فورد

نگاهی به شوگان فستیوا؛ پراید موتور وسط با 220 اسب بخار قدرت!

فورد فستیوا شوگان مدلی ویژه و تولید محدود بود که توسط یک شرکت کوچک با نصب پیشرانهٔ V6 فورد تاروس SHO پشت صندلی‌های جلو ساخته شد.

خودرویی که ما ایرانی‌ها آن را با نام پراید می‌شناسیم، در اصل به درخواست فورد توسط مزدا طراحی شد و بعداً امتیاز تولید آن به کیا داده شد. این خودرو با نام‌های مزدا ۱۲۱، فورد فستیوا و کیا پراید در کشورهای مختلف به فروش رسید. در اواخر دههٔ ۸۰ میلادی نسخه‌ای دیوانه‌وار از این ماشین نه توسط هیچ‌کدام از این سه خودروساز بلکه به‌وسیلهٔ یک شرکت کوچک آمریکایی ساخته شد که شوگان نام گرفت. کارانددرایور در ژانویهٔ ۱۹۹۱ این خودرو را بررسی کرده است که برگردان فارسی آن را در ادامه خواهید خواند.

رنو ۵ توربوی عجیب و شگفت‌انگیز رنو را به خاطر دارید؟ هاچ‌بک کوچک رالی که پیشرانه‌ای باشکوه را در جایی که قبلاً صندلی‌های عقب قرار داشت نصب کرده بود؟ رنو ۵ توربو با ترکیب موتور وسط، گلگیرهای بیرون زده و شتاب و چابکی بالا، نسخه‌ای جاده‌ای از مدل مسابقه‌ای رالی بود که به خاطر قوانین مسابقات ساخته شد. تاریخ از این ماشین به‌عنوان اولین هاچ‌بک کوچک اقتصادی یاد می‌کند که به خودروی موتور وسط هیجان‌انگیز تبدیل شد. حال خودروی جدیدی بنام شوگان هم از همان فرمول استفاده کرده است.

شوگان محصول یک شرکت افترمارکت بنام اسپشیال ادیشن در کالیفرنیا است. این شرکت یک فورد فستیوا را گرفته و پیشرانه و گیربکس فورد تاروس SHO را پشت صندلی‌های جلوی آن قرار داده است. اسپشیال ادیشن قصد ساخت ۲۵۰ دستگاه از این خودرو را دارد و ما برای یک آزمایش رانندگی اختصاصی با پروتوتایپ شوگان راهی کالیفرنیا شدیم تا این پروژهٔ جذاب را از نزدیک ببینیم.

مدیران اسپشیال ادیشن برای ساخت شوگان افراد مهمی مثل «ریک تیتوس» (پسر جری تیتوس، قهرمان مسابقهٔ ترنس ام ۱۹۶۷) و «چاک بک» که در برنامهٔ فورد GT40 دههٔ ۶۰ نقش داشته را گرد هم جمع کرده‌اند. برای ساخت این خودرو هم نقطهٔ شروع خوبی در نظر گرفته شده است زیرا فستیوا خودروی اقتصادی محکم و خوش‌ساختی محسوب می‌شود. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 تاروس SHO با ۲۴ سوپاپ و ۲۲۰ اسب بخار قدرت را شاید بتوان جذاب‌ترین پیشرانهٔ پرفورمنس حال حاضر در خودروهای آمریکایی دانست.

برای نصب این موتور روی فستیوا، بک و تیتوس کابین خودرو را اوراق کرده و کف خودرو و بخش داخلی گلگیرها را جدا کرده‌اند. سپس پیشرانه و گیربکس کامل SHO همراه با پلوس‌ها و ترمزهای دیسکی خنک شونده روی ساب‌فریم لوله‌ای فولادی نصب شده است. برای تعلیق عقب خودرو از ساختار و کمک‌فنرهای جلوی تاروس استفاده شده و تعلیق و ترمزهای جلو هم متعلق به تاروس SHO هستند. جلوی پیشرانه هم دو صندلی ریکارو نصب شده است. یکی از معدود قطعات فستیوا که همچنان حفظ شده سیستم فرمان رک ‌اند پینیون است.

گلگیرهای برجستهٔ عظیم فایبرگلاسی رینگ‌های BBS با لاستیک‌های گودیر ۲۴۵ را پوشانده‌اند و یک باک سوخت ۵۷ لیتر زیر کاپوت فستیوا که حالا خالی شده قرار گرفته است. در اینجا رادیاتور بزرگی هم وجود دارد که هوای موردنیاز خود را از بریدگی بزرگ روی کاپوت دریافت می‌کند. وزن این ماشین با تمام مایعات ۱۱۶۰ کیلوگرم است که ۴۳ درصد آن در جلو و ۵۷ درصد روی محور عقب قرار دارد.

هرچند فستیوای موتور وسط در رانندگی ما پتانسیل پرفورمنس خود را نشان داد (شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۵.۴ ثانیه ثبت کردیم) اما هنوز کار زیادی برای تبدیل شوگان به یک خودروی جاده‌ای متمدن یا حداقل کمی رام شده باقیمانده است. سیستم اگزوز پروتوتایپ آزمایشی ما سروصدای زیادی داشت، پدال گاز و اتصال تعویض دنده به توسعهٔ بیشتری نیاز داشت و برخی تغییرات مثل برآمدگی گلگیرهای عقب محل بحث بود. بااین‌حال، هندلینگ خودرو مناسب بود و تعلیق جلوی تاروس به‌عنوان تعلیق عقب شوگان به‌درستی عمل می‌کند.

البته با وجود قدرت و وزن بیش‌ازحد آن پیشرانهٔ V6 که در پشت خودرویی کوچک با فاصلهٔ محوری ۲,۳۱۱ میلی‌متری قرار گرفته است، این ماشین صرف‌نظر از چگونگی تنظیم شاسی، به انحراف و تغییر جهت تمایل خواهد داشت؛ بنابراین، شوگان خودرویی برای همه نیست. این یک هیولای کوچک و تندوتیز است که با رفتار وحشیانه و قیمت پایهٔ ۴۷,۵۰۰ دلاری، عموم مردم را به‌عنوان خریدار در برابر خود نمی‌بیند. تنها چیزی که برای شوگان مهم است، ۲۵۰ علاقه‌مند به خودرو است که دوست دارند سریع‌ترین و شاید احمقانه‌ترین فستیوا را داشته باشند.

مشخصات فنی

۱۹۹۱ Special Editions Shogun

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6
قدرت ۲۲۰ اسب بخار
گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
توقف از ۱۱۰ ۶۳.۴ متر
شتاب جانبی ۰.۸۶ جی
طول ۳,۶۵۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۳۱۱ میلی‌متر
وزن ۱۱۶۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
قیمت ۴۷,۵۰۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. مهراد

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (766 ديدگاه)

    این اگر تو ایران بجای پراید خودمون تولید میشد ، روزی چندتا کشته میداد ؟ 🥲🥲

    ولی عجب جیگریه

    موافقم 105
    مخالفم 3
    1. فقط چین

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      فورد برای تولید موتور های بلوکور دست به دامن چانگان شده و خوشبختانه چانگان کمی از دریای تکنولوژی به فورد بخشیده .

      موافقم 9
      مخالفم 141
      1. مهراد

        ۲۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (766 ديدگاه)

        بله و تو تیز بودی فهمیدی 🤣🤣

        موافقم 66
        مخالفم 3
      2. پیام

        ۲۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1598 ديدگاه)

        بنده خدا چین الان زیر اون همه وام خونه‌ای که داده زاییده و دست به دامن آمریکا برای سرمایه‌گذاری شده. حتما برو نشست دیروز رو ببین. 😂😂😂😂😂 فقط برو ببین چین چه رقم وحشتناکی ضرر کرده و نزدیک سقوط هست.

        موافقم 61
        مخالفم 14
      3. محسن

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (162 ديدگاه)

        حالت خوبه

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. JDM_Japan

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (167 ديدگاه)

      من یکی از این پراید هیولاها میخوام😭😂

      موافقم 47
      مخالفم 2
      1. محمدهادی

        ۲۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2151 ديدگاه)

        منم میخوام🥲

        موافقم 10
        مخالفم 2
    3. Cyber truck punk

      ۲۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (140 ديدگاه)

      بهتره به این نسخه بگیم خدای ایران خودرو.

      موافقم 4
      مخالفم 3
  2. کسرا

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ماشالاه پراید

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. F16

      ۲۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تنها پراید تاریخ که اگه کولرشو روشن کنی ماشین به تته پته نمیفته 😂

      موافقم 59
      مخالفم 3
  3. ‌ ‌

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3310 ديدگاه)

    این حتی شیشه های جلوشم برقی نیست😐
    ازین خبرا زیاد بزارید

    موافقم 31
    مخالفم 4
  4. ARIAN

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (295 ديدگاه)

    یک مطلبی قبلاً خونده بودم که نوشته بود فورد فستیوا( همون پراید) نا امن ترین ماشین بزرگراه‌های آمریکا بود. حتی با کیفیت خارجی( نه چینیزه و ایرانیزه درجه 8) بازم آشغال بود! البته این یکی مدل خیلی جالبه. موتور خیلی خوبی داره و با وزن کم شتاب پنج ثانیه ای رقم میزنه که واسه ماشین های دهه نود زیادی خوب بود( یکم کند تر از سوپر اسپرتای اون زمان). البته درکل فستیوا ایمنیش مشکل داشت و از لحاظ ظاهری به گفته خریداران اون زمان خیلی ظاهر کسل کننده ای داشت.

    موافقم 38
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      زیرا فستیوا خودروی اقتصادی محکم و خوش‌ساختی محسوب می‌شود

      قسمتی از متن بود

      محکم!!

      موافقم 20
      مخالفم 3
  5. RIO

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    فقط نرسه به گوش سایپا…

    ولی با پول خودمون میشه تقریبا ۲ میلیارد و ۳۰۰.

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      وایپا از این کارا بلد نیست نهایتا یه توربو بتونه بزاره روی m15اش

      موافقم 27
      مخالفم 0
  6. JaMsHiD

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (986 ديدگاه)

    گرگی در لباس میش !

    موافقم 23
    مخالفم 0
  7. Mehdi TuRbO

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1980 ديدگاه)

    باور کنید همان پراید ان موقع نوش بشینین داخلش کیفیتش به شدت از پژو پارس ،۴۰۵ و ۲۰۶ های الان به شدت بالاتر،پژو ۴۰۵ های سال هفتاد که دیگه نگم براتون

    موافقم 43
    مخالفم 2
  8. Viper

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    ((زیرا فستیوا خودروی اقتصادی محکم و خوش‌ساختی محسوب می‌شود.))
    ولی وقتی من به قیافه ی این ماشین نگاه میکنم یاد تصادفات مرگبار تو ایران میوفتم….

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. مهدی

      ۲۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      شاید اشتباه در ترجمه بوده شاید به جای خودروی اقتصادی محکم منظور خودروی به شدت اقتصادی بوده

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (996 ديدگاه)

    پراید ناب

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      با طعم خواب

      موافقم 8
      مخالفم 0
    2. ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3310 ديدگاه)

      پراید های رنگی رنگی با طعم توت فرنگی

      موافقم 11
      مخالفم 1
  10. ❤BMW❤

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    جونم پراید 🤩😂

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. Anti Tesla

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    چه تصاویر با کیفیتی در سال ۱۹۹۱ گرفته شده.

    موافقم 19
    مخالفم 0
    1. ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3310 ديدگاه)

      ما اونموقع تازه کیفیت دوربینامون از سیاه و سفید در اومده بود😂💔

      موافقم 16
      مخالفم 0
  12. 90s culture

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    نگاهم به پراید تغییر پیدا کرد😑

    موافقم 10
    مخالفم 1
  13. مهردادکمال

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1831 ديدگاه)

    جلوی ماشین خالیه حالا با این شاسی ضعیف با یه تصادف کوچیک از جلو کاملا جمع میشه.. خود موتور یخورده به جلوی ماشین استحکام میده دیگه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. Royal Driver

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    قدرت ۲۲۰ اسب علاوه بر از یک موتور وی۶ برای چنین وزنی عالیه! واقعا ارزش رانندگی بالایی داره این نسخه خاص.

    موافقم 12
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۲۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداش اگه یه موقع تصادف کردی داشبورد و جلوبندی و رودری تو ایران هنوز تولید میشه بیا ارزون حساب میکنیم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. BMW

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1223 ديدگاه)

    من یدونه از اینها میخوام دلم خواست 😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. Arash IV

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    با ۲۲۰ اسب بخار شهرو به هم می‌ریزه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. Arash IV

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    قیمت ۴۷۰۰۰ دلار 🗿🗿🗿🗿

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا