پورشه

بررسی مشخصات و طراحی مدل نادر از پورشه 959 سریعترین خودروی دهه 80

حدود ۴۰ سال پیش، رسیدن به سرعت ۳۱۹ و ۳۳۹ کیلومتر برساعت با خودروهای جاده‌ای، رویایی و بسیار سخت بود. این هدف توسط پورشه ۹۵۹ به واقعیت تبدیل شد.

پورشه هرگز سراغ ابرخودروها نرفت و حتی سوپراسپرت‌های تولید محدود را به‌ندرت در اختیار بازار جهانی قرار داد؛ اما هرگاه که محصول ویژه معرفی کرد تاثیری شگفت‌انگیز بر مخاطبان و تاریخ خودروسازی داشت.

پورشه ۹۵۹ تنها به تعداد ۳۳۷ دستگاه فروخته شد. در کمال تعحب، ۲۹ نمونه با عنوان ۹۵۹ پروتوتایپ از خط تولید گذشت تا مخصوص مسابقه یا تست فنی باشد. هدف پورشه از عرضه‌ی جهانی ۹۵۹ برای بازار، کسب سود عمومی و جذب مشتری نبود؛ بلکه قوانین فدراسیون اتومبیل‌رانی (FIA) منجر به خلق این شاهکار شد.

پورشه 959 رالی

اوایل دهه ۸۰ میلادی، خودروسازان علاقه‌مند به حضور در مسابقات رالی، ملزم به تولید و فروش حداقل ۲۰۰ دستگاه با استاندارد جاده‌ای بودند. به همین دلیل، پورشه نیز ۹۵۹ را برای رقابت در رالی گروه B تجهیز کرد؛ چراکه ۹۱۱ مناسب مسابقات Group B و مقابله با اسطوره‌های ساخت آئودی یا لانچیا نبود. همچنین از سال ۱۹۸۵، ارزش بسیار بالای سیستم دو دیفرانسیل برای رالی جهانی ثابت شده و پورشه نیاز به خودرویی ویژه با این مشخصات را اوایل دهه ۸۰ میلادی احساس کرد. طی سال‌های قبل، انواع ۹۱۱ در گروه B حضور داشته و به اندازه رقبا موفق نبودند.

هلموت بوت

هلموت بوت (تصویر بالا سمت چپ)، ۹۵۹ را طراحی کرد. او علاوه‌بر آشنایی با علم طراحی خودرو، استاد دانشگاه و مهندس ارشد پورشه بود. هلموت بوت نقش مهمی در موفقیت خودروهای مسابقه‌ای پورشه در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی داشت. ساخت موتور V6 برای تیم مکلارن در فرمول یک نیز توسط گروهی از مهندسان تحت سرپرستی هلموت بوت انجام شد و قهرمانی‌های متعدد دهه ۸۰ میلادی را کسب کرد.

برای ساخت ۹۵۹ از مهندسی و طراحی ۹۱۱ استفاده شد. سپس دو خودرو شامل ۹۶۱ مسابقه‌ای و نسل بعدی ۹۱۱ از دستاوردهای فنی ۹۵۹ استفاده کردند. پروژه در سال ۱۹۸۱ با ایده‌ی هلموت بوت و تایید پیترشوتز که به تازگی مدیرعامل پورشه شده بود شکل گرفت. پیترشوتز قبلا در ساخت خودروهای خاص شامل پورشه ۹۲۸ و ۹۲۴ همکاری کرده بود.

مشخصات فنی و دستاوردهای مهندسی پورشه ۹۵۹

مدیران پورشه می‌دانستند با ۹۱۱ دیفرانسیل عقب، شرایط ایده‌ال برای رالی جهانی ندارند. همچنین لازم است پیشرانه‌ای قدرتمند برای خودروی جدید ساخته شود.

زمانی که پورشه مشغول ساخت ۹۵۹ بود و البته بازیگر مهمی در رالی محسوب نمی‌شد؛ یکی از موفق‌ترین تیم‌های کلاس استقامت WEC و خصوصا لمان ۲۴ ساعته بود. در واقع پیشرانه توربوشارژی که روی ۹۵۹ نصب شد؛ در مسابقات استقامتی سال‌های قبل موفقیت‌های چشمگیر داشت.

پورشه 956

پورشه ۹۵۶ چهار سال پیاپی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ به قهرمانی لمان رسید. خودروی ۹۶۲ که نسخه‌ی ارتقا یافته از ۹۵۶ بود هم سکوی اول در دو سال بعد را کسب کرد. از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ در ۸ دوره‌ی متوالی، پورشه مقام نخست لمان ۲۴ ساعته را در اختیار داشت.

از اطلاعات بالا به راحتی می‌توان دلیل وابستگی فنی پیشرانه‌ی ۹۵۹ به خودروهای رقابت‌کننده در WEC را متوجه شد. البته تغییر حجم و تنظیمات متعدد روی ۹۵۹ جاده‌ای و رالی شکل گرفت تا استانداردهای مربوط به مصرف سوخت، آلایندگی و تولید صدا را فراهم کند.

موتور پورشه 595

موتور نصب شده روی ۹۵۹، توئین توربوشارژ ۲,۸۴۹ سی‌سی با قدرت ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر است. طرح این نمونه، ۶ سیلندر تخت با ۲۴ سوپاپ و حالت سکوئنشال (Sequential) محسوب می‌شود. جهت اطلاع مخاطبان پدال باید اشاره کرد که موتورهای توئین توربوشارژ از نظر چیدمان و عملرد توربوها، سه مدل پارالل و سری و سکوئنشال دارند. در نوع سکوئنشال، یک توربو برای کار در دورهای پایین است و توربو دوم در دورهای بالاتر وارد عمل می‌شود. امروزه  موتورهای توربوشارژ سری، تقریبا منسوخ شده و طرح پارالل برای پیشرانه‌های V شکل بسیار متداول است.

پورشه ۹۵۹ اولین خودروی دنیا با موتور توئین توربوشارژ سکوئنشال بود. هرچند که طرح سکوئنشال، بعدها توسط خودروسازی پورشه نیز به فراموشی سپرده شد اما در زمان معرفی، به عنوان اتفاقی بسیار مهم برای مهندسی جهان، اهمیت داشت. به بیان بهتر، طرح توربوشارژ VTG مخفف Variable-geometry turbochargers که هوندا در سال ۱۹۸۸ معرفی کرد؛ امروزه جای‌گزین سکوئنشال شده و از سال ۲۰۰۷ توسط پورشه استفاده می‌شود.

مازراتی بای‌ توربو

اولین خودروی توئین توربوشارژ جهان در سال ۱۹۸۱ توسط مازراتی معرفی شد. این مدل با نام مازراتی بای‌توربو (Maserati Biturbo) از طرح پارالل روی موتور V6 استفاده می‌کرد چراکه هر ردیف سیلندرها (بلوک) دارای توربوشارژ مستقل بود. به همین دلیل، پورشه ۹۵۹ با سیستم توئین توربوشارژ سکوئنشال، از نظر مهندسی تاریخ ساز شد.

پورشه ۹۵۹ از انژکتور ساخت بوش مدل مترونیک ۲.۱ استفاده کرد. این فناوری با نام تجاری Motronic طی همکاری بوش و زیمنس آلمان توسعه یافت و نمونه‌ای پیشرفته مجهز به سنسور و کنترل‌کننده‌ی الکترونیک بود. نسخه‌های بعدی این نوع انژکتور با کد ۲.۷ در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، مورد استفاده فراری قرار گرفت.

برش فنی پورشه 959

گیربکس دستی ۵ سرعته برای ۹۵۹، یک دنده عقب و یک دنده مخصوص رانندگی آفرود یا شرایط بارانی داشت. با این تجهیز ساخت پورشه، بیشترین قدرت در ۶۵۰۰ دور بردقیقه حاصل شد و بیشترین گشتاور از ۵۰۰۰ هزار دور، در اختیار راننده بود. هماهنگی بسیار خوب گیربکس و سیستم توئین توربوشارژ، دورگیری  سریع و یک‌نواخت موتور، شتاب‌ بدون تاخیر به دلیل رفع توربو لگ (Turbo lag) و امکان رسیدن به سرعت‌های بالاتر از ۲۵۰ کیلومتر برساعت را فراهم کرد.

طراحی با توجه به ایمنی، کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک در پورشه ۹۵۹

سبک طراحی ۹۵۹ از نظر آیرودینامیک، شاهکاری عجیب در زمان خود بود و ضریب درگ ۰/۳۱ مشابه خودروهای مسابقه‌ داشت. شاسی و بدنه از آلومینیوم ساخته شد. همچنین الیاف نومکس (Nomex) در قسمت‌های کابین وجود داشت تا ضمن کاهش وزن خودرو، ضد آتش‌سوزی و بهبود دهنده‌ی ایمنی باشند؛ چراکه نومکس دارای نقطه ذوب ۳۷۱ درجه سانتی گراد است. آرامید (نوعی الیاف مصنوعی با استحکام بالا و مقاوم در برابر حرارت) نیز در بدنه و شاسی پورشه ۹۵۹ به مقدار قابل توجه وجود دارد. آرامید یا آرامیدا در آن زمان، مخصوص صنایع هوا فضا بود. همچنین رینگ‌های استاندارد از منیزیم ساخته شد.

پورشه 959 پروتوتایپ

در نهایت پورشه ۹۵۹ به وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرم رسید تا بتواند سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۶ ثانیه فراهم کند. این خودرو در زمان ۱۱/۴ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسید. اولین مدل در سال ۱۹۸۶ توانست سرعت ۳۱۹ کیلومتر برساعت ثبت کند و رسما سریع‌ترین خودروی استاندارد جاده دنیا باشد. بعدها ۹۵۹S با قدرت ۵۰۸ اسب بخار و نهایت سرعت ۳۳۹ کیلومتر برساعت نیز ساخته شد.

قیمت نهایی، جایگاه در مسابقات و میراث پورشه ۹۵۹

آستانه قیمت ۹۵۹ برای بازار جهانی، ۲۲۵ هزار دلار بود و شرکت سازنده روی هر خودرو، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار ضرر می‌کرد. در آن زمان باتوجه به شرایط اقتصادی دنیا و فقدان کلکسیونرهای ابرثروتمند امروزی، فروش خودروی پورشه با قیمت ۵۰۰ هزار دلار، غیرممکن بود و البته کسب مجوز برای حضور در مسابقات رالی گروه B برای شرکت سازنده، اهمیت بیشتری داشت. مثلا فراری ۲۸۸GTO نتوانست به تعداد ۲۰۰ دستگاه فروش کند و از حضور در این رقابت‌ها کنار گذاشته شد. امروزه ارزش کلکسیونی هر دستگاه ۹۵۹ با شرایط ایده‌آل، ۱/۵ تا ۲ میلیون دلار است.

پورشه 959 پروتوتایپ در لمان
پورشه ۹۵۹ مسابقه‌ای نسخه لمان ۱۹۸۶

سال ۱۹۸۶ دو دستگاه پورشه ۹۵۹  به قهرمان و نائب قهرمانی رالی داکار رسیدند اما در جالب‌ترین بخش داستان، مسابقات رالی گروه B سال ۱۹۸۷ که پورشه تصمیم داشت با ۹۵۹  وارد آن شود، توسط فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی لغو شد. از سویی دیگر، موفقیت‌ چشمگیر ۹۵۹ در لمان ۱۹۸۶ و قهرمانی کلاس GT ارزش مهندسی پورشه را به جهانیان ثابت کرد.

از دیدگاه تجاری، ظاهرا پورشه ۹۵۹ پروژه‌ای بدون سودآوری و محروم از موفقیت‌های پیش‌بینی شده است. اما دستاوردهای فنی پورشه در روند ساخت این خودرو، نه‌تنها طی سال‌های بعد به سکوهای نخست مسابقات برای دیگر خودروهایش ختم شد؛ بلکه نقشی مهم در ظهور مدل‌های افسانه‌ای کررا GT و ۹۱۸ داشت. افزایش ارزش برند پورشه و فروش دیگر خودروها مثل ۹۱۱ طی سال‌های بعد نیز، بی‌تاثیر از ثبت رکورد سرعت ۹۵۹ و قهرمان لمان نبودند.

ویدئوی انتهای مطلب به بررسی نمونه‌ای کم‌نظیر از ۹۵۹ پروتوتایپ می‌پردازد که برای تست فنی توسط مهندسان پورشه ساخته شد. این خودروی سبک‌وزن فاقد بسیاری از امکانات رفاهی و تجهیزات معمول در ۹۵۹ جاده‌ای، به‌زودی حراج می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1679 ديدگاه)

    میشه گفت تا معرفی ۹۱۸ پورشه محصولی در حد مهندسی ۹۵۹ نساخت.

    موافقم 31
    مخالفم 4
      1. R@min

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1679 ديدگاه)

        اونم آپدیتی از همین ۹۵۹ بود.

        موافقم 6
        مخالفم 6
        1. محمدهادی

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (2146 ديدگاه)

          خیر دوست عزیز
          رفیقمون BMW درست میفرماد
          ۹۱۱ جی تی وان خودش اسمش روشه
          تباری از ۹۱۱ ها بود که طی یک پروژه فوق پیچیده با انگیزه رقابت با مرسدس CLK جی تی ار و مکلارن اف وان در کلاس جی تی وان مسابقات لمانز ماموریت پیداکرد
          درواقع پورشه کلکسیونی از اتفاقات بینظیر تاریخ خودرو سازی و موتور اسپرته
          در این مطلب بارها به مهندسی پورشه و تکنولوژی برتر این شرکت اشاره شده
          ولی بازهم یک عده وقتی میگیم مهندسی آلمان میان و مسخره میکنن این کلمه رو
          درخصوص ۹۵۹ افسانه یی من حرفی برا گفتن ندارم
          اصن اون فیلم آخر مطلب رو ببینید فقط دوستان تا روحتون به پرواز دربیاد
          همه چی این کلیپ ویدئو بینظیره
          ماشین بینظیره
          موزیک بینظیره
          اصن پر پر شدم من
          مرسی پدال،با این مطلب مارو غرق در سفر به زمان کردی
          ۹۵۹ و دورانش عششقه

          موافقم 12
          مخالفم 3
        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          سلامت باشید :)

          موافقم 10
          مخالفم 1
        3. R@min

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1679 ديدگاه)

          تموم شد ؟؟؟ اون متن پست رو اینجا کپی نکن حرفی فنی راجبش داری بزن نمی دونی برات بگم. رده پای ۹۵۹ تا نسل ۹۹۷ و بقیه محصولات مسابقه ای و جاده ای ادامه داشت.

          کسی هم به مهندسی پورشه رو زیر سوال نبرده که ازش حمایت شه !!!

          موافقم 2
          مخالفم 1
    1. Amir

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      کررا جی تی

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. مهردادکمال

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1826 ديدگاه)

      نه یه هایپر کاری ساخت ۹۱۱gt1 از اینم بهتر!!!

      موافقم 3
      مخالفم 3
  2. Amir

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    پورشه ی دنیا مهندسی پشت تمام ماشیناشه🔥💯

    موافقم 26
    مخالفم 0
    1. mercedes

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (327 ديدگاه)

      نمیدونم چرا یارو کامنت رو نخونده دیسلایک میکنه

      موافقم 8
      مخالفم 2
  3. ❤BMW❤

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    خدایی اگه این هایپر کار نیس ، پس چیه ؟

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2146 ديدگاه)

      من یک عمره این برام سوال بزرگه که اون اسپویلر پشت ۹۵۹ با اون طراحی یکپارچه مشهورش با بدنه ۹۵۹ واقعا چه مقدار داونفورس تولید میکرد
      هنوز هم پاسخ سوالمو جایی پیدا نکردم

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. محمدهادی

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2146 ديدگاه)

        یادمه حدودا ۶ هفت سال بعد از معرفی ۹۵۹ تو دهه نود میلادی شرکت معتبر راف یک مدل براساس همین ۹۵۹ توسعه داد که اون خودش یک تاریخی جدید باز کرد در مورد این ماشین
        حداکثر سرعت و قدرت سرسام آوری ذو معرفی کرد در اون زمان
        فککنم چیزی حدود ۳۷۸ کیلومتر حداکثر سرعتش بود!
        RUF CTR2 بود فککنم

        موافقم 6
        مخالفم 0
      2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        for Komfort models it’s 170 kg of downforce while for Sport models it’s likely around 270 kg of downforce. In reality, they weigh around the same at higher speeds (say, post-200km/h).
        —————————————–
        RUF CTR2
        Acceleration 0–100 km/h in under 3.4 seconds and achieving a top speed in excess of 220 mph (354 km/h)- actual recorded top speed was 217 mph (349 km/h)

        موافقم 11
        مخالفم 0
        1. محمدهادی

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (2146 ديدگاه)

          دم شما گرم سرور
          حقش ادا شد👏👏😅

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. Kamy

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (687 ديدگاه)

    چقد تو دلبروئه لامصب

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. OldBoy

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    اگه روف سی تی آر رو ( تیون شده پورشه ۹۱۱) بعنوان خودروی استاندارد حساب نکنیم این لامبورگینی دیابلو بود که رکورد سرعت دنیا رو بعد از پورشه ۹۵۹ با سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت زد.
    بعد از اون هم مک‌لارن اف 1 با ۳۸۵ کیلومتر ارتقا داد. کلا بعد مک‌لارن بازار رکورد زنی لامبورگینی کساد شد! چون لامبورگینی تا قبل مورسیه لاگو هر ماشینی می‌ساخت رکورد سرعت رو میزد.
    بعیده دیگه ماشین تنفس طبیعی بتونه ارتقا بده.

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      البته مکلارن F1 در سال 1994 به سرعت 355 کیلومتر برساعت رسید و رسما رکورد پورشه رو شکست
      دهه 80 میلادی فراری f40 وجود داشت ولی در تست های واقعی نتونست به سرعت ۳۳۹ کیلومتر برساعت پورشه 959S برسه
      لامبورگینی دیابلو سال 1990 معرفی شد و نهایت سرعت 325 کیلومتر برساعت داشت
      حدود سال 1995 تا 1998 دیابلو VT تونست نهایت سرعت 335 کیلومتر برساعت ثبت کنه که بازهم، برتر از 959S نبود

      موافقم 21
      مخالفم 0
      1. محمدهادی

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2146 ديدگاه)

        اصن قررربووون همه شون برم من😄😄👏👏👏
        ولی جناب اشتری انصافا دیابلو از همه این اسطوره های نایاب ظاهری رترو تر و مخوف تر داشتا😁

        موافقم 1
        مخالفم 0
  6. Royal Driver AMG

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    این ماشین یک چیزی فراتر از هایپرکار بود.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  7. پارسا

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    میدونید چرا ماشین های دهه هشتاد حتی لوکس ترین هاشون اینقدر پلاستیک توی کابینشون به کار رفته ؟ آیا اون موقع پلاستیک لوکس حساب میشده ؟

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. مهدی

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1596 ديدگاه)

    F40 بارها خودروی جذابتری بود نسبت به ۹۵۹

    موافقم 6
    مخالفم 7
  9. Yasin

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    پورشه افسانه‌ای…
    یاد رقابت تاریخی 918 با لافراری (و P1) افتادم؛ کاش دوباره رقابت پورشه و فراری رو ببینیم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. فرشاد

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    پورشه انده تموم مهندسی ماشینی هس
    اصالت یعنی اینکه 19بار لمان و فتح کنی

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. Hadi

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    شاهکار ماندگار پورشه که با کررا GT و 918 ادامه پیدا کرد…
    امیدوارم پورشه دوباره هایپرکاری بسازه که رکورد سرعت و شتاب جهان رو بزنه 👌🏼

    موافقم 9
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا