اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

اگر فردی به شما بگوید که یک خودروی هیبرید نام ببرید به احتمال زیاد تویوتا و نام پریوس را خواهید آورد. اما هم‌اکنون باید با هیوندای آیونیک کاملاً جدید روبرو شویم که با وظیفه‌ی بسیار سنگین جایگزینی برای پریوس و برای تعریف خودروی هیبریدی طراحی شده است.

Hyundai Ioniq EV
Hyundai Ioniq EV

در حقیقت، آیونیک می‌تواند یک قدم بالاتر برود. هیوندای نه تنها می‌تواند یک خودروی هیبریدی مرسوم باشد بلکه به‌صورت پلاگین و کاملاً الکتریکی نیز می‌تواند در دسترس باشد. آیونیک اولین خودروی تولیدی دنیا است که با سه قوای محرکه‌ی الکتریکی ساخته شده به این معنی که تویوتا شاید بخواهد نگاهی به این مدل بیندازد.

Hyundai Ioniq EV
Hyundai Ioniq EV

خودروی الکتریکی تست شده در اینجا بهای آغازی 28995 پوندی دارد و در بحث راندمان و مصرف سوخت دست برتر را دارد. تویوتا هنوز پریوس تمام الکتریکی را توسعه نداده اما رقبای دیگر همانند نیسان لیف از این نکته غافل نبوده‌اند.

Hyundai Ioniq EV
زیر بدنه‌ی بی‌آزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون 28 کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل 119 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متری را تولید می‌کند. هیوندای ادعا می‌کند که این مدل تمام الکتریکی محدوده‌ی الکتریکی 280 کیلومتری دارد و با استفاده از شارژر سریع می‌توان در 33 دقیقه این خودرو را تا 80 درصد شارژ نمود.

Hyundai Ioniq EV
شارژ کردن آیونیک همانند این است که آیفون خود را از طریق پریز دیواری معمولی شارژ کنید و شارژ کامل آن 12 ساعت طول می‌کشد. هیوندای گارانتی 8 ساله/200 هزار کیلومتری را برای مجموعه‌ی باتری‌های این خودرو در نظر گرفته است. گارانتی 5 ساله/نامحدود نیز برای خود خودرو وجود دارد.

Hyundai Ioniq EV
بنابراین اعداد ارائه شده توسط آیونیک رقبای کنونی خود را تقریباً در هر زمینه‌ای شکست می‌دهند. محدوده‌ی حرکتی این خودرو بیشتر بوده، تقریباً قیمت ارزان‌تری دارد، تجهیزات بیشتری ارائه می‌کند و حتی کمی سریع‌تر است.

Hyundai Ioniq EV
آیونیک در مدت زمان 10.2 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد اما با انتخاب حالت اسپورت این زمان سه دهم ثانیه کاهش می‌یابد. در همین حالت آیونیک تمام گشتاور 295 نیوتون متری را تحویل می‌دهد اما در حالت معمولی تنها 265 نیوتون متر گشتاور در اختیار شما خواهد بود.

Hyundai Ioniq EV
این خودرو قطعاً پس از توقف سرعت کافی دارد. در سرعت حدود 80 کیلومتر در ساعت افزایش قدرت متوقف می‌شود اما آیونیک در سرعت‌های بزرگراهی درخشندگی خوبی دارد و بدون زحمت به راه خود ادامه می‌دهد. ما با این خودرو به سرعت 165 کیلومتر در ساعت رسیدیم که به جز تسلا از همه‌ی خودروهای الکتریکی بازار سریع‌تر است.

Hyundai Ioniq EV
در بخش‌های باریک‌تر جاده آیونیک اگر نگوییم کاملاً درگیر کننده است، حداقل احساس سرزندگی دارد. فرمان خودرو سبک اما استوار است و با انتخاب حالت اسپورت به‌صورت مصنوعی بر وزن آن اضافه می‌شود.

Hyundai Ioniq EV
به خاطر اینکه باتری‌ها در زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند، مرکز ثقل خودرو در واقع پایین‌تر از فولکس گلف GTI است. با این خصیصه آیونیک با اعتماد به نفس و ثابت قدمی پیچ‌ها را طی می‌کند و احساس کاملاً بانشاط و هیجان‌انگیز دارد.

Hyundai Ioniq EV
سیستم تعلیق نرم و لاستیک‌های دیواره بلند به این معنی است که در بحث راحتی خودرو کاملاً خوب عمل کرده اما در بخش‌های ناهموار جاده فهمیدیم که تیزی کمی در کیفیت سواری به وجود می‌آید.


همانند دیگر مدل‌های هیوندای، آیونیک نیز در بحث کیفیت علائم را گم می‌کند. کابین خودرو بیش از آنکه آینده‌نگرانه باشد کاربردی است اما برخلاف کابین غیرمرسوم و تفرقه‌انداز پریوس، نمایی کاملاً شبیه خودرویی معمولی دارد؛ اما استفاده‌ی زیادی از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت وجود دارد. داشبورد، پانل درب‌ها و کنسول مرکزی از پلاستیک نامطبوع و خشن ساخته شده اما در قیمت‌های زیر 25 هزار پوند باید چشم را روی برخی موارد بست.

Hyundai Ioniq EV
یک موردی که کاملاً راضی کننده است به تجهیزات مربوط می‌شود. همه‌ی آیونیک های الکتریکی به‌صورت استاندارد از چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، اپل کار پلی، دوربین پشتی، چراغ‌های جلوی LED، کروز کنترل تطبیقی و صفحه‌نمایش 7 اینچی با امکان ناوبری بهره می‌برند.

Hyundai Ioniq EV
در بحث کاربردی بودن، صندوق‌عقب 350 لیتری خودرو نسبت به نیسان لیف یکسان جلوه می‌کند اما فضای سرنشینان عقب به همان اندازه جادار نیست. خط سقف کمی شیب‌دار و باتری‌هایی که در زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند به این معنی است که سر افراد قدبلند با سقف تماس خواهد داشت. بااین‌حال آیونیک می‌تواند یک انتخاب خوب برای افراد زیادی باشد.


با توجه به موفقیتی که تویوتا پریوس از نبود رقیب به دست آورده به نظر می‌رسد که دوران یکه‌تازی تقریباً 17 ساله‌ی این خودرو به سر آمده و رقبای خوبی به بازار عرضه شده‌اند. آیونیک با احساس، ظاهر و رانندگی نرمال خود خریداران را جذب می‌کند و محدوده‌ی حرکتی احساس‌برانگیز، قیمت و گارانتی عالی خودرو مزیت‌های این خودرو هستند. به هیوندای بابت عرضه‌ی این خودرو خسته نباشید می‌گوییم.

Hyundai IONIQ
Hyundai IONIQ

مشخصات هیوندای آیونیک الکتریک

قیمت: 28995 پوند (به همراه مشوق‌های دولتی)
پیشرانه: واحد الکتریکی، باتری‌های لیتیوم-یون
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
قدرت/گشتاور: 119 اسب بخار/295 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 165 کیلومتر در ساعت
محدوده ی حرکتی: 280 کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

16 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3789 دیدگاه) ,

    بابا ایول به هیوندای. ترکونده لامصب. همه جا یک اسمی ازش هست.

    پاسخ
    1. Hitler
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      با عرض معذرت که زیر کامنت اول کامنت میزارم مرورگرم مزخرفه کاریشم نمیشه کرد
      زیر بدنه‌ی بی‌آزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون 28 کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل 119 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متری را تولید می‌کند.
      شاهین جان میشه اینو توضیح بدی؟
      اصولا باتری یه ظرفیت داره که میتونی اون رو در مدت زمان مشخصی آزاد کنه که میشه بر حسب کیلوات ساعت یا آمپر ساعت بیان کرد.
      این باتری ها چطور گشتاور تولید میکنن؟
      تولید گشتاور مگه بر عهده موتور نیست؟

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        سلام
        منظور همون قوای تولیدی پیشرانه ی الکتریکی هستش.
        ارادتمندم

        پاسخ
  2. ali
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    هرچی انواع مدل های هیوندای در بحث طراحی پیشرفت کردن برعکس تویوتا خیر
    نمی دونم چرا
    مخصوصا” این یکی که خیلی قشنگتر از پریوسه
    اصلا” پریوسو که از نزدیک می بینی می خوره تو ذوق آدم

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    هیوندای با ایکونیک کاری شبیه ی تویوتا کرد میگید چه جوری!؟
    خوب اون زمانی که پریوس هایبرید معرفی شد ماشین هایبرید خوبی تو بازار نبود و این باعث موفقیتش شد.
    حالا هیوندای با معرفی ایکونیک تمام الکتریکی در زمانی که در محدوده ی قیمتیش بجز تسلا مدل ۳ و نیسان لیف نه چندان خوب ماشین تمام الکتریکی دیگه ی نیست اومده که بازار رو در دست بگیره و ادامه بده.
    راستش آخرش رو کم آوردم چه بگم امیدوارم لپ کلام رو رسونده باشم.( اینو میگن دیگه نه!؟ )

    پاسخ
  4. ehsan
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    این خودرو یک گام بسیار مثبت و رو به جلو برای هیوندای محسوب می شود خصوصا با طراحی زیبای خارجی و داخلی آن. اما برد 280 کیلومتری برای این خودرو تنها در شرایط ایده آل قابل دستیابی است. به همین دلیل است که در این زمینه برد اعلام شده توسط موسسه EPA بهترین تخمین و نزدیکترین عدد به برد در شرایط واقعی می باشد. بر این اساس و با توجه به باتری 28 کیلو وات ساعت مسافت حرکتی این خودرو در شرایط حقیقی حدود 170 کیلومتر خواهد بود. برای مقایسه نیسان لیف با باتری 30 کیلو وات ساعت دارای برد 174 کیلومتر بر طبق استاندارد EPA می باشد.

    پاسخ
  5. AKBAR
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    برای تهرانی ها خوبه ، از تهران تا بالای البرز میره ، از بالای البرز تا دریا هم که شیب منفی است ، باطری هاش شارژ میشه .

    پاسخ
  6. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    خوب دل و جرعتی داره این هیوندا
    بعنوان اولین تجربه خیلی جسارت میخواد که ۸ سال گارانتی کنه
    در حالی نمیدونه بعد از مثلا ۳ سال چی به سر این باتری ها میاد

    پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    داخل و خارجش خیلی زیباتر از پریوسه.مثل اینکه منتقد از این ماشین خوش اومده و باید به هیوندای و مشتریاش تبریک گفت

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Lord Cezar
      Lord Cezar
      سوابق: (305 دیدگاه) ,

      ایران نیست که .
      اونجا قبل از ارائه ماشین به بازار چند سال و چندین هزار کیلومتر ماشینو تست میکنن تا معایب و مشکلات و غیره قبل از عرضه مشخص بشه و رفع بشه . بدون دلیل نیست که 8 سال گارانتی باتری و 5 سال گارانتی خودرو بدن.

      پاسخ
      1. احسان(احسان سابق)
        سوابق: (2213 دیدگاه) ,

        قطعا همینطوره ارباب سزار

        پاسخ
  8. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    دوستان اگه یه ماشینی روی پلتفرم شرکت دیگه طراحی بشه باید به اون شرکت پول بدیم؟مثلا بنز بخواد ماشینی با پلتفرم bmw x6 طراحی کنه باید به bmw پول بده ویا حتی bmw میتونه بهش اجازه نده؟

    پاسخ
  9. Genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    it is a truth that Sun of progress will rise from east

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    خیلی عالی داره جلو میره.

    پاسخ
  11. محمدرضا
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    یکی از نکات خوبی که داره قیافه خوبشه برخلاف پریوس خیلی عجیب و غریب نیست….
    داخلشم همینجوره….
    در کل تیپ و قافه عالیه ولی باید دیدی چون تجربه کمتری از پریوس داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.