فولکس واگن XL اسپرت با موتور دوکاتی

دوشنبه 8 مهر 1392 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
Volkswagen xl1
خرید دوکاتی ایتالیا از سوی آئودی برای فولکس هم تأثیر گذار بوده به گونه ای که این شرکت برای پیشرانه خودروی مفهومی XL اسپرت به سراغ دوکاتی رفته است.
تبلیغات

اولین نکته در XL اسپرت همین پیشرانه است. موتور دو سیلندر 1198cc متعلق به دوکاتی پانیگال R قادر است 187 اسب بخار نیرو و 91 پوند فوت گشتاور تولید کند. بیشینه دور موتور 10750 دور بر دقیقه است و نوک قله گشتاور در 9000 دور بر دقیقه حاصل می‌گردد.

XL اسپرت تنها 750 کیلوگرم وزن دارد که به لطف ساختار آلومینیومی و استفاده از فیبر کربن حاصل شده و از بدنه ای بسیار آیرودینامیک بهره می‌برد. با وجود این وزن می‌توان عملکردی فوق العاده را نیز برای آن متصور بود. به عنوان مثال لوتوس الیزه با همین میزان نیروی تولیدی 898 کیلوگرم وزن دارد.

خانواده Xl فولکس برای رسیدن به اهدافی نظیر راندمان بالا و مصرف سوخت پایین طراحی شده‌اند. هدف اولیه فولکس در XL1 که یک خودروی هیبریدی بود، رسیدن به مصرف سوختی در حد 0.9 لیتر در صد کیلومتر بود. این خودرو حتی در جاده‌ها 0.7 لیتر مصرف سوخت داشت اما مصرف میانگین آن در نهایت به 1.4 لیتر رسید. XL1 نسل اول خودرویی بود که برای ساخت XL اسپرت مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که از دو ژنراتور دیزلی 0.8 لیتری با 48 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. قدرت موتور الکتریکی آن نیز 27 اسب بخار بود و از یک گیربکس هفت سرعته با کلاچ دوگانه (DSG) و باتری‌های لیتیوم-یون 5.5 کیلووات ساعتی بهره می‌برد.

XL1 و XL اسپرت پروژه های تحقیقاتی فولکس برای ساخت خودروهای سازگار با محیط زیست و در عین حال ارزان و مفرح آینده هستند و شاید با این شکل و شمایل، هیچ گاه به تولید انبوه نرسند!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.