فولکسواگن گلف R مدل ۲۰۲۵ با ۳۳۳ اسب بخار، سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته و فناوری بهروز، تعریف جدیدی از یک هاچبک اسپرت ارائه میدهد.
از زمان معرفی اولین مدل R32 در سال ۲۰۰۳، گلف R جایگاه ویژهای در میان هاچبکهای اسپرت پیدا کرده است. این خودرو ترکیبی از عملکرد بالا و کارایی را ارائه میدهد اما نسل هشتم گلف به دلیل مشکلات کیفی و کاربری، انتظارات بالای طرفداران را برآورده نکرد. فولکسواگن پس از جریمههای سنگین ناشی از رسوایی آلایندگی دیزل، مجبور به کاهش هزینهها شد. این امر باعث شد نسل هفتم گلف که خودرویی فوقالعاده بود، به نسل هشتمی تبدیل شود که با وجود کیفیت قابلقبول، از استانداردهای بالای مورد انتظار عقب ماند. حال اما فیسلیفت این خودرو که نسل هشتونیم محسوب میشود، بسیاری از مشکلات نسخهٔ قبلی را برطرف کرده و با افزایش قدرت چشمگیر، به یکی از قدرتمندترین هاچبکهای بازار تبدیل شده است.
موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر این خودرو اکنون ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که آن را از هوندا سیویک تایپ R و تویوتا GR کرولا پیش میاندازد. برای هاچبکی قویتر از این باید سراغ مرسدس A45 یا آئودی RS3 بروید. گلف R جدید در خط مستقیم بسیار سریع است، اما نقطه قوت اصلی آن توانایی رسیدن از نقطه A به B با سرعتی باورنکردنی، صرفنظر از موانع مسیر است. گلف R خودرویی است که سرعت واقعی آن را تنها زمانی متوجه میشوید که به سرعتسنج نگاه کنید و عددی بزرگتر از انتظار ببینید.
متأسفانه، گیربکس دستی شش سرعته که در آمریکا محبوب بود، دیگر در این مدل عرضه نمیشود. تقاضای جهانی برای این گیربکس کافی نبود و فولکسواگن آن را کنار گذاشت؛ بنابراین، گلف R حالا فقط با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه عرضه میشود. این گیربکس در رانندگی اسپرت، تعویض دندههایی سریع و دقیق دارد و در رانندگی شهری، نرمتر از همیشه عمل میکند. کالیبراسیون پیشرانه نیز بهخوبی تأخیر توربو را در این موتور پرقدرت پنهان میکند. با پکیج سفارشی یورو استایل، گلف R حتی صدای بهتری هم پیدا میکند. این پکیج که چیزی بیش از یک بسته ظاهری است، شامل اگزوز تیتانیومی، حذف سانروف و صندلیهای پارچهای دستی بهجای صندلیهای چرمی برقی استاندارد است.
به گفتهٔ فولکسواگن این پکیج وزن خودرو را ۳۶ کیلوگرم کاهش میدهد. پکیج مذکور ارزش قیمت ۳,۷۹۵ دلاری را دارد زیرا سیستم اگزوز تیتانیومی صدایی دلنشین اما نه آزاردهنده به گلف R میبخشد. از نظر مکانیکی، گلف نسل هشتونیم تفاوت زیادی با نسل هشتم ندارد. این خودرو همچنان به سیستم چهارچرخ محرک و دیفرانسیل عقب با قابلیت انتقال تمام گشتاور موتور به هر یک از چرخهای عقب مجهز است. در جاده یا پیست، این دیفرانسیل پیشرفته به شما گزینههای بیشتری برای عبور از پیچها میدهد. با اعمال زودهنگام قدرت، خودرو میچرخد و حتی در زمان ترمزگیری، رفتار خودرو را تغییر میدهد تا به بهترین شکل به ایپکس پیچ برسید.
کمکفنرهای تطبیقی فولکسواگن نیز بهصورت استاندارد ارائه میشوند. در حالت رانندگی سفارشی، ۱۵ تنظیم مختلف برای سفتی تعلیق وجود دارد اما میتوانید همه آنها را نادیده بگیرید و بهجای آن، حالت «ویژه» را انتخاب کنید که برای پیست پرچالش نوربرگرینگ طراحی شده است. این حالت تنظیمات تهاجمیتری برای همهچیز ارائه میدهد اما تعلیق را نرمتر میکند. برای رانندگی اسپرت در جاده نیز این حالت ایدهآل است؛ مانند اکثر مدلهای سریع گلف، دامنه حرکت تعلیق (تراول) زیاد نیست و خودرو نسبتاً سفت احساس میشود اما عملکرد گلف R در حالت نوربرگرینگ بهمراتب بهتر از حالت بیشازحد سفت مسابقه است.
فولکسواگن فرمان گلف R را نیز بازنگری کرده و حالا حس واقعی و افزایش وزن مناسب در زوایای مختلف ارائه میدهد. رینگهای استاندارد ۱۹ اینچی فورجکاری شده جدید نیز به بهبود عملکرد کمک میکنند و ظاهر جذابی دارند. ترمزهای بزرگتر گلف R نیز با حس پدال محکم و عملکرد بینقص ABS در پیست نقطه قوت دیگری هستند. با وجود تمام ویژگیهای پرفورمنس اما گلف R همچنان راحتترین سوپرهاچبک بازار است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید فولکسواگن در ابتدا کمی گیجکننده است اما نسبت به سیستم کند و پراشکال نسخهٔ قبلی پیشرفت چشمگیری دارد. فضای داخلی نیز حس کیفیت را منتقل میکند هرچند گلف R برخلاف GTI، همچنان از کنترلهای لمسی خازنی روی فرمان استفاده میکند.
بزرگترین مشکل گلف R اما نه کنترلهای فرمان یا نبود گیربکس دستی، بلکه قیمت آن است. با قیمت پایه ۴۸,۳۲۵ دلار، گلف R تنها چند صد دلار گرانتر از نسخهٔ قبلی از فیسلیفت اما همچنان رقم زیادی محسوب میشود. با هزینه بسیار کمتر، میتوانید گلف GTI دیفرانسیل جلو را انتخاب کنید که هرچند از نظر دینامیکی بهاندازه R توانمند نیست، اما در رانندگی روزمره تقریباً مشابه خواهد بود. علاوه بر این، ۱۲۰ کیلوگرم وزن کمتر GTI هم مزیتهای خاص خود را دارد. همچنین با چند هزار دلار بیشتر، میتوانید آئودی S3، برادر دوقلوی گلف R را انتخاب کنید.
S3 نیز همان افزایش قدرت گلف را تجربه کرده و برای اولین بار، از دیفرانسیل عقب مشابه گلف R بهره میبرد. برای مدل مشابه S3 باید حدود ۵۵ هزار دلار هزینه کنید، اما در ازای آن، خودرویی با عملکرد مشابه و کابین بسیار باکیفیتتر دریافت میکنید. بااینحال، جذابیت گلف R را درک میکنیم. این خودرو برای همه طراحی نشده است. اگر از طرفداران فولکسواگن هستید، گلف R بهترین انتخاب است و اگر به دنبال خودرویی محتاط، کاربردی و قابلاستفاده در روزمره هستید که همزمان عملکردی خیرهکننده داشته باشد، گلف R گزینهای فوقالعاده است.
نقاط قوت: سرعت فوقالعاده، سواری و هندلینگ عالی، مناسب برای استفاده روزمره
نقاط ضعف: قیمت گران، دکمههای لمسی روی فرمان، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی گیجکننده
مشخصات فنی
Volkswagen Golf R 2025 | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۳۳ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۵۶۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۴۸,۳۲۵ دلار |
mickeyy
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴گلف از معدود هاچبک هایی که بهش علاقه دارم کرولا هاچبک و پژو 208 رو هم میپسندم
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فلفل تنده ریز فولکس واقعا .
کسایی که دنبال ماشین روزمره ولی اسپرت هستن مناسب هست و جوان پسند .
یک جورایی میشه گفت سویک آلمانی ها هست خوراک تیونینگ. اصلا هاچبک یک لذت عجیبی تو هیچ اتاقی نمیتونی پیدا کنی
این خودرو جدا از موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو و وزن پایین که داره گیربکس دو کلاچه هفت سرعت قشنگ یک موشک زمینی دوستانی که هاچبک سوار شدن میدونن چقدر ماشین سبکی هست .
.
.
شاید اگه همین هاچبک ها نبودن خیلی ها ماشین باز نشده بودن یا ماشین سواری بلد نبودن من خودن عاشق هستم
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴چه رخ اسپرت سادهی داره رنگش خیلی خوبه
هرموقع گلف میبینم یاد 206 و 207 باز ها میافتم.
البته میدونم ربط نداره ولی جوان ها باید الان اینو سوار بشن نه اونو اینو تقویت تیونینگ کنن ولی خب …
Mohammad
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موفق ترین خپدروی فولکس واگن دست مریزاد واقعاً عالیه
Siyavash
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴هاچ بک تند تیز یعنی این..
شاهرخ شریفیان
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا چرا اسم آکراپوویچ رو حذف کرده اید ؟ اسامی اروپای شرقیطور دوست ندارید ؟ می گیم آکراپ نژاد.
علیرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴خودرویی بسیار کاربردی با عملکرد فوق العاده
رامتین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اینو واقعا میگن یک سوپر هاچبک!
Mr Tiger
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ماشین بسیار خارقالعاده در هندلینگ وموتور وآپشن و کیفیت و متاسفانه بی ام و m135 اصلا درحد این نیست
yektachafi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴یه سفید با خط های قرمز آبی از کاپوت تا صندوق نزدیک دانشگاهمون بود
خیلی جلوه داشت عاشقش بودم