مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

بازار خودروی ایران بخصوص در قسمت خودروهای ارزان‌قیمت بسیار محدود است. این قسمت از بازار تقریباً به‌طور کامل در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو بوده و اقشار کم‌درآمد جامعه نیز مجبور به خریدن خودروی قدیمی، کسالت‌بار و بی‌کیفیت این دو خودروساز هستند چراکه انتخاب دیگری پیش روی خود ندارند؛ بنابراین تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مقالاتی خودروهای داخلی و یا مونتاژ داخلی که ازلحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته این خودروها فقط ازلحاظ قیمتی باهم شبیه هستند و شاید در یک کلاس نباشند. برای اولین قسمت محصول جدید سایپا یعنی ساینا را در برابر پژو 405 SLX قرار داده‌ایم.

Saipa Saina VS Peugeot 405 SLX 01

معرفی خودروها

پژو 405 به‌عنوان یکی از کهنه‌کاران صنعت خودروسازی ایران نیازی به معرفی ندارد. خودرویی که از سال 1369 وارد بازار ایران شد و همچنان با قدرت در حال تولید شدن است! البته صنعت خودروسازی ایران به‌نوعی به پژو 405 مدیون است چراکه خودروهای فراوانی همچون پژو پارس، پژو RD، سمند و حتی دنا بر اساس آن ساخته‌شده‌اند. خودرویی که قصد مقایسهٔ آن را داریم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ 405 یعنی SLX است که با تجهیز به پیشرانهٔ نسبتاً جدید TU5 هنوز هم در بازار خودروی محدود ایران برای اقشار کم‌درآمد گزینهٔ مناسبی محسوب می‌شود. در سوی دیگر ساینا قرار دارد که نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است. این خودرو که به‌تازگی وارد بازار شده فقط در ظاهر و داخل با تیبا متفاوت است و ازلحاظ فنی و تجهیزات هیچ فرقی با تیبا ندارد. در ادامه خواهیم فهمید که آیا محصول جدید سایپا حریف شیر پیر ایران‌خودرو می‌شود یا نه.

طراحی خارجی

در اینجا نیازی به بررسی طراحی خارجی پژو 405 نیست زیرا آن‌قدر این سال‌ها در کوچه و خیابان این خودرو را دیده‌ایم که تقریباً همه با آن آشنا هستیم. بعلاوه طراحی کهنهٔ این خودرو هم نیازی به بررسی ندارد. البته ایران‌خودرو پس از فیس لیفت موفق پژو پارس که بر روی 405 انجام گرفت بار دیگر نیز این خودرو را مورد فیس لیفت قرار داد تا بلکه چهرهٔ پیر و فرتوت آن را کمی جوان‌تر کند. در این فیس لیفت که بانام 405 SLX عرضه شد تغییراتی بسیار جزئی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار انجام‌گرفته است.

Ikco-Peugeot-405-SLX-2009-0

ساینا هم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است که چندی است وارد بازار شده و طبق رسم خودروسازان وطنی، نسخۀ قدیمی هم همچنان در کنار نمونهٔ جدید تولید خواهد شد! در ساینا تغییراتی نسبتاً کلی در چراغ‌ها، سپرها، کاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا کمی از انتقادات فراوانی که به طراحی تیبا واردشده بود را کاهش دهد؛ اما این فیس لیفت هم چندان دل‌چسب از آب درنیامده و عدم هماهنگی عجیبی در قطعات خودرو به چشم می‌خورد؛ زیرا پیکرهٔ نحیف تیبا با چراغ‌های بزرگ و سپر عضلانی جلو به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. در کل هنوز هم طراحی قدیمی 405 زیباتر و هماهنگ‌تر از ساینا به نظر می‌رسد هرچند جراحی جزئی ایران‌خودرو بر روی SLX هم زیبایی خاصی ندارد.

Saipa-232-Saina-2010-01

طراحی داخلی

ایران‌خودرو به‌تازگی داشبورد جدیدی را برای پژو پارس و 405 طراحی کرده است که هرچند به دلیل کاربرد پلاستیک خشک در آن، کیفیت سابق را ندارد ولی تا حدودی زیباتر و بروزتر از گذشته شده است. غربیلک فرمان و رو دری‌های جدید در کنار داشبورد جدید و همین‌طور تریم کرم‌رنگ موجب شده که داخل 405 SLX جدیدتر و زیباتر از بیرونش به نظر برسد. در ساینا نیز سایپا داشبورد، غربیلک فرمان و رو دری‌ها را تقریباً به‌طور کامل عوض کرده و در برخی مدل‌های از تریم دورنگ نقره‌ای-مشکی استفاده کرد است تا داخل ساینا هم با تیبا متفاوت باشد. البته صفحه آمپر تغییر نکرده و مشابه تیبا است. بااین‌حال در طراحی داخلی هم اوضاع به نفع 405 SLX با داشبورد جدید و تریم کرم‌رنگ است که آن را لوکس‌تر از ساینا نشان می‌دهد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان نباید از این دو خودرو انتظار تجهیزات و امکانات زیادی را داشت. بااین‌وجود 405 SLX دارای ترمزهای ABS و EBS، ایربگ راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، پروژکتورهای عقب و جلو، آینده‌های برقی و شیشه‌های برقی جلو است. ساینا هم مانند تیبا در دو تیپ SX و EX ارائه می‌شود که تیپ EX از تجهیزات بیشتری برخوردار است و ما هم برای هماهنگی بیشتر با 405 SLX تیپ EX را برای این مقایسه انتخاب کرده‌ایم. ساینا EX تقریباً از تمامی امکانات 405 SLX برخوردار است و به امکانات اضافهٔ سنسور دنده‌عقب، شیشه‌های برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و تهویه مطبوع اتوماتیک نیز مجهز است که آن را در بخش تجهیزات در جایگاه برتری نسبت به 405 SLX قرار می‌دهد.

پیشرانه

405 SLX چند سالی است که با پیشرانهٔ جدیدتر TU5 پژو 206 عرضه می‌شود که هرچند در حرکت دادن پیکر سنگین‌تر 1120 کیلوگرمی 405 ضعیف‌تر از پیشرانهٔ XU7 عمل می‌کند اما به دلیل مصرف سوخت کمتر بسیاری را مجاب به خریدنش می‌کند. این پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ، 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور داشته و طبق اعلام سازنده، 405 SLX را در 13.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.5 لیتر در صد کیلومتر است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساینا از همان پیشرانهٔ تیبا استفاده می‌کند. یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ با 80 اسب بخار قدرت 128 نیوتن متر گشتاور. البته این نیرو برای کشیدن وزن 1050 کیلوگرمی ساینا نسبتاً کافی بوده و بااینکه شتاب صفرتا صد رسمی آن از سوی سازنده اعلام‌نشده اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی عددی در حدود 12 ثانیه را نشان می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است.

 

نتیجه

در انتخاب نهایی بین این دو خودرو بیشتر سلیقه و نیاز خریداران اهمیت دارد و نمی‌توان یکی را به‌طور کامل برتر از دیگری دانست؛ اما در کل پژو 405 SLX با فضای جادارتر، موتور TU5 و داشبورد جدید هنوز هم تا حدودی انتخاب بهتری نسبت به محصول جدید سایپا محسوب می‌شود؛ اما اگر مصرف سوخت کمتر، ابعاد جمع و جورتر و ظاهر جدیدتر برایتان اهمیت دارد ساینا می‌تواند انتخاب نسبتاً مناسبی باشد. هرچند که جدیدتر بودن به معنای زیباتر بودن نیست.

قیمت کارخانه‌ای پژو 405 SLX هم‌اکنون 30,800,000 تومان است درحالی‌که تیپ EX ساینا 27,750,000 تومان قیمت دارد. بنابراین باید 3 میلیون تومان قیمت بیشتر 405 SLX را نیز در نظر داشت.

 

 

مشخصات فنی

  پژو 405 SLX سایپا ساینا EX
پیشرانه 1.6 لیتری TU5 1.5 لیتری M15
قدرت 108 اسب بخار 80 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن متر 128 نیوتن متر
تعداد سوپاپ 16 8
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
شتاب صفرتا صد 13.2 ثانیه حدود 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 7.5 لیتر در صد کیلومتر 7 لیتر در صد کیلومتر
فاصلهٔ بین دو محور 2.67 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.4/1.7/1.41 متر 4.2/1.66/1.48 متر
وزن خالص 1120 کیلوگرم 1050 کیلوگرم
ظرفیت باک 70 لیتر 41 لیتر
قیمت 30,800,000 تومان 27,750,000 تومان

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

145 دیدگاه

  1. جعفر
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    امروز رفتم نمایندگی سایپا واسه ثبت نام ساینا گفتن بدلیل فروش زیاد و استقبال زیاد مردم فعلا سهمیه فروش ندارن ساینا تا چند وقت دیگه میشه پرفروش ترین ماشین ایران .

    پاسخ
  2. پویا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    قطعا ساینا برتره چون هم قیافه ش خیلی جذاب تره 405 چهره خیلی قدیمی و دمدمه ی داره هم از لحاظ سرعت من تمام کلیبای که دیدم بخصوص در اپارات ساینا سرعت خیلی بالاتری داره چندین ماشین فاصله میندازه امکانات رفاهی بیشتر و مصرف سوخت ساینام. کمتره که همه اینا باعث میشه ساینا در اینده پرفروش ترین ماشین ایران بشه

    پاسخ
  3. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    من خودرو ساینا خریداری کردم و واقعأ ازش راضیم
    البته مشکلاتی هم داره که با هربار مراجعه به نمایندگی برطرف شده
    دوستانی که این ماشینو ندارن و حتی سوارش نشدن لطفأ اظهار نظر نکنن
    برای قشر کم درامد جامعه عالیه

    پاسخ
  4. مصطفی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بنده درمورد ماشینای صفر زیر ۳۰میلیونی ینی سمندse , پژو ۴۰۵ ، ساینا و تیبا خیلی تحقیق کردم مزایا و معایبشون رو پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که از نظر اپشن ، استهلاک پایین و مصرف سوخت و تعمیرو نگهداری ارزان و چهره جدیدتر ساینا بهترین مورد هست . من یک سال پیش ماشین کارکرده خریدم یه پژو پارس سال هرروز تعمیرگاه بودم یه جاشو تعمیر میکردم هزینه تعمیراتشم خیلی بالا بود مجبور شدم با ضرر بفروشمش چون واقعا این یه سالی که داشتم اذیتم کرد دیگه تصمیم گرفتم ماشین صفر بگیرم دیگه خیالم راحته ماشین از اول دست خودمه تا دوسال هم گارانتی داره و به شما دوست عزیز توصیه میکنم ماشین صفر بگیر البته قبلش تحقیق کن و به جیبت نگاه کن اگه مجبور نیستی ماشین دسته دوم نگیر یا موقع خرید ماشین دسته دوم خیلی مواظب باش . خانواده پژو چند مشکل دارن ۱-مشکل واشر سرسیلندر ۲- مشکل روغن ریزی پس از مدتی ۳- مشکل کیفیت پایین و سروصدای کابین

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.