فراری

یادی از زمان شکسته شدن رکورد تاپ گیر توسط فراری FXX

تنها چند ماه از انتشار قسمت ویژه چهارمین فصل گرند تور می‌گذرد و ما به شدت منتظر قسمت‌های بعدی هستیم اما با گشت‌وگذار در یوتیوب به برخی از قسمت‌های جذاب و روزهای خوش تاپ گیر مشهور برخورده‌ایم. زمانی که جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می در این برنامه حضور داشتند تاپ گیر یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های تلویزیونی بود. قطعاً اکثر شما عزیزان بخش‌های مختلف تاپ گیر را دوست داشتید و یکی از برجسته‌ترین قسمت‌های آن به بررسی فراری FXX مربوط می‌شود. این روزها خودروسازان سطح بالا به راحتی می‌توانند خودروهایی پرفورمنس برای رکوردشکنی در پیست تولید کنند اما زمانی که فراری FXX عرضه شد رقیب چندانی برای آن وجود نداشت. این خودرو بر اساس نسخه جاده‌ای انزو شکل گرفته بود و پرچم‌دار سوپرکارهای فراری محسوب می‌شد. این خودرو فقط به خاص‌ترین مشتریان فراری فروخته شد.

زمانی که تاپ گیر FXX را تست کرد نکته‌ای وجود داشت. بجای اینکه کلارکسون یا یکی از همکاران او این خودرو را در دانزفولد آئرودروم برانند، FXX یک دور در پیست مشهور تاپ گیر حضور پیدا کرد. به نظر می‌رسید این خودرو توسط استیگ رانده می‌شود اما بعداً اعلام شد این استیگ نبود که پشت فرمان FXX نشسته بود بلکه راننده خودرو کسی نبود جز مایکل شوماخر مشهور. FXX حاضر در این برنامه هم خودروی خود شوماخر بود.

با توجه به اینکه FXX فقط برای تردد در پیست طراحی شده بود، شکسته شدن رکورد تاپ گیر و ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۰.۷ ثانیه توسط این خودرو جای تعجبی نداشت. FXX در واقع ۶.۶ ثانیه سریع‌تر از رکورددار قبلی این پیست یعنی گامپرت آپولو بود. البته با توجه به اینکه FXX اجازه تردد قانونی در جاده‌ها را نداشت بنابراین زمان آن از تابلوی تاپ گیر حذف شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. rezars pc

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (475 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. Al pachino

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (60 ديدگاه)

      من همیشه به این فکر میکنم که،

      کسایی که راننده فرمول یک هستن و شما بغل دستش میشینی هنگام رانندگی،دیگه خیالت راحته که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون ناسلامتی راننده فرمول یک هستن!

      و الان شنیدم شوماخر پشت فرمون بوده،حقیقتا پشمام ریخت !

      موافقم 21
      مخالفم 0
  2. مهدی موتور

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    این جرمی کلارسون وقتی بدنیا اومد هم پیر بود؟🤣

    موافقم 43
    مخالفم 0
    1. نمردیم از بدبختی

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (301 ديدگاه)

      😂🗿

      موافقم 17
      مخالفم 0
    2. جناب ایکس

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      جنتی ایه برای خودش🤣🤣🤣

      موافقم 7
      مخالفم 0
  3. R@m!n

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    این ماشین واقعا هیولاست. در اصل ورژن وحشی فراری انزو به حساب میاد که بدنه توسط فرانک استفنسون بزرگ طراحی شد و انقدر از زمان خودش جلوتر بود و کلی قطعه مشترک از نمونه های مسابقه ای فرمول ۱ و gt قرض گرفت که مجوز تردد ازش گرفته شد.

    موتور F140 دوازده سیلندر تنفس طبیعی که با زاویه ۶۵ درجه اونم بیشتر از ۱۵ سال قبل ۸۰۰ اسب قدرت و ۷۰۰ نیوتن گشتاور از تو حلقش بکشی بیرون با ردلاین خارق العاده ۸۵۰۰ دور !!!! واقعا باورنکردنیه. راجب دوازده سیلندر صحبت می کنیم خیلی سخته رسیدن به همچین ردلاینی واسه یه موتوری که استفاده جاده ای داره.

    گیربکس AMT هم از رو ماشین های فرمول ۱ برداشته شد و چگونگی هندل کردن این حجم قدرت و جلوگیری از افت دور موتور بدون کمک توربو خودش چندین مقاله توضیحات می خواد.

    برای خودم جزو ۵ تا فراری برتر تاریخه. چقدر خوبه جای اینکه یه ماشینو خار چشمه خودمون کنیم و داستان ببافیم از این صنعت لذت ببریم.

    موافقم 37
    مخالفم 1
    1. ارشیاSVJ

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      هرکی اینو ببینه میگه خب اینا رو که موتور svj. یا ۸۱۲ کامپتیزیونه هم داره ولی موضوع اینه که اینا اعداد سال ۲۰۰۵!!!
      اره دیگه سال ۲۰۰۵ اومد فک کنم

      موافقم 24
      مخالفم 0
      1. محمدهادی

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2151 ديدگاه)

        خارج از بحث قدرت و توان موتور
        چیزیکه میتونه یک خودروی اسپرت رو آپدیت و مدرن نگه داره بحث بسیار حیاتی وزنه
        من خودم دیوونه ی شخصیت محکم SVJ هستم
        اما به تمام معنا این مدل جهش یافته از فراری انزو در کاهش وزن کل ماشین هنوز هم نهایت فناوریه
        در واقع میشه گفت هم رزم واقعیش لامبورگینی اسنزا است
        نه SVJ

        موافقم 13
        مخالفم 0
        1. Mf1

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (243 ديدگاه)

          لامبوsvjدر مقابل این هیچه لامبو اسنزا فکرنکنم بتونه در کنار این باشه همنجور لامبو المنتو تو همین پیست تایم 1.14 یک دقیقه چهارده ثانیه داره با اینکه ساختش ۲۰۱۴ بود نتونست رکورد fxx ۲۰۱۰ بزنه

          موافقم 11
          مخالفم 5
    2. italian gentleman by maserati ( MC20)

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1646 ديدگاه)

      رامین جان داداش هنوز ول نکردی قضیه جی تی رو :)) بابا سال داره نو میشه ولش کن . . . البته حرفت درسته . . . منم قبول دارم . . . باید هم ، به رقبا احترام گذاشت و هم اگه شد ، دوستشون داشت . . . ولی بعضی وقت ها برای بعضی ها که یه برند رو از بچگی برای خودشون بت کردن ، سخته خوبی های رقیب رو هم ببینن . . . من خودمم این جوری بودم . . . خیلی وقت پیش غیر ایتالیایی ها رو ، اصلا حساب نمی کردم ( حتی آلمانی ها ) . . . اما الان که شور و حال جوونی رفته و یه سر سوزن پخته تر شدم ، از فورد جی تی 40 و فورد جی تی ، از مک لارن F1 و از مک لارن P1 ، از پورشه 918 ، حتی از سلطنت لوتوس و نبوغش در فرمول یک ( 1992 ) و اختراع بی بدیل سیستم تعلیق فعال (Active – Suspension) و ماشین افسانه ای ویلیامز FW۱۴B و . . . دارم لذت می برم ، چون واقعا همشون بی نظیرن . . . حداقلش اینه که بازی رو خیلی جذاب تر کردن . . . اینم بگم ، بیشتر ما از بچگی با یه برند خاص عاشق دنیای ماشین شدیم برای همین برای بعضی از ما سخته برند های دیگر رو هم ببینیم ، در حالی که همزمان دوستان ما یه جای دیگه توو این کشور ، اتفاقا با برند رقیب ما عاشق دنیای ماشین شدن و متاسفانه این تضاد ها و کل کل ها این جا و یا هر جای دیگه ای ، رخ میده . . . و تا من ، پخته تر نشم ( خودم رو گفتم که به کسی برنخوره ) ، زیبایی های برند های رقیب رو نمی بینم و همچنان تووی پیله تعصب خودم می مونم . . . اون هم در حالی که نه این برندها و نه موسس هاشون ، هیچکدام ، مقدس نیستن اما من ، یه عمر ازشون بت ساختم . . . ببخشید انشام طولانی شد :)) . . . سالی که گذشت من اومدم پدال . . . ولی هنوز نیومده ، متاسفانه ، باعث کل کل و دلخوری شدم . . . این جا باز هم به رسم ادب از شما و همه دوستان گلم که ناخواسته ( واقعا ) رنجوندمشون پوزش می خوام . . . امیدوارم سال جدید بهترین ها برای همه شما عزیزانم و دوستان سایت ، رقم بخوره و همیشه سالم و شاد و بی نیاز باشید . . . همتون رو از صمیم قلب دوست دارم . . . مواظب خودتون باشید . . . عیدتون هم پیشاپیش مبارررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررک . مهدیار

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. R@m!n

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        سلام مهدیار عزیز راستش دیگه برای خودم چند ساله که سال جدید و عید این داستان ها مهم نیست. به قول یه بزرگی عید روزیه که دل خودت و دورو بری هات خوش باشه. حالا دورو بری ها منظورم خانواده نیست بلکه مردم دورمون هست. به واسطه کارم هم با قشر متمول طرفم هم قشر شریف کارگر، حال این قشر شریف اصلا خوب نیست. البته اینجا جای این حرفا نیست همه می دونیم چه خبره. این مسائل واسه یکی بی اهمیته واسه یکیم عین رنده روحشه.

        خودتم می دونی من اینجا با نظر فنی هیچ مشکلی ندارم ولی با خزعبلات و توهین کنار نمیام. اتفاقا خودم با فراری عاشق این صنعت شدم و انقدر از فراری مطلب خوندم از تو دماغم داره میزنه بیرون.

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. MC20

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (1646 ديدگاه)

          رامین جان قصدم از یادآوری عید ، عوض کردن حال و هوات بود و گرنه منم از اوایل دهه 80 ، دیگه مزه اون عیدهای قدیمو نچشیدم … سر درد و دلو باز کردی … از دولته اول یه بنده خدایی ، قراره مشکلات مردم رو حل کنن … اما در این 24 سال جامعه طبقاتی ما هر روز بیشتر دچار فروگسستی شده که همچنان تا آخرین لایه ادامه داره … اون که شکافته بشه … دیگه از هم می پاشه … این آخرین لایه ، همون قشر شریفن … دور و بر من هم هستن و می بینم … روز پنجم ، ششم ماه حقوقشون تمومه … با نون و رب و سیب زمینی زنده می مونن … نمی دونم واقعا چی بگم … من به سهم خودم شرمندم که کاری براشون نتونستم بکنم تا حالا … تنها دلخوشیم اینه مثل خیلی ها خونشون رو مستقیم یا غیر مستقیم توو شیشه نکردم … بماند … امیدوارم سال نو سال خوب و پرباری برای همه مردم خوب کشورمون ، خاصه دوستان خوب سایت پدال ، باشه … مهدیار … ♥️ 🌹

          موافقم 4
          مخالفم 0
    3. محمد امین

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2175 ديدگاه)

      یه کامنت نوشتم فکر کنم حذف شد
      میخواستم بگم ممنون از برسی تون آقا رامین
      این ماشین خیلی خاص و دوست داشتنی هست ، یه نسخه ی evo هم داره که با فاصله ی زمانی کمی رونمایی شد و موتورش ۸۷۰ اسب قدرت داره و ۷۵۰ میتون متر گشتاور با ردلاین ۹۰۰۰ و حجم ۵.۳ لیتر ، که واقعا هنوز هم رقم عالی هست
      تبریک برای سکو کوروت و پیس بسیار خوبش ، با فاصله ی ۱.۵ ثانیه دوم شد در ریس سبزینگ و پورشه برد شماره ی ۹۲
      به نظرم توی wec امسال نمیشه به فراری امیدی داشت ، تقصیر هم ندارن ، متاسفانه سوخت ماشین های در fia تغیر کرده و مقداری الکل به سوخت اضافه شده ، و این موضوع عملکرد موتور های توربو رو به شدت کاهش داده ، حتی تویوتا هم نتونست یا اون همه عظمت رقابت کنه ، و الپین کلاس هایپر رو برد ، چون ماشینشون تنفس طبیعی بود و موتور های تنفس‌طبیعی سود زیادی بردن از این تغیرسوخت ، فراری هم موتور توربو داره و کلی ضرر کرده ، واقعا این خوب نیست که شرایط نابرابر برای تیم ها درست کردن بعد گفتن بیا مسابقه بده
      به هر حال فک رنمیکنم به این راحتی بشه حل کرد این مشکل رو …
      ولی نکته ی خوب این هست که فراری ریس بحرین رو پل پوزیشن گرفت 💪

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. R@m!n

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        این سیاست فیا هست که مسابقات یه طرفه نمونه و دیگه خودت که دنبال میکنی بهتر می دونی چقدر تو تاریخ این تغییر قوانین وجود داشته. گفتن تویوتا و فراری دیگه کافیه پورشه هم پارسال تو در و دیوار بود یه تنوعی بدیم هیجان انگیز تر شه.

        با این حال بازم مطمئنم فراری با کوروت و پورشه تا آخر فصل رقابتو حفظ می کنه.

        موافقم 4
        مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (159 ديدگاه)

    بعید میدونم همین الان هم ماشینی جز FXX K Evo بتونه سریعتر باشه ازش

    موافقم 16
    مخالفم 0
  5. Sina10

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    یادش بخیر اون دوران تا ۱۰ یا ۱۵ سال بعدش چه دوران طلایی و جذابی بود ، از سال ۲۰۰۰ تا حدود ۲۰۱۵ یا حتی تا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم میشد رد پای این نسل ماشینا رو دید
    بعد از دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ میلادی برای امریکایی ها و تا حدودی هم ۹۰ برای ژاپنیا ، دوباره یه دوران طلایی برای عشق ماشین ها بوجود اومده بود با این تفاوت که این دوران طلایی هم توش افت داشت و هم اوج ، و فقط به یه کشور محدود نمیشد و برای تمام بازار ها وجود داشت ، جالبه که این دور همزمان بود با پخش برنامه تخت گاز ، شاید کسی مثل جرمی کلارکسون در نگاه اول برای دنیای خودرو بی تاثیر به نظر بیاد ولی شاید یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت ماشین های این نسل همین ایشون و برنامش بود ، بعلاوه دوران بازی های رانندگی
    ، بازی های با کیفیت گرن توریسمو در ابتدای این دوران ، دوران طلایی نیدفوراسپید و در انتها درخشش فورزا هم برای محبوبیت ماشینا موثر بودن
    چه ماشینای عجیبی که ندیدیم! از سدانی با موتور V10 یعنی M5 تا فجایعی مثل آزتک! از کراس اوور های زشتی که توی این دوران برای اولین بار توسط برندهای لوکس داشتیم ، تا پورشه ای که قصد داشت در اوایل این دوران ۹۱۱ رو تغییر اساسی بده ،جابه جایی های شرکت های انگلیسی ناموفق تا مرسدس های جذاب بلک سریز ، از فراری انزو تا ۴۵۸ ، از مثلث طلایی انزو ۹۱۸ و P1 ، از بازگشت ماسل کار های اصیل (که الان بعضیاشون دارن محو میشن)
    از قدرت نمایی زیرمجموعه های فولکس واگن ، لامبو و بوگاتی و رکورد شکنیش ، از استون مارتین های DBS و DB9 تا DB11 در انتهای این دوران ، از سوپرسدان هایی که اواخر این دوران به بازار اومدن و ولی خاطره و ماجرا و …..

    بعیده که دیگه چنین دوران هایی ببینیم مخصوصا با هجوم کراس اوور های برقی

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. Sina10

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      ببخشید اصلاح ، جای لافراری یه جا گفتم انزو

      موافقم 6
      مخالفم 0
  6. رامتین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3060 ديدگاه)

    زنده باد مایکل….

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      ببینم؟
      این ویدئو قبل از اون حادثه ناگواره که برای مایکل توی پیست اسکی افتاد؟
      الان مایکل در چع وضعیه؟
      بلاخاره از کما اومد بیرون؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. Hamed

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (212 ديدگاه)

    این لعنتی فقط صداش یه میلیون دلار میارزه
    کسایی که تو پیست فیلماش رو دیدن میدونن چی میگم

    موافقم 10
    مخالفم 0
  8. بنیامین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (203 ديدگاه)

    با اختلاف بهترین برنامه خودرویی دنیا بود

    موافقم 11
    مخالفم 0
  9. ARMAN

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    بعضی چیزا تکرار نمیشن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. پورشه

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (65 ديدگاه)

    اصلا من همیشه قسمت های تاپ گیر را صد بار می‌دیدم مخصوصا ویژه برنامه ها

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. Mf1

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (243 ديدگاه)

    چه هیولایی بودfxx اونموقعه هرچند یه مدت بعد یه هیولایی دیگه رکوردfxx زد اونم پاگانی زوندا R بود که تونست تایم 1.08 یک دقیقه هشت ثانیه بزنه.از نظر من FXX یه سرگردن از لافراری بالاتره از لحاظ طراحی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. فاضل

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    چقد جدیدا مطالب پدال اشتباه تایپی و ضعف جمله سازی دارن! از زحمات شما متشکریم ولی قبل آپلود یه دور مرور کنید خیلی بهتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. ایلیا

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (390 ديدگاه)

    جوووووون صدارو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سعید.۱۳۵۸

    ۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (49 ديدگاه)

    نمیدونم دوستان اون ویدئویی که یک نسخه ی Fxxk رو توسط بهترین راننده ی فراری تست میکنن رو دیدین یا نه ولی فقط همینو بگم که اون راننده ی حرفه ای پشت فرمان ذوق زده شده بود و کاملا میشد تعجب و حیرت رو در چهره اش دید .
    خلاصه که بازم فراری نشون داد که حرف اول رو در تمام سگمنت ها میزنه چه جاده ای چه پیست و چه هر چیز دیگه 💥❤💥

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا