شیائومی وارد بازار اروپا میشود، زنگ خطری برای تسلا
شیائومی، غول فناوری که کمتر از دو سال پیش حتی یک خودروی تولیدی هم نداشت، اکنون با برنامهای جسورانه قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار خودروهای برقی اروپا شود. این شرکت با محصولات پرطرفدار خود مانند سدان SU7 و شاسیبلند YU7 که تحسین منتقدان و خریداران را در چین برانگیختهاند، حالا آماده است تا در قاره سبز بهطور مستقیم با بازیگران بزرگی چون تسلا و بیوایدی رقابت کند. لو وایبینگ، رئیس شیائومی، در یک کنفرانس خبری اخیر این خبر را تأیید کرد و از ورود به بازار اروپا بهعنوان اولین مقصد بینالمللی بخش خودروسازی این شرکت خبر داد.
این گام بزرگ، مرهون موفقیت چشمگیر شیائومی در بازار داخلی است؛ جایی که این شرکت تنها در سهماههٔ دوم سال ۲۰۲۵ موفق به تحویل ۸۱,۳۰۲ دستگاه خودرو شد و مجموع تحویل نیمهٔ اول سال را به 157 هزار دستگاه رساند. با وجود رشد سریع فروش، بخش خودروسازی این غول فناوری در سهماههٔ اخیر زیانی معادل ۳۰۰ میلیون یوان (۴۱ میلیون دلار) را ثبت کرده است. بااینحال، لی جون، بنیانگذار شیائومی، با خوشبینی اعلام کرده که انتظار دارد این بخش در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به سوددهی برسد. این نشاندهندهٔ استراتژی تهاجمی شیائومی برای کسب سهم از بازار، حتی به قیمت زیانهای کوتاهمدت است.
شیائومی برای تضمین موفقیت خود در اروپا، در حال تأسیس یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در این قاره است و برای این منظور، از متخصصان برجسته صنعت خودرو کمک گرفته است. ازجمله افراد شاخصی که به این تیم پیوستهاند میتوان به رودولف دیتریش که سابقهٔ کار در بامو و تیمهای فرمول یک ویلیامز و سائوبر را دارد و همچنین مهندسانی چون دوسان ساراک و یانیس هلویگ، از کارمندان سابق بامو، اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که کدام مدل شیائومی برای اولین بار در اروپا عرضه خواهد شد اما انتظار میرود هر دو مدل SU7 و شاسیبلند YU7 در این منطقه به فروش برسند. این شرکت همچنین در حال کار روی سومین مدل خود با نام YU9 است؛ یک شاسیبلند بزرگ که از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ در کنار دو موتور الکتریکی بهره خواهد برد.