پورشهشورلت

یادی از گذشته، نبرد کوروت ZR1 با پورشه 911 توربو سال 1991

شورلت کوروت و پورشه سال‌های سال است که باهم رقابت دارند و در طول این سال‌ها هیچ‌کدام هیچ‌گاه کوتاه نیامده‌اند. هم‌اکنون نیز با معرفی نسخه‌های مختلف نسل ۹۹۲ پورشه ۹۱۱ و همین‌طور کوروت C8، این رقابت جذاب‌تر از همیشه شده است. حال اما قصد داریم به گذشته یعنی سی سال پیش سفر کنیم به رقابت این دو افسانهٔ دنیای ماشین در سال ۱۹۹۱ نگاهی بیندازیم. این مقایسه در آوریل سال ۱۹۹۱ توسط کارانددرایور منتشر شده است.

این یک مناقشهٔ سرزمینی است. یک کینهٔ قدیمی بین دو دشمن دیرینه که مصمم به شکست یکدیگر هستند تا کنترل سرزمینی که سال‌ها بر سر آن جنگیده‌اند را در دست بگیرند. این‌ها دو حیوان وحشی هستند که هدف یکسانی دارند: سرعت. زیر ورقه‌های فلزی بدنهٔ این ماشین‌ها قلب‌هایی وحشی پنهان شده که با قدرت می‌تپد. پورشه ۹۱۱ توربو و شورلت کوروت ZR1 شکارچیان جاده هستند. رقابت بین این دو ماشین به سال ۱۹۶۵ بازمی‌گردد یعنی سالی که ۹۱۱ برای اولین بار به بازار آمد. این دو خودرو همیشه سعی کرده‌اند به اهداف یکسانی دست پیدا کنند که آن پرفورمنس و هندلینگ است اما این کار را با روش‌های بسیار متفاوتی انجام داده‌اند.

رویکرد آلمانی‌ها روی همان تکنولوژی فرزند بیتل تأکید دارد یعنی استفاده از یک پیشرانهٔ شش سیلندر کم‌حجم هوا خنک تخت که در انتهای یک بدنهٔ جمع‌وجور و سبک‌وزن نصب می‌شود. روش آمریکایی را هم همه می‌شناسند. بیشتر بهتر است. این یعنی در جلوی یک شاسی فولادی که در پوسته‌ای فایبرگلاس پیچیده شده، یک نیروگاه عظیم V8 نصب کنید. در طول سال‌ها، همواره نبرد برای برتری ین این دو ماشین جریان داشته است و ابتدا و یکی و سپس دیگری انواع استراتژی‌ها را پیاده کرده‌اند. سیستم تعلیق بهتر، قدرت بیشتر، آئرودینامیک کارآمدتر و… . این رقابت منجر به ساخت دو خودرویی شده که در اینجا مشاهده می‌کنید. این‌ها قوی‌ترین نسخه‌های کوروت و ۹۱۱ هستند که تاکنون ساخته شده‌اند.

این ZR1 حیرت‌انگیزترین کوروتی است که تاکنون ساخته شده است. در آزمایش‌ها ثابت شده که این یک سوپرکار واقعی است اما همچنان به سنت خشن خود ادامه می‌دهد. این یعنی کوروت ZR1 همچنان خودرویی با قدرت وحشیانه، سرعتی سرگیجه‌آور و هندلینگی مشابه خودروهای مسابقه‌ای اما فاقد لطافت و ظرافت است. از سوی دیگر، پیشینیان پورشه ۹۱۱ توربو که از سال ۱۹۷۸ به بازار آمدند، تاریخچه‌ای افسانه‌ای داشتند که هم رانندگان را شاد می‌کردند و هم می‌ترساندند. شاسی آن‌ها آزاردهنده بود، پیشرانه‌های توربوشارژ قدرتمند آن‌ها از پاسخ بسیار با تأخیر به فشردن پدال گاز رنج می‌بردند، گلگیرهای چاق شدهٔ آن‌ها بسیار بدترکیب به نظر می‌رسید و برچسب‌های قیمتی آن‌ها مضحک بود.

اما این توربوی جدید بر اساس شاسی کاملاً مدرن کاررا ۲ ساخته شده است. نگاهی به مشخصات این خودرو نشان می‌دهد که باید داغ‌تر از قبل باشد. پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر تخت بازسازی‌شدهٔ آن ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که ۳۳ اسب بخار از توربوی قبلی بیشتر است. این پورشه به پهن‌ترین لاستیک‌هایی مجهز است که تاکنون روی ۹۱۱ نصب شده است، دیسک‌های ترمز آن از همان آلیاژی ساخته شده‌اند که در خودروی مسابقات استقامتی پورشه ۹۶۲ استفاده می‌شود و از دیفرانسیل لغزش محدود نوآورانه‌ای هم بهره می‌برد که نه‌تنها کشش را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند در ترمز گیری و پیچیدنِ هم‌زمان قفل شود تا پایداری را بهبود بخشد؛ اما آیا این‌ها کافی است تا ۹۱۱ توربو را به خودروی برتر در رقابت دیرینه با رقیب آمریکایی تبدیل کند؟

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، سه آزمایش‌کنندهٔ کارانددرایور سه روز و ۲۱۰۰ کیلومتر را صرف آزمایش دقیق و کامل این دو خودرو کرده‌اند. در این آزمایش طولانی، خودروها تحت هر شرایطی بررسی شده‌اند که شامل رانندگی‌های سخت تهاجمی برای رها کردن نهایت توانایی‌های دو خودرو، پیمایش‌های طولانی بزرگراهی و رانندگی‌های شهری با سرعت‌های پایین در ترافیک می‌شود. در پایان این سفر طولانی هم خودروها رهسپار پیست روبلینگ شدند که با ترکیبی از کفی طولانی و پیچ‌های سرعت بالا، برای خودروهای اسپرت و قدرتمند ساخته شده است.

مقام دوم: پورشه ۹۱۱ توربو

نقاط مثبت: پرفورمنس فوق‌العاده، جذابیت ظاهری بالا

نقاط منفی: قیمت گزاف، هندلینگ عصبی

گلگیرهای برآمده و بال عظیم ۹۱۱ توربو نوید پرفورمنس خودروهای مسابقه‌ای را می‌دهد. این ماشین در ظاهر بسیار گران به نظر می‌رسد که البته همین‌طور هم هست. می‌پرسید چقدر گران؟ ۱۰۵ هزار دلار ناقابل! این در حالی است که خودروی مورد آزمایش ما فقط یک آپشن اضافه داشت که آن دیفرانسیل لغزش محدود با قیمت ۸۹۰ دلار بود. البته این موضوع که ۹۱۱ توربو مملو از مهندسی ظریف آلمانی است شاید بتواند این قیمت گزاف را توجیه کند. بازوهای کنترلی تعلیق این خودرو یک اثر زیبا هستند، دیسک‌های ترمز آن مثل خودروهای مسابقه‌ای سوراخ‌دار هستند تا حداکثر خنک‌کنندگی را فراهم کنند و دریچهٔ کنترل توربوشارژر آن به یک مبدل کاتالیزوری کوچک مجهز شده است.

کابین ۹۱۱ توربو ترکیبی از ویژگی‌های قدیمی ساده و گران‌قیمت است. غربیلک فرمان چهارپرهٔ خودرو که به ایربگ مجهز است با چرم نرمی پوشیده شده، پدال‌ها همچنان به سبک بیتل هستند و تمام قطعات داخلی بدون هیچ ایرادی چفت شده‌اند. داشبورد همان طرح قدیمی ۹۱۱ است و چیدمان آمپرها با دورسنج موتور به‌اندازهٔ بشقاب سالاد که دقیقاً جلوی راننده قرار گرفته، همچنان یکی از بهترین‌ها است؛ اما پانل دکمه‌ها که در طول سال‌ها به آن‌ها اضافه شده است، در اطراف صفحه آمپر پراکنده شده‌اند. پورشه همچنین توانسته یک ایربگ را در داشبورد سمت شاگرد جای دهد. دید رو به بیرون ۹۱۱ اما بسیار شبیه به خودروهای غیر اسپرت است. این خودرو به میزان قابل‌توجهی (۱۳ سانتی‌متر) بلندتر از کوروت است که در کنار شیشهٔ جلوی تقریباً عمودی و کاپوت کوتاه، دید رو به بیرون فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند تا جایی که حتی اگر روی کاپوت هم بنشینید میدان دید بهتری از این نخواهید داشت!

حتی اگر پورشه بدنهٔ یک استودبیکر سال ۱۹۵۱ را روی این شاسی قرار داده بود، پس از یک کیلومتر رانندگی روی جاده می‌فهمیدید چه چیزی زیر این پوسته پنهان شده است. هر چیزی که حواس پنج‌گانهٔ شما دریافت می‌کند به ۲۵ سال تاریخ پورشه ۹۱۱ بازمی‌گردد. به‌عنوان‌مثال، این پیشرانه همان صدای همیشگی موتورهای تخت پورشه را تولید می‌کند. البته باید هم همین‌طور باشد زیرا این یک نسخهٔ اصلاح‌شده از پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری تک توربوی قبلی است. هنوز هم مثل گذشته در دورهای پایین توربوشارژر بزرگ این موتور به‌سختی به چرخش درمی‌آید و تا قبل از بالا آمدن بوست توربو برای خواندن چند بیت از شاهنامهٔ فردوسی زمان خواهید داشت! اما در بالای سه هزار rpm تازه ۹۱۱ توربو از خواب بیدار می‌شود و با نگه داشتن پدال گاز، عقربهٔ سرعت‌سنج پس از ۴.۴ ثانیه از ۹۶ کیلومتر بر ساعت عبور می‌کند و پس از ۱۲.۹ ثانیه خودرو به پایان ۴۰۰ متر می‌رسد. فرمان ۹۱۱ توربو حساس و دقیق است و وزن مناسبی دارد. همچنین هیچ ۹۱۱ توربویی تاکنون در خط مستقیم در سرعت‌های بالا به این اندازه پایدار نبوده است.

اما در مسیرهای پیچ‌درپیچ، این توربو هم مثل پیشینیان خود عمل می‌کند زیرا در پیچ‌ها به حیوانی چموش و نافرمان تبدیل می‌شود که سعی می‌کند افسار را پاره کند یا اگر نشد، گردن خودش را قطع کند. به همین دلیل، در پیست آزمایشی ما، پورشه دو ثانیه کُندتر از کوروت ZR1 یک دور را به پایان رساند؛ اما هنگامی‌که رانندگی تهاجمی و سرگرم‌کننده به پایان برسد، ۹۱۱ توربو به یک همراه خوب و نه استثنایی در مسافت‌های طولانی تبدیل می‌شود. در این نوع رانندگی، سواری سفت است و هرچند صدای پیشرانه تا حد معقولی فروکش می‌کند اما صدای جاده در داخل کابین می‌پیچد و قطعات بدنه عبور از روی هر لکه‌گیری قیری آسفالت مسیر را به اطلاع سرنشینان می‌رسانند! به همین دلیل، ۹۱۱ باید به‌نوعی از سیستم صوتی مجهز باشد که بتواند با این همه سروصدا مقابله کند. درمجموع، بدون شک ۹۱۱ توربو یک خودروی جهنمی است. خودرویی مردانه، قدرتمند، زیبا، سریع که متأسفانه با برچسب قیمتی جهنمی همراه است و این چیزی است که بیش از هر مشکل دیگری آن‌را به مقام دوم نزدیک می‌کند.

مقام اول: شورلت کوروت ZR1

نقاط مثبت: سرعتی در حد خودروهای مسابقه‌ای، هندلینگ متناسب با این سرعت

نقاط منفی: کیفیت داخلی نیاز به کار دارد

ZR1 به یک دلیل ساده توانست ۹۱۱ توربو را مغلوب کند: عملکرد بهتر در سرعت‌های بالا. ZR1 یک ورزشکار بسیار بااستعداد است که همیشه برای هر احتمالی آماده است و سرعتی ناگهانی و انفجاری دارد. برخلاف پورشه، کوروت خودرویی برای جلب‌توجه نیست و هیچ‌چیز خاصی در ظاهر آن وجود ندارد که نظر مردم کوچه و خیابان را به خود جلب کند. همهٔ کوروت‌ها ظاهری یکسان با ZR1 دارند و فقط یک نشان کوچک ZR-1 و چند ویژگی جزئی در بدنه آن‌را از نسخه‌های ضعیف‌تر متمایز می‌کند. ZR1 همچنین کیفیت مناسبی که از یک خودروی ۶۴ هزار دلاری انتظار می‌رود را هم نشان نمی‌دهد. تناسب طراحی داخلی خودرو بی‌هیجان به نظر می‌رسد و پلاستیک‌های کابین حس کاملاً ارزان‌قیمتی دارند.

اما وقتی حرکت را با ZR1 آغاز کنید، همهٔ این مشکلات را فراموش خواهید کرد. پشت فرمان خودرو، صندلی‌ها عمیق و عالی هستند و دسته‌دنده، غربیلک فرمان و پدال‌ها همگی در موقعیت خوبی قرار دارند. شگفتی سواری ZR1 اما این است که اگر از آن سواری یک سدان را بخواهید، ارائه می‌کند زیرا این خودرو به‌صورت استاندارد به کمک‌فنرهای الکترونیکی مجهز است که سه حالت مختلف از بسیار نرم گرفته تا بسیار سفت مسابقه‌ای را ارائه می‌کنند. برای استفادهٔ چندمنظوره، بهترین تنظیمات، حالت میانی است.

در کوروت برخلاف پورشه هیچ‌گونه تأخیری در پاسخ به درخواست راننده وجود ندارد زیرا نیروگاه حجیم ۵.۷ لیتری V8 که از طریق ۳۲ سوپاپ تنفس می‌کند موجب می‌شود هرزمان که پدال گاز را فشار می‌دهید خودرو سریعاً به پیش برود. خودروی آزمایشی ما کمی کُندتر از دیگر کوروت‌های ZR1 بود که قبلاً آزمایش کرده بودیم اما بااین‌حال توانست ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۲ ثانیه طی کند. بازهم برخلاف پورشه، رفتار کوروت در مسیرهای پرپیچ‌وخم به همان اندازهٔ خط مستقیم هیجان‌انگیز است و دقیقاً به همان جایی که راننده هدف قرار می‌دهد می‌رود. کوروت جوری به مسیر می‌چسبد که گویی میخ‌های بزرگی برای سوراخ کردن آسفالت در لاستیک‌هایش دارد.

کوروت ZR1 خودرویی است که کارهایی که به‌ظاهر غیرممکن به نظر می‌رسند را انجام می‌دهد و حتی آن‌ها را آسان جلوه می‌دهد. کوروت در خیابان‌های شهری هم خودرویی کاملاً رام و مطیع است. کنترل‌های خودرو دقیق هستند و تمام تجهیزات رفاهی کاملاً در خدمت راننده هستند. همچنین هرچند اعداد و ارقام نشان می‌دهند که ۹۱۱ توربو خودروی سریع‌تری است اما همهٔ آزمایش‌کنندگان اذعان داشتند که در رانندگی‌های معمولی خارج از پیست، کوروت سریع‌تر احساس می‌شود که این به خاطر فقدان تأخیر توربو و پاسخ فوری موتور V8 است. درمجموع، کوروت ZR1 درون خود یک حیوان وحشی دارد که هر وقت بخواهید بیدار می‌شود و هنگامی‌که نیازی به آن نداشته باشید کاملاً رام می‌شود. این خودرویی است که با آن می‌توانید از پیست به محل کار بروید.

مقایسه مشخصات فنی

پورشه ۹۱۱ توربو

شورلت کوروت ZR1

پیشرانه ۳.۳ لیتری H6 توربو ۵.۷ لیتری V8
قدرت ۳۱۵ اسب بخار ۳۷۵ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نئون متر ۵۰۰ نئون متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۴ ثانیه ۴.۹ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰ ۱۰.۷ ثانیه ۱۱.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۹ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۰.۹ متر ۴۷.۲ متر
حداکثر سرعت ۲۶۷ کیلومتر/ساعت ۲۷۵ کیلومتر/ساعت
شتاب جانبی ۰.۹۱ جی ۰.۸۷ جی
طول ۴,۲۷۵ میلی‌متر ۴,۵۳۴ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۵ میلی‌متر ۱,۸۵۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۱۰ میلی‌متر ۱,۱۸۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۲۷۳ میلی‌متر ۲,۴۴۳ میلی‌متر
وزن خالص ۱۴۸۳ کیلوگرم ۱۵۹۶ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲+۲ نفر ۲ نفر
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۹۵,۰۰۰ دلار ۶۴,۱۳۸ لیتر ترکیبی
قیمت تست‌شده ۱۰۵,۱۹۱ لیتر ترکیبی ۶۸,۱۳۵ لیتر ترکیبی

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    سری ZR1 همواره با دو مقوله عجین بوده :

    1-پرفورمنس فوق العاده جذاب و خیره کننده
    2-کیفیت پایین کابین و عدم توجه به راحتیه سرنشین

    این ماشین که نسل 4 بود تحت تاثیر طراحی های فضایی دهه نود قرار گرفت اما با تمام وجود تلاش شد که شباهت هایی با مدلای کلاسیک هم داشته باشه که موفق هم بود چون با نگاه به نسل 2 و 3 ساخته شد و خودش تبدیل شد به سنگ محکه طراحی در نسل 5 و 6 و 7. تو این نسل کلی مدله مختلف ساخته شد و زمانه خودش خیلی سر و صدا کرد و نسل جدید موتورای LT رو داشت که بلوک آلومینیومی بود و جالبه که برای مسائل توزیع وزن و ترمز با تیم فرمول 1 لوتوس همکاری کرد.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  2. محمد امین

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2175 ديدگاه)

    عجب مقاله ای بود
    ادم رو یاد اوج دوران خودرو سازی میندازه …
    چیزی که بیشتر از همه برام جالب بود مصرف سوخت کمتر شورولت نسبت به پورشه … هیچ جوره نمیشه درک کرد … مصرف سوخت ترکیبی ۱۲.۷ لیتر برای یه موتور ۵.۷ لیتر با حدود ۳۸۰ اسب آمریکایی! برای امروزه هم جالبه چه برسه اون زمان ، واقعا خیلی خوب عمل کرده توی این بحث
    و نکته ی دوم کیفیت کابین کوروت بود ، یه چیزی در پیکان ..
    موتور پورشه و شورولت هم خیلی خوشگل بودن …

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. ارش

      ۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      اتفاقا دهه ۹۰ دوره خوبی برای صنعت خودرو نبود بسیاری از ماشینهای رویایی مثل آلفا جاگوار لانچیا لامبورگینی رولزرویس آستین مارتین و تعدادی دیگه در شرایط خوبی نبودن .

      موافقم 1
      مخالفم 12
      1. Parham

        ۱۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (65 ديدگاه)

        پورشه ۹۲۹ تویوتا سوپرا لنسر دوره بدی بود؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. محمد امین

      ۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2175 ديدگاه)

      خب یکی از اوج ها بود قطعا ، اینکه برند هد وضعیت خوبی نداشتن مهم نیست
      ماشین های بی نظیری ساخته شدن در اون مدت

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. حسین

      ۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      برای این این ماشین لوتوس همکاری شده ها.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. porsche

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    ۴۰۰ متر پورشه تقریبا اندازه Z06 جدیده!!!!

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. R@m!n

      ۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      کوروت استینگری تایمی بینه 10.5 تا 11 داره و تایمه رسمی Z06 هم نیومده.

      البته می دونم بخاطر یه مشت بحثه چرت و پرت با امثاله خودت کامنت گذاشتی اما اینو بدون اگر هم بحثی میخوای راه بندازی با اطلاعاته درست بزار که به چهار نفر که احیانا نمی دونن با این جفنگیات اطلاعاته غلط ندی.

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. AMIN (M.A.S)

        ۳ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (816 ديدگاه)

        اقا رامین کوروت تایم 10.5 داره؟
        من خیلی تایم هاشو دنبال میکردم بهتر از 11.2 ندیدم
        البته احتمالا با پک درگ (رینگ سبک وزن و فول اسلیک عقب با اسکینی جلو) و کاهش وزن بتونه ولی نسخه کاملا استوک ندیدم
        دوستمون porsche احتمالا عدد مربوط به شتاب 160-0 رو با درگ یک چهارم مایل اشتباه گرفته و خطای دید داشته چون اون عدد پورشه 10.7درج شده

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. R@m!n

          ۴ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          تو یوتیوب زیاده تایمای زیر 11 اما خب بسته به مدل تفاوت هست

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. porsche

        ۴ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (749 ديدگاه)

        جناب رامین من ۰تا۱۶۰ رو با تایم ۴۰۰ متر اشتباه گرفتم ،تایم ۴۰۰ متر Z06 رو ۱۰.۶ زده بود.
        بابت این اشتباهم از شما معذرت میخوام و به خاطر این اتفاق فهمیدم لیاقت تبادل نظر در این سایت رو ندارم، پس تمام سعیمو میکنم که دیگه کامنت نذارم

        موافقم 0
        مخالفم 6
  4. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    انصافا داشبورد کوروت خیلی خوشگله من این داشبورد کوروت رو خیلی دوست دارم.پورشه در مقابل کوروت مثل کرم له شدس چقدر زشته 911

    موافقم 11
    مخالفم 29
    1. دانیال_Surrey،England

      ۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2786 ديدگاه)

      البته این مدل رو بیشتر باید به نام لوتوس ثبت کرد که به جز طراحی موتور lt5 تو طراحی ماشین و سیستم فرمان و تعلیق دخالت داشتن.
      اگه gm منصف بود اسم این مدل مثل slr مک لارن باید zr1 لوتوس نامگذاری میشد.
      کسایی که تاریخچه این ماشینو خونده باشن میدونن.
      فقط من برام جالبه چه مدیریت خوبی داشته اون زمان gm که لوتوس رو فروختن رفت!!!
      لوتوسی که تو اوضاع نه چندان خوبش هم قرار بود یه mpv پرفورمنس بسازه که اگه ساخته میشد منحصر به فرد بود و….
      فقط میشه گفت gm بزرگترین اشتباه تاریخشو انجام داد.

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. R@m!n

        ۳ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        متاسفانه جی ام از این ارورهای 404 کم نداشته اما یه موضوعی هم بود و اونم اوضاعه خرابه جی ام بین سال های 85 تا 2008 زخم های خیلی سنگینی بهش زد که هنوزم بعضی هاش باز مونده.

        لوتوس هم اون زمان مثله یه ورزشکاره پرخرج و سطح بالا بود که ساپورته مالیش از دایره توانه جی ام خارج بود.

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. دانیال_Surrey،England

          ۳ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2786 ديدگاه)

          قابل درکه.
          ولی بازم این سالها میتونستن برن سراغش قبل از جیلی.
          میتونستن لوتوس رو بگردونن به اف1 تحت نام لوتوس کوروت یا همچین چیزی، که کلی همین حضور در اف1 میتونست هم به کوروت هم لوتوس و خوده gm و زیر مجموعه هاش اعتبار بالاتری ببخشه هم تو بحث تکنولوژی براشون خوب بود.
          بیخود نیست که آئودی داره تلاش میکنه حضوری توی اف1 داشته باشه.
          میتونستن کلی از این همکاری ها مثل همین c4 و ….داشته باشن.

          موافقم 8
          مخالفم 0
        2. R@m!n

          ۴ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          یه موضوعه دیگه هم هست سیاسته برندای آمریکایی تو موتوراسپرت کاملا متفاوت نسبت به اروپایی ها هست که کلا تا مجبور نشن وارد نمیشن و تمرکزشون روی مسابقاته موتور اسپرته خود آمریکا هست مثله نسکار و ایندی.

          گردوندنه یه تیم فرمول 1 بسیار پرهزینه و پر ریسکه و برای یه برنده تولید انبوه اونم آمریکایی که اکثره ماشیناش تو آمریکا فروش میره منطقی نیست.

          موافقم 2
          مخالفم 0
  5. Enayat

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (174 ديدگاه)

    در اون زمان راندن یه ماشین اسپرت، لذت بخش ترین چیزی بود که یک راننده می تونست تجربه کنه….
    اما حالا متأسفانه رویکرد از داشتن یک خودرو جذاب و سرگرم کننده تبدیل به خریدن یک SUV پر آپشن (هرچه بزرگتر، باکلاس تر و به چشم دیگران بیشتر دیده شدن مخصوصا از نظر جایگاه اجتماعی) شده…..
    نمی دانم شاید نسل عشق ماشین ها دیگر ذائقه شان تغییر کردند ، یا خودرو سازها دیگر می خواهند که بیشتر پرفروش باشند ، تا خاطره ساز….

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. Sina10

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    اقای دهقان دستتون درد نکنه
    اینجور مطالب بهترین مطالب پدال رو شامل میشن
    و بیشترین کیفیت رو داشته و دارن
    حتی اگه متعلق به نسل های گذشته و بررسی های قدیمی باشن کاملا اموزنده و تخصصی هستن
    ایکاش تعداد اینجور مطالب در سایت بیشتر بشه ، چون کلی بررسی قدیمی تر یا حتی جدید از نشریه های برتر دنیا موجوده که میتونین ترجمه کنید
    فکرمیکنم وقتی که روی چند خبر با اهمیت پایین تر گذاشته میشه رو برای اینجور بررسی ها ، حتی قدیمیشون بزارین کیفیت سایت چند پله میره بالاتر
    حتی میتونین اینجور بررسی ها رو توی بخش بالایی تیتر سایت قرار بدین چون تعداد خواننده بیشتری هم دارن

    بگذریم دو خودرو فوق العاده هستن ، ۹۱۱ توربو اون سالها حتی برای الانم یه موشک سریعه ولی خب بسیار گرون!
    کوروت هم شاید بجز مشکلات عجیب کیفیتی که نسبت به قیمتش تو اون دوران کمی میتونست بهتر باشه ، مشکل دیگه ای نداره ، هرچند این مشکلات تو نسل هشتم خیلی بهتر شده
    این رقابت بین۹۱۱ و کوروت همیشه وجود داشته و داره
    بستگی به سلیقه داره که قیمت پایین تر و قدرت کوروت رو انتخاب میکنین
    یا ۹۱۱ و سرعت خیره کننده و کیفیت بالا همراه با قیمت خیلی بالا!
    توی بحث ظاهری اگه یه سری نظرات تعصبی بگذریم کوروت اون دوران رو نمیشه زیبا توصیف کرد ، در عوض ۹۱۱ رو میشه دید که کمی حالت مدرن تر از گذشته به خودش گرفته
    توی بحث هندلینگ فکر میکنم امروزه دیگه خانواده توربو با کوروت ZR1 رقابت نمیکنه و سری 911 GT2 RS و یا GT3 جاشون رو برای رقابت با ZR1 گرفته چون این سری کوروت پیست محور تره ، به ترمز گیری که نگاه کنید مشخصه
    سعی میکنم بین این دو خودرو رده بندی ایجاد نکنم چون تقریبا در یه سطحن ، حالا کوروت بابت قیمت پایین ترش میتونه ارزشمندتر باشه ولی در عوض ، در طی گذشت زمان ارزششو بدجوری از دست میده که نکته منفیه و تمام سود خریدار بخاطر قیمت کمشو از دست میده متاسفانه

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (695 ديدگاه)

      ممنون از اظهار لطف شما
      با اظافه شدن دوستان جدیدی به تحریریه، پوشش اخبار کوتاه بیشتر با اون‌ عزیزان خواهد بود و من عمده وقتم رو برای اینجور مطالب مثل مقایسه و تاریخچه میذارم
      ان‌شالله همیشه این نوع مطالب رو در پدال خواهید دید

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۳ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (311 ديدگاه)

        دستتون درد نکنه، همیشه اینجور مقاله های نوستالژیک خیلی جذابیت خاصی دارن،راستی میتونید مثلا به نوبت حدودا صدتا دویست تا ماشین کلاسیک انتخاب کنید بعد یه دوره دوئل رو هم به اونا اختصاص بدید؟،اگه امکانش هست یه نظرسنجی از دوستان بگیرید اگه موافق بودن و شما هم دوست داشتید شروع کنید خیلی خوب میشه…
        باتشکر 🌹

        موافقم 5
        مخالفم 1
      2. mohamadreza

        ۳ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (465 ديدگاه)

        سلام آقای دهقان
        بابت مقاله خیلب ممنون
        فقط یه درخواستی ازتون داشتم
        اگ میشه درباره کمپانی پونتیاک و تاریخچه اش و فراز و نشیب هایی که در طول عمرش داشته یه مقاله ترجمه کنید …
        بخصوص اگر امکانش هست بیزحمت در مورد مدل افسانه TRANS AM هم مطلب و مقاله بنویسید …
        ماشینی هست که هر چی ازش بگیم کم گفتیم …..
        متاسفانه خیلی تو سایت بهش کم پرداخته شده …
        و بنظرم ابن ماشین طرفدارای خیلی زیادی تو سایت داشته باشه …

        موافقم 2
        مخالفم 0
  7. Alireza

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (631 ديدگاه)

    چکش و چاقو
    از این رقابت جذاب ترم مگه هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (311 ديدگاه)

    به به 👏، این جور مقاله ها همیشه خوندنش خیلی حال میده، انتخاب من اینجا کوروته،نه بخاطر اینکه توی بیشتر مشخصات بهتره بلکه بخاطر کلاسش خیلی دوستش دارم و نکته عجیبی که کوروت داشت ارتفاعش بود!۱,۱۸۶ میلی‌متر!حتی سوپراسپرت های امروزی هم همچین ارتفاعی ندارن رسما یه متر همش ارتفاع داره!😂
    یادش بخیر ۳۸۰اسب، تا همین چند سال پیش همینم آرزوی خیلیا بود،از اینم گذشته انتظار داشتم باوجود ۸سیلندر کوروت مصرف بالایی داشته باشه اما خوبه👌

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      از لوتوس تشکر کن

      موافقم 3
      مخالفم 7
  9. M@M@DRZ

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (357 ديدگاه)

    جالبه که عنوان شده ۹۱۱ توی این بررسی ( نسلشو یادم رفته 🤦‍♂️😐)هندلینگ جالبی نداشته ولی پورشه تا به الان تونسته این مشکله رو برطرف کنه و یکی از بهترین هندلینگ هارو داشته باشه .
    با اینکه یک خودرو موتور عقبه و خودروهای موتور عقب هم معمولا هندلینگ خوبی ندارن و بیشتر شتاب گیری قدرت مندی دارن . اما پورشه از این قانون پیروی نمیکنه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. ارش

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    کوروت همیشه زیبا بود تا این مدل جدیده اومد ای کاش فرم مدل کلاسیک ور کنار مدل جدید باز هم تولید میشد.

    موافقم 2
    مخالفم 3
  11. AMIN (M.A.S)

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (816 ديدگاه)

    گلگیر عقب پورشه مثل پیکاپای هوی دیوتی هست ولی انصافا خوشگله
    اما داج وایپر GTS مدل 1996کاملا سرتر از جفتشون هست و یه جورایی یکی از کاملترین پکیج های رانندگی برای راننده های واقعی در اون سالها محسوب میشد
    موتور 8000CC V10با قدرت 450HP@4600RPM و گشتاور 662NM@3600RPM
    شتاب 96-0 در 4ثانیه و تاپ اسپید 298KM/H
    این نسل یعنی فازSR2 تغییراتی رو نسبت به فاز SR1 داشت و مهمترینشون تجهیز این ماشین به سقف و پنجره بود!!!
    براش ایربگ و تهویه مطبوع هم گذاشتن!
    چند وقت پیش این ماشین رو روی داینو بردن و بعد از 20سال قدرت 415 اسبی رو روی داینو نشون داد که میشه گفت حدود 470تا در موتور قدرت داشته
    بعدش یه مسابقه بین فورد ماستنگ تیون شده و داج چلنجر اسکات پک و ائودی RS5(شایدم S5) گذاشتن که وایپر با کمال خونسردی و خیلی راحت ازشون سبقت گرفت
    حالا اونو با این کوروت که پرفورمنس ترین کوروت C5 بود قیاس کنید و قیمت وایپر در اون سالها حدود52000دلار بود یعنی 12Kکمتر از کوروت !و 46K کمتر از پورشه!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. حسین

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    با هم کاری لوتوس ساخته شد.وگرنه آمریکایی ها میتوانستند اینقدر کم مصرف بسازند؟

    موافقم 2
    مخالفم 6
    1. Alireza

      ۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (631 ديدگاه)

      خوب الان اینو شما به عنوان نکته منفی در نظر میگیری؟ با کمک لوتوس باشه بازم کوروته نه لوتوس

      موافقم 2
      مخالفم 0
  13. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    واقعا زیبا بود، بسی لذت بردیم از خوندنش.
    کابین پورشه هم واقعا گیراست، هنوز هم میشه این کابین رو به خیلی ماشین های جدید ترجیح داد.

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا