سانگ یانگ تیوولی 2015، بازیگر راهی نو

سانگ یانگ قدیمی‌ترین خودروساز کره است و درعین‌حال هم از ناکام‌ترینشان. دیرزمانی بود که این سازنده کره‌ای به ساخت محصولاتی مبادرت می‌کرد که بی‌بروبرگرد زشت بودند و ناخواستنی؛ از این رو که هیچ یک از قواعد و عرف مرسوم طراحی در آن‌ها مراعات نشده و به همه چیز شبیه بودند جز خودرو! یکی‌شان به پرنده‌ای می‌مانست که منقار در گل فرو برده بود و دیگری هیولایی بود بس مهیب که آدمی را از خود فراری می‌داد و آن یکی هم ونی بود بس بدهیبت و ناموزون!

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

اگرچه از انصاف به دور است که یک صفت خاص را صورت غالب احوال یک قوم به شمار آورد ولی از دیرباز این قول شایع و رایج بوده که انگلیسی جماعت مردمانی هستند سخت حیله‌گر و نیز فتنه‌گر که خرابکاری در امور و صنایع دیگر ممالک سیره و شیوه عملی‌شان است تا بلکه از این راه سیادت و آقایی دائمی‌شان تضمین گردد. اگر چنین باشد و این قول راست، پس «کن گرینلی» طراح انگلیسی سانگ یانگ را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین خرابکاران عالم برشمرد! زیرا همو بود که با طرح‌های نامأنوس خویش که سخت هم ناشیانه بود ناقوس مرگ سانگ یانگ را به صدا درآورد و این خودروساز را به‌تمامی از گردونه رقابت خارج و به حیطه ورشکستگی داخل کرد، آن‌هم در دوره و زمانه‌ای که رقبای وطنی سانگ یانگ پیاپی محصولاتی را روانه بازار می‌نمودند که جهانیان را به حیرت و شگفتی وا می‌داشت. البته در این بین نباید از نقش مدیریت این مجموعه هم غافل ماند که بی‌مهابا عنان طراحی شرکت خود را به چنین فردی سپردند. بااین‌همه آن ایام دهشت انگیز نیز سپری شد و چند صباحی است که سانگ یانگ از آن کابوس برخاسته و راه و شیوه‌ای نو را تحت زعامت و هدایت ماهیندرای هند آغاز نموده است، تیوولی اولین بازیگر این راه نوین است.

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

مدل تیوولی (TIVOLI) جدیدترین کراس‌اوور سانگ یانگ است و نخستین خودرویی از این برند است که از زمان تملک آن توسط ماهیندرای هند، روانه بازارهای جهانی گرید. این خودرو برای نخستین بار در نوامبر سال 2014 میلادی در هیئت یک کانسپت ظاهر گشت که در آن هنگام پروژه X100 نام گرفته بود. نام تیوولی هم برگرفته از شهری در ایالت لازیو ایتالیا است که چنان چه حروف آن برعکس نوشته شود بدین صورت خوانده می‌شود:” I LOV IT”

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

تیوولی با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود که هر دوی آن‌ها از حجمی معادل 1.6 لیتر برخوردارند. این خودرو در دو نمونه تک و دو دیفرانسیل نیز ارائه می‌شود. سیستم انتقال نیروی این خودرو هم شامل یک گیربکس 6 سرعته دستی و نیز یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از شرکت AISIN ژاپن است. سانگ یانگ مدعی است که جعبه‌دنده‌های ساخت AISIN از سرعت و کارایی بهتری، به سبب بهره‌گیری از کلاچ دوبل، برخوردارند. تولید این خودرو از ژانویه سال 2015 میلادی در کشور کره آغاز گردید.

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

این خودرو در سایت‌های متعددی بررسی شده و نکات منفی و مثبت آن مکشوف گردیده است که در اینجا برخی از آن داده‌ها را خدمتتان ارائه می‌دهم.
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا موارد ذیل را در آن مشاهده نموده است.

نکات مثبت:

  • فضای کابین
  • سطح تجهیزات به کار رفته
  • گارانتی طولانی مدت

نکات منفی:

  • سواری آشفته
  • کیفیت متریال کابین
  • در مجموع، این سایت 3.5 امتیاز از 5 امتیاز کامل را برای آن قائل شده است.

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

سایت «DRIVEARABIA» امارات هم این خودرو را بدین گونه توصیف نموده است.

نکات مثبت:

  • خودرویی با ارزش در مقابل بهای پرداختی
  • مصرف سوخت
  • طراحی کابین

نکات منفی:

  • کند و آهسته
  • فضای متوسط صندوق بار
  • نبود گزینه 4×4 جهت گزینش و انتخاب
SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

سایت «WHAT CAR» بریتانیا نیز نقاط مثبت و منفی ذیل را در این خودرو مشاهده نمود.
عملکرد: 3 امتیاز، پیشرانه بنزینی آن جهت ارائه یک عملکرد رضایت‌بخش باید تقلا کند.
سواری و هندلینگ: 2 امتیاز، این خودرو از فرمان مناسبی بهره می‌برد اما در عوض سواری آشفته‌ای برخوردار است.
پالایش: 2 امتیاز، پیشرانه بنزینی آن پرسروصدا بوده و پدال‌های آن نیز بیش‌ازاندازه حساس هستند.
خرید و مالکیت: 3 امتیاز، از بهای خوبی برخوردار است اما خروجی گاز C02 در آن بالاست.
کیفیت و قابلیت اطمینان:3 امتیاز، از مواد محکمی در آن استفاده شده است؛ محصولات سانگ یانگ از قابلیت اطمینان عالی برخوردار نیست.
ایمنی: 4 امتیاز، تجهیزات استاندارد فراوانی در آن وجود دارد.
پشت فرمان: 3 امتیاز، جایگاه استقرار راننده در آن مناسب است.
فضا و کاربرد: 4 امتیاز، از کابین و صندوق‌عقب بزرگی بهره می‌برد.
تجهیزات: 4 امتیاز، بیشتر مدل‌های این خودرو به‌خوبی تجهیز یافته‌اند.
در کل، این سایت 3 امتیاز از 5 امتیاز کامل را به این خودرو اعطاء نموده است.

توضیح: در 71.4 درصد از سطح بدنه این خودرو از فولاد فوق مستحکم استفاده شده است.

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

حجم موتور: 1597 سی‌سی
توان: 128 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 160 نیوتن‌متر در 4600 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه دستی) – 160 کیلومتر (نمونه اتوماتیک)
شتاب صفر تا صد: 12 ثانیه (نمونه اتوماتیک) – 11 ثانیه (نمونه دستی)
نوع جعبه‌دنده: 6 سرعته تیپ ترونیک با قایلیت تعویض دستی و ساخت شرکت AISIN ژاپن (نمونه سفارش ایران)
سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو 6

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4195/1795/1590 میلی‌متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2600 میلی‌متر
وزن خالص: 1270 کیلوگرم (نمونه دستی) و 1300 کیلوگرم (نمونه اتوماتیک)
حجم صندوق بار: 423 لیتر
حجم باک بنزین: 47 لیتر

SsangYong Tivoli 2015
SsangYong Tivoli 2015

ایمنی
6 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) – ایربگ زانویی هم قابل سفارش است
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS (چهار کاناله)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA
سیستم ضد لغزش خودرو در هنگام شتاب گیری ASR
سیستم فعال ضد واژگونی خودرو ARP
کمربند ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و سه نقطه‌ای
چراغ‌های راهنمای هشداردهنده در هنگام ترمز اضطراری ESS
و…


برخی از تجهیزات موجود در این خودرو
چراغ‌های جلو مجهز به سیستم روشنایی در روز DAYLIGHT
چراغ‌های عقب LED
سقف پانورامیک
سیستم هوشمند ورود بدون کلید به همراه قفل فرمان برقی
صفحه نمایشگر آمپر LED به همراه کامپیوتر سفری
باز و بسته شدن اتوماتیک آینه‌های جانبی به صورت برقی توسط ریموت+ گرم‌کن
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
برف‌پاک‌کن جلو مجهز به سنسور باران و سیستم یخ‌زدا
تنظیم‌کننده اتوماتیک برف‌پاک‌کن و روشنایی چراغ‌های جلو
کروز کنترل با قابلیت تنظیم از روی فرمان
تغییر وضعیت الکتریکی فرمان (SPORT،COMFORT،NORMAL) با قابلیت تعویض دنده از روی فرمان
خروجی برق 12V
گرم‌کن صندلی‌ها
آنتن سقفی
رینگ‌های آلومینیمی 18 اینچی (آپشن خودروهای دو رنگ)
بال عقب (آپشن خودروهای دور رنگ)
شیشه دودی درب‌های عقب و درب صندوق (آپشن خودروهای دو رنگ)
سنسورهای پارک جلو و عقب
دوربین دید عقب (سفارشی)
نمایشگر مولتی‌مدیا به سایز 7 اینچ
و…..
توضیح: برخی از تیپ‌های این خودرو به صورت دورنگ عرضه می‌شود.


قیمت
در ایران: 83.5 میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی و مدل 2016)
در بریتانیا: 12,950 الی 17,000 پوند (پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی)

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

88 دیدگاه

  1. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    واقعا شرایط فروشتون خیلی بده نه تنها شما بلکه همه نمایندگی خودرو در ایران اینجورین این شرایطی که شما دادین انگار دارین ماشین رو نقد میفروشین میتونین شرایط بهتر بدین من خودم به شخصه حاضرم پول پیش کمتر بدم ولی تا اخر عمرم قسط بدم یه ماشین خوب داشته باشم مشکلی هم برای سودش نیس ولی هیچ کدوم از نمایندگی ها اینکار رو نمیکنن مطمن باشین اگر این اتفاق بیوفته هیچ کس سراغ ماشین های سایپا و ایران خودرو نمیره که واقعا از روی مجبوری مردم میگیرن هزارتا هم عیب دارن.امیدوارم به این موضوع رسیدگی بشه.ممنون.خسته نباشین

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.