زیباترین خودروهای وارداتی ایران + راهنمای خرید و نظرسنجی
در شرایطی که خودروهای صفر کیلومتر کرهای، ژاپنی و آلمانی در کشورمان موجود نیست؛ صرفا چند مدل ساخت چین وارد میشود. این شرایط درحالی شکل گرفته که زیبایی ظاهری برای مردم ایران بسیار مهم است.
طبیعتا فهرست زیباترین خودروهای وارداتی و دارای گارانتی، به چینیها اختصاص دارد و حق انتخاب برای شهروندان ایرانی، بسیار محدود است. مدلهای مختلف با سبک طراحی امریکایی، اروپایی یا آسیایی، وارد کشورمان نمیشوند. حتی خودروهای چینی که معمولا طراحی الهام گرفته از مدلهای ساخت برندهای مشهور ارائه میکنند هم، به تعداد کافی و تنوع بالا در دسترس مردم ایران نیستند.
در ادامه مطلب، زیباترین خودروهای صفر کیلومتر مدل 1402 با مشخصات فنی معرفی شدند. با هدف خودداری از گزافهگویی، متن پیش رو به 10 مدل محدود شده است.
لاماری ایما
قیمت 2/2 میلیارد تومان
از دیدگاه نگارنده، نکات مثبت در طراحی لاماری ایما پرشمار هستند. کراساور اسپرت دانگ فنگ، نهتنها بسیار مدرن و اسپرت به نظر میرسد؛ مشابه دیگر خودروهای موجود در ایران نیست. چراغهای باریک و حالت آروارهای سپر برای لاماری ایما، الگوبرداری از شاسیبلند الکتریکی لوتوس الترا را ثابت میکنند که البته برای خریدار ایرانی، اهمیت چندانی ندارد.
دیگر نکتهی جالب برای لاماری ایما، امکان سفارش با رنگهای خاص و کمتر دیده شده در ایران است. مثلا سبز تیرهی متالیک، ارغوانی و آلبالویی متالیک، بژ (طلایی)، زرد و سفید درخشان (سفید قطبی)، رنگهای خاص لاماری ایما هستند که تا امروز برای مدلهای مونتاژ ایران استفاده شدهاند. این شرایط برای دیگر خودروهای موجود در ایران، فراهم نیست.
لاماری از موتور 1/5 لیتر توربوشارژ، 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. گیربکس این خودرو، 7 سرعته دو کلاچه خیس (WDCT) است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت لاماری ایما، 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر و فاقد سیستم دو دیفرانسیل است.
کی ام سی جک K7 کرمان موتور
قیمت 2 میلیارد تومان
تعداد اندکی K7 طی ماههای اخیر، عرضه شده و حالا تقاضا برای گرانترین محصول کرمان موتور بالا رفته است. این خودرو مشابه لاماری ایما، چراغهای باریک و جلوپنجرهی آروارهای دارد اما حس تهاجمیتر بیشتری دارد. همچنین میتوان جک K7 را از نظر طراحی، نسبتا مستقل و دارای المانهای خلاقانه توصیف کرد.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ برای جک K7، قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتنمتر تولید میکند. این شرایط با گیربکس 6 سرعته دو کلاچه، منجر به سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 12 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 9 لیتر در صد کیلومتر میشود. در چین، پیشرانهی 2 لیتر توربو با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتنمتر نیز برای K7 وجود دارد.
فونیکس FX
قیمت 1/6 تا 1/8 میلیارد تومان
از نظر ابعاد بدنه و فضای سرنشین، تفاوت چندانی بین فونیکس FX و امویام X33 دیده نمیشود اما طراحی جذاب و حسابشده باعث شده است تا محصول جدید چری، علاقهمندان پرشماری در ایران و کشورهای شرق آسیا داشته باشد. فرم مدور و تخم مرغی بدنه برای نمای جلو و عقب، حس اسپرت فونیکس FX را به خوبی تقویت کرده است. چراغهای باریک و جلوپنجرهی مشبک فلزی همرنگ بدنه نیز، نکات مثبت چری اومودا 5 هستند که بهندرت در خودروهای چینی موجود در ایران، وجود دارد. این خودرو، با توجه ویژهای به سرنشینان جلو ساخته شده و برای سفرهای طولانی مدت با مسافران بلندقد روی صندلی عقب، چندان مناسب نیست.
پیشرانهی 1/5 لیتر و 1/6 لیتر برای فونیکس FX وجود دارد اما ظاهرا مدیران خودرو تصمیم گرفته در سال 1402، صرفا نسخهی قویتر را عرضه کند. این خودرو با موتور توربوشارژ 1/6 لیتر، 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور دارد. چری اومودا 5 با وزن 1450 کیلوگرم و گیربکس 7 سرعته دبل کلاچ، در زمان 7/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و یکی از پرشتابترین خودروهای مونتاژ ایران است.
فونیکس چری تیگو 7 پرو
قیمت 2 میلیارد تومان
با گذشت 2 سال از واردات تیگو 8 و تیگو 7 پرو، تشخیص ظاهری این خودروها از نمای روبرو مشکل است و توسط عامهی مردم، اشتباه گرفته میشوند. برای تیگو 7 جدی، سبک طراحی الهامگرفته از هیوندای سانتافه وجود دارد؛ اما در عقب، چراغهای پیوسته و مدرن نصب شدهاند که امروزه، شدیدا مورد توجه خودروسازان چینی قرار گرفته است.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با گیربکس 9 سرعته CVT قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تیگو 7 پرو، 10 ثانیه و میانگین مصرف سوخت، 9 لیتر در صد کیلومتر است. این خودرو فقط با سیستم محرک جلو تولید میشود.
فونیکس چری تیگو 8
قیمت 2/9 تا 3 میلیارد تومان
برای علاقهمند هیوندای سانتافه و شاسیبلندهای کرهای، تیگو 8 به عنوان معادل چینی شناخته میشود. سبک طراحی این خودرو عامهپسند است و ابعاد لازم برای یک خانواده را تامین میکند. فونیکس تیگو 8 مدیران خودرو، فعلا گرانترین خودروی صفر کیلومتر مدل 1402 است و از نمای عقب، کاملا شبیه هیوندای سانتاقه به نظر میرسد.
موتور 2 لیتر توربوشارژ برای تیگو 8، قدرت 254 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتنمتر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلوتر برساعت این خودرو با سیستم دو دیفرانسیل، 8 ثانیه است و میانگین مصرف سوخت 8 تا 9 لیتر در صد کیلومتر دارد.
هنوز مدل پلاگین هیبرید تیگو 8 در ایران دیده نمیشود. این خودروی چینی، 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. پیشبینیها از قیمت تیگو 8 پلاگین هیبرید، حدود 500 میلیون تومان هزینهی خرید بیشتر نسبت به تیگو 8 پرومکس را نشان میدهند.
دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ
قیمت 2 میلیاد و 2/3 میلیارد تومان
مهمترین نکتهی مثبت در طراحی دیگنیتی به نمای عقب و حالت کوپه برای این کراساور مربوط است. در چراغهای جلو و سپر اصلی، خلاقیت خاصی دیده نمیشود و از نظر زیبایی، برتری خاصی نسبت به رقبا ندارد. دو مدل دیگنیتی (دانگ فنگix5 ) در ایران وجود دارند. این خودروها، پیشرانههای متفاوت ارائه میکنند و باوجود ظاهر مشابه، از نظر فنی یکسان نیستند. قرار است مدل 7 نفره به نام دیگنیتی دریم نیز با ابعاد بزرگتر در ایران عرضه شود تا رقیب تیگو 8 مدیران خودرو باشد.
دیگنیتی پرایم از موتور 1/5 لیتر توربوشارژ، 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این خودرو مجهز به گیربکس CVT است و حدود 13 ثانیه زمان لازم دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت دیگنیتی پرایم، 8 لیتر در صد کیلومتر است.
دیگنیتی پرستیژ با موتور 2 لیتر توربو، 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل همراه جعبهدندهی 6 سرعته خودکار، در زمان 10 تا 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و تقریبا 9 لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.
فیدلیتی پرایم و فیدلیتر پرستیژ
قیمت 1/8 تا 2/2 میلیارد تومان
خودروهای مدرن چری در سالهای اخیر، با طراحی جذاب و عامهپسند مورد توجه مردم ایران و روسیه و کشورهای امریکای لاتین قرار گرفتهاند. فیدلیتی دیگر محصول چینی مونتاژ گروه بهمن، براساس چری جتور X70 در ایران عرضه میشود و نسبت به دیگنیتی، لوکستر بهنظر میرسد. جالبتر اینکه فیدلیتی از دیگنیتی ارزانتر است و حس یک کراساور مدرن را برای مخاطب فراهم میکند. از سویی دیگر، نمای پشت این خودرو، بسیار ساده و کمدقت طراحی شده است.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ برای فیدلیتی، 155 اسب بخار قدرت و 225 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل برخلاف دیگنیتی از گیربکس 6 سرعته دو کلاچه استفاده میکند و در زمان 10 تا 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت فیدلیتی، 8 لیتر در صد کیلومتر است.
فعلا در بازار، فقط یک نوع فیدلیتی وجود دارد اما نسخهی مجهز به موتور 1/6 لیتر توربو با ظاهر متفاوت نیز، در برنامهی تولید گروه بهمن دیده میشود. این کراساور به نام فیدلیتی پرستیژ، علاوهبر پیشرانهی قویتر، در نمای روبرو حس اسپرت و تهاچمی بیشتری دارد. قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتنمتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت فیدلینی پرستیژ را به 9 ثانیه میرساند.
مکث کلوت اتوماتیک
قیمت 2 میلیارد تومان
ابعاد بزرگ، مهمترین دلیل جذب مخاطب برای وانت پیکاپ کلوت است. این خودروی دو دیفرانیسل، یکی از بهترین مدلهای صفر کیلومتر ایران برای طبیعتگردی محسوب میشود. با صرف هزینه جهت نصب تایرهای پهن، رینگهای بزرگ و دیگر تزئینات مخصوص خودروهای آفرود، میتوان ظاهر کلوت را برای جلب توجه، متحول کرد.
مکث کلوت اتوماتیک از موتور 2/4 لیتر توربوشارژ بنزینی، 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل، حدود 2000 کیلوگرم وزن دارد و همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در زمان 13 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت کلوت اتوماتیک 12 تا 13 لیتر در صد کیلومتر است.
چری آریزو 5
قیمت 1/1 میلیارد تومان
پس از 7 سال حضور آریزو 5 در ایران، هنوز نمیتوان ظاهر ایران خودرو را قدیمی یا ناخوشایند توصیف کرد. هر دو نمای جلو و عقب، طراحی هماهنگ دارند. ادوات و جزئیات بدنه، به خوبی طراحی شدهاند و چری آریزو 5 را جذاب جلوه میدهند.
موتور 1/5 لیتر توربو برای چری آریزو 5 اتوماتیک، 145 اسب بخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس CVT در زمان 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
[poll id="148"]