به بهانه پنجاهمین سالگرد تولد شلبی کبرا دیتونا; نیم قرن افعی بودن

و شلبی کبرا متولد شد. درست پنجاه سال پیش در چنین روزهایی یکی از برترین گونه‌های شلبی پا به عرصه حیات نهاد! این کوپه دو در و اسپرت تنها یک خودرو افتخارآفرین در مسابقات دیتونا 1965 نیست بلکه پیام‌آور فلسفه شلبی در ساخت یک جی تی واقعی است. این خودروی تاریخ‌ساز یکی از اولین ماشین‌هایی است که در طراحی آن از کامپیوترهای پیشرفته استفاده شد. نقل است که کارول شلبی بزرگ زمانی در ستایش این مدل گفت: شلبی اینجاست تا فورد GT 40 را بسازد. ما اینجاییم تا AC کبرا 427 را بسازیم اما مهم‌ترین کار ما قطعاً ساخت شلبی دیتونا کوپه بوده و خواهد بود.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe

درباره این مدل حرف‌وحدیث بسیار است اما گویا این GT با یک بودجه معمولی و در پی یک ضرب‌الاجل فوری ساخته و پرداخته شد. پیتر بروک طراح بدنه این مدل در سال 1964 آنرا طراحی کرد. همه 6 نمونه تولیدی آن به‌وسیله دست و به‌صورت ویژه ساخته شدند. همین خودرو بود که بعدها و با مهندسی مجدد فورد، به خودروی افسانه‌ای GT40 تبدیل شد و در مسابقات 24 ساعته لمان به مقام قهرمانی رسید.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe

شلبی با ورود به مسابقات موتور ریسینگ در بریتانیا و عرضه 6 عدد از مدل کوپه دیتونا توانست برای تیم‌های تری کولر فرانسه و اسکودریا فیلیپنتی سوییس مسابقه دهد و عناوین بسیاری کسب کند. این خودرو در آن سال‌ها در مسابقات متعددی ازجمله لمانز، ایمولا، سبرینگ، دیتونا، مونزا، گودوود و نورنبرگ رینگ و دورهای 500، 1000 و 2000 کیلومتری و مسابقات 12 و 24 ساعته شرکت کرد و مقام نخست مسابقات جهانی خودروهای اسپرت FIA را نیز به‌دست آورد.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe

حال شلبی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولید این مدل قصد دارد تا به تعداد 50 دستگاه از گونه کبرا دیتونا را بسازد تا ادای دینی باشد به کسانی که در طول نیم قرن در کنار شلبی و مهندسان این شرکت بوده‌اند. شش نمونه اولیه این مدل به‌مثابه رؤیایی دست‌نیافتنی امروزه از گران‌قیمت‌ترین خودروهای جهان هستند و هریک چند میلیون دلار قیمت دارند. در آن نمونه شلبی با استفاده از نقشه کلی کوپه AC Cobra که رودستری سریع‌السیر بود کبرای دیتونا را ساخت و در کنار کارول شلبی فقید، سه مهندس به نام‌های باب نگستاد، پیتر بروک و جیم پرایس در روند ساخت افسانه شلبی کوپه دیتونا مهم‌ترین نقش را داشتند.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe

جو کانوی مدیرعامل شلبی درباره این حرکت گفته است: در 1965 شلبی دیتونا کوپه توانست تا یکی از خودروهای افسانه‌ای فراری یعنی 250 جی تی او را شکست دهد و در پیست میلستون کسب افتخار کند. حالا دوباره این افسانه بازگشته تا خاطرات را زنده کند.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe

شلبی دیتونای کوپه قرار است در دور جدید تولیدمحدود بازسازی اصیلی از نمونه 1965 دیتونا کوپه باشد. شلبی دیتونا در دو نوع بدنه آلومینیومی و فایبرگلاس ساخته خواهد شد. مهندسان شلبی برای سال 2016 از موتور و ترمزهای قدرتمند و چارچوب بدنه‌ای مقاوم‌تر نسبت به نمونه قدیمی استفاده کرده اند. لیستی از رنگ‌های متنوع در دسترس خریداران است تا از بین آنها دست به انتخاب بزنند. اگرچه تصاویری از داخل و طراحی درون شلبی دیتونا در دسترس نیست اما شلبی اعلام کرده است داشبورد و بخشی از فرمان دیتونا از جنس چوب گران‌بها است و صندلی‌ها نیز به پوشش چرم مشکی و باکیفیتی مجهز شده‌اند.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe

شلبی برای دیتونا کوپه از یک شاسی لوله‌ای و سیستم تعلیق تخت (Leaf) استفاده کرده است. چرخ‌های دورسفید 15 اینچی و باله عقب اورجینال دیتونا زینت‌بخش این مدل افسانه‌ای است. موتور این خودرو یک نمونه 5 لیتری است و قیمت‌گذاری مدل‌های آن در دو نوع بدنه فایبرگلاس و بدنه آلومینیومی انجام می‌گیرد. این شلبی افسانه‌ای با بدنه فایبرگلاس قیمتی برابر با 179 هزار دلار خواهد داشت و در صورت استفاده از بدنه آلومینیومی قیمتش به 349 هزار دلار خواهد رسید. این دو مدل در نوع موتور نیز تفاوت‌هایی با هم خواهند داشت که احتمالاً بر روی نمونه آلومینیومی شاهد یک موتور V8 قدرتمندتر باشیم. همه 50 نمونه این خودرو اکنون فروخته شده و خریداران بی‌صبرانه منتظر تحویل گرفتن خودروهای خود هستند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

12 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل farzad
    farzad
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    چند وقت پیش مستندشو نشون میداد اینارو ساخته بودن واسه روکم کنی فراری با اینکه عاشق فراریم ولی بنظرم یه جورایی موفقم شدن

    پاسخ
  2. KAVEH
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    بعد ۵۰ سال اومدن ۵۰ دستگاه از این خودرو بسازن اونم افتخاری
    کشور ماهم خودروهای ۱۹۸۸ فرانسه رو افتخاری میسازه و رو ما امتحان میکنه ببینه خوب کار میکنن یا ن…
    ای خدااااا
    فک کنم ما تا بخوایم ب موقعیت الان خودروسازی اروپا برسیم قیامتم تموم شده

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل مهدی
    مهدی
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    خیلی محشره تو بازی run این ماشین به ادم حس خاصی میداد .
    هندلینگش فوق العاده اس.

    پاسخ
  4. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    مگه چقد از آلومینیوم استفاده میکنن که 170هزارتا به قیمتش اضافه میشه
    با این قیمت میشه چندین تن آلومینیوم خرید 🙂

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل ALL CARS
    ALL CARS
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    سلام جناب محمدحسین شاوردی
    ممنونم بخاطر مطالب امروزتون : به بهانه پنجاهمین سالگرد تولد شلبی کبرا دیتونا; نیم قرن افعی بودن

    وقدم نورسیده مبارک. از آواتار جدیدتون پیداست پدر شدین 🙂 🙂 🙂

    پاسخ
    1. محمدحسین
      سوابق: (107 دیدگاه) ,

      سلام. عرض ادب دوست خوبم… لطف دارید همیشه
      نخیر 🙂 کو تا پدر شدن

      بنده جدیدا دایی شدم 🙂 🙂

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ALL CARS
        ALL CARS
        سوابق: (467 دیدگاه) ,

        پس پیوستنتون به جمع ما دایی هارو بهتون تبریک میگم

        بازززم مبارک باشه 🙂 🙂 🙂

        پاسخ
        1. محمدحسین
          سوابق: (107 دیدگاه) ,

          ممنونم … 🙂

  6. من یه پرندم .....
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    اون چندتا نقظه قرمز پشتش چیه؟؟؟
    اهان چراغاشه؟؟؟؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.