عجیبترین لولههای اگزوز خودرو ؛ از کونیگ زگ رگرا تا رنو کلیو!
طراحی خروجی اگزوز خودروها در دنیای مدرن به یکی از عناصر تأثیرگذار در زیبایی آنها تبدیل شده درحالیکه چند سال قبل اهمیت چندانی به این موضوع داده نمیشد. حتی برخی از خودروهای عصر معاصر به خاطر طراحی جذاب اگزوزهای خود ماندگار شدهاند. در این مقاله سعی داشتهایم عجیب ترین لوله های اگزوز بکار رفته در خودروهای شناخته شده را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.
در همین زمینه بخوانید:
- عجیب ترین و جالب ترین آپشن های خودرویی دنیا!
- عجیب ترین و متمایزترین خودروهای تاریخ
- عجیب ترین قوانین رانندگی کشورهای مختلف دنیا را بشناسید!
عجیب ترین لوله های اگزوز خودرو
- رنو کلیو 197 کاپ
خودروی رنو RS کلیو 197 در سال 2006 و اندکی پس از قهرمانی این برند فرانسوی در مسابقات فرمول یک معرفی شد. نکته جالب اینکه هاچبک اسپرت کلیو تا مدتها قبل از همهگیری دیفیوزرهای جدید در موتور اسپرت به چنین ویژگیای مجهز شده بود. خروجیهای اگزوز پیشرانه 2 لیتری 197 اسب بخاری این خودرو در بالای دیفیوزر قرار داشت و باعث میشد گازهای داغ بهتر از خودرو خارج شوند.
- پورشه 918 اسپایدر
خروجیهای اگزوز نصب شده در مکانی عجیب تنها برای خودنمایی نبودند و واضح است که پورشه با مهندسی خود چنین محلی را انتخاب کرده بود. به منظور دور کردن هرچه بهتر گازهای داغ خروجی از باتریهای حساس به دمای خودرو، مهندسان پورشه تصمیم گرفتند خروجی اگزوز را به سمت بالا ببرند. این امر البته با مشکلاتی همچون ورود آب باران به داخل اگزوز و تأثیر منفی روی دید عقب خودرو همراه بود اما در هر صورت باعث شد 918 اسپایدر در لیست عجیب ترین لوله های اگزوز خودرو جای بگیرد.
- لکسوس ISF
لکسوس مدتها قبل از آنکه با سوپرکار LFA همه را شیفته خود کند مدل ISF با پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری را معرفی کرده بود. راه تنفس این پیشرانه حجیم از طریق لوله اگزوزی با خروجیهای غیرواقعی بود. طراحی و نحوه قرارگیری خروجیهای اگزوز به حدی عجیب بود که آن را سریعاً از رقبایی همچون مرسدس و بی ام و متمایز میکرد.
- کونیگ زگ رگرا
هر کاری را که رنو بتواند انجام بدهد کونیگ زگ بهتر انجام خواهد داد! اگر به بخش پشتی این ابر خودرو دقت کنید لوله های بیضیشکل و نازکی را خواهید دید که در کنار خروجی مرکزی بزرگ نقش لوله های اگزوز را بازی میکنند. این لوله های اگزوز به عنوان بخشی از دیفیوزر نیز طراحی شدهاند. در کل چه چیزی به غیر از این طراحی متمایز را از کونیگ زگ انتظار دارید؟
- لامبورگینی مورسیه لگو
همانطور که میدانید نسخههای اولیه مورسیه لگو از دو خروجی اگزوز استفاده میکردند اما با معرفی نسخه فیس لیفت LP640، لامبورگینی یک تونل مرکزی بزرگ را به پشت خودرو چسباند که جدای از طراحی متمایز خود باعث ایجاد صدای گیرایی نیز میشد.
- TVR ساگاریس
یکی دیگر از خودروهای حاضر در لیست عجیب ترین لوله های اگزوز ما ساخته TVR با نام ساگاریس است. این خودرو از ویژگیهای متفاوتی همچون بال عقب شفاف، بدنهای با طراحی خاص و البته خروجیهای اگزوز کناری سود میبرد هرچند باید اذعان کرد دلیل طراحان برای در نظر گرفتن چنین لوله های اگزوزی چیزی جز ایجاد تمایز نبوده است. نظر شما دراینباره چیست؟
- AC کبرا
یکی از سنتیترین طراحیها برای خروجیهای اگزوز را مشاهده میکنید. البته درصورتیکه مراقب پاهای خود نباشید امکان آسیب دیدن آنها در زمان ورود به خودرو یا خروج از آن وجود خواهد داشت. همچنین در ترافیک عصرگاهی هم میتوانید با گاز دادن شاهد خروج دودههای سوخت یا حتی زبانههای آتش از اگزوزهای کناری AC کبرا باشید.
- مک لارن مرسدس SLR
یکی از شاخصترین و بهیادماندنیترین طراحیهای لوله های اگزوز به مک لارن مرسدس SLR تعلق دارد. طراحان مک لارن خروجیهای اگزوز را در کناره و درست کمی مانده به دربها در نظر گرفتند زیرا نمیخواستند لوله های اگزوز مسیر طولانی تا انتهای خودرو را طی کنند. دلیل این کار نیز کاهش وزن خودرو و همچنین عدم دستکاری آیرودینامیک بخش پشتی SLR بود. البته که چنین راهحلی به قیمت هزینههای مهندسی و تولید بیشتر تمام شد.
- پاگانی زوندا
تمامی محصولات پاگانی دارای لوله های اگزوز چهارتایی درون یک لوله گرد و بزرگ هستند اما جدیدترین نسخههای زوندا با خروجیهای اگزوز تیتانیومی و رنگ آبی بیش از همه به چشم میآیند. احتمالاً این خروجیهای اگزوز بهترین صدای یک پیشرانه را نیز تولید میکنند.
- آپولو اینتنزا اموزیونه
شرکت آپولو با معرفی خودروی اینتنزا اموزیونه کاملاً خبرساز شده است. بجای مدل قدیمی آپولو که از خطوط تیز و مستقیم استفاده میکرد، در این ابر خودرو شاهد انحناهای جذاب فیبر کربنی هستیم و البته زیر کاپوت نیز پیشرانه 12 سیلندر 6.3 لیتری فراری با 780 اسب بخار قدرت قرار دارد. از این خودرو تنها 10 دستگاه ساخته میشود و بنابراین طراحی آن به ویژه در بخش اگزوز باید متمایز باشد. با نگاه به بخش عقب این خودرو میتوانیم سه خروجی اگزوز را ببینیم، چیزی که در هیچ خودروی دیگری وجود ندارد.
- شورولت کوروت نسل اول
معمولاً نسل اول هر چیزی به عنوان بهترین نسخه آن در نظر گرفته میشود و کوروت نیز با وجود فراز و نشیبهای فراوان آغاز بسیار خوبی داشته است. از سال 1958 به بعد تغییراتی در بدنه این خودرو اعمال شد و شاهد معرفی خروجیهای اگزوز جدیدی بودیم که مستقیماً از خود سپر عقب بیرون آمده بودند. اگرچه این طراحی باعث شده کوروت در لیست عجیب ترین لوله های اگزوز ما جای بگیرد اما برای همه جذاب نبود و بعدها از طراحی سنتیتری استفاده کرد.