اولین تجربه رانندگی با ولوو S90 جدید
آلمان نگاه کن! سوئد میآید!
"ولوو کمپانی خودروهای لوکس نیست." این دقیقاً چیزی بود که مسئول روابط عمومی ولوو را وحشت زده میکرد؛ اما Pehr Gyllenhammar، رئیس ولوو از سال 1970 تا 1994 کسی نبود که تسلیم شود. در نگاه او ولوو سدان ها و واگنهای ایمن، بادوام و راحتی را میساخت. خودروهای این شرکت با مرسدس بنز یا جگوار رقابت نمیکرد. بیش از ربع قرن بعد در نظر این رئیس سابق، مواجهشدن با ولوو S90 مدل 2017 شگفتانگیز خواهد بود؛ زیرا این سدان جدید یک خودروی لوکس است که واقعاً جایگزینی قابل برای مرسدس بنز E کلاس، ب ام و سری 5 و آئودی A6 محسوب میشود. البته جگوار XF و لکسوس GS را نیز نباید از یاد برد.
S90 بر پایهی ساختار بسیار انعطافپذیر و مقیاسپذیر ولوو (SPA) ساخته شده که در کراس اوور ولوو XC90 نیز بکار رفته است. سیستم تعلیق در جلو از بازوهای کنترلی و فنرهای مرسوم تشکیل شده درحالیکه در بخش عقبی شاهد اکسل چند اتصالی با فنر مرکب عرضی هستیم، همانند آن چیزی که در کوروت بکار رفته است. استفان کارلسون، مهندس دینامیک خودروی S90 میگوید که طراحی اکسل عقب جدید تضمین میکند که تمام انرژی حرکتی چرخها مستقیماً توسط ضربهگیرها جذب شده و تأثیرات ناهمواریها را کاهش میدهد. سیستم تعلیق بادی که در کراس اوور XC90 بهصورت استاندارد وجود دارد، در این خودرو و تنها در اکسل عقب بهصورت آپشن قابل سفارش است.
SPA به ولوو اجازه میدهد تا خودروهایی را بسازد که قطعات و فرایندهای ساخت مشترکی را داشته باشند اما از فواصل بین محورهای مختلف، نماهای جلو و عقب و ارتفاع و ابعاد متفاوتی سود ببرند. البته تنها فاصلهای که در همهی خودروهای استفادهکننده از این ساختار یکسان و ثابت است، فاصلهی بین ستون A و اکسل جلو بوده و این نسبت کلید اصلی مجلل بودن S90 به شمار میرود.
مدیر ارشد طراحی ولوو، تیشا جانسون میگوید:
لوکس بودن با تناسب آغاز میشود.
در مقایسه با S80 قدیم، اکسل جلوی S90 بیش از 17 سانتیمتر بهطرف جلو حرکت کرده و نمای اُورهنگ جلو بهطور قابلتوجهی کاهش یافته است. مدیر طراحی ولوو همچنین تأکید میکند که ستون A بهطرف عقبتر جابجا شده و موجب اغراق در طول کاپوت شده است. همچنین این خودرو توسط پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری که بهصورت عرضی در بین چرخهای جلو جای گرفته نیرورسانی میشود و باعث میشود تا S90 حالت محکم و قوی داشته باشد و از نمای مجلل و کلاسیک یک سدان دیفرانسیل عقب سود ببرد.
این ظرافت و اعتمادبهنفس توسط سطوح خارجی کشیده و خطوط جذاب بدنه تقویت میشود. ستون C بهطور دراماتیکی به سمت صندوق جمع شده و از نظر بصری باعث کاهش ارتفاع سقف شده که نمایی کوپه مانند را به این سدان بخشیده است. عناصر عمودی و مقعر جلوپنجرهی برجستهی S90 یادآور نمای جلوی ولوو P1800 1972 است و چراغهای هندسی عقب نیز بر پهنای S90 تأکید دارند. S90 شبیه یک خودروی بزرگ است و همینطور هم هست. با طول و عرض و ارتفاعی برابر با 4.96/1.87/1.44 متر، این خودرو طویلتر، عریضتر و کم ارتفاعتر از مرسدس بنز E کلاس 2017 است.
فاصلهی بین محورها 2.94 متر است که علیرغم تونل گیربکس نسبتاً عریضی که در نسخههای هیبریدی برای میزبانی از مجموعه باتریها بکار میرود،S90 فضای داخلی جاداری را عرضه میکند. طراحی داخلی یک طرح تکاملی از آن چیزی است که در XC90 دیدهایم و در آن از مواد صحیحی استفاده شده است. برای نمونه، نوار آلومینیومی که در زیر پانل جلویی بکار رفته تنها برای نمایش استفاده نشده است. این یک عنصر ساختاری است که کل قطعات مونتاژ شده را حمایت میکند. فقدان چشمگیر کلیدها به چشم میخورد و اکثر عملکردها از جمله سیستم ناوبری، رادیو، سیستم تهویه و تنظیمات خودرو از طریق صفحه لمسی 9 اینچی وسط داشبورد کنترل میشوند.
دو نسخه از S90 که هر یک شامل دو تریم میباشند در ایالاتمتحده به فروش خواهند رسید. S90 T6 چهارچرخ محرک قلب تپندهی 4 سیلندر 2 لیتری توربو و سوپورشارژردار دارد که 316 اسب بخار قدرت تولید میکند. مدل S90 T5 از پیشرانهی توربو و ساختار دیفرانسیل جلو با 250 اسب بخار قدرت سود میبرد. نسخهی پلاگین هیبرید S90 T8 که از قوای محرکهی نسخهی T6 به علاوهی موتور الکتریکی 87 اسب بخاری سود میبرد، در مجموع 400 اسب بخار قدرت را ارائه میکند و در سال 2017 عرضه خواهد شد.
نسخهی پایهی S90 T5 زیر 48 هزار دلار قیمت خواهد داشت. انتخاب نسخهی T6 6 هزار دلار اضافی را طلب میکند. انتخاب تریم لوکستر در هر دو نسخهی T5 و T6 3500 دلار اضافی را طلب میکند و موارد اضافی شامل چرم ناپای نرم برای صندلیها، چرم دست دوخت بالای داشبورد، سیستم تهویهی 4 ناحیهای و رینگهای آلیاژی 19 اینچی را در برمیگیرد. نسخهی مشابه با مرسدس E کلاس، سری 5 و A6 قیمتی 57245 دلاری را طلب میکند که در روی کاغذ یک معاملهی بزرگ است؛ اما در روی جاده چه؟
استفاده از پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری در سگمنتی که بهطور معمول پیشرانههای بزرگتر را طلب میکند یک استراتژی ریسکی است؛ اما همانطور که در XC90 جدید دیدهایم، پیشرانهی T6 بهطور شگفتانگیزی نرم و روان است و بهتر از آن چیزی که انتظار داریم عمل میکند. علاوه بر 316 اسب بخاری که در دور موتور 5700 حاصل میشود، گشتاور 400 نیوتون متری نیز در بازهی موتوری 220 تا 5400 وجود دارد. ولوو ادعا میکند که شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو در مدتزمان 5.7 ثانیه ثبت میشود که S90 T6 را دو ثانیهی کامل سریعتر از XC90 T6 میسازد.
اگر توجه کنید، مکثهای نامحسوس در هنگام رانندگی کند و برخی غرغرهای خفه شده در هنگام تخت گاز رفتن شمار را آگاه میسازند که پیشرانهای 4 سیلندر در زیر کاپوت وجود دارد اما این را هم باید گفت که به سختی متوجه میشوید که اصلاً پیشرانهای در زیر کاپوت است! حتی با وجود رینگ و لاستیکهای بزرگ، صدای باد خیلی کم است و این را از ضریب درگ کمتر از 0.30 S90 هم میتوان فهمید؛ اما آنچه که بیشتر احساسبرانگیز است، نبود صدای لاستیکها و تأثیرات ناهمواریهای جاده است.
خودروهای سریعتر و اسپورت تری در این سگمنت وجود دارند اما هیچکدام ترکیب راضیکنندهای از آرامش و سواری این ولووی بزرگ را عرضه نمیکنند. حتی با وجود لاستیکهای فاق کوتاه 20 اینچی، این خودرو به دست اندازهای پیچها بیاعتنا است و بدون هیچ زحمت اضافهای در خط حرکتی خود باقی میماند. احساس خیلی زیادی از سیستم فرمان الکتریکی S90 دریافت نمیشود اما این سیستم بسیار دقیق است.
فقدان کم فرمانی برای چنین سدان بزرگی که اساساً روی پلتفرم دیفرانسیل جلو حرکت میکند چشمگیر است.
ژرمنها سگمنت سدان های لوکس میان سایز را مال خود کردهاند و تقریباً باقی خودروها از قبیل جگوار، لکسوس و کادیلاک در تعقیب این خودروسازان معتبر هستند؛ اما داستان ولوو فرق دارد. S90 بیسروصدا در هر زمینهای، از طراحی گرفته تا سواری و قوای محرکه، درخشندگی خود را نشان میدهد. ولوو S90 یک سدان لوکس جذاب و منحصربهفرد است و این خصوصیات تنها به خاطر متفاوت بودن نیست بلکه به خاطر خوبیهای آن است که S90 را متمایز ساخته است.
اما نام ولوو با واگنهای این شرکت گرهخورده است. ولوو V90 جدید یکی از واگنهای جذاب این شرکت است که به آمریکا نیز وارد میشود.
این خودرو با آخرین نسل جگوار XF واگن، به عنوان یکی از زیبارویان این کلاس رقابت میکند؛ و البته این خودرو از اعتمادبهنفسی به اندازهی سدان S90 سود میبرد.
V90 نیز با قوای محرکهی T6 و T5 قابل سفارش است. نسخهی پلاگین هیبرید T8 نیز در راه خواهد بود. ولوو اعلام کرده که در سال 2017 این خودرو وارد آمریکا خواهد شد.
مشخصات ولوو S90 T6 2017
قیمت پایه: 57245 دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،5 سرنشینه، 4 درب سدان
پیشرانه: 4 سیلندر، 2 لیتری، 316 اسب بخار قدرت،400 نیوتون متر گشتاور، 16 سوپاپ، توربو+سوپرشارژر
گیربکس: 8 سرعته ی اتوماتیک
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 5.7 ثانیه (تخمینی)
مصرف سوخت: اعلامنشده
زمان فروش در آمریکا: جولای 2016
منبع: motortrend