اندرویداتو،  رادار نقطه کور، هشدار خروج از خطوط، کروز کنترل هوشمند با افزایش و کاهش خودکار سرعت، هشدار برخورد از جلو،  ترمز خودکار اضطراری،  کنترل هوشمند نور بالا،  سه حالت رانندگی،  دوربین ۳۶۰ درجه،  دوربین داینامیک دنده عقب  و سنسور پارک جلو و عقب،  سنسور باران،  سیستم کنترل باد لاستیک ها  TPMS،  سانروف،  سنسور نور،  صندلی چرم، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم فرمان صوتی، سیستم ورود بدون کلید، آینه الکتروکرومیک، استارت دکمه ای و سیستم‌های کنترل پایداری EBD   ESP   BOS   TCS   EBA   HAC   HDC در تیم پرمیوم  فونیکس FX وجود دارند.

دیگنیتی پرستیژ

قوی‌تری شاسی‌بلند مونتاژ بهمن موتور، قدرت مناسب در کلاس قیمتی زیر ۲ میلیارد تومان دارد. تیپ بدنه‌ی کوپه برای دیگنیتی پرستیژ، حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کند؛ ضمن اینکه صندلی‌های چرم باکیفیت و امکانات الکترونیک متنوع ارایه می‌دهد.

موتور ۲ لیتر توربو برای دیگنیتی پرستیژ،  ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس ۶ سرعته خودکار، این خودروی دیفرانسیل جلو را در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ، ۹ لیتر در صد کیلومتر است.

فونیکس چری تیگو ۷ پرو e پلاس / پلاگین هیبرید

مدل اصلی تیگو ۷ پرو، موتور و گیربکس مشابه X55 داشت اما به دلیل وزن بالا و ابعاد بزرگ‌‌تر، شتاب قابل قبول ارایه نکرد. ظاهرا مدیران خودرو تصمیم گرفته است برای سال ۱۴۰۳، نسخه‌ی بنزینی با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ را از خط تولید خارج و مدل پلاگین هیبرید را با حدود قیمت ۲/۵ میلیارد تومان عرضه کند.

صحبت از کیفیت فنی و استهلاک تیگو ۷ پرو e پلاس، به دلیل عدم تولید انبوه در ایران، فعلا بیهوده است؛ اما اگر این خودرو با قیمت وعده داده شده به دست مصرف‌کننده برسد، گزینه‌ای بسیار جالب خواهد بود. ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ، تیگو ۷ پرو e پلاس را در زمان ۷ تا ۸  ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌ساند که بسیار بهتر از رکورد ۱۲ ثانیه برای نسخه‌ی تمام بنزینی است. همچنین میانگین مصرف سوخت ۱/۵ تا ۲  لیتر بنزین در صد کیلومتر با شارژ کامل باتری‌ها محقق می‌شود و به عنوان یک خودروی تمام برقی، می‌تواند مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی کند. امکانات و تجهیزات تیگو ۷ پرو e پلاس، فونیکس FX خواهد بود.

دایون Y5

نباید توانایی فنی شاسی بلندهای میان‌رده‌ی ساخت چین را با خودروهایی مثل تویوتا پرادو مقایسه کرد؛ اما برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده، دایون Y5 گزینه‌ای بهتر نسبت به دیگر مدل‌های صفر کیلومتر چینی محسوب می‌شود. ابعاد بزرگ بدنه، سه ردیف صندلی و تجهیزات آفرود شامل قفل دیفرانسیل و چرخ‌های بزرگ، این خودرو را برای علاقه‌مندان سفر در طبیعت، جذاب کرده است؛ هرچند که طراحی قدیمی در ادوات داشبورد وجود دارد.

معرفی پرچمداران شرکت های داخلی دایون Y5

دایون Y5  از یک پیشرانهٔ ۲ لیتر چهار سیلندر توربوشارژ ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌گیرد که از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این خودرو، ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۱ ثانیه زمان می‌برد. میانگین مصرف سوخت ۹  لیتر در صد کیلومتر و باک بنزین ۷۲ لیتر، دیگر مشخصات دایون Y5  هستند.

دایون Y5

 

چری تیگو ۸ پرو مکس

هرچند که مدل پلاگین هیبرید تیگو ۸  نیز وجود دارد؛ اما نسخه‌ی پرومکس به جهت بهره‌گیری از سیستم دو دیفرانیسل، مشتریان زیادی را طی سال ۱۴۰۲ جذب کرده است. ابعاد بزرگ بدنه با صندوق عقب جادار، طراحی مدرن الهام‌گرفته از هیوندای سانتافه و حس بسیار خوب سرنشینان داخل کابین، قیمت ۲/۵ میلیارد تومانی تیگو ۸ پرومکس را توجیه می‌کند.

موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای محصول مدیران خودرو، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. تیگو ۸ پرو مکس با وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹  ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومترفراهم می‌کند.

ام وی ام چری X55 پرو ie

از دیدگاه ما، با توجه به قیمت، امکانات و کیفیت فنی، X55 پرو مدیران خودرو مدل ۱۴۰۲ بهترین انتخاب میان خودروهای چینی است. این محصول، ابعاد مناسب رانندگی روزانه دارد و البته هنگام سفرهای طولانی‌مدت بین شهری برای یک خانواده معمولی، فضای کافی فراهم می‌کند. پیشرانه نیز، قدرت مورد انتظار با وزن X55 را ارایه می‌دهد. همچنین، از نظر استهلاک و خرابی، محصول مدیران خودرو نسبت به بسیاری دیگر خودروهای چینی بازار ایران، بسیار خوب عمل کرده است.

ام وی ام ایکس 55 پرو

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای کراس‌اور ۱۴۵۰ کیلوگرمی چری، ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو با گیربکس CVT جدید و قابلیت تعویض دستی ۹ سرعته تولید شده که نسبت به مدل اتوماتیک دنده‌ای دبل کلاچ قبلی، نرم‌تر و کم‌مصرف‌تر است. ام‌وی‌ام چری X55 پرو در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو با میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، گزینه‌ای کم هزینه میان کراس‌اورهای چینی است.

معرفی ام وی ام X55 پرو، مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا | مجله پدال

مهم‌ترین تجهیزات X55 پرو ie عبارت‌اند از سامانه کنترل پایداری و حرکت در سراشیبی، استارت دکمه‌ای با امکان فرمان از راه دور، سنسور نور، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی چرم با گرم‌کن، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، پنل پشت فرمان دیجیتال، صندلی برقی راننده، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، سانروف، ۴ ایربگ، کیسه هوای پرده‌ای، دسته دنده الکتریکی و نورپردازی کابین.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۳ رای

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. آسو

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدانم چرا هر سایت ایرانی و خارجی و چینی که میری از ده خودرو پر فروش در چین یا اصلا برند چینی نیست یا اینکه نهایت یکی دو تا هست که اکثرا اونها هم تو ایران نیستن.سر کارمان نگذارین. در مقابل چینی رحمت به سایپا و ایران خودرو. فقط با آپشنها یکبار مصرف بزک شدن.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  2. Alpina

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعا لیاقت مردم ایران یه همچین ماشینای چینی و بی کیفیتیه ؟ تاحالا از خودتون پرسیدید چرا ما واقعا باید به یه همچین ماشینایی دل خوش باشیم و آرزومون این باشه که یه همچین ماشینایی سوار شیم و تا تو خیابون میبینیمشون جوری نگا میکنیم انگار که سری XM بی ام و رو دیدیم .
    خودرو های چینی چیزی جز بی کیفیتی ندارن و خودرو های صفر چینی کلی عیب و ایراد داره چه برسه که شما بخوای دست دوم بخری ولی خب متاسفانه تو ایران هنوز جا نیوفتاده یکم با خودتون فکر کنید اگه ماشنیای چینی آنقدر که بقیه میگن خوبه پس چرا تو کشور های اروپایی مثل انگلیس یا آلمان یا حالا بقیه کشور های اروپایی نمیبینید چون اونا میدونن که ماشینایی مثل فونیکس یا تیگو ها هیچ ارزشی ندارن .
    امیدوارم همه یکم به خودشون بیان و ببینن به جای واردات همچین ماشینایی یکم ماشینایی مثل کیا و یا هیوندای النترا (به غیر از اون وارداتیه که اپشناش اندازه L90 هم نمیشد).

    موافقم 3
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا