تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. areza

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای علیرضا کارمند سایپایی؟
    فقط اسم تو اینجا زیاد تکرار شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. جواد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    لطفا در مورد امکان گاز سوز شدنش هم نظر بدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    نخیر دوست عزیز من کارمند سایپا نیستم ولی چرا تا اسم یه محصول داخلی میاد همه بهش گارد میگیرن؟؟؟

    عزیزم تیبا به نسبت قیمت با توجه به بازار داخلیمون خوبه اگه توقع ماکسیما رو ازش نداشته باشی
    تیبا در حد خودش نواقصی داره ولی میشه خورده کاریاشو رفع کرد

    انقد گارد نگیریم و واقعیت رو ببینیم

    تیبا شاید از نظر خیلیا عالی نباشه ولی نمره قبولی رو قطعا میگیره.شک نکن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. منتقد

    ۲۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اره علیرضا جان مطمئن باش که عالیه ببین عزیز من تانباشد چیزکی مردم نگویند چیزها اخه پسر خوب خودشون سر اسمش مشکل داشتن حالا حساب کن چه شود علاوه بر این من عاشق لقبشم (زیبای ایرانی) خودشون هم می دونن که تا زمانی که نخوان وقت صرف کنن و واقعا ماشین بسازن ماشین از این خوشکل تر ساخته نمیشه البته اگه بشه اسمشو ماشین گذاشت.
    موفق باشین “یا علی”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علیرضا

    ۲۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ببخشیدا ولی مردم زر مفت زیاد میزنن چون گربه دستش به گوشت نرسید گفت بیف بیف بو میده…

    اینم داستان شماس

    کسی که مثه شما اینجوری فکر میکنه همون لیاقتش یرای و سمند و… هست و میمونه سرش

    بیشرفت باید از یه جا شروع بشه کشورای دیگه هم همینجوری شروع کردن که شدن غول خودروسازی.البته اونا افت هایی امثال شما رو نداشتن که فقط بلدن بشت سر هرچیز که اسم ایران داره بد بگن

    گرتو بهتر میزنی بستان بزن وگرنه ساکت باش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. منتقد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    علیرضای عزیز این درست نیست که به مردم کشوری مثل ایران توهین کنی و از اینکه انتقاد رو افت میدونی متاسفم چون همون طوری که جنابعالی فرمودید از یه جایی باید شروع کرد منم قبول دارم ولی اخه چرا اینقدر دیر حالا که شروع هم شده خیلی عالیه ولی از شرکت بزرگی مثل سایپا خیلی بیشتر از تیبا به عنوان اولین ماشین انتظار میره.
    غول های خودرو سازی با در نطر گرفتن انتقادات مردم پیش رفتن چون مردم باید از این ماشین ها استفاده کنن پس خیلی مهمه که اونا این ماشین ها رو بپسندند ببین من فقط نظرم گفتم اصلا هم اون جور ادمی که شمافرمودید نیستم من و تمام مردم و مطمئنم شما هم کیفیت مهمترین اصل در انتخاب هرچیزی برایمان است چه ایرانی و چه غیر ایرانی.
    بنده برای عرایضم هم دلیل دارم و استناد می کنم به جدول سطح کیفی خودروها موجود در همین سایت که تیبا با 82.1 امتیاز منفی در رده 18 قرار دارد که بیشترین امتیاز منفی در قسمت تیونینگ داخلی و خارجی با 32.5 و بعد از ان با 26.3 امتیاز منفی مربوط به طراحی بدنه میباشد در ضمن تیبا جز معدود ماشین هایی میباشد که در بخش نفوذ اب هم امتیاز منفی گرفته است همانند دیگر خودرو های تولیدی سایپا ولی این عرایض بنده را به حساب طرفداری از ایران خودرو نگذارید لطفا.درضمن این را هم اضافه کنم که تیبا فقط در فنر بندی تعلیق فرمان و صداهای غیر عادی امتیاز منفی نگرفته است ودر سایر موارد دارای امتیاز منفی میباشد و این امار ضعیف فقط با تولید2665 دستگاه از این خودرو تا آبان امسال میباشد و نکته ی جالب دیگر اینکه اکثر محصولات سایپا در درجه های کیفی پایین تر از Bمثبت هستند یعنی خودروهای اخر جدول پس نه تنها ماشین خوبی نیست بلکه قیمت بالایی هم دارد.
    در ضمن هیچ انسان عاقلی خودروی 40 میلیونی ماکسیما راکه در رتبه ی دوم جدول است را با خودروی گرانی مثل تیبا که در رتبه ی 15 جدول است مقایسه که نمیکند هیچ بلکه تصور ان نیز خارج از مخیله ی هر انسانی میباشد.در اخرهم تصمیم با خوانندگان:”صلاح ملک خویش خوسروان دانند”
    موفق باشی “یا علی”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علیرضا

    ۲۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    تو اینکه شما هم مثل خیلیای دیگه چون ماشین تازه وارده گارد گرفتید که شکب نیست همونطور که همون اوایل سمند هم همین حرفا بشتش بوده و بعدها همون افراد بداهه گو خودشون سمند خریدن و سمند سوار شدن

    خداروچه دیدی شاید شما رو هم در اینده تیبا سوار دیدیم

    غر غر کردن و ایراد گرفتن از هر محصولی که اسم ایران روش میاد قطعا افته برای صنایع ایرانی

    کره ایا و ژابنی ها و… هم اون اوایل کیفیت بایینای کشور خودشونو خریدن و حمایت کردن تا الان که منو شما مجبوریم چندبرابر قیمت خودروهاشونو بخریم

    سطح توقع معقول و حمایت از صنایع هست که میتونه باعث بیشرفت بشه نه اینکه از صبح تا شب تو این سایت و اون سایت یست بذاریم که ییف ییف تیبا اه اه سمند ااییی گوشی ایرانی جی ال ایکس و…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. منتقد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نمی خوام سر یه موضوع بیخود جرو بحث کنم ولی گفتم شاید برای جنابعای جالب باشه که بدونی گوشی من جی ال ایکسه و چون ازش راضیم توی اولین فرصت هم با نسخه ی جدیدش (جی 1)عوضش میکنم
    موفق باشی امیدوارم که تا اخر هم سفت و سخت پاش باشی ولی نمی دونم که شما که اینقدر ازش طرفداری میکنید و معتقد کالای ایرانی هستید چرا به سمند می توپید در کل فرمایشاتون ضد و نقیضه مثل این امرتون(کسی که مثه شما اینجوری فکر میکنه همون لیاقتش یرای و سمند و… هست و میمونه سرش)در تاریخ 21 اذر

    “یا علی”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رفیق

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (44 ديدگاه)

    این شرکت غیر معظم سایپا بعد از حدود 16 سال تولید پراید هنوز نتونسته مشکل شیشه بالا بر پراید رو حل کنه چطور میتوان امیدوار بود نمرات منفی محصولاتش در آینده کم بشه اگر اجبار پلیس و بگیر و ببندش نبود هنوز هم کمربند پراید سرنشینانش را خفه میکرد !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    جناب رفیق جدول کیفیت این ماه رو حتما ببین و مقایسه کن حتما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ابوالفضل

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باتشکر از شما هیف نیست توی این سایت به این خوبی اسم چنین خودرو بدی رو توی سایتتون می زارید

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. علیرضا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اقای ابوالفضل سم باشیتو کردی؟؟

    نشست؟الان راحت شدی؟

    خب به سلامت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بابک

    ۲۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من تیبا ندارم و جالب اینکه هیچ وقت به فکر خریدش نخواهم افتاد باز گلی به جمال پراید این ماشین نه قیافه داره و به نظر نه ایمنی آخه این طراحای سایپا کجا آموزش دیدن که همچین ماشینی به این زشتی رو طراحی کردن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. علیرضا

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    حالا قیافه نداشتنش که برمیگرده به سلیقه قبول ولی دیگه چرا ایمنی نداره؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بعضی ها خیلی از روی تعصب حرف می زنند از لحاظ طراحی تیبا خیلی خب مسایل آیرودینامیکی رو رعایت کرده فکر می کنم بعضی باید یه کم بیشتر مطالعه کنند می دانید طراحی تیبا به صورتی است که در سرعتهای بالا باد باعث پایداری آن در جاده می شود خمان کاری که بعضی با نصب بال عقب انجام می دهند ونکته دوم یکی از مهندسان سایپا گفته بود هرکسی بتونه تیبا رو زیر 100 کیلومتر چپ کنه از من جایزه داره خب به جای بدگویی از ماشین ملی برو یه کم تحقیق کن !…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنظرمن علت اظهارنظرهای منفی برخی دوستان انتظارات اونها وچشم به راه بودنشون برای خودروهایی هست که درخوریک ایرانی باشه وانتظار بجایی هست اما باید این نکته روهم درنظر داشته باشیم که کارخونه های ما ید طولایی در طراحی ندارن وتاهمین اواخر تنها مونتاژمیکردن وخودروهایی مثل تیبا اگه به نیمه پرلیوانش نگاه کنیم واگه قیمتی حول وحوش ده میلیون داشت برای خانواده ایرانی میتونست مناسب باشه ودوستان جوونی هم که از قیافه ماشین ایرادگرفتن حق دارن چون ظاهر جوون پسند نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حمید

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اقا مهدی جان من خودم تیبا گرفتم با هزار امید و آرزو ولی حالا مثل سگ پشیمونم اولا صدای موتور داخل کابین می اید که خیلی آزار دهنده است دوما سیستم تهویه و گرمایش این خودرو کارایی خوبی ندارد سوما ماشین در سرعت های بالا تعادل خوبی ندارد و سر پیچ ها ته ماشین گیج میزنه . متاسفانه این ماشین بر خلاف ادعای سازنده تفاوتی با پراید نداره مگر در ظاهر .در ضمن علیرضا جان دلسوزی و حمایتت را از صنعت خودرو سازی کشور درک میکنم ولی حمایت بیش از حد باعث سوء استفاده ی تولید کننده و ضایع شدن حقوق مصرف کنندگان (البته در ایران) میشود.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. علیرضا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    والا منم تیبا دارم وچنین مشکلاتی ندارم اما قبول دارم که تو کانال کشی ها و تقسیم بندی هوا تو بخاری و کولر کم کاری کردن یعن ی دقت کنی انچنان بادی از دریچه های جانبی نمیاد

    ماشین داخلی ها همه اینجورین که عین تخم مرغ شانسی میمونند

    درمورد تعادل هم از عقب که به ماشین نگاه کنی یه مقدار خیلی کم چرخا زاویه 8 مانند داره که تو سرعت بیشتر هم میشه برای حفظ تعادل

    دیگه عجیب ترین حرفو زدی که فرقی با پراید نداره

    یا واقعا تیبا نداری یا اصلا پشت پراید ننشسته ای تا به حال.نمیگم خییییییلی ولی قطعا فرق دارن

    هرچی باشه از نظر من یکی از ریو که خیلی بهتره

    تو ایران و با این اوضاع راهی نیست جز کمی کمتر کردن توقعات

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. علیرضا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ضمنا یه تیبای سالم تا 80 تو پیچ پشتش در نمیره ولی در بره دیگه دریفت میکشه

    منم یه بار این درفتو فقط یکبار و با یه ماشین اونم تیبا انجام دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این نمونه حرفهای یک کاربر از خودرو تیبا است
    قضاوت به عهده شما…

    من از همه هموطنانم بخصوص جوانها میخواهم در مورد هر آنچه زحمت میکشند و نظر میدهند حتما چند اصل را رعایت کنند تا انتقادها و تشویق هایشان موجب رشد جامعه شان (و در نهایت شامل خودشان) بشود و گرنه چه لزومی دارد وارد این بحثها بشوند. همیشه از انتقاد به جا و بررسی شده باید استقبال کرد و به آن احترام گذشت.
    اولا : مقیاسهای خود را باید با شرایط داخلی انتخاب و در صورت فرانگری کل آن را نه جزء ، با جامعه جهانی قیاس کنند
    ثانیا: سلیقه یک مورد شخصی است و کلیت ندارد . به این مسئله باید توجه کرد.
    ثالثا : هر موضوعی در ردیف خودش قابل قیاس است. مثلا سرعت ماشین فرمول یک با فرمول 2 یا یک ماشین سدان با کلاسهای A B C D E F یا اسپرت و خانوادگی ، دو نفره چهار نفره و … هر یک شرایط خودش را دارد. قیاس ماشینهای پژو 206 با پژو 405 ، سراتو و ماکسیما و زانتیا نه از نظر قیمت و نه از نظر تجهیزات و نه از نظر عملکرد با هم یکی نیست. حتی میخواهم این دوستان عزیز که خوب طبیعتا نسبت به نتایج عملکرد صنایع کشورشان حساس هستند به این نکته آخر جلب کنم که قیاس کالای تولید و طراحی با نظارت داخلی و تولید شده در خراج از کشور و یا مونتاژ خود سه مقوله مجزا هستند.
    حالا که کمی با هم بیشتر همراه شدیم ، من هم نکاتی را راجع به تیبا خدمتتان عرض میکنم.
    1- این ماشین با مدیریت داخلی طراحی کامل شده و اسن به معنی اسن نیست که تمام طراحی ها داخلی است. بیشترین سهم در تکمیل این خودرو را آلمانی ها و کره ای ها دارند.
    2- برای هر یک از بخش های خودرو از جمله موتور، گیربکس ، شاسی ، طراحی بدنه و … استانداردهایی وجود دارد. برای مثال این خودرو سبک ملی موتور را در حد اخذ استاندارد یورو3 و در حال حاضر 4 گذرانده و این یک ارزیابی بین المللی است نه داخلی که جوانان ما وقتشان را برای بحث در مورد آن بگذرانند.یا ترمز آن که محصول همکاری بوش آلمان به عنوان یکی از مطرح ترینهای سیستم های ترمز در جهان می باشد. همین موارد را برای تکمیل طراحی و تایید بدنه و شاسی و سیستم تعلیق در آلمان و کره داشته ایم. پس در این مورد که این خودرو سبک خانوادگی با خودرو های متوسط القیمت کشورهایی همتراز با ما (نه قیاس با کارخانه های بزرگ جهان)در مورد عملکرد تفاوت چندانی با جهان ندارد نمیتوانیم مخالف باشیم.
    3- مشکلات زیادی تا رسیدن به کیفیت تزئینات داخلی در حد خودروهای روز دنیا بر سر راه تولیدات داخل هست ، میتوانم به کیفیت مواد اولیه ، عدم مدیریت درست در کارخانجات ، مشکلات بسته بندی و بروز بودن اشاره کنم. ما در طراحی داخلی خودرو ایده و گروههای تحقیق حرفه ای نداریم و برای داخلی جلوه دادن این خودرو حداقل می خواسته ایم کاری داخلی انجام دهیم که بالطبع ضعف هایی دیده میشود. این ضعف را میتوان در داشبورد تمامی خودروهای مونتاژ داخل و قطعات ریز پلاستیکی و کنسولها و لاستیک دربها مشاهده کرد. (یک موضوع مشترک است) این خودرو هم همینطور است.
    4- مصرف تیبا قابل قبول و در سطح استاندارد جهانی کلاس آن است. ترمز عملکرد مطلوب دارد و دیسکی کردن ترمز عقب در بیش از 90 درصدخودروهای جهان حتی در کلاسهای بالاتر وجود ندارد که بخواهیم آنرا به عنوان یک عیب تلقی کنیم.ولی ABS آن در سطح جهانی است.
    5- فنر بندی آن را از نوع نرم انتخاب کرده اند تا با توجه به وزن قابل قبول و کم خودرو تکانهای زیادی به سرنشینان وارد نشود و از این نظر تیبا موفقتر از پراید عمل کرده و در مقابل کمی از تسلط به کنترل در حرکتهای ناگهانی از دست رفته است.
    6- موتور این خودرو 8 سوپاپ است و نباید آن را با موتور ال90 یا ریو مقایسه کنیم.جالب است که بدانیم با حجم همسنگ لیفان 520 ، علی رغم 16 سوپاپه بودن لیفان ، مصرف کمتر و سرعت و شتاب بیشتر تیبا دیده میشود.
    7- سیستم تعلیق در جلو و عقب از کیفیتی بالاتر از پراید و ریو دیده شده و استحکام ان نیز بیشتر از آنهاست. البته ضعف های ال90 از نظر نداشتن کنترل و بلند شدن چرخها در پیچهای تند را ندارد. اما کمی در کنترل قسمت عقب در حرکتهای تند با سرعت بالا دچار ضعف است.
    8- در کارخانه مگاموتور بهبودهایی روی شاسی و برخی بخشهای صدا دار اتاقک آن صورت گرفته که تا پایان پاییز سال 90 شاهد مدلهای بهینه شده خواهیم بود.
    9- قیمت این مدل با توجه به حجم موتور است. باید بدانیم که موتور هر خودرو معمولی تاثیر گزارترین بخش آن در تعیین قیمت است. بدیهی است در ایران یک موتور 1500 قیمتی حدود دو میلیون تومان بالاتر از موتور 1300 دارد. اگر ABS و کیسه هوا را هم اضافه کنیم آنوقت می بینیم که تیبا قیمت غیر عادی نسبتبه سایر خودرو های ایرانی نداشته بلکه حد فاصل ماشینهای 1300 و 1600 16 سوپاپه و 1800 است.
    خوب اگر من به صنعت ایران می اندیشم و میخواهم مانند تیم والیبالمان در صنعت نیز پیشگام دنیاباشم میگویم همین کار هم تا این جا بد نبوده ولی انتظار ما ایرانیها و توان ما ایرانیها بسیار بالاتر از این حرفهاست ، انهم با ثروت فراوانی که برای پوشش دادن ضعفهایمان می توانیم داشته باشیم. به امید روزی که بهترینها را بسازیم.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمید

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    علیرضا جان بعضی از نظراتت را قبول دارم ولی به نظرت آدم با این پول بره یک پژو405 تمیز بخره بهتر نیست؟؟؟ یا حداقل یک تندر90 استاندارد (مدل پایه)بخره بهتر نیست؟؟؟ آن هم با کابینی ساکت تر و بسیار جادارتر و سیستم تعلیق و فنر بندی بسیار محکم تر از تیبا. در ضمن شرکتی مثل سایپا که سابقه ی آغاز به کار آن با شرکتی همچون هیوندای موتور کره ی جنوبی برابر است و در هر مصاحبه ای دم از تولید خودرو های ملی آن هم با استانداردهای اروپایی می زنند تولد خودرویی به نام تیبا در این عرصه ی زمانی بسیار خنده آور است و اگر بخواهیم توقعاتمان رااز اینی که هست کم تر کنیم همان بهتر که ماشین هایمان را پارک کرده و با اسب و الاق وقاطر سفرهای روزانه را انجام دهیم با این کار هم تصادفات کم میشود و هم مصرف بنزین کاهش یافته و هوا نیز پاکیزه می ماند !!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  22. ارمان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام خدمت همه دوستان پارس زبان اریایی
    به نظر من هر کار کنید این ماشین از پراید بهتره بابا یکم انصاف داشته باشید البته من خودم تا چند ماه پیش یه پراید سوار بودم من نمیدونم شما به چه چیز این پراید مینوازید ایمنی که صفره
    سرعت بالای 110 تا که خود کشی
    کولرشم که فقط بالای سرعت 100 تا خنک میکنه
    داخل شهر های ایرانم که باهاش حرکت میکنی یاد زمانی می افتی که داره از اسمون تگرگ نیم کیلویی بارش میکنه می افتی
    البته من خودم تیبا ندارم ولی همین جور ندید میگم بهتر از پرایده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علیرضا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اقای ارمان دقیقا با اینکه تیبا ندارید نظری که دادین کاملا درسته ضمن اینکه مثه براید تو سرعت اونهمه حس رو هوا بودن و سبکی رو اونهمه ندارید

    جناب حمید در باسختون باید عرض کنم خدمتتون که ای1 لوگان که میگن دیگه تولید نمیشه 405 هم که حداقل مال 20 سال بیشه و برمصرف ضمن اینکه اگه یه سر در نمایندگی های ایرانخودرو بزنید بیشترین تعداد ماشینی که مشاهده میفرمایید405 هست چون مثل اینکه جدیدا اتاقاشون به صدا میوفته و کیفیت مونتاژشونم اومده بایین

    این ماشین صفرها

    بعدشم شما اگه ناراحتین خب با همون خر و قاطر به سفرهای درون شهریتون بیردازید ولی تحمل مسخره شدن هم داشته باش(یه چی بگو عملی باشه شعار نده…)

    بعدشم تولد خودرویی که صدی8 با موتور1500 و دوایربگ و ای بی دی و….فکر نمیکنم همچین خنده دار باشه اونم با طراحی ژابنی ایتالیایی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. احسان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدا وکیلی روشون میشه این ماشینا رو بدن تو بازار.ناسلامتی شرکت هیوندا چند سال بعد از ایران خودرو تاسیس شد اون کجاست و ما کجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پریسا

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      چرانشه اقااحسان،ماشین خیلی خوبیه،شماکه سوارنشدی نظربیخودی نده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. ali reza

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این حساب خر بخیریم . باترمز .ای بی هوش . زیبا .جادار مطمن .سایپا
    این است محصولی از ایرانخودرو
    راه تورا می عرعر اد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مازیار

    ۲۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا فوقلاده زاقارته :) جلو ریو پشت پراید …!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  27. محمود

    ۲۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    جناب آقای علیرضا اگر تیبا صدی هشت می سوزونه پژو206 و تندر90 هم همین قدر می سوزانند منتها با موتوری به مراتب قوی تر و پر شتاب تر از تیبا .درضمن اگر طراحی تیبا ژاپنی ایتالیایی بود اینقدر به کیا ریو کره ای شباهت نداشت و نمای عقبش هم این قدر زشت وزننده نبود . گفته باشم جناب عالی که در نظرهای قبلیتون فرموده اید: (در ایران راهی به جز کم کردن توقعاتمان نداریم)باید سوار خر و قاطر شوید وگرنه ما تیبا و امسال تیبا رو جزء خر گاری کش هم قبول نداریم چه برسد به عنوان دومین خودرو ملی. این جمله که گفتی طراحی تیبا ژاپنی ایتالیایی است را وقتی با حرف مسئولان سایپا که میگن تیبا یک خودرو صددرصد ملی است مقایسه کردم به این نتیجه رسیدم که یا تو دروغ میگی یا مسئولان سایپا!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. رضا

    ۲۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    متاسفم از کسانی که تنها با تعصب از خودروهای مونتاژ شده کره ای مثل پراید یا فرزند ناخلف شرکت سایپا به اسم تیبا که تقلیدی است از سمندی که توسط شرکت ایران خودرو با تغییر بدنه 405 به اسم تولیدات ملی عرضه میشوند و اخیرا” افتضاح تولید کامیون ملی که با اعتراض شرکت چینی دانگ فنگ باعث پس گرفتن حرفهای مدیرعاملانی شد که با بزرگنمایی های دروغین سعی در ایجاد کسب افتخارات ملی دروغین هستند ولی زهی خیال باطل که مواردی از این قبیل تنها باعث تاسف و جریهه دار شدن غرور ملی هموطنان میگردد.به راستی که این افراد بزگترین دشمنان این مرز و بوم هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علیرضا

    ۲۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    به من ربطی نداره که چند تا بست قبلی که زده شده خر سوار هستن.خب حتما لیاقتتونه خر سوار بشید که خودتونم میگید دیگه.فقط برا خانواده هم با خر میرید اینور اونور؟
    یکی یه زر مفتی زد شماها هم بشتشو بگیرید ببینم چقد دیگه میخواین شان خودتونو خانواده هاتونو بیارین بایین.به معنی حرفی که میزنین توجه نمیکنید متاسفانه

    ضمنا طراحی تیبا کار هارادا طراح معروف ژاینی هست
    اون دو خط رو گلگیر هم امضاشه
    یه سرچ کن ببین طرحای دیگشو که بازم اون خط ها توشونه

    سمند هم میگن خودرو ملی ولی طراحیش انگلسه

    اتفاقا طراحی این خودرو مشکلی نداره چون وظیفه طراح که نیست منبع اگزوز رو جایی جا بزنه که دیده نشه یا دیده بشه اینا گند سایبا هست

    206 هم اسمی و رو کاغذر صدی 8 هست ولی نه تو واقعیت و با این اوضاع بنزین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. میلاد

    ۲۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ببخشید آقاعلیرضاکی گفته که تندر90 ای1 دیگه تولید نمی شه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا