چشم اندازطراحیهفته نامه

عجیب‌ترین لوله‌های اگزوز خودرو ؛ از کونیگ زگ رگرا تا رنو کلیو!

در این مقاله خودروهایی با عجیب ترین لوله های اگزوز را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

طراحی خروجی اگزوز خودروها در دنیای مدرن به یکی از عناصر تأثیرگذار در زیبایی آن‌ها تبدیل شده درحالی‌که چند سال قبل اهمیت چندانی به این موضوع داده نمی‌شد. حتی برخی از خودروهای عصر معاصر به خاطر طراحی جذاب اگزوزهای خود ماندگار شده‌اند. در این مقاله سعی داشته‌ایم عجیب ترین لوله های اگزوز بکار رفته در خودروهای شناخته شده را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

در همین زمینه بخوانید:

عجیب ترین لوله های اگزوز خودرو

  • رنو کلیو ۱۹۷ کاپ

خودروی رنو RS کلیو ۱۹۷ در سال ۲۰۰۶ و اندکی پس از قهرمانی این برند فرانسوی در مسابقات فرمول یک معرفی شد. نکته جالب اینکه هاچبک اسپرت کلیو تا مدت‌ها قبل از همه‌گیری دیفیوزرهای جدید در موتور اسپرت به چنین ویژگی‌ای مجهز شده بود. خروجی‌های اگزوز پیشرانه ۲ لیتری ۱۹۷ اسب بخاری این خودرو در بالای دیفیوزر قرار داشت و باعث می‌شد گازهای داغ بهتر از خودرو خارج شوند.

  • پورشه ۹۱۸ اسپایدر

خروجی‌های اگزوز نصب شده در مکانی عجیب تنها برای خودنمایی نبودند و واضح است که پورشه با مهندسی خود چنین محلی را انتخاب کرده بود. به منظور دور کردن هرچه بهتر گازهای داغ خروجی از باتری‌های حساس به دمای خودرو، مهندسان پورشه تصمیم گرفتند خروجی اگزوز را به سمت بالا ببرند. این امر البته با مشکلاتی همچون ورود آب باران به داخل اگزوز و تأثیر منفی روی دید عقب خودرو همراه بود اما در هر صورت باعث شد ۹۱۸ اسپایدر در لیست عجیب ترین لوله های اگزوز خودرو جای بگیرد.

  • لکسوس ISF

لکسوس مدت‌ها قبل از آنکه با سوپرکار LFA همه را شیفته خود کند مدل ISF با پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری را معرفی کرده بود. راه تنفس این پیشرانه حجیم از طریق لوله اگزوزی با خروجی‌های غیرواقعی بود. طراحی و نحوه قرارگیری خروجی‌های اگزوز به حدی عجیب بود که آن را سریعاً از رقبایی همچون مرسدس و بی ام و متمایز می‌کرد.

  • کونیگ زگ رگرا

هر کاری را که رنو بتواند انجام بدهد کونیگ زگ بهتر انجام خواهد داد! اگر به بخش پشتی این ابر خودرو دقت کنید لوله های بیضی‌شکل و نازکی را خواهید دید که در کنار خروجی مرکزی بزرگ نقش لوله های اگزوز را بازی می‌کنند. این لوله های اگزوز به عنوان بخشی از دیفیوزر نیز طراحی شده‌اند. در کل چه چیزی به غیر از این طراحی متمایز را از کونیگ زگ انتظار دارید؟

  • لامبورگینی مورسیه لگو

همان‌طور که می‌دانید نسخه‌های اولیه مورسیه لگو از دو خروجی اگزوز استفاده می‌کردند اما با معرفی نسخه فیس لیفت LP640، لامبورگینی یک تونل مرکزی بزرگ را به پشت خودرو چسباند که جدای از طراحی متمایز خود باعث ایجاد صدای گیرایی نیز می‌شد.

  • TVR ساگاریس

یکی دیگر از خودروهای حاضر در لیست عجیب ترین لوله های اگزوز ما ساخته TVR با نام ساگاریس است. این خودرو از ویژگی‌های متفاوتی همچون بال عقب شفاف، بدنه‌ای با طراحی خاص و البته خروجی‌های اگزوز کناری سود می‌برد هرچند باید اذعان کرد دلیل طراحان برای در نظر گرفتن چنین لوله های اگزوزی چیزی جز ایجاد تمایز نبوده است. نظر شما دراین‌باره چیست؟

  • AC کبرا

یکی از سنتی‌ترین طراحی‌ها برای خروجی‌های اگزوز را مشاهده می‌کنید. البته درصورتی‌که مراقب پاهای خود نباشید امکان آسیب دیدن آن‌ها در زمان ورود به خودرو یا خروج از آن وجود خواهد داشت. همچنین در ترافیک عصرگاهی هم می‌توانید با گاز دادن شاهد خروج دوده‌های سوخت یا حتی زبانه‌های آتش از اگزوزهای کناری AC کبرا باشید.

  • مک لارن مرسدس SLR

یکی از شاخص‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین طراحی‌های لوله های اگزوز به مک لارن مرسدس SLR تعلق دارد. طراحان مک لارن خروجی‌های اگزوز را در کناره و درست کمی مانده به درب‌ها در نظر گرفتند زیرا نمی‌خواستند لوله های اگزوز مسیر طولانی تا انتهای خودرو را طی کنند. دلیل این کار نیز کاهش وزن خودرو و همچنین عدم دست‌کاری آیرودینامیک بخش پشتی SLR بود. البته که چنین راه‌حلی به قیمت هزینه‌های مهندسی و تولید بیشتر تمام شد.

  • پاگانی زوندا

تمامی محصولات پاگانی دارای لوله های اگزوز چهارتایی درون یک لوله گرد و بزرگ هستند اما جدیدترین نسخه‌های زوندا با خروجی‌های اگزوز تیتانیومی و رنگ آبی بیش از همه به چشم می‌آیند. احتمالاً این خروجی‌های اگزوز بهترین صدای یک پیشرانه را نیز تولید می‌کنند.

  • آپولو اینتنزا اموزیونه

شرکت آپولو با معرفی خودروی اینتنزا اموزیونه کاملاً خبرساز شده است. بجای مدل قدیمی آپولو که از خطوط تیز و مستقیم استفاده می‌کرد، در این ابر خودرو شاهد انحناهای جذاب فیبر کربنی هستیم و البته زیر کاپوت نیز پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری فراری با ۷۸۰ اسب بخار قدرت قرار دارد. از این خودرو تنها ۱۰ دستگاه ساخته می‌شود و بنابراین طراحی آن به ویژه در بخش اگزوز باید متمایز باشد. با نگاه به بخش عقب این خودرو می‌توانیم سه خروجی اگزوز را ببینیم، چیزی که در هیچ خودروی دیگری وجود ندارد.

  • شورولت کوروت نسل اول

معمولاً نسل اول هر چیزی به عنوان بهترین نسخه آن در نظر گرفته می‌شود و کوروت نیز با وجود فراز و نشیب‌های فراوان آغاز بسیار خوبی داشته است. از سال ۱۹۵۸ به بعد تغییراتی در بدنه این خودرو اعمال شد و شاهد معرفی خروجی‌های اگزوز جدیدی بودیم که مستقیماً از خود سپر عقب بیرون آمده بودند. اگرچه این طراحی باعث شده کوروت در لیست عجیب ترین لوله های اگزوز ما جای بگیرد اما برای همه جذاب نبود و بعدها از طراحی سنتی‌تری استفاده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    سلطان بنز مکلارن slr همیشه خوشتیپ و با ابهته برد پیت ماشین هاست🔥 حرف نداره واقعا از این ماشین عمرا تکرار بشه کاش بنز و مکلارن دوباره باهم تو فرمول یک و ساخت سوپراسپرت همکاری کنن یک بار دیگه تا همچین شاهکاری دوباره به وجود بیاد

    موافقم 75
    مخالفم 5
    1. net

      ۲۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3318 ديدگاه)

      پدال بعضی از پست هایش طبق نظرهای من پست میزاره و مقایسه میکنه. مثل همین پست و چند روز پیش هم تفاوت بین اسپرت کوپه و سوپر اسپرت و هایپر کار پست کرد

      موافقم 9
      مخالفم 18
      1. amir

        ۲۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3507 ديدگاه)

        جهش پیدا کردم
        این چی بود

    2. abbas

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      فقط slr
      یعنی تو همه چی اوله
      وقتی از ی خانواده با اصالت و جذاب باشی
      مرسدس و مکلارن
      یکمی هم amg

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. F22RAPTOR

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2615 ديدگاه)

    وایپر هم میشد تو لیست باشه

    موافقم 48
    مخالفم 2
    1. Amir

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (66 ديدگاه)

      لامبورگینی سستو المنتو هم باید می‌بود تو لیست اگزوز و اسپویلرش باهم ترکیب شدن

  3. Carl

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    مرسدس و پاگانی الهه زیبایین

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. Last Stand

      ۲۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هر کسی از یه طراحی خوشش میاد
      من مورسیه لاگو lp 670 – 4sv رو انتخاب میکنم …

      https://i.redd.it/lmi0ntj14so61.jpg

      1. amir

        ۲۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3507 ديدگاه)

        لامبورگینی زیباترینش اونتادور بود
        هیچ وقت از اونتادور سیر نمیشم

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. Porsche

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    G کلاس هم اگزوز واقعا جذابی داره

    موافقم 21
    مخالفم 4
  5. GMA

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (846 ديدگاه)

    والکری و زینگر 21c هم هستند

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. محی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اگزوز فقط ۴ تا گرد،هر طرف دو تا

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. net

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3318 ديدگاه)

      برای ماشین سدان لوکس و اسپرت کوپه دو لوله اگزوز خاکستری دایره ای در سمت چپ و راست زیر سپر قشنگه.برای ماشین سوپر اسپرت ۴ لوله اگزوز دایره ای خاکستری در سمت چپ راست زیر سپر قشنگه

  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    به نظر من slr هنوزم طراحی ماندگاری داره هیچ وقت تکرار نمیشه

    موافقم 21
    مخالفم 2
  8. Mercedes

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (941 ديدگاه)

    آپولو 😍

    موافقم 11
    مخالفم 3
  9. ...

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بر نویسنده عزیز این مقاله. درخواست دارم برای این مقاله پارت های بعدی هم بسازید، چون جای خودروهای دیگه ای هم خالیه. مثل لامبورگینی سستو المنتو با اون اگزوزای مثلثی جذابش، یا لامبورگینی وننو با اون اگزوزای چهارتایی منحصر به فردش… با تشکر

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. محی

      ۲۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (163 ديدگاه)

      جای لکسوس Lfa و هوندا سیویک تایپ r و … هم خالی بود

      موافقم 14
      مخالفم 1
  10. reza-a

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    ایکو آریسان2 !
    این شگفتی دنیای وانت ها هم میتونست تو لیست جا داشته باشه که البته مهجور بودن این پیکاپ در بازار جهانی مانع اون شد!
    با طراحی عجیب اگزوز که تا وسط شاسی رسیده (شبیه کبری که تو لیست هست) و البته به شکل عجیبی دهانه اگزوز هم زیر خودرو هست که حرارت اگزوز میره زیر ماشین و معلوم نیست چی تو فکرشون بوده وقتی این طرحو عملی کردن که البته یه وقت فکر نکنین از خساست و کم‌کاری ایران‌خودرو بوده ها!

    موافقم 15
    مخالفم 2
  11. مهراد

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (836 ديدگاه)

    مقاله ای بسیار بجا بود 👍🏻👍🏻 اگر پارت دوم داشته باشه بهتر هم میشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. مهراد

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (836 ديدگاه)

    اگر توجه کنید تمام ماشینای سوپر گولاخ طراحی اگزوز خاص دارن

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. مهراد

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (836 ديدگاه)

    SLR برای یه دنیای دیگست ، به عبارتی واگعی نیست و کیکه 🥲

    یچیزی ساختن که دیگه خودشون هم نتونستن مثلش رو بسازن ( مثل LFA برای لکسوس )

    موافقم 18
    مخالفم 1
  14. Siyavash

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    لکسس lfa به نظرم زیباه ترین و خوش صداترین اگزوز رو داره..

  15. فرشاد

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    دوستانی که سردرمیارن بگن میشه رنو کلیو v6وارد کرد؟

  16. amir

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3507 ديدگاه)

    آپولو
    ۹۱۸
    slr

  17. Roham

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (757 ديدگاه)

    “معمولاً نسل اول هر چیزی به عنوان بهترین نسخه آن در نظر گرفته می‌شود و کوروت نیز با وجود فراز و نشیب‌های فراوان آغاز بسیار خوبی داشته است.”
    منظورتون فروش 300 دستگاهی نسل اوله دیگه؟!!

  18. Arash IV

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    کوروت نسل ۱ خیلی خوشگله مخصوصا رنگ قرمز

  19. امید

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مثل تیگو هشت پرو مکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا