هرچند سوپراسپرتها و شاسیبلندها خودروهای کاملاً متفاوتی هستند و برای اهداف متفاوتی ساخته میشوند اما در برخی موارد شاهد استفاده از پیشرانههای مشترک در این دو نوع خودرو بودهایم.
لامبورگینی LM002
پیشرانهٔ مشترک با لامبورگینی کانتاش
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
در دهه ۱۹۸۰، لامبورگینی مصمم بود به دنبال تصاحب قراردادی نظامی برای تولید یک خودروی چهارچرخ محرک بود. نتیجهٔ اولین تلاش آنها مدلی بنام LM001 بود که به یک شکست تمامعیار تبدیل شد. این خودرو بیشازحد سنگین بود و با موتور V8 ساخت AMC که در عقب قرار داشت و قدرت کافی تولید نمیکرد، هندلینگی شبیه به اتوبوس مدرسه داشت و بهشدت کند بود. با ورود یک طراح جدید، مدل LM002 با پیشرفت قابلتوجهی ساخته شد. درسهایی که از LM001 گرفته شده بود، منجر به نصب موتور در جلو شد و این موتور، یک V12 تنفس طبیعی با ۴۵۰ اسب بخار بود که از سوپرکار کانتاش قرض گرفته شد. LM002 همچنان سنگین بود، اما سیستم چهارچرخ محرک و تعلیق کاملاً مستقل، قابلیتهای آفرود قدرتمندی به آن بخشیده بود. LM002 هرگز قرارداد نظامی را به دست نیاورد (این قرارداد به هامر رسید)، اما نسخه جادهای لامبورگینی در میان ثروتمندان محبوبیت زیادی پیدا کرد.
آلفارومئو استلویو کوادریفولیو
پیشرانهٔ مشترک با آلفارومئو ۳۳ استراداله
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
موتور ۲.۹ لیتری توئین توربوی آلفارومئو استلویو کوادریفولیو نتیجه همکاری مهندسان فراری و آلفارومئو است و در اصل، نسخهای از موتور هشت سیلندر F154 فراری است که دو سیلندر آن حذف شده و ارتقاهای متعددی را تجربه کرده است. این موتور که با نام 690T شناخته میشود، ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و ترکیبی عالی از گشتاور، قدرت در دورهای بالا و صدایی دلنشین ارائه میدهد که شایسته یک آلفارومئو است. همین موتور، با کمی افزایش حجم به ۳ لیتر، در سوپرکار خیرهکننده آلفارومئو ۳۳ استراداله هم استفاده شده و در این خودرو ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
کادیلاک اسکالید V
پیشرانهٔ مشترک با شورلت کوروت Z06
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۵ نیوتن متر |
کادیلاک اسکالید V که پس از سالها انتظار سرانجام ساخته شد، از موتور V8 سوپرشارژ LT4 شورلت کوروت Z06 نسل C7 بهره میبرد که در بسیاری از دیگر خودروهای پرفورمنس جنرال موتورز مثل کامارو ZL1 و کادیلاک CT5-V بلکوینگ هم استفاده شده است. در اسکالید V، این موتور ۶۸۲ اسب بخار قدرت و ۸۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیرو از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود و سیستم چهارچرخ محرک بهصورت خودکار گشتاور را بین دو محور تنظیم میکند تا حداکثر چسبندگی را تضمین کند. این کادیلاک بزرگ همچنین به تعلیق بادی تطبیقی، کنترل سواری مغناطیسی، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، ترمزهای برمبو و رینگهای ۲۴ اینچی مجهز است. اسکالید V با وجود وزن بیش از ۲۷۲۰ کیلوگرم، میتواند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۴ ثانیه طی کند.
آستونمارتین DBX707
پیشرانهٔ مشترک با آستونمارتین DB12
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
جیمز باند اگر بخواهد با همسر و فرزندانش راهی سفر شود، قطعاً این آستونمارتین را انتخاب میکند! DBX ترکیبی از کارایی یک شاسیبلند و سرعت یک سوپرکار را ارائه میدهد. این شاسیبلند بریتانیایی از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی M177 مرسدس استفاده میکند که در محصولات مختلف AMG و همینطور آستونمارتین مثل ونتیج و DB12 استفاده میشود. این موتور در DBX ابتدا ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت ولی بعداً در نسخهٔ DBX707 این رقم به ۷۰۷ اسب بخار رسید و بهتازگی در مدل جدید DBX S به ۷۲۷ اسب بخار افزایش یافته است.
فراری پوروسانگوئه
پیشرانهٔ مشترک با فراری ۸۱۲ سوپرفست
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۷۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۱۵ نیوتن متر |
فراری برای دههها با ساخت شاسیبلند مخالفت کرد و معتقد بود که این کار به تصویر برند آسیب میرساند؛ اما با افزایش محبوبیت شاسیبلندها و سودآوری برندهایی مانند پورشه، فراری سرانجام تسلیم شد و پوروسانگوئه را خلق کرد. البته فراری همچنان اصرار دارد که این یک شاسیبلند نیست و آن را «خودروی بلندقامت کاربردی» مینامد. بههرحال، پوروسانگوئه چنان محبوبیتی پیدا کرده که فراری ظاهراً مجبور شده دفتر سفارشات خود را ببندد تا تعداد لازم برای تقاضاهای قبلی را تولید کند. بخش بزرگی از جذابیت این خودرو به موتور آن برمیگردد. یک نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی که مستقیماً از فراری ۸۱۲ سوپرفست گرفته شده است. این موتور یک اثر هنری است و تضمین میکند که این شاسیبلند همچنان قلب و احساس یک فراری واقعی را داشته باشد.
مازراتی گریکاله تروفئو
پیشرانهٔ مشترک با مازراتی MC20
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 |
قدرت | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
مازراتی برای سالها از پیشرانهٔ هشت سیلندر F154 فراری در محصولات خود استفاده میکرد اما با پایان قرارداد بین این دو شرکت برای تأمین پیشرانه، مازراتی برای توسعهٔ یک پیشرانهٔ V6 جدید و اختصاصی دستبهکار شد. این موتور ۳ لیتری توئین توربو که از تکنولوژی پیش احتراق فرمول یک بهره میبرد و نتونو نام دارد، اولین بار در سوپراسپرت MC20 با ۶۳۰ اسب بخار قدرت معرفی شد و بعداً زیر کاپوت دیگر محصولات جدید مازراتی قرار گرفت. یکی از این خودروها، شاسیبلند گریکاله است که در نسخهٔ پرچمدار خود با نام تروفئو از موتور نتونو استفاده میکند. البته این موتور برای استفاده در گریکاله تضعیف شده و ۵۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
مرسدس G63 AMG
پیشرانهٔ مشترک با مرسدس AMG GT
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
همانطور که گفتیم، موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی M177 مرسدس در محصولات مختلف AMG استفاده میشود. یکی از برجستهترین این خودروها، سوپراسپرت AMG GT است. این خودرو از نسخههای مختلف موتور M177 با قدرتی از ۴۷۵ اسب بخار تا ۸۱۶ اسب بخار در نسخهٔ پلاگینهیبریدی استفاده میکند. همین موتور زیر کاپوت شاسیبلند G63 هم قرار دارد و ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و نشان میدهد که یک پیشرانهٔ واحد هم میتواند وظایف یک سوپراسپرت را انجام دهد و هم در شاسیبلندی برای آفرود مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، دیگر شاسیبلندهای مرسدس AMG یعنی GLE63 و GLS63 هم از پیشرانهٔ M177 استفاده میکنند و ۶۱۲ اسب بخار قدرت دارند.
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۴آخ جانم به اسکالید
چرا اینقدر خوبه این ماشین
تو این لیست فقط اسکالید و پوروسانگوئه
Cadillac-V
۱۲ خرداد ۱۴۰۴نهایت اُبهت و لوکس بودن رو فقط تو اسکالیدV میشه دید☠️
اسکالید با اینکه وزنش نسبت به بقیه ماشینای لیست بیشتره ولی شتابش درحد اوناست و این یعنی شاهکار
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۴شتاب استون مارتین ۳/۳ و اسکلید ۴/۴
در حد هم هستن؟
✌️ این چندتاست؟
Cadillac-V
۱۲ خرداد ۱۴۰۴من به نسبت وزن گفتم
مازراتی ۲ تن بیشتر نیست کادیلاک ۳ تنه ۱ تن اختلاف وزن خیلیه
همین استون مارتین ۳ تن وزن داشت الان شتابش ۶ ثانیه هم نمیشد
AmooRoohee
۱۲ خرداد ۱۴۰۴من نمیخوام متعصبانه نظر بدم ولی انصافا وزن هم در نظر بگیر. اندازه یه پراید سنگین تره اسکالید
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۴نه نسبت به وزن نگفتی
بلکه برعکس
وقتی گفتی “با اینکه” وزنش بیشتره شتابش در همون حده
یعنی وزن بیشتر تاثیری نداشته
خودت معنی حرف خودتو نمیدونی
و این بار اول نیست
فقط روزی سی دفعه میای میگی رنده کرد
همه از همین دست
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۴عموروحی
فرمایش شما کاملا متین
اما اگه دقت بفرمائید مورد بحث چیز دیگریست
Mr wrong
۱۲ خرداد ۱۴۰۴داری یه ونتیج ارتفاع یافته رو با یه suv فول سایز مقایسه میکنی؟ اونم یه ثانیه اختلافشونه
من طرفدار هیچ ماشین و برندی نیستم ولی شاسی بلند هایی که با اسکالید قابل مقایسه ن به انگشت های یه دست به زور میرسن
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۴من مقایسه شتاب نکردم چطور متوجه نمیشید؟!!!!
واقعا عجیبه
اصلا برای من شتاب زیر پنج ثانیه برای suv ضروری نیست
یه بار از بالا مرور کن قیاس از جانب من میبینی؟
Cadillac-V
۱۲ خرداد ۱۴۰۴مازیار
شما برای اینکه ثابت کنی حرفم اشتباهه باید یه SUV فول سایز بیاری و بگی این شتابش ۳.۳ هست نه یه کراساور اسپرت اروپایی
مث این میمونه منم بیام بگم چلنجر دیمن ۱۷۰ شتابش بیشتر از استونه پس بهتره درحالی که اصلا سگمنت و ساخت این دو خودرو فرق میکنه
مقایست کاملا اشتباهه
Taha Ayoobi
۱۳ خرداد ۱۴۰۴مازیار مشخصه منظورش این بود که شتابش تو همون حوالیه نه اینکه برابری میکنه!
مازیار
۱۳ خرداد ۱۴۰۴طاها خوب به این مثال ساده دقت کن دستکم تو متوجه بشی
_ من با اینکه وزنم زیاده در حد یه قهرمان پرش میپرم
_ اما تو یک متر کمتر میپری
_ خوب بجاش وزنم زیاده
خوب این ناوارد نبود؟ نابجا نبود؟
حالا دو نفر دیگه هم گفتن داری قهرمان پرش رو با اونیکی مقایسه میکنی!!
کلا ریپلی در اینجا و هرجایی که با تایپ گفتگو بشه ریسک سوءتفاهمش خیلی بالاست و اون بخاطر عدم امکان “لحن بیان” در گفتگو هست.
Taha Ayoobi
۱۳ خرداد ۱۴۰۴چی بگم والا منم گیج شدم،
والا من وقتی کامنتشو میخونم اینجوری معنی میشه که با وجود وزن زیاد، شتابی تو حوالی اونا داره، یعنی مثلاً کادیلاک 7 نیست اونا 4، نیزدیک همن، که خداوکیلی با اینقدر وزن اضافه 1 ثانیه بالاتر خیلی خوبه.
ولی این مثالی که زدی یه نکته داره، تو پرش منظور رکورده، یعنی طرف وزنش هرچی میخواد باشه، وقتی نمیتونه اونقدر بپره دیگه کاری نمیشه کرد ولی اینجا داریم نسبی میسنجیم، هرکی سریعتر بزنه ملاک نیست، داریم میگیم وقتی اون با فلان وزن اون عددو میزنه، بهتر از اون یکیه که با فلان وزن این عددو میزنه، چون اختلاف وزنشون بالاس ولی اختلاف شتابشون نسبت به وزن خیلی نه. الان توی اون پرش هم اگر وزن یارو کمتر باشه شاید بهتر از اون یکی بزنه، اینجوری یعنی.
Cadillac-V
۱۳ خرداد ۱۴۰۴مازیار جان من اومدم دوباره پیاماتو از اول خوندم
فهمیدم شما داری درمورد شتاب صحبت میکنی بعد میگی من اصلا منظورم شتاب نیست
و واقعا اینجا چون همه چی تایپ میشه خیلی سوءتفاهم ها پیش میاد، من که منظورم شما رو نفهمیدم ولی امیدوارم صحبتاتون منطقی و صحیح بوده باشه
نویدی
۱۲ خرداد ۱۴۰۴BMW X5 M
Mr wrong
۱۲ خرداد ۱۴۰۴مازیار خان کاملا قیاس کردی
اسم اون کارت در ادبیات قیاسه حالا تو میخای اسم دگ ایی روش بزاری بزار منم ناراحتت نمیکنم❤️
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۴سطحی نگاه کردی و منظورم رو نگرفتی. خیلی از ریپلیها در اینجا همینطوره
فقط کلمات استون مارتین و اسکلید و شتاب رو دیدی و به خودت زحمت ندادی مفهوم حرفم رو ببینی. خیلی ساده بود. گفت در حد همن و گفتم واقعا در حد همن؟ چیزی راجع به مقایسه نگفتم
و اگه بخوام مقایسه بکنم چرا باید منکرش بشم؟!
(Ali(chevynova
۱۲ خرداد ۱۴۰۴موضوع جدیدی نیست
شورولت بلیزر از ۱۹۷۰ که موتور ۴۵۴ معرفی شد ازش استفاده میکرد و موتوری بود که رو کوروت استفاده میشد
موتور ۴۴۰ روی پلیموت تریل داستر و دوج رم چارجرز از دهه ۷۰ استفاده میشد که با باراکودا و چلنجر مشترک بود
موتور ۴۶۰ فورد هم روی برانکو استفاده میشد از دهه های ۷۰ و با تورینو و موستانگ مشترک بود
بابا مرحبا کاربراتور
بابا مرحبا شاتون موتور ۳۶۰ موپار
بابا مرحبا ماشین امریکایی ۸ سیلندر دهه ۷۰
بابا مرحبا دفرنسیال dana 60
amir
۱۲ خرداد ۱۴۰۴اول اسکالید بعد دی بی ایکس
Moein
۱۲ خرداد ۱۴۰۴ایتالیایی ها رو عشقه 😍
همشون مثل یه قاب متحرکن
علی Shelby
۱۲ خرداد ۱۴۰۴دی بی ایکس
اسکالید
جی کلاس
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۴و پوروسانگوئه
Nismo
۱۲ خرداد ۱۴۰۴یهو بگید همشون
Taha Ayoobi
۱۳ خرداد ۱۴۰۴😂
کوشا
۱۲ خرداد ۱۴۰۴با اجازه آقام پورسانگوئه، من اسکیلید رو برمیدارم.
Mr wrong
۱۲ خرداد ۱۴۰۴بین اینا فقط اسکالید و جی کلاس شاسی بلندن
هر ماشینی که ارتفاعش از سدان بالاتره که شاسی بلند نیست
Cadillac-V
۱۲ خرداد ۱۴۰۴دقیقا
باید بهشون بگن کراساور و من درک نمیکنم براچی باید به این کراساور ها بگن شاسی بلند
شاسی بلند یعنی SUV یعنی شاسی مستقل
KOP
۱۳ خرداد ۱۴۰۴در دنیای مهندسی فعلی شاسی بلند آفرودی شاسی یکپارچه مثل دیفندر وجود داره، تعاریف گذشته تغییر کرده اند.
البته قطعا بین Cross Over/ Suv تفاوت زیاده اما فقط نوع شاسی معیار تفاوت نیست. بلکه نحوه عملکرد یک خودرو و تجهیزات و قابلیتهای خودرو ، این تعریف را ارائه میکنه.
Cadillac-V
۱۳ خرداد ۱۴۰۴همون شاسی که میگین خودش خیلی از تفاوت ها رو مشخص میکنه
درسته ما دیفندر رو داریم ولی شما یکم به فراری نگاه کنید و با اسکالید مقایسش کنید
از زمین تا آسمون تفاوته
همینطوره تفاوت استون و جی کلاس
Cadillac-V
۱۲ خرداد ۱۴۰۴یادی کنیم از این شاهکار
با وجود وزن ۳ تنی اسکالید :
https://www.pedal.ir/cadillac/10-supposedly-fast-cars-that-cant-beat-the-6217-lbs-cadillac-escalade-v/
bi Turbo
۱۲ خرداد ۱۴۰۴فکر میکنم که DBX از همه این لیست سریعتر باشه.
ولی در ابهت هیچ کدوم به اسکالید نمیرسند.
m3hran
۱۲ خرداد ۱۴۰۴لطفاً مطالبی درمورد موتور نتونو یا همون پیش احتراق بزارید
من به شخصه اولین باره شنیدم تا ببینیم چی هست
ممنون
amirboss
۱۲ خرداد ۱۴۰۴موتور نتونو از سیستم احتراق قبل از محفظه و شمعهای جرقهزن دوقلو که از خودروهای فرمول یک کپی برداری شده استفاده میکنه.
در این فناوری٬ با تزریق مقداری سوخت در یک محفظه کوچک بالای هر محفظه احتراق یک انفجار کوچک ایجاد میشه و شعله های آتش از این محفظه کوچک خارج و درون سیلندر منتقل میشن و نشر پیدا میکنن که نتیجه ش احتراقهای قدرتمندتر و سریعتری هست.
! i M α η δ υ α R
۱۳ خرداد ۱۴۰۴@m3hran …
Pre chamber combustion :
احتراق پیش محفظه :
تکنولوژی ماهله آلمان هست ، مربوط به سال 2010 که برای اولین بار توسط ماهله آلمان پتنت و ثبت شد و در فرمول یک استفاده شد …
امیر جان هم زحمت کشید و نوشت در موردش …
من دیروز متن کامل انگلیسی اش رو نوشتم ، اما منتشر نشد !!!
الان دوباره میگذارم …
Maserati’s Nettuno engine uses a pre-chamber combustion system, which is an innovative technology borrowed from Formula 1, to improve power, efficiency, and reduce emissions. This system features a small pre-chamber connected to the main combustion chamber via small orifices.
How it works:
1. Passive Pre-chamber:
The pre-chamber is filled passively during the compression stroke, drawing in air and fuel from the main cylinder.
2. Twin Spark Plugs:
Two spark plugs are used: one in the pre-chamber and one in the main chamber.
3. Pre-chamber Ignition:
When the pre-chamber spark plug ignites, it creates a turbulent jet of flame that shoots through the orifices into the main combustion chamber.
4. Homogeneous Combustion:
This rapid and efficient burning at multiple points in the main chamber leads to a more homogenous combustion, allowing for lean air-fuel mixtures and higher compression ratios.
5. Dual Ignition System:
The secondary spark plug in the main chamber provides a stable ignition source at low loads, when the turbulent jet from the pre-chamber might not be sufficient.
Benefits:
Increased Power and Efficiency:
The pre-chamber system enables higher compression ratios and allows for lean combustion, resulting in more power and improved fuel efficiency.
Reduced Emissions:
The more homogenous combustion and the ability to use lean mixtures contribute to lower emissions.
Noise Reduction:
The twin injection system (direct and indirect) reduces noise levels, especially at lower speeds.
Faster Combustion:
Maserati claims the pre-chamber system results in combustion that is 30% faster than traditional spark ignition.
سبحان
۱۲ خرداد ۱۴۰۴پس lamborghini urus و porsche cayenne turbo gt و mercedes-benz glc63 se performance و bmw xm و … کو
امیر دهقان
۱۲ خرداد ۱۴۰۴موتور این ماشینهایی که نام بردید با کدوم سوپراسپرت مشترکه؟
SepehrV10
۱۳ خرداد ۱۴۰۴Audi q7 v12 tdi
NIKAN-JAAAAAAAAAAG
۱۳ خرداد ۱۴۰۴آلفا رومئو داره میگه من لاتماااا😂😂