چشم اندازهفته نامه

احمقانه‌ترین خودروهای تاریخ، از تویوتا میرای تا تسلا سایبرتراک

در این مطلب با احمقانه‌ترین خودروهای تاریخ از دیدگاه کارشناسان موتورترند آشنا خواهیم شد. این‌ها خودروهایی هستند که دلیل ساختشان را نمی‌دانیم.

خودروسازان گاهی تصمیماتی عجیب و بحث‌برانگیز در طراحی و مهندسی اتخاذ می‌کنند و این درنهایت منجر به ساخت خودروهایی می‌شود که برای یک بازار خاص و محدود طراحی شده‌اند و به‌رغم جذابیتشان، محکوم به شکست تجاری هستند. این‌ها احمقانه‌ترین خودروهای تاریخ هستند.

تسلا سایبرتراک

تسلا سایبرتراک با طراحی‌ای که به نظر می‌رسد برای جلب‌توجه منفی ساخته شده، بیش از طرفدار، دشمن برای خود جمع کرده است. عملکرد قابل‌توجه و فناوری نوآورانه‌اش تنها برای کسانی اهمیت دارد که بتوانند ظاهر عجیبش را نادیده بگیرند. خطوط بدنه سایبرتراک به‌اندازه‌ای تیز هستند که می‌توانند لباس را پاره کنند یا پوست را ببرند. قابلیت اطمینان ضعیف و قیمت بالای هم مهمات بیشتری به دست منتقدانش داده است.

نیسان مورانو کراس کابریوله

بسیاری از ترکیب‌های خلاقانه در سگمنت‌های خودرویی مورد تحسین قرار می‌گیرند اما مورانو کابریوله یکی از آن‌ها نیست. اگرچه مورانو اولین شاسی‌بلند روباز جهان نبود اما ظاهر کراس کابریوله بیش از یک دهه است که توسط کارکنان موتورترند مورد تمسخر قرار گرفته است. بدتر از آن، ضعف ساختاری این ماشین است. حتی رانندگی در جاده‌ای با دست‌اندازهای ملایم، کمبود استحکام را آشکار می‌کند که هم سواری و هم هندلینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرگونه کاربردی که این مدل داشت نیز با حذف درهای عقب و تقریباً کل فضای بار، کنار گذاشته شد. شگفت‌انگیزترین نکته درباره مورانو این است که چگونه چنین ایده‌ای با این سطح از بی‌فکری به مرحله تولید رسید.

مزدا MX-30

هرچند موج اول شاسی‌بلندهای الکتریکی رانندگی کاربردی با خودروهای برقی را به بازار خودروهای تولید انبوه آورد اما مزدا MX-30 این مسیر را طی نکرد. با برد رسمی حدود ۱۶۰ کیلومتر (کمتر در بزرگراه و بسیار کمتر در سرما)، MX-30 هرگز به‌عنوان یک خودروی الکتریکی کاربردی جدی گرفته نشد. درحالی‌که تقریباً هر کراس‌اوور الکتریکی دیگر در دنیای واقعی شعاع حرکتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر داشت، MX-30 حتی نیمی از این مقدار را هم ارائه نمی‌کرد. درنتیجه، هندلینگ چابک و کابین سرگرم‌کننده‌اش نتوانست آن را از نابودی زودهنگام نجات دهد.

تویوتا میرای

هیدروژن زمانی سوخت آینده بود، اما با ظهور خودروهای برقی باتری محور، آن آینده به گذشته تبدیل شد. با تعطیلی بخش زیادی از شبکه محدود جایگاه‌های سوخت هیدروژن، به نظر می‌رسد استفاده از هیدروژن برای خودروها به پایان رسیده است و این موضوع پایان دوران تویوتا میرای را هم رقم زد. هرچند میرای در نسل دوم خود از جوجه اردک زشت به قویی زیبا تبدیل شد اما این جذابیت ظاهری هم نتوانست هیدروژن را در برابر روش‌های عملی‌تر و ارزان‌تر مطرح کند.

هوندا CR-V FCEV

همان مشکلات میرای برای CR-V FCEV نیز صدق می‌کند هرچند این کراس‌اوور می‌تواند تا ۴۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند که این کمی کارایی خودرو را افزایش می‌دهد. (برد کل با شارژ کامل باتری و باک پر هیدروژن ۴۳۵ کیلومتر است.) هزینه بالای تولید CR-V FCEV باعث شده فقط برای اجاره در دسترس باشد. علاوه بر صداهای آزاردهنده سیستم پیل سوختی، CR-V FCEV تلاش می‌کند مانند یک CR-V معمولی به نظر برسد، اما بعید است بتوانید خارج از جنوب کالیفرنیا با آن رانندگی کنید.

آستون‌مارتین سیگنت

سیگنت به‌عنوان یکی از بدترین نمونه‌های ری‌بج در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. زیر بدنه‌ای که سعی شده بود به آستون‌مارتین شبیه شود، درواقع یک تویوتا iQ پنهان شده بود. خودرویی کوچک شهری که به دلیل قیمتش تحسین می‌شد اما هرگز به تجمل شهرت نداشت. سیگنت برای بهبود میانگین مصرف سوخت آستون‌مارتین به دلیل مقررات دولتی ساخته شد ولی با قیمت ۳۷ هزار دلاری، نه‌تنها فروش موردنظر را تجربه نکرد بلکه نتوانست تجربه واقعی آستون‌مارتین را به مالکان هدیه کند.

شورلت SSR

احمقانه بودن به معنای بد بودن نیست اما آیا کسی واقعاً خواستار یک وانت کابریوله بود که نمی‌توانست مثل انتظارات آمریکایی‌ها یدک بکشد یا بار ببرد؟ خیر. آیا SSR هنوز هم فوق‌العاده است؟ بله؛ اما جذابیت و ترکیب منحصربه‌فرد ویژگی‌های این پیکاپ عجیب جز فروش اندک نتیجه دیگری نداشت. البته SSR اکنون پس از دهه‌ها از پایان تولید، هوادارانی پرشور دارد. هرچند SSR از پویایی لازم برای تطابق با ظاهرش برخوردار نبود اما هیچ‌کدام از این‌ها از جذابیت و البته احمقانه بودنش کم نمی‌کند.

رلاینت رابین

اگرچه احمقانه بودن همیشه به معنای بد بودن نیست اما گاهی واقعاً می‌تواند بد باشد. رابین بدون شک در هر معنا بد است. نخست، طراحی سه‌چرخه‌اش ناپایداری شدیدی ایجاد می‌کند و رابین را به خاطر واژگونی بدنام کرده است (هرچند بخش زیادی از این شهرت به خاطر شوخی‌های تا حدی غیرواقعی تاپ گیر است). خودرویی با یک چرخ باریک جلویی کاملاً احمقانه است. رابین همچنین از مشکلات کنترل کیفیت و قابلیت اطمینان ضعیف صنعت خودروسازی بریتانیا در آن زمان هم رنج می‌برد و در طول سه دهه تولیدش با چالش‌های بزرگی روبه‌رو بود.

کرایسلر TC مازراتی

مدیران کرایسلر متقاعد شده بودند ساخت خودرویی بر اساس نسل دوم پلت‌فرم K که به‌عنوان مازراتی فروخته شود، ایده خوبی است، اما این ایده کاملاً اشتباه به نظر می‌رسد. هزینه‌های نجومی و حقیقت غیرقابل‌انکار که TC نوعی خودروی آمریکایی ضعیف بود که توسط یک خودروساز ایتالیایی ضعیف ساخته شد آن را به حرکت فوق‌العاده احمقانه‌ای تبدیل کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی ssr به نظرم باحال و کلسیونیه

    موافقم 12
    مخالفم 4
  2. محمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    جای محصولات عجیب و غریب سانک یانگ در این لیست خالی هست

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. اراز

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    کارشناسان موتورترند اگه ایران بودن دستشون برای مدل احمقانه خیلی باز بود از زانتیا فیس لیفت تا پژو اردی 207دورنگ وخیلی های دیگه

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. R

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1382 ديدگاه)

    ادمینای سایت امریکافن کامنتای منو چرا تایید نمیکنید؟ فشار خوردید؟

    موافقم 6
    مخالفم 14
    1. جواد عقیلی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (85 ديدگاه)

      دوست عزیز. اینکه در زیر هر پست مربوط به خودروی آمریکایی می نویسید: “یه آمریکایی بدرد نخور دیگه” مصداق اسپم هست.

      موافقم 23
      مخالفم 6
      1. مازیار

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1617 ديدگاه)

        اونوقت جملات منفی و پوچی که چندهزار بار تکرار شده مصداق اسپم نیستن؟

        موافقم 10
        مخالفم 9
        1. ! i M α η δ υ α R

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2417 ديدگاه)

          اینو ولش کن ، یارو به حضرت زرتشت (ع) ، پیغمبر خدا ، گفته دلقک ، هنوز کامنتش پاک نشده …

          من کامنت گذاشتم و گفتم آقا زشته ، بالاخره ما توی ایران ، عزیزان زرتشتی رو هم داریم که می دونم بسیار روی دینشون حساس هستند ، اما بازهم اتفاقی نیفتاد …

          کامنت یارو هنوز داره توی اون پست به زندگی خودش ادامه می ده …

          توهین به پیغمبر خدا اسپم نیست ، اما توهین به ماشین های آمریکایی اسپمه …

          🤣🤣🤣

          وقتی میگم فضای غالب سایت آمریکایی پرست هستند ، بعد میگن نه …

          🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

          موافقم 4
          مخالفم 5
        2. Taha Ayoobi

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6172 ديدگاه)

          تجربه ها که حرف دیگه ای میزنه

          موافقم 2
          مخالفم 8
        3. Taha Ayoobi

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6172 ديدگاه)

          مازیار اون جمله ها توهین به کسیه؟

          موافقم 2
          مخالفم 8
        4. ! i M α η δ υ α R

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2417 ديدگاه)

          طاها جان …

          کدوم تجربه ها ؟

          موافقم 2
          مخالفم 1
        5. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1617 ديدگاه)

          طاها ظاهرا تعصب بخش زیادی از کارایی حضور ذهن شما رو ازتون گرفته
          مگه جمله “یه امریکایی بدرد نخور دیگه” توهین به کسیه؟

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. R

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1382 ديدگاه)

        من کلا یه بار نوشتم و بیان واقعیت متاسفانه تلخه برای شما

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. امیر دهقان

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (795 ديدگاه)

          بله واقعیت خیلی برای ما تلخه متاسفانه چون از نمایندگی‌های فورد و جنرال موتورز با ما تماس گرفتن و گفتن در قبال پرداخت ماهانه چندین هزار دلار، جلوی انتشار هرگونه کامنت ضد آمریکایی را در سایت بگیریم…!!!

    2. (Ali(chevynova

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7759 ديدگاه)

      فعلا تو فشار خوردی که کامنتهات تایید نمیشه😁

      موافقم 7
      مخالفم 12
      1. جرمی کلارکسون

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1073 ديدگاه)

        ولش کن برادر با چینی فن نباید صحبت کرد

        موافقم 2
        مخالفم 1
    3. اراز

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (84 ديدگاه)

      داداش خاطره بد داری از ماشین امریکایی یا فکر می کنی اومدی راهپیمای 22بهمن

      موافقم 13
      مخالفم 9
    4. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6172 ديدگاه)

      R

      بد باختی
      فشاری که بروز داده بشه اونم اینجوری یعنی دیگه از خودت بد زده بیرون.

      موافقم 2
      مخالفم 6
    5. هراکلیوس

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (359 ديدگاه)

      دعوا سر لحاف ملانصرالدین؟نه الان ماشین آمریکایی تو ایران هست (جز چندتا گذر برای کلاس گذاشتن من می تونم من دارم) ونه سایت پدال تو چند سال طرفداری برندی یا کشوری کرده حدس می زنم علت حذف کامنت تاتون رفیق تکرار یه جمله عین چرخ خیاطی پشت سر هم تو کامنتات بود

  5. AHMADREZA

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (873 ديدگاه)

    خودروساز ایتالیایی ضعیف؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
  6. Aryan Abdolahpoor

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    به نظر من ترکیب چند کلاس مختلف ماشین همخونی خوبی به وجود نمی آورد مانند همین شورلت ssr که ترکیبی از یک ماشین رودستر و وانت و موتور شورلت کوروت است و برای مردم ناشناخته بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. ZiZi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سیتروئن پلوریل
    نیسان جوک
    Leyat Helica
    مخصوصا سومی!!! سرچش بدین ببینید چه اعجوبه ای ساختن

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. hosen

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (957 ديدگاه)

    سایبرتراک قطعا از همشون بیخود تره

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. ارژنگ

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سایبر تراک اونقدرها هم بد نیست. میشه پشتش یک موتور برق ده کیلوواتی انداخت بشه هیبرید بنزینی و تو جاده چالوس به جای نیسان گاوی باهاش بار برد…خخخخ

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. ZiZi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    شخصا فکر میکنم ssr بیشتر از طراحی رترو بدنه‌ش ضربه خورد تا سبک تلفیقیش؛ کهرباعب شد ناهماهنگی خیلی بیشتری به چشم بده. وگرنه حاضرم شرط ببندم اگه همین ترکیب وانت کاتورتبل رو توی ال‌کامینو پیاده میکردن، خیلی هم موفق میشد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6172 ديدگاه)

    هنوز نفهمیدم چرا از سایبرتراک بدون میاد، من خیلی خوشم میاد 😂

    موافقم 2
    مخالفم 8
  12. حسین هداوند

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرم ماهایی که حتی پراید و نمیتونیم بریم از کمپانی مستقیم نقد یا اقساط بخریم و با هزار ترفتد 3 تا بچه و جوانی جمعیت و قرعه کشی و مادران و… بخریم, نظر در مورد ماشین هایی که با یک دهم حقوق ماهانه از دم قسط میدن نزنیم.
    همین سایبر تراک بیاد ایران اینایی که ایراد میگیرن توی صف, نفر اول برای خریدش هستن.
    اگه بازار خودرو آزاد بشه و همه بتونن فعالیت کنن درش مصرف کننده تایین میکنه کدام برند و ساخت کدام کشور حرف اول و میزنه.
    تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا