جتا VS8 معرفی شد؛ شاسی بلند چینی با فناوری آلمانی
گروه خودروسازی فاو (FAW) در چین، طی همکاری با فولکس واگن، یک برند جدید به نام جتا در اختیار دارد که از پلتفرمهای مشترک با شریک آلمانی استفاده میکند . به همین دلیل، محصولات جتا ساخت FAW چین فاقد نشان تجاری VW فولکس واگن هستند.
خودروسازی فاو –فولکس واگن ۳۲ سال پیش تاسیس شد. حدود ۴۰ درصد سهام این مجموعه به فولکس واگن تعلق دارد و ۶۰ درصد تحت مالکیت فاو چین است. بسیاری از خودروهای پرفروش فولکسواگن و آئودی و اشکودا برای بازار آسیا، توسط گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن در چین تولید میشوند. از سال ۲۰۱۱ تا کنون، سالانه حدود ۱/۲ میلیون خودرو توسط این مجموعه تولید شده است.
جتا VS8 نسخهی بهروزشده VS7 است. طول خودرو ۴۶۲۹ میلیمتر، عرض ۱۸۵۱ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۲۴ میلیمتر با فاصله محوری ۲۷۳۱ میلیمتر، تفاوت خاصی با VS7 ندارد. جتا VS8 در مقایسه با VS7 موجود در ایران، زیباتر و جذابتر به نظر میرسد. خصوصا در نمای روبرو، طرح چراغهای اصلی حس اسپرت را به خوبی منتقل میکنند. حجمدهی بدنه و فرم کلی VS8 نیز، هرچند قابل رقابت با خودروهای مدرن دنیا محسوب نمیشود؛ انتظارها از یک شاسی بلند چینی مدرن را پاسخ میدهد.
در فضای داخلی نیز، بهروزرسانی برای VS8 شکل گرفته تا همراه یک نمایشگر بزرگ جدا از داشبورد، خودرویی جدید و مد روز فراهم کند. صندلی و تودریهای چرم، فرمان D شکل، پنل پشت فرمان دیجیتال و شارژر بیسیم، به این هدف کمک میکنند.
جتا VS8 بر اساس پلتفرم MQB فولکس واگن شکل گرفته و در محور عقب به سامانه تعلیق چنداتصالی مجهز شده است. این کراساور، مشابه VS7 صرفا دیفرانسیل جلو خواهد بود و همان موتور ۱/۴ لیتری توربوشارژ TSI از سری EA211 را ارایه خواهد کرد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور با جعبهدنده شش سرعته خودکار دارد. جتا VS8 با وزن خالص ۱۴۶۸ کیلوگرم، احتمالا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 11 ثانیه و نهایت سرعت 170 کیلومتر برساعت خواهد داشت.
روی کاغذ، جتا VS8 برتری خاصی نسبت به دیگر شاسیبلندهای اقتصادی ساخت چین ندارد؛ اما چنانچه مطابق پیشبینیها با حدود قیمت 15 تا 18 هزار دلار عرضه شود، جالب توجه خواهد بود. این کراساور میتواند با هزینه خرید مناسب، وارد رقابت با فونیکس تیگو 7 مدیران خودرو شود.