هرچند در بازارهای جهانی سالها است که سدانها از صدر لیست پرفروشترین خودروها کنار رفته و جای خود را به شاسیبلندها دادهاند اما در کشورمان به دلیل محدودیت و انحصار بازار و همینطور قیمت گران شاسیبلندها، هنوز سدانها پرفروشترین خودروهای بازار هستند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با پرفروشترین سدانهای بازار ایران آشنا شویم. البته در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمیشود اما از روی آمار تولید میتوان محبوبترین و پرفروشترین خودروها را پیدا کرد؛ بنابراین، با توجه به آمار تولید خودرو در سال 1402، پرفروشترین سدانهای بازار کشورمان طی سال گذشته را مشخص خواهیم کرد.
همچنین بخوانید:
پرفروشترین شاسیبلندهای بازار ایران در سال 1402
پرفروشترین خودروهای چینی در ایران کدامند؟
پرفروشترین وانتهای بازار ایران در سال 1402
10-آریزو 6 پرو
تولید: 13,359 دستگاه
هرچند لیست پرفروشترین سدانهای بازار کشورمان تحت سلطهٔ خودروهای سایپا و ایرانخودرو است و تمام سدانهای تولیدی این دو شرکت را در ادامه خواهیم دید ولی در رتبههای انتهایی لیست چند سدان چینی هم به چشم میخورد که یکی از آنها آریزو 6 پرو است. این خودرو هرچند در اصل فیسلیفتی روی آریزو 5 محسوب میشود و از لحاظ فنی تفاوتی با آن ندارد اما به لطف طراحی جدیدتر و امکانات بیشتر، به یکی از پرفروشترین سدانهای چینی بازار کشور تبدیل شده که با توجه به قیمت 1.5 میلیارد تومانی، موضوع قابلتوجهی است. در سال 1402 از آریزو 6 پرو 13,359 دستگاه تولید شده که افزایش چشمگیر 200 درصدی را نسبت به تولید تنها 4,441 دستگاهی سال 1401 نشان میدهد.
9-آریزو 5
تولید: 14,730 دستگاه
آریزو 5 قدیمیترین سدان چینی در حال تولید در کشورمان محسوب میشود که از تابستان سال 1395 راهی بازار شد اما تاکنون چندین بار مورد بهروزرسانی قرار گرفته و به همین دلیل هنوز هم فروش بالایی دارد. جدیدترین نسخهٔ این خودرو در بهار سال گذشته با نام آریزو 5 اسپرت معرفی شد که تغییراتی را در طراحی دماغه تجربه کرده و اسپرتتر شده هرچند که در بخش فنی و قوای محرکه شاهد تغییری نیستیم. تولید آریزو 5 در سال 1402 با 18 درصد افزایش از 12,530 به 14,730 دستگاه رسیده است تا یکی از پرفروشترین سدانهای چینی بازار ایران لقب گیرد. با عرضهٔ آریزو 5 اسپرت، مدیران خودرو به تولید نسخهٔ قبلی این خودرو پایان داده است.
8-جک J4
تولید: 23,488 دستگاه
جک J4 هرچند خودروی سالخوردهای است که پیشینهٔ آن به سال 2012 بازمیگردد و از لحاظ طراحی و امکانات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد اما ازآنجاییکه ارزانترین خودروی چینی حال حاضر بازار ایران محسوب میشود، فروش بالایی داشته و در سال 1402 دومین خودروی چینی پرفروش بازار کشورمان بوده است. این در حالی است که کرمان موتور امتیاز پلتفرم J4 را خریده و قصد دارد نسخهٔ فیسلیفت داخلی آن را با نام ایگل به بازار بفرستد. در سال 1402، تولید جک J4 افزایش چشمگیر 182 درصدی داشته و از 8,335 دستگاه سال 1401 به 23,488 دستگاه رسیده تا به رقیب جدیتری برای خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا تبدیل شود.
7-رانا پلاس
تولید: 24,257 دستگاه
رانا پلاس هرچند ارزانترین و کوچکترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود اما در بین همهٔ سدانهای ایرانی با اختلاف زیادی کمترین فروش را داشته است. این خودرو از همان ابتدای عرضه هم با اقبال بالایی از سوی بازار مواجه نشد و خاتمهٔ تولید پژو 206 صندوقدار هم کمک چندانی به بهبود شرایط آن نکرده است. البته این موضوع میتواند به خاطر سیاستهای ایرانخودرو و پایین نگه داشتن تیراژ تولید رانا پلاس هم باشد. درهرحال، از این سدان کوچک در سال 1402 تعداد 24,257 دستگاه تولید شده که 15 درصد نسبت به تولید 28,421 دستگاهی سال 1401 کاهش یافته است. از این تعداد، 18,328 دستگاه از نسخهٔ معمولی و فقط 5,821 دستگاه از نسخهٔ پانوراما با گیربکس شش سرعته بوده است.
6-تارا
تولید: 49,840 دستگاه
مدرنترین و بروزترین محصول ایرانخودرو هرچند هنوز در آمار تولید بسیار با محصولات قدیمی این شرکت فاصله دارد ولی بااینوجود، تولید تارا در سال 1401 رشد چشمگیر 482 درصدی را تجربه کرده است. تولید این خودرو از تنها 27,319 دستگاه در سال 1401، به 49,840 دستگاه رسیده و توانسته ششمین سدان پرفروش بازار کشورمان لقب گیرد. تارا همچنین در آمار تولید سال گذشته رانا پلاس را هم پشت سر گذاشته که با توجه به قیمت گرانتر، موضوع قابلتوجهی است. موضوع جالب دیگر اینکه تولید نسخههای دستی و اتوماتیک تارا به ترتیب با 25,661 دستگاه و 24,279 دستگاه، تقریباً باهم برابر بوده است. این در حالی است که قیمت تارا اتوماتیک V4 در بازار به بیش از 930 میلیون تومان رسیده است.
5-شاهین
تولید: 50,713 دستگاه
شاهین با وجود تمام مشکلات ناشی از پیشرانه نامناسبش، رفتهرفته جای خود را در بازار کشورمان باز کرده و در سال 1402 رشد تولید قابلتوجه 47 درصدی را تجربه کرده است. بدین ترتیب، تولید شاهین از 34,482 دستگاه سال 1401 به 50,713 دستگاه رسیده است. بخش عمدهای از تولید شاهین در سال گذشته یعنی 43,582 دستگاه به نسخهٔ دستی اختصاص داشته و تولید نسخهٔ اتوماتیک CVT تنها 7,131 دستگاه بوده است. البته ازآنجاییکه عرضهٔ شاهین CVT از نیمهٔ دوم سال 1402 آغاز شد، این موضوع طبیعی به نظر میرسد و باید ببینیم امسال چقدر از تولید شاهین به نسخهٔ اتوماتیک اختصاص پیدا خواهد کرد. همچنین سایپا قصد دارد بهزودی عرضهٔ شاهین پلاس را هم با پیشرانهٔ جدید ME16 آغاز کند.
4-سورن پلاس
تولید: 63,378 دستگاه
سورن پلاس پس از پایان تولید پژو 405 و سمند، جایگزین آنها شده و در کنار رانا، ارزانترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود. به همین دلیل، تولید این خودرو با افزایشی 21 درصدی نسبت به سال 1401، در سال 1402 به 63,378 دستگاه رسیده است. انتظار میرود امسال تولید سورن پلاس بازهم افزایش پیدا کند زیرا وظیفهٔ جایگزینی با پژو پارس هم روی دوش این خودرو گذاشته شده و ایرانخودرو مدتی است در کنار پیشرانهٔ EF7، موتور قدیمی XU7P را هم برای آن در نظر گرفته است که قیمت ارزانتری دارد. عجیب اینکه با وجود خاتمه تولید سمند در مهر 1401، در لیست تولید ایرانخودرو در سال 1402 همچنان 839 دستگاه سمند دیده میشود که جزء آمار تولید سورن حساب شده است.
3-دنا پلاس
تولید: 87,089 دستگاه
دنا پلاس که یکی از لوکسترین و گرانترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشود، سال گذشته تولید قابلتوجه 87,089 دستگاهی داشته که از خودروهای ارزانتری مثل رانا و سورن بیشتر است. همچنین تولید دنا پلاس نسبت به 83,626 دستگاه سال 1401 افزایشی 4 درصدی داشته است. جالب اینکه در بین مدلهای مختلف دنا پلاس، بیشترین تولید را گرانترین نسخهٔ آن یعنی توربوشارژ اتوماتیک با 41,577 دستگاه داشته که البته 22 درصد نسبت به سال 1401 کمتر شده است. تولید دنا پلاس دستی معمولی 25,129 دستگاه بوده که رشدی 37 درصدی داشته اما بیشترین افزایش تولید را دنا پلاس توربو دستی با 75 درصد تجربه کرده هرچند که هنوز هم با 20,1865 دستگاه، در بین تمام مدلهای دنا کمترین تولید را داشته است.
2-ساینا
تولید: 116,407 دستگاه
ساینا ارزانترین سدان حال حاضر کشورمان محسوب میشود و بنابراین تعجبی ندارد که در رتبهٔ دوم پرفروشترین سدانهای بازار قرار گرفته است. از این خودرو طی سال گذشته 116,407 دستگاه تولید شده که افزایشی 15 درصدی را نسبت به تولید 100,810 دستگاهی سال 1401 تجربه کرده است. از این تعداد، 72,850 دستگاه به نسخهٔ بنزینی و 40,928 دستگاه به نسخهٔ دوگانهسوز اختصاص دارد. همچنین در لیست تولید مدلهای ساینا، 2,613 دستگاه هم نسخهٔ اتوماتیک دیده میشود. با وجود رشد تولید ساینا، این خودرو هنوز فاصلهٔ نسبتاً زیادی با همتای هاچبک خود یعنی کوییک با تولید 193 هزار دستگاه در سال 1402 دارد.
1-پژو پارس
تولید: 137,744 دستگاه
پژو پارس با اینکه قدیمیترین سدان بازار کشورمان محسوب میشود و پیشینهٔ آن به سال 1379 بازمیگردد، در سال 1402 پرفروشترین سدان ایران بوده است و هیچکس دلیل این محبوبیت عجیب یک خودروی قدیمی و بیکیفیت را نمیداند! البته تولید این سدان سالخورده در سال 1402 با کاهشی 30 درصدی نسبت به 197,283 دستگاه سال قبل، به 137,744 دستگاه رسیده است. به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای جدید، قرار بود تولید پارس در پایان سال گذشته خاتمه پیدا کند اما ایرانخودرو بهمنظور تحویل نمونههای پیشفروش شده، برای سه ماه دیگر مجوز تولید این پژوی فرتوت را گرفت و سرانجام آخر خرداد امسال تولید پارس محبوب و پرفروش پس از ربع قرن خاتمه یافت.