پورشهدوج

درگ جالب دوج وایپر 1992 و پورشه 911 توربو 1986

مت واتسون در جدیدترین درگ خود، پورشه ۹۱۱ توربو نسل ۹۳۰ با ۳۰۰ اسب بخار قدرت را در برابر دوج وایپر ۱۹۹۲ با ۴۰۰ اسب بخار قدرت قرار داده است.

مت واتسون از کارواو که به برگزاری مسابقات درگ عجیب شهرت دارد، پس‌ازآنکه چندی پیش فراری F40 را در برابر بوگاتی EB110 قرار داد، حال دوباره سراغ خودروهای اسپرت کلاسیک برای درگ جدید خود رفته است. در درگ قبلی بین بوگاتی و فراری، پس‌ازاینکه EB110 به دلیل نقص فنی نتوانست مسابقه را ادامه دهد، یک دوج وایپر پیش‌تولید ۱۹۹۲ به میدان آمد و در برابر F40 قرار گرفت. حال همان دوج که به لطف موزه خودروی پترسون در کالیفرنیا در اختیار واتسون قرار داده شده، به مصاف یک پورشه ۹۱۱ توربو ۱۹۸۶ از نسل ۹۳۰ رفته است.

دیدن مسابقه بین خودروهای قدیمی همیشه لذت‌بخش خواهد بود زیرا خبری از سیستم‌های ایمنی مثل ABS و همین‌طور مبدل‌های کاتالیزوری نیست و این هیولاها می‌توانند به‌راحتی نعره بکشند. این موضوع وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که در یک سمت میدان، وایپر را با آن نیروگاه جذاب و آشنای ۸ لیتری V10 داشته باشیم. این موتور در اولین نمونهٔ وایپر، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، در سینهٔ ۹۳۰ توربو پیشرانهٔ ۶ سیلندر تخت نمادین پورشه قرار گرفته است که در اینجا با ۳.۳ لیتر حجم، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس ۹۱۱ هم دستی ولی از نوع چهار سرعته است. برخلاف مسابقات درگ قبلی، نتیجهٔ این مسابقه را لو نمی‌دهیم تا خودتان ویدئو را تماشا کنید و از رقابت این خودروهای اسپرت قدیمی لذت ببرید.

مقایسه مشخصات فنی

 

پورشه ۹۱۱ توربو

دوج وایپر

پیشرانه ۳.۳ لیتری H6 توربو ۸.۰ لیتری V10
قدرت ۳۰۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر ۶۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۳۱۰ کیلوگرم ۱۴۹۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    وقتی میگم دهه‌ نودی در دنیا تکرار نشدنیه یعنی مشاهده‌ی این دو عزیز !
    پورشه که تکلیفش روشنِ ، کاری به دهه نداره ، همونیه که باید باشه از اول تا امروز !

    اما به وایپر توجه کنید ، خود عشق با اینکه طرفدارشم نیستم حال میکنم باهاش دیدنش انرژی میده لامصب !

    موافقم 44
    مخالفم 6
    1. parhamiof

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      اصلا وایپر یه جوریه
      با اینکه طراحیش قدیمیه ولی بازم یه هیجان خاصی داره

      موافقم 33
      مخالفم 1
    2. amir

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2344 ديدگاه)

      نوید اینطوری کامنت بده اوکی؟ سر مام راحت میمونه دستت درد نکنه

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. Yasin

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    این دو ماشین یه افسانه هستن….

    موافقم 28
    مخالفم 3
  3. Hemn

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    خاطراتی زنده شد شکر خدا

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. Dan

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    البته واتسون به نکته جالبی اشاره کرد
    خود منم از بچگی اصلا اهل فوتبال نیستم
    شما چطور؟

    موافقم 11
    مخالفم 4
  5. فرشاد

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    دوتا اسطوره
    با اینک پورشه درگو برد اما تو بریک تست فاصله دور از انتظار شد
    دم جفتشون گرم

    موافقم 19
    مخالفم 3
  6. مهردادکمال

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1830 ديدگاه)

    چقد بد دنده عوض میکنه مت

    موافقم 21
    مخالفم 2
  7. Sina

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (811 ديدگاه)

    انگاری مت واتسون زودتر حرکت کرد چند صدم قبل از تموم شدن شمارش اینو در نظر بگیریم دقیقا شونه به شونه هم رسیدن به خط
    ولی اینکه پورشه با این حجم و اسب بخار کمتر می‌تونه برنده بشه واقعا خیلی حرفه

    و اینکه فیلم های درگ مت واتسون اندازه یه مستند ماشینی ساعت ها زمان فیلمشه فکر کنم بخواد مستند بسازه اندازه فلیم های کریستوفن نولان بشه
    بابا کل فیلم هاتو عقب جلو میکنیم همون دو دقیقه درگو ببینیم

    موافقم 25
    مخالفم 8
  8. amir-mr

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (360 ديدگاه)

    عملکرد هر دو بینظیر هنوز کاش میشد از نزدیک این دو اسطور رو ملاقات کرد💯

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. فقط آلمان

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    ۶ سال پورشه قدیمی تر و موتور با تکنولوژی قدیمی تر!
    ۱۰۰ اسب بخار کمتر!
    ۲۰۰ نیوتن کمتر!
    ۴ سیلندر هم که کمتر!
    ۴۷۰۰ سی سی هم که کَمتره!
    پس این پورشه چیه که اینطور مچ امریکن کارز رو میخوابونه؟!!!
    جفتشونم که محور عقبن پس حرفی دیگه نمیمونه.
    مهندسی آلمان❤
    پورشه کبیر❤

    موافقم 48
    مخالفم 21
    1. Jeferson

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      اتفاقا ویدیو رو قشنگ ببین اگه راننده هاشون واقعا راننده بودن قطعا وایپر می زدن چون هم پورشه تک دفه و هم وایپر زیاد هرزگردی نداشت پس با چه دلیل عقلانی باید شکست بخوره!؟

      موافقم 10
      مخالفم 26
      1. مازیار

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (819 ديدگاه)

        سوال خوببه
        چرا داج با قدرت بیشتر شکست میخوره؟

        موافقم 25
        مخالفم 2
        1. سوشیانت

          ۱۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          جواب خوبی هم داره چون مهندسی ایتالیایی تو دوج وایپر استفاده شده وگرنه ماشین های خود دوج هیچوقت شکست نخوردن

          موافقم 1
          مخالفم 5
      2. آلمان❤

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (107 ديدگاه)

        چی میگی سوشیانت جان؟
        فکر کردی دستیابی به سرعت ۳۲۷ کیلومتر کاری داره برای آلمانیا؟؟!!!
        خودشون محدود کننده سرعت میزارن.اصلا شمایی که همه چیه ماشینو به تاپ اسپید میبینی معلومه اطلاعاتی راجب خودرو نداری.(هرچند بنده هیچگونه ادعایی در این باره ندارم و هستن دوستانی که بیشتر از بنده اینجا فنی هستن)
        اصلا خیلی ببخشید ولی حرفای شماست که بوی گند تعصب رو همراه خودش داره.هر مقاله ای که میاد راجب آلمانیا زیرش مینویسی به درد نمیخوره سرعتش ۳۲۷ تا نیست.خب نیست الان چه ربطی داره؟!!
        یعنی هر خودرویی که ۳۲۷ تا تاپ اسپیدش نیست آشغاله؟بیشتر رکوردای پیست نوربرگ رینگ هم زیر ۳۲۷ تا هستن.
        تا حرفی سخنی میشه میپری وسط سنگ دیمون ۱۷۰ رو به سینه میزنی زود فشاری میشی.اون دیمون ۱۷۰ خودروی ساخته شده برای درگ خط مستقیمه داستانش متفاوته اصلا چه ربطی
        داره به پورشه چی میزنی داداش حالت خوشه؟؟!!!

        موافقم 22
        مخالفم 6
        1. سوشیانت

          ۱۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          محدودیت سرعت برای اینکه به موتور فشار نیاد تو همه خودرو ها وجود داره پس بهونه نیارید

          موافقم 0
          مخالفم 1
    2. سوشیانت

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      چوابش ساده هست فقط تو توهمات آلمانی فن های متعصب هست که آلمان آمریکا رو شکست میده وگرنه تو واقعیت آلمان نتونسته حریف آمریکا بشه و سدانی در حد چارجر با سرعت ۳۲۷ بسازه این وایپر هم موتورش رو لامبو طراحی کرده وگرنه اگه مهندسی دوج بود مثل همین چلنجر دیمون ۱۷۰ که تا اسمش میاد فشار میخورین میتونه کل آلمانی ها از جمله پورشه رو رنده کنه
      دوج کبیر🔥

      موافقم 8
      مخالفم 34
      1. فرشاد

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        داداش وایپر خورده ها اگه میبرد چجوری دفاع میکردی

        موافقم 19
        مخالفم 2
        1. سوشیانت

          ۱۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          وایپر یه خودرو تمام آمریکایی نیست اول متن رو بخون بعد کامنت بده فرشاد جان از حقیقت فرار نکن

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. Eldorado1974

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (18 ديدگاه)

        شما میدونی چی و راجب به کی داری اینجوری نظر میدی؟؟؟
        راجب آلمان و صنعتش و تکنولوژیش؟!!!!
        اصن مگه میشه راجبش حرفی هم گفت؟
        من خودم امریکایی دوستدارم،خیلی
        ولی حرف آلمان ک میاد وسط آمریکا و بقیه مدعیا باید خبردار بایستند.همین
        اکثر بظاهر علم امریکا و دو همراه عزیزش ک بعد از جنگ شدن ابر قدرت از صدقه سر همین آلمانه ک تو داری اینجوری میکوبیش..
        تعصب خوبه ،خیلیم خوبه..ولی چشمات رو باز کن و حقیقت رو درست ببین وبعدش نظری نده که موجب خنده بشی

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. سوشیانت

          ۱۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          حیف اسم اون الدورادویی که تو گذاشتی برای اسمت در ضمن اون خنده ای که امثال شما ها میکنین خنده عصبی و فشار از حقیقته

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. سینا

        ۲۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        آخه چرا چرت و پرت میگی اقای کاربر سوشیانت. یک ذره منطق داشته باش برادر . این چ حرفیه که موتورش رو لامبو نساخته بود این جوری می شد اون جوری می شد. ببخشید اگر می تونست خودش می ساخت . مگه بقیه ماسل کار های امریکایی تونستن حریف پورشه911 بشن که این دوج دومیش باشه؟ ماشین های امریکایی دوست داشتنی و قابل احترامند در مقاطعی خصوصا در مورد اپشن پیشرو بودن اما دلیل نمیشه با المانی مقایسشون کنی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. blackwing

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (893 ديدگاه)

    همه چیز بر عهده راننده‌ست ، قشنگ نیس ؟
    الان همه چیز مصنوعی شده مخصوصاً این برقیا 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

    موافقم 23
    مخالفم 2
  11. Jeferson

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (151 ديدگاه)

    بیشتر از نصف اعضای این سایت دنده عوض کردنشون بهتر از واتسون و رفیقاشه با این همه قدرت بیشتر خیلی راحت می شد برد.
    خلاصه کاش این دو اسطوره‌ی گوگولی بیوفتن دست صاحبای اهل دل ارزششونو بدونن. و ای کاش وایپر رو هنوز می زدن که رقابتش با ۹۱۱ تو پیست غوغا می کرد

    موافقم 19
    مخالفم 2
  12. حسن

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    یعنی واقعا نمیتونن دنده عوض کنن . اون زنه هم خوابه بعدا میفهمه باید راه بیفته

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. آلمان❤

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    هرچند وایپر هم قابل تحسینه ولی ۶ سال پورشه قدیمی تر و موتور با تکنولوژی قدیمی تر!
    ۱۰۰ اسب بخار کمتر!
    ۲۰۰ نیوتن کمتر!
    ۴ سیلندر هم که کمتر!
    ۴۷۰۰ سی سی هم که کَمتره!
    جفتشونم که محور عقبن پس حرفی دیگه نمیمونه.
    مهندسی آلمان❤
    پدال کلا با آلمانیا مشکل داره نمیدونم چرا کامنتارو تایید نمیکنه.بارهاهم شده شیطنت کرده و یه مقالاتی ضد آلمانیا داده بیرون.

    موافقم 34
    مخالفم 10
    1. Jeferson

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      پدال کجا با آلمانی دشمنی داره!
      ۸۰ درصد درگا تو سایت مال مش واتسونه که یا با آمریکایی مشکل داره یا با بلد نیس برونه

      موافقم 12
      مخالفم 25
    2. سوشیانت

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      دیگه خود پدال هم از این حرف های غیر منطقی تون خسته شده

      موافقم 3
      مخالفم 24
    3. حسن

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      جو دوستانه بود گفتیم حال کنید منتها اخرش یه پورشه فن جوگیر میشه
      شتاب صفر تا صد پورشه توربو930/ 300 اسب 5.3
      شتاب وایپر 3.2
      خودت خندت نمیگیره وجدانا چرا وقتی هیچی نمیدونی کامنت میذاری اخه مگه مجبوری
      اصلا پورشه هیچ موقع تا زمانی که وایپر در حال تولید بود در برابر وایپر هیچ عددی حساب نمیشد
      وایپر مورد ازمایش هم کانورتیبل با سقف بازه که برای تست شتاب هیچ موقع استفاده نمیکنن
      برا تفریح حاج واتسون و اون خانمه یه فیلم گرفتن

      موافقم 5
      مخالفم 19
      1. Eldorado1974

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (18 ديدگاه)

        عجب!!!!
        شتاب وایپر ۹۲ =۳.۲
        اینطوری ک میگی،پس جزء عجایب بوده

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. حسن

          ۱۷ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1342 ديدگاه)

          درست میگید
          شتاب وایپر 1992 کانورتیبل 4.6
          ولی بازم چیزی تغییر نمیکنه
          یه خودروی روباز که اصطکاک و مقاومت صندلیهاش هم باید در نظر گرفته بشه با این شتاب تو اون دوره از عجایب بود

          موافقم 1
          مخالفم 1
    4. حسن

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      ۹۱۱ ۹۳۰ به شوهر کش و قاتل معروف بود کلا پورشه ۹۱۱ تا سال ۱۹۹۲ و اصلاحات ژاپنیها خودروی قابل اعتماد و مهاری نبود و فروشش کم و پورشه در حال ورشکستگی بود که تویوتا نجاتش داد اخه با یه چیزی کری میخونید که برای مهار بیش فرمانی و فرار فرمان از دست راننده وزنه اهنی جلوش نصب میکردن مهندسی المانی در همین حدبود

      موافقم 3
      مخالفم 13
  14. ابوالفضل

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (175 ديدگاه)

    در جواب فرشاد : اونی که درگو برد پورشه نبود عزیز
    در جواب فقط آلمان هم لیست مشخصات پورشه رو نوشتی :
    راننده وایپر رو هم ببین واتسون راه میوفتاد تازه میفهمید باید حرکت کنه
    علاوه بر لانچ افتضاح ، تعویض دنده های بدی هم داشت (با این حال درگ رو برد و رولینگ هم میتونست ببره )
    تست ترمز هم که ۱۰ تا ماشین فاصله داشتن
    مهندسی پورشه رو قبول دارم ولی اینجا وایپر رو داریم

    موافقم 6
    مخالفم 23
    1. حمیدرضا

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (159 ديدگاه)

      توی درک f40 و وایپر که از لانچ بد راننده فراری نمیگفتی چطوره که اینجا به چشمت اومد؟؟ اها یادم نبود اینجا زمین کجه😂

      موافقم 1
      مخالفم 0
  15. HessamS500

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    هر دو عالی

    موافقم 1
    مخالفم 3
  16. Viper

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    وایپر 🫠

    موافقم 7
    مخالفم 7
  17. شاهین

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    خانم همچین لباس خلبانی هم پوشیده گفتم الان رو دور 8 هزار دنده میده
    انگار اومده اندرزگو دوردور کنه نمیزاره ماشین دور بگیره اصلا
    به اروپایی ها اصن دنده دستی ندن بهتره
    همون با اتومات درگ کنن بهتره ما کمتر حرص میخوریم

    موافقم 10
    مخالفم 1
  18. محی

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    من به خاطر گل روی خانومه طرفدار وایپر بودم

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. Eldorado1974

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (18 ديدگاه)

      موافقم
      خداوند حفظش کنه
      عجب لحجه ای هم داشت،برعکس واتسن

      موافقم 1
      مخالفم 2
  19. فیروزجهانتیغ

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان.اگر دقت کنید هر زمان آمریکایی وارد پیست می‌شه اونجوری که باید تستش نمی‌کنند تقریباً تمام ماشین‌های آمریکایی عقب میفتند توی درگ در حالی که همچین چیزی با عقل جور نیست تو این فیلم هم دوج وایپر ۱۰ سیلندر خورجینی انگار صدای موتور یه سواری ۴ سیلندر رو داره. به نظر شما اگر روی صدای موتور دقت کنیم این همون موتور معروف دوج هست ؟من که میگم اصلاً موتور موتور خودش نیست حتی یه یک متر هم ما هرزگردی ندیدیم واسش..باشه محدود کننده هم داره قبول،ولی بابا 8هزار لامصب.دنده ها هم که بماند.شورلت،بیوک های قدیمی خودمون یادتون هست موتور ۸ سیلندرا رو میگم دنده یکش آسفالت جر می‌داد.تا دنده یک رو دو نمیکردی دود می‌کرد. وایپر یه جور عقب میفتهچارجر یه جور چلنجر یه جور عقب می‌افته موستانگ یه جور دیگه. جالب اینجاست که هر دو برند هم ماشین‌های نامبر وانی هستند و توشون نمی‌شه ایرادی گرفت ولی با در نظر گرفتن اختلاف موتوری بین این دوتا و نزدیک بودن باقی فاکتورها درگ جالبی نبود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. فیروزجهانتیغ

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آها یه چیز دیگه یادم رفت با تمام این دعواهایی که ما با هم راه انداختیم الان،امریکا و آلمان مشترکاً با هم ماشین می‌زنند یعنی امریکن موتورز و مرسدس بنز با این فرض که قدرت و استقامت از آمریکایی،اصالت و زیبایی از آلمانی محصولشون تو اون سال اول شد،مرسدس بنزای الگانس خودمون بعدیش هم نمونه‌های جدیدتر جیپ استیشن(آهو).پس دعوا ممنوع🙏🤚🏾

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا