جذابترین خودروهای چهار سیلندر جهان کدامند؛ مرسدس بنز، کادیلاک یا پورشه؟
پس از معرفی نسل جدید مرسدس C63 AMG با پیشرانه چهار سیلندر هیبریدی، خیلی از طرفداران مکدر شدند و میتوان گفت حق دارند زیرا هرچند این خودرو بسیار قویتر از نسل قبلی شده اما دیگر از آن غرش مهیب و جذاب موتور V8 بیبهره است. بااینحال، هماکنون در بازار خودروهایی حضور دارند که اثبات میکنند مدلهای چهار سیلندر هم میتوانند جذاب و هیجانانگیز باشند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با جذابترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر بازار آشنا شویم.
مرسدس CLA45 S AMG
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 421 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | 58,850 دلار |
یکی از جذابترین خودروهای چهار سیلندر بازار ساخت خود مرسدس است و اتفاقاً پیشرانه مشترکی با C63 جدید دارد. این ماشین از یک پیشرانه 2 لیتری توربو استفاده میکند که با تولید 421 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تا پیش از معرفی نسل جدید C63 جدید قویترین خودروی چهار سیلندر بازار محسوب میشد. البته همین موتور در مدلهای A45 و GLA45 هم استفاده میشود اما CLA45 با ظاهر کوپه مانند، خودروی جذابتری بهحساب میآید و نسخه شوتینگ بریک آنهم ارائه میشود.
کادیلاک CT4-V
پیشرانه | 2.7 لیتری I4 توربو |
قدرت | 325 اسب بخار |
گشتاور | 515 نیوتن متر |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ |
قیمت | 47,990 دلار |
هرچند مدلهای بلکوینگ کادیلاک تحسینهای زیادی را برانگیختند اما سدانهای V ساده مثل CT4-V هم خودروهای قابلتوجهی هستند. این ماشین از یک پیشرانه 2.7 لیتری توربو استفاده میکند که هرچند از پیکاپ سیلورادو گرفته شده و کمی خشن است اما با 325 اسب بخار قدرت و نیوتن متر گشتاور، پرفورمنس خوبی را فراهم میکند؛ اما موردی که باعث جذابیت بیشتر CT4-V میشود، انتقال قدرت محرک عقب آن است که نیرو را از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک تحویل میگیرد. البته سامانه چهارچرخ محرک هم برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود.
هوندا سیویک تایپ R
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 315 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر |
محور محرک | جلو |
قیمت | 43,990 دلار |
بدون شک، یکی از جذابترین خودروهای چهار سیلندر بازار، هوندا سیویک تایپ R است که بهتازگی نسل جدید آن با ارتقاءهای زیادی معرفی شده است. این هاچبک داغ ژاپنی از همان پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ قبلی استفاده میکند که حالا 315 اسب بخار قدرت را تحویل چرخهای جلو میدهد. در کنار هندلینگ و هیجان رانندگی فوقالعاده، یکی دیگر از ویژگیهایی که تایپ R را به خودروی جذابی تبدیل میکند، گیربکس دستی است یعنی چیزی که این روزها خیلی کم در خودروهای جدید ارائه میشود.
پورشه کیمن S
پیشرانه | 2.5 لیتری H4 توربو |
قدرت | 350 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
قیمت | 73,850 دلار |
هرچند مدلهای بالا رده پورشه کیمن مثل GTS و GT4 با پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی قطعاً جذابیت بیشتری دارند اما این به معنای نادیده گرفتن مدلهای پایه نخواهد بود زیرا کل خانواده کیمن از پایه گرفته تا GT4 RS، به لطف ترکیب موتور وسط و البته تجربه و مهارت پورشه، هندلینگ و تعادل فوقالعادهای دارند. یک پله بالاتر از کیمن پایه، مدل S با پیشرانه 2.5 لیتری تخت توربو قرار دارد که 350 قدرت و 420 گشتاور را از طریق گیربکسهای شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب تحویل میدهد.
کیا استینگر
پیشرانه | 2.5 لیتری I4 توربو |
قدرت | 300 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ |
قیمت | 37,435 دلار |
با اینکه استینگر در بازار نتوانست چندان موفق عمل کند و بهزودی بدون معرفی جانشین از خط تولید کیا خداحافظی خواهد کرد اما این ماشین یکی از سدانهای جذاب و خوش قیمت بازار بهحساب میآید. استینگر با پیشرانههای چهار و شش سیلندر به بازار عرضه میشود که در فیسلیفت اخیر، موتور 2 لیتری چهار سیلندر قبلی با یک نمونه 2.5 لیتری قویتر جایگزین شده که 300 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود تا در کنار قیمت 37 هزار دلاری، استینگر را به یکی از خودروهای چهار سیلندر جذاب بازار تبدیل کند. برای این خودرو سامانهٔ چهارچرخ محرک هم با قیمت 2,200 دلار ارائه میشود.
فورد موستانگ اکوبوست
پیشرانه | 2.3 لیتری I4 توربو |
قدرت | 310 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
قیمت | 29,165 دلار |
شاید زمانی که فورد در کنار پیشرانههای V6 و V8، موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر توربو را برای نسل ششم موستانگ ارائه کرد، خیلی به مذاق طرفداران خوش نیامد اما فروش این نسخه چهار سیلندر آنقدر خوب بود که چندی بعد فورد پیشرانه V6 موستانگ را حذف کرد. نسل هفتم این خودرو نیز از همان موتور 2.3 لیتری قبلی استفاده میکند که البته هنوز خروجی آن اعلام نشده اما نباید خیلی با 310 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور نسل قبلی اختلاف داشته باشد. یک ماسل کار جذاب و مدرن با گیربکس دستی و قیمت زیر 30 هزار دلار قطعاً میتواند در لیست جذابترین خودروهای چهار سیلندر بازار جای داشته باشد (مشخصات جدول متعلق به نسل قبلی است).
فولکسواگن آرتئون R
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 320 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | 66,050 دلار |
وقتی حرف از خودروی چهار سیلندر جذابی از فولکسواگن میشود، معمولاً همه به یاد گلف GTI یا R میافتند اما در سبد محصولات این شرکت خودروی چهار سیلندر جذابتری بنام آرتئون R هم حضور دارد. این خودرو که در دو نسخهٔ سدان و شوتینگ بریک عرضه میشود، ظاهر بسیار چشمگیری دارد و زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو با 320 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور را پنهان کرده که با گلف R مشترک است. نیروی این موتور بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته آرتئون R در ایالاتمتحده عرضه نمیشود ولی نسخهٔ آمریکایی این خودرو با پیشرانهٔ 2 لیتری 300 اسب بخاری، خیلی از همتای اسپرت R نشان خود ضعیفتر نیست.
پژو 508 PSE
پیشرانه | 1.6 لیتری I4 توربو هیبریدی |
قدرت | 360 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | 64,940 دلار |
هرچند پژو 508 PSE کوچکترین پیشرانه را در بین همهٔ خودروهای این لیست دارد اما هرگز خودروی ضعیفی نیست. این ماشین که اولین محصول بخش مهندسی اسپرت پژو محسوب میشود، از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربو استفاده میکند که بهتنهایی 200 اسب بخار قدرت دارد اما دو موتور الکتریکی هم این پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکنند که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده و علاوه بر فراهم کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک، مجموع خروجی سیستم را به اعداد قابلتوجه 360 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور میرسانند. این قوای محرکه، 508 PSE را قویترین محصول پژو تبدیل کرده است.
کوپرا فورمنتور VZ
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 310 اسب بخار |
گشتاور | 400 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | 50,820 دلار |
کوپرا برند مستقلی متعلق به سئات است که مدتزمان زیادی از تأسیس آن نمیگذرد. اولین محصول اختصاصی این برند، کراساووری بنام فورمنتور است که ظاهر کوپه مانند و بسیار جذابی دارد. این خودرو با پیشرانهها و در نسخههای مختلفی عرضه میشود که قویترین آنها VZ5 نام دارد. این نسخه که از پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی استفاده میکند، نمیتواند در لیست ما جای گیرد اما یک پله پایینتر، مدل VZ با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو قرار دارد که از 310 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور برخوردار است. این نسخه که بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارائه میشود، کراساوور اسپرت واقعاً جذابی است.
تویوتا GR86
پیشرانه | 2.4 لیتری H4 |
قدرت | 230 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
قیمت | 28,995 دلار |
آخرین خودروی منتخب ما، ضعیفترین و ارزانترین خودروی این لیست بهحساب میآید اما این به معنای فقدان جذابیت یا هیجان نخواهد بود زیرا تویوتا GR86 با قیمت مقرونبهصرفه، گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک عقب، یک کوپهٔ جذاب، ساده و لذتبخش است که خیلیها توان خرید آن را خواهند داشت. این کوپهٔ ژاپنی همچنین تنها خودروی تنفس طبیعی لیست ما هم بهحساب میآید. GR86 که یک برادر دوقلو بنام سوبارو BRZ هم دارد، از یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری تخت ساخت سوبارو استفاده میکند که تنها 230 اسب بخار قدرت دارد اما همین قدرت اندک هم برای لذت بردن از رانندگی با یک کوپهٔ جذاب کافی خواهد بود.
این 10 خودرو از دید ما جزء جذابترین مدلهای چهار سیلندر حال حاضر بازار هستند. آیا شما با این انتخابها موافق هستید یا خودروهای دیگری را هم به لیست اضافه میکنید؟