چشم اندازهفته نامه

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید ارائه کردند (قسمت آخر)

در این سری مطالب طی سه قسمت، نگاهی به تمام خودروهایی خواهیم داشت که در طول تاریخ با ارائهٔ تکنولوژی‌های جدید برای اولین بار، جهان را تغییر دادند.

فهرست محتوا

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت دوم)

اولین هدآپ دیسپلی: الدزمبیل کاتلاس سوپریم سال ۱۹۸۸

نمایش اطلاعات مهم در خط دید راننده از دنیای هوانوردی وارد خودروها شد زیرا این سیستم اولین بار در دههٔ ۴۰ در هواپیماها ظاهر شد. اولین نسخهٔ هدآپ دیسپلی برای خودرو توسط جنرال موتورز توسعه پیدا کرد و ابتدا روی ۵۰ نمونه الدزمبیل کاتلاس سوپریم کانورتیبل ایندی ۵۰۰ پیس کار نصب و در اختیار خریداران خاصی قرار داده شد. در سال ۱۹۹۰ اما هدآپ دیسپلی به‌عنوان یک آپشن برای کاتلاس سوپریم ارائه شد. این سیستم سرعت خودرو را روی شیشهٔ جلو به نمایش درمی‌آورد. حتی هنوز هم هدآپ دیسپلی در خودروهای امروزی آپشنی گران‌قیمت و نسبتاً کمیاب است.

اولین دوربین دنده‌عقب: تویوتا سوآرر سال ۱۹۹۱

هرچند کانسپت بیوک سنتوریون سال ۱۹۵۶ به دوربین دنده‌عقب مجهز بود اما این تکنولوژی تا سال ۱۹۹۱ در خودروهای تولیدی ظاهر نشد. اولین خودرویی که به دوربین دنده‌عقب مجهز شد، تویوتا سوآرر بود که فقط در بازار ژاپن عرضه می‌شد. این خودرو به دوربینی روی اسپویلر عقب مجهز بود که تصاویر را به نمایشگر رنگی روی داشبورد می‌فرستاد.

اولین چراغ‌های زنون: ب‌ام‌و سری ۷ سال ۱۹۹۲

چراغ‌های زنون به‌طور مشترک توسط بوش و هلا توسعه پیدا کردند و اولین بار روی ب‌ام‌و سری ۷ سال ۱۹۹۲ نصب شدند. البته در این خودرو چراغ‌های زنون فقط برای نورپایین استفاده شدند و اولین خودرویی که از این چراغ‌ها هم برای نورپایین و هم نوربالا استفاده کرد مرسدس بنز CL سال ۱۹۹۹ بود. این چراغ‌های بای‌زنون نام گرفتند. لامپ‌های زنون نور بیشتر، سه برابر عمر بیشتر و حدود ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن دارند.

اولین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی: مرسدس بنز CL600 سال ۱۹۹۵

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC که با جلوگیری از سر خوردن چرخ‌های جلو و عقب به کاهش تصادفات کمک می‌کند، اولین بار در مرسدس بنز CL600 ارائه شد. در سال ۱۹۹۷ مرسدس این تکنولوژی را در A کلاس هم ارائه کرد.

اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه: تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷

ایدهٔ خودروی هیبریدی قدیمی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. فردیناند پورشه در اوایل دههٔ ۱۹۰۰ به ساخت خودروهای بنزینی الکتریکی پرداخت و مرسدس در اوایل دههٔ ۸۰ این نوع قوای محرکه را آزمایش کرد. بااین‌حال، خودرویی که این فناوری را متداول کرد، تویوتا پریوس بود. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۷ با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی به بازار عرضه شد که با وجود پیچیدگی، بسیار قابل‌اعتماد بود.

اولین کروز کنترل تطبیقی: مرسدس بنز S کلاس سال ۱۹۹۸

کروز کنترل تطبیقی از رادار یا دوربین برای کنترل خودکار سرعت و فاصله از خودروی جلویی استفاده می‌کند. اولین خودرویی که به کروز کنترل تطبیقی کاملی که امروز می‌شناسیم مجهز شد، مرسدس بنز S کلاس نسل W220 در سال ۱۹۹۸ بود.

اولین سیستم کنترل فعال تعلیق: مرسدس بنز CL سال ۱۹۹۹

مرسدس بنز CL نسل C215 اولین سیستم کنترل فعال تعلیق جهان را در سال ۱۹۹۹ ارائه کرد. این سیستم با استفاده از سیلندرهای هیدرولیکی در سیستم تعلیق، از حرکات ناخواستهٔ بدنه مثل شیرجه زدن هنگام ترمز گیری‌های شدید جلوگیری می‌کرد و هندلینگ و راحتی خودرو را بهبود می‌بخشید. در سال ۲۰۱۳ نیز مرسدس این سیستم را به دوربینی مجهز کرد که جاده را اسکن کرده و فوراً تعلیق را متناسب با شرایط مسیر تنظیم می‌کرد. این آپشن با نام کنترل بدنهٔ جادویی اولین بار در S کلاس نسل W222 ارائه شد.

اولین دوربین دید در شب: کادیلاک دویل سال ۲۰۰۰

جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که در سال ۲۰۰۰ سیستم دید در شب را در کادیلاک دویل ارائه کرد. این سیستم از یک سنسور مادون‌قرمز برای نمایش اشیاء روی هدآپ دیسپلی خودرو استفاده می‌کرد. سیستم دید در شب به‌عنوان یک آپشن ۲ هزار دلاری ارائه شد و در سال اول عرضه ۷ هزار نفر آن را برای دویل سفارش دادند.

اولین ترمز پارک برقی: ب‌ام‌و سری ۷ سال ۲۰۰۱

مشکل بزرگ ترمزدستی مکانیکی، اشغال فضای کابین است زیرا باید فضای زیادی بین صندلی‌ها برای نصب اهرم ترمز مکانیکی در نظر گرفته شود. ازاین‌رو، برخی خودروسازان با راه‌های مختلفی سعی در حل این مشکل داشتند. به‌عنوان‌مثال، مرسدس سال‌ها ترمز پایی را ارائه می‌کرد اما استفاده از آن دشوار بود. ب‌ام‌و اما با ارائهٔ اولین ترمزدستی برقی جهان، ابن مشکل را یک‌بار برای همیشه حل کرد.

اولین سیستم کنترل صوتی: اینفینیتی Q45 سال ۲۰۰۲

با عرضهٔ اینفینیتی Q45 به بازار، برای اولین می‌شد ناوبری را از طریق صحبت کردن کنترل کرد. البته از آن زمان تا به امروز، سیستم‌های کنترل صوتی همواره با مشکلاتی مواجه بود و عملکرد بی‌نقصی نداشته‌اند.

اولین گیربکس دوکلاچه: فولکس‌واگن گلف R32 سال ۲۰۰۳

پورشه در دههٔ ۸۰ توسعهٔ گیربکس‌های دوکلاچه را برای استفاده در خودروهای مسابقه‌ای آغاز کرد اما خیلی طول کشید تا بتوانیم این نوع گیربکس را در خودروهای تولیدی ببینیم. اولین خودروی تولیدی جاده‌ای که به گیربکس دوکلاچه مجهز شد، گلف R32 سال ۲۰۰۳ بود. این گیربکس شش سرعته می‌توانست نیرو را به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل کند.

اولین سیستم پارک خودکار: تویوتا پریوس سال ۲۰۰۳

این سیستم برای کسانی که با پارک کردن خودرو مشکل داشتند یک موهبت الهی بود. اولین خودرویی که به سیستم پارک خودکار مجهز شد، تویوتا پریوس سال ۲۰۰۳ در بازار ژاپن بود. سه سال بعد تویوتا این سیستم را در لکسوس LS برای دیگر بازارها هم ارائه کرد.

اولین سیستم هشدار نقطهٔ کور: ولوو S80 سال ۲۰۰۶

ولوو اولین شرکتی بود که سیستم پایش نقاط کور را در سدان S80 ارائه کرد. این سیستم با استفاده از دوربین‌های کوچکی که زیر آینه‌های جانبی نصب شده بود، وسایل نقلیه را در نقاط کور خودرو تشخیص داده و چراغ هشداری را در داخل خودرو کنار آینهٔ سمت چپ روشن می‌کرد.

اولین ترمز اضطراری خودکار: مرسدس بنز S کلاس سال ۲۰۰۶

مرسدس بنز اولین سیستم ترمز اضطراری خودکار جهان را در سال ۲۰۰۶ ارائه کرد. این سیستم به‌عنوان یک آپشن برای S کلاس نسل W221 و CL نسل C216 قابل سفارش بود. این سیستم با استفاده از رادار، مسیر پیش رو را بررسی کرده و در صورت تشخیص برخورد قریب‌الوقوع، سیگنالی به ECU ارسال می‌کرد تا به راننده هشدار دهد. در صورت عدم واکنش راننده، سیستم به‌طور خودکار ۴۰ درصد از قدرت ترمزها را اعمال می‌کرد. این فرایند در چند میلی‌ثانیه انجام می‌شد. طبق تحقیقات مرسدس، این سیستم می‌توانست از ۷۰ درصد تصادفات جلوگیری کند.

اولین چراغ‌های LED: لکسوس LS600h سال ۲۰۰۶

چراغ‌های LED بسیار کم‌مصرف هستند و عمری طولانی دارند. اولین خودرویی که به چراغ‌های جلوی LED مجهز شد، لکسوس LS600h بود. البته اینجا هم ابتدا از چراغ‌های LED برای نورپایین استفاده شد و یک سال بعد آئودی سوپراسپرت R8 را برای نوربالا و نورپایین به چراغ‌های LED مجهز کرد.

اولین چراغ‌های لیزری: آئودی R8 LMX سال ۲۰۱۴

چراغ‌های لیزری با نصف مصرف انرژی چراغ‌های LED، نور بیشتری تولید می‌کنند. آئودی اولین شرکتی بود که چنین تکنولوژی را در R8 LMX تولید محدود سال ۲۰۱۴ ارائه کرد. از این خودرو فقط ۹۹ دستگاه ساخته شد اما تنها چند هفته بعد، ب‌ام‌و چراغ‌های لیزری را به‌عنوان آپشن برای i8 ارائه کرد.

اولین پیشرانهٔ نسبت تراکم متغیر: اینفینیتی QX50 سال ۲۰۱۷

نسل دوم اینفینیتی QX50 در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۷ با اولین پیشرانهٔ نسبت تراکم متغیر جهان معرفی شد. این تکنولوژی باعث شد پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ اینفینیتی با ۲۷۰ اسب بخار قدرت، بدون افزودن وزن و پیچیدگی سیستم هیبریدی، مصرف سوخت کمتر و پرفورمنسی مشابه نسل قبلی با موتور V6 داشته باشد.

اولین سیستم امنیتی با اثرانگشت: هیوندای سانتافه سال ۲۰۱۹

هیوندای در سانتافه سیستم امنیتی جدیدی را ارائه کرد که با استفاده از حسگر اثرانگشت، راننده می‌توانست با لمس یک سنسور کوچک که روی دستگیرهٔ در نصب شده بود، قفل خودرو را باز کرده و با قرار دادن انگشت روی دکمهٔ استارت، خودرو را روشن کند. با این سیستم، سارقان نمی‌توانستند خودرو را روشن کنند.

اولین نمایشگر OLED خمیده: کادیلاک اسکالید سال ۲۰۲۰

کادیلاک اولین نمایشگر OLED خمیدهٔ جهان را در نسل پنجم اسکالید که در اویل سال ۲۰۲۰ معرفی شد ارائه کرد. تراکم پیکسلی این نمایشگر دو برابر یک تلویزیون ۴K است و آن‌قدر روشن است که نیازی به قاب سایه‌بان روی نمایشگر ندارد.

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۷ رای
منبع
AutoCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. Mosi

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    مرسدس cl عشق اول و آخر
    حیف دیگه نه cl نه s کوپه تولید نمیشه

    موافقم 61
    مخالفم 11
    1. (Ali(chevynova

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (7305 ديدگاه)

      کادیلاک لعنتی در ۲ قسمت قبل و اینجا ثابت کرد مهندسیش حرف نداره و به راستی استاندارد جهان لقبش هست

      موافقم 78
      مخالفم 47
      1. parhamiof

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        آمریکاییا تا اوایل دهه 80 خدای تکنولوژی بودن.

        موافقم 64
        مخالفم 13
      2. پیام

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2114 ديدگاه)

        آقا mamad اصلا به چینی پول ندی. ماشین دست دوم کره‌ای خیلی بهتره. همیشه هم برای فروش پول هست.

        عاقبت خرید ماشین چینی در آینده
        https://www.instagram.com/reel/C2aDa1bCA0V/?igsh=MWMwOXl0eHVsOGZyZQ==

        موافقم 17
        مخالفم 20
      3. ‌MAMAD

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آقا پیام ببخشید چه ماشین کره ای با قیمت دو میلیارد میتونم بردارم؟
        که کارکردش هم زیر ۲۰۰ هزار باشه و آپشن های خوب داشته باشه

        موافقم 13
        مخالفم 3
      4. پیام

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2114 ديدگاه)

        با این پول میشه هیوندای ولاستر، سوناتا، النترا و … خرید. برندای ژاپنی هم میشه خرید. ولی یادتون باشه زیاد تحقیق کنید و ماشین سالمی بگیرید. راه‌های شناختن ماشین سالم رو تو اینترنت سرچ کنید. تو دیوار برای خرید ماشین زیاد بگردید.

        موافقم 12
        مخالفم 12
      5. پیام

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2114 ديدگاه)

        ولی یه چیز مهم بهتون بگم. من اگه الان جای شما بودم و معادل این پول طلا یا دلار داشتم اصلا برای ماشین نمی فروختم چون امکان داره تو ایران اتفاق خاصی بیفته و بعدش در عرض چند ماه قیمت ملشین سقوط میکنه و خیلی از مسائل مضحک مربوط به گمرک تغییر میکنه. الان واقعا هیچ ماشینی با این قیمتا ارزش خرید نداره!!!

        موافقم 9
        مخالفم 17
      6. NAVID۰۰۹۸

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        ممد آقا
        هرچی میخوای بخری بخر ولی هرچی پیام میگه رو برعکسش عمل کنی موفقی !!!
        در ضمن الان وقت خرید نیست !
        همیشه تو رکود خرید کنید نه تو آشوب دلار !
        شما مصرف‌کننده هستید نه دلال پس پول زحمتکشی خودتان رو به باد ندید !

        در ضمن اگر جای شما بودم مطمئناً کره‌ای ژاپنی انتخابم بود یا تو چینی‌ها دایون بخرید !!!

        موافقم 19
        مخالفم 11
      7. ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4798 ديدگاه)

        هایما بخر حرف اینا رو گوش نکن 😐💔

        موافقم 2
        مخالفم 12
      8. R

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (90 ديدگاه)

        اگه ماشین برا پز دادن میخوای همین چینی هارو بگیر
        کارکردشان به ۱۰۰ تا برسه اذیت هاشون شروع میشه و پوستت رو میکنه
        ولی برای سفر و جاده ماشین کم خرج و بادوام میخوای پیشنهادم تویوتا کمریه
        نسخه های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ زیر ۲۰۰ تا کارکرد حوال ۲ میلیارد قیمت گذاری میشه
        https://bama.ir/car/detail-dnuc8l5f-toyota-camry-glx-2014

        موافقم 9
        مخالفم 3
      9. B

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (818 ديدگاه)

        خیلی نزدیکن بهم سوبا ردیف دومش امکانات بیشتری داره اما ازونور گرون تره اگه ردیف پشت برات مهمه و پول بیشتر اذیتت نمیکنه سوبا بگیر اگه خیلی برات مهم نیست ردیف عقب هایما
        البته گیربکساشونم متفاوته هایما at هست ، سوبا dct

        موافقم 1
        مخالفم 1
      10. B

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (818 ديدگاه)

        اما خب چرا هواپیما نمیگیرین شما که مشکلی ندارین ؟ من باشم هواپیما رو انتخاب میکنم فکر میکنم راحت تر از همشونه خیلی سریعتر هم میرسی

        موافقم 2
        مخالفم 1
      11. Mah Sefi

        ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بنظر من اول سوادتو بیشتر کنی بهتره…
        تا دگه بنظرتون و. اینجوری ننویسی ….😅

    2. amir

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3592 ديدگاه)

      من خیلی بد عاشق اس ۵۰۰ کوپه هستم

      موافقم 28
      مخالفم 8
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آلمان و بعدش ژاپن ، صنعت خودرو رو دِرو کردن 👌👏👋🏻!!!
      به قولِ علی ، ماشالاه ماشالاه ماشالاه …!

      کره‌مربا هم مثل همیشه بیاد کپی کنه بعد پول بده به مجلات تا هوچی‌گری کنند!!!

      موافقم 22
      مخالفم 51
      1. مینو

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (93 ديدگاه)

        چرا یوتیوب نمیبینی !؟ 😅😅

        موافقم 5
        مخالفم 5
      2. مینو

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (93 ديدگاه)

        یاد روزای بدبختیم میوفتم پدالو میبینم ، بعد اعتراضات ۹۸ ، تمام فیلترشکنا قطع بود ، کامنتای شماها رو میدیدم ، از مجبوری ، چه روزگار تلخی بود ، البته پدال کارش درسته ولی کامنت گزارااا 😅😅

        موافقم 15
        مخالفم 4
    4. NAVID@@98

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (737 ديدگاه)

      مرسدس بنز که عشقه اول له همیشه ای خدا وای👑 هم مرسدس بنز به نمایندگی از اروپا و هم کادیلاک از آمریکا بخصوص کادیلاک و فورد صنعت خودرو رو دِرو کردن با انواع نوآوری های سطح بالا عشق اول هستن و صنعت خودرو رو دِرو کردن 👑💯🅰️🆙😍
      کلا با اینکه دهه ۹۰ میلادی و دهه ۸۰ میلادی و همینطور به قبل خیلی خوب بود دوران اوج نوآوری های صنعت خودرو بود ولی همین الان هم هر یک از اینها واقعا یک پرچمدار سطح بالا نوآوری و مهندسی در کل صنعت خودروسازی هستن و برتری خودشون رو اثبات کردن همیشه کلا از خودروساز های اروپا و آمریکا مرسدس بنز و کادیلاک خیلی برجسته و جلوتر از زمان هستن بزرگترین و اولین و بهترین خودروساز های دیگه هم از اروپا و آمریکا بودن و پرچمدار نوآوری و مهندسی در کل صنعت خودروسازی هستن و همیشه برتری خودشون رو به هر حال اثبات کردن که حتی اینحا هم داریم میبینیم
      کلا هر یک از اینها خیلی خوب هستن برای قسمت اول هم گفتم فراری هم همینطور بود ساب هم نوآوری های سطح بالایی داشت مثل کادیلاک و فورد و کرایسلر و الدزموبیل و مرسدس بنز و…👑💯🅰️🆙😍

      چی بگم آخ گلبم ای خدا ♥️ اس کلاس زنده یا الدزموبیل آخ گلبم ♥️😘

      موافقم 24
      مخالفم 6
    5. Kato

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (469 ديدگاه)

      اولین سیستم mirror less در تویوتا تاکوما…

      یعنی استفاده ال سی دی به جای آینه…

      که پیشنهادشم خودم برای تویوتا ارسال کردم و اونا به مرحله تولید رسوندن

      جا انداختی ادمین…

      موافقم 4
      مخالفم 10
      1. هیچ

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (23 ديدگاه)

        جومونگ میخوای یه چیزی از خودت بپرونی یه چیز بهتر بپرون که واضح نباشه یا یه چیزی بگو که دلیل و منطقی پشتش داشته باشی

  2. Amirmohammad

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    تقریبا مطمئن بودم که دید در شب رو اولین بار بنز رو کرد! همیشه اسم دید در شب میاد یاد ویدیوهای اس کلاس فیس قدیم که پیجای ماشین میگیرن تو ایران میوفتم

    موافقم 7
    مخالفم 36
    1. حسن

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1985 ديدگاه)

      ولی نوشته کادیلاک

      موافقم 14
      مخالفم 11
      1. Amirmohammad

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (563 ديدگاه)

        میدونم،میگم قبل از دیدن این مطلب فکر میکردم مال بنز هست این تکنولوژی

  3. Anti BTS

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از دهه ۹۰ به اینور ژاپنیا نقش موثری تو تکنولوژی دنیای خودرو داشتن . درحالیکه عده ای هنوز با مشکلات بدیهی مثل سرقت های بی شمار ، بیمه و آتش سوزی … رو به رو هستن و فقط ادعا دارن .

    موافقم 38
    مخالفم 14
    1. Killer

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/subaru/subaru-solterra-hub-bolt-recall/
      این تکنولوژی رو فراموش کردین تو لیست

      موافقم 2
      مخالفم 28
      1. Anti BTS

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (217 ديدگاه)

        یه سری تکنولوژیا میلیارد ها دلار خرجشونه

        https://www.pedal.ir/kia/1b-lawsuit-against-hyundai-and-kia/

        موافقم 18
        مخالفم 4
        1. پیام

          ۷ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2114 ديدگاه)

          آنتی اسم هیوندای تو این لیست جوابی به تو بود که دیگه نگی هیوندای امنیت نداره!!! اتفاقا این لینکی که گذاشتی ربطی به نبودن تکنولوژی هیوندای نداره! میشه بهش گفت غفلت ولی بحث نبود تکنولوژی در کار نیست.

          موافقم 4
          مخالفم 25
        2. Killer

          ۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (596 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/toyota/toyota-subaru-recall-bzrx-solterra/

          دقیقا مثل در رفتن چرخ و سقوط ارزش سهام و ضرر میلیاردی :)

          مخالفم 11
    2. پیام

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      اگه آتش سوزی اینقدر صدمه زده به هیوندای، پس عنوان‌های اخیر چی بود آنتی؟! 😉😉 بعدشم گفتم که دارم دارم حسابه

      موافقم 4
      مخالفم 20
      1. phonix

        ۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        اقا پیام دنیا رو با این تکنولوزی اثر انگشت دگرگون کرد این هیونداییتون :))))
        چرا فراگیر نشد ؟ چون چرند بود اصلا چرا تو این لیست بود ؟ تنها هیوندایی این کارو کرد ؟ نه چند سال پیش فورد هم اینکارو کرد نتیجشو نمیدونم
        در ضمن در متن گفته شده سارقین نمیتونن خودرو رو روشن کنن اتفاقا به سادگی میشه فقط نرم افزار لازم دارن اون موقع همون طور که گوشی هارو میشه باز کرد

        موافقم 21
        مخالفم 3
  4. amir

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3592 ديدگاه)

    آلمانی ها همیشه نواوری های بی پایانی رو به عرصه خودرو وارد کردن نصف لیست بنز بود
    البته چندتا چیز هم ژاپنی ها خوب بودن
    سیستم فینگرپرینت هیوندای هم جدید و خوبه

    موافقم 15
    مخالفم 23
    1. جومونگ

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چقدم آخه اون اثر انگشته ماشالا کاربردیه
      فک کنم اینطوریه که هر کی انگشت بزنه ماشین مال اون میشه . آقا دزده میاد انگشت میزنه و برمیداره میره

      موافقم 31
      مخالفم 5
  5. amir

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3592 ديدگاه)

    چراغ های لیزری و کلا چراغ های آئودی شاید از قشنگ ترین چراغ های هزاره جدید بودن
    مخصوصا وقتی روشن میکنی ریموت میزنی با یه گرافیک و انیمیشن جذابی روشن میشه آدم فقط میخواد نگاه کنه البته اگه دقت کرده باشید کی ام سی که همون جک خودمونه هم از این کمی کرده مثل اون جی هفت البته من از کی ام سی مخصوصا تی هشت بخاطره اینکه صاحباش فاز ناصر بن عطیه و رالی داکار میگیرن خوشم نمیاد

    موافقم 9
    مخالفم 11
  6. علی جردن

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2014 ديدگاه)

    همه ی این تکنولوژی ها واسه ۵۰ سال پیشه بعد نیم قرن خودروهای پرچم دار ایرانی شاهین و تارا و دنا ۹۹درصد این تکنولوژی های نیم قرن پیش رو ندارن
    حتی لاماری فونیکس پرچمداران بنام خودروهای چینی بازار ایران هم لخت تکنولوژی هستن

    موافقم 19
    مخالفم 5
  7. ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4798 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/First-1.jpg
    ماشین اونموقع دکمه رو فرمون داشت ماشین الان ایرانی نداره

    موافقم 12
    مخالفم 3
  8. علی جردن

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2014 ديدگاه)

    اس کلاس یشمی چقدر خوبه
    اینجا یا سفیده یا مشکی
    فردا و لاماری یشمی می زنن که کیفیت رنگ چینیا با اس کلاس آلمانی غیرقابل مقایسه است

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      یه نوع سبز

    2. ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4798 ديدگاه)

      فکر کنم یشمی اسم یه رنگه که بین کرم و طوسی هست
      سوال عجیبیه

  9. Alan.r

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1132 ديدگاه)

    به اختراع رادیاتور ، سوپاپ قارچی شکل ، میل کاردان ، کاربراتور ، انژکتور ، سیستم تعلیق مستقل ، موتور چهار سیلندر ، سوپرشارژر ، ماساژور صندلی ، سیستم کمکی ترمز ، میله محافظت هنگام چپ کردن ، اولین پیکاپ ، کیلس و هشدار خروج از خط توسط مرسدس
    و توربو شارژر ضریب متغیر و ترمز دیسکی تهویه دار توسط پورشه اشاره نشد

    موافقم 21
    مخالفم 8
  10. 18:45

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (578 ديدگاه)

    احسنت عالی بود امیر جان👏👏👏
    البته همونطور که میدونین نوآوری های
    ب ام و و مرسدس خیییلی بیشتر از این چند تا هستن. از اولین خودروی هیدروژنی لوکس تاریخ، اولین پیشرانه تمام آلومینیومی تاریخ، بکارگیرنده اولین سیستم توربوشارژر در اروپا، بنیانگذار سگمنت شاسی بلند کوپه و بسیاری دیگه که توسط ب ام و
    بکارگرفته شد.
    مرسدس هم بیشترین ثبت اختراع رو تو طول تاریخ خودروسازی داشته که برخی از اونها فقط در حد مفهومی متاسفانه باقی موندن.
    اولین کامیون واقعی دنیا (نه اختراع)،
    اولین موتورسیکلت تاریخ، بکارگیرنده اولین کیسه هوا پشت صندلی شاگرد برای سرنشین عقبی و… هم از ابداعات مرسدس هست.

    موافقم 10
    مخالفم 8
  11. رهگذر

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    وای دوربین دنده عقب چقدر خلاقیت اخه.بنز چی؟!؟سیستم کنترل پایداری همین!!!!!

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. phonix

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      اون زمان که این سیستم اومد دوربین انقدر فراگیر نبود این سیستم دست طراحان رو باز میکنه تا بتونن کمی هم شده در طراحی به فکر دید عقب نباشن . همین طور که میبینیدم فراگیر شد .

  12. آرش

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    فقط تعداد اختراعهای بنز

    موافقم 3
    مخالفم 10
  13. BMW

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1482 ديدگاه)

    برام من این اثر انگشت هیوندا جالب بود😂😢👍

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4798 ديدگاه)

      گوشی منم اثر انگشت داره 😐😛

  14. جرمی کلارکسون

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (798 ديدگاه)

    اسکالید و اس کلاس عالی بودن

    موافقم 12
  15. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    اس کلاس تو هر نسلش یه تکنولوژی معرفی کرد.جالبه

    موافقم 7
    مخالفم 5
  16. sadra gholmai

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    ولی اگر اشتباه نکنم توی خود کانال تلگرام پدال ویدیوی دیدم که میگفت بیشتر امکانات رو ژاپنی ها اوردن
    مخصوصا اولین صفحه نمایش

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. محمد ۱

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (217 ديدگاه)

    سلام

    ما که نفهمیدیم زنون خوبه یا بده!!!

    سالها قبل مجله ماشین تبلیغ استفاده ازونا میکرد…
    اما الان بحث از ممنوعیت استفادشه!!!

    یادمه میگفتن نور زنون مزیتش به نورای دیگه اینه که چشم طرف مقابل ما را اذیت نمیکنه… و در عین حال محیط بیشتری را روشن میکنه…

    این کامنت اینجا که دیگه خونده نمیشه….
    اگه میشه با یه مقاله کوچیک اینا توضیح بدین!!
    برای همیشه بفهمیم داستان زنون چیه…

    آیا چند نوع زنون داریم؟!!!

  18. Mercedes 190

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    کلا تمام صنعت خودرو سازی از سال۲۰۰۰ به اینور متحول شد و هیچوقت نتونست محبوبیت خودرو های کلاسیک رو به دست بیاره توی اون ده ها هم مرسدس پرچمدار این صنعت بود و البته الان هم هست
    نصف لیست بالا که مربوط به دهه ۸۰و۹۰بود مال بنز بود
    البته ما ایرانیان که دعوامون سر خرید شاهین و تارا هستش حق نظر دادن نداریم چون اصلا این خودروها رو سوار نشدیم و نخواهیم شد که بدونیم چی هستند

    موافقم 1
    مخالفم 1
  19. Amin1389

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود کاش میشد یه چیز خودرویی دیگه دوباره درست کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا