متفرقه

قطار هایپرلوپ چین رکورد سرعت 623 کیلومتر برساعت ثبت کرد

پروژه قطار هایپرلوپ چین در زمان تست‌ها توانست به سرعت فراتر از ۶۲۳ کیلومتر در ساعت دست یافته و رکورد جدیدی را ثبت کند.

چینی‌ها به زودی می‌توانند قطاری را تولید کنند که به اندازه هواپیمای مسافربری سریع است. شرکت صنایع هوافضای چین CASIC اعلام کرد قطار جدید مغناطیسی معلق (maglev) این کشور در تست‌ها به سرعتی فراتر از ۶۲۳ کیلومتر در ساعت رسیده است که بیشترین سرعت به دست آمده توسط وسیله نقلیه‌ای از این دست در دنیا به شمار می‌رود.

CASIC در زمینه‌های مختلف طراحی، توسعه و ساخت محصولات متنوع از فضاپیما گرفته تا موشک فعالیت می‌کند اما هم‌اکنون روی توسعه هایپرلوپ تمرکز دارد. این شرکت بخشی از یک لوله با خلا کم را تولید کرده که حدود ۲ کیلومتر طول دارد. در طول ماه‌های گذشته تست‌های زیادی در این تأسیسات انجام شده اما برای اولین بار قطار موسوم به T-Flight توانسته رکورد سرعت جدیدی را بر جای بگذارد. ظاهراً این قطار رکورد قبلی با سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت را که توسط قطار سری Lo ژاپنی‌ها ثبت شده بود ارتقا داده است.

اما قطار هایپرلوپ چین چگونه کار می‌کند؟ همان‌طور که از نام این وسیله نقلیه مشخص است، سیستم مغناطیسی معلق موجود از آهن‌رباها برای بلند کردن قطار از روی مسیر و حرکت رو به جلوی آن استفاده می‌کند. به این ترتیب قطار روی ریل‌ها به حالت شناور حرکت می‌کند و زیر آن هوا جریان دارد. به همین خاطر است که وسایل نقلیه maglev سریع‌تر و کم صداتر از قطارهای مرسوم هستند. از آنجایی ‌که قطارهای موردبحث آلایندگی مستقیمی ندارند بنابراین گزینه‌ای بهتر برای محیط‌زیست نیز خواهند بود. قطارهای maglev قبلاً در چین، کره جنوبی و ژاپن بکار گرفته شده‌اند هرچند سرعت کمتری دارند.

CASIC می‌گوید از نتایج تست‌های اخیر قطار خود رضایت دارد و تأییدیه‌های لازم در زمینه برهم‌کنش بین لوله تست، خود قطار و مسیر را دریافت کرده است. در فاز دوم تست‌ها، مسیر تست به ۶۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت تا توانایی‌های عملکردی بیشتر قطار T-Flight بررسی شود. انتظار می‌رود قطار موردبحث در نهایت به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. برای مقایسه باید گفت سریع‌ترین هواپیمای مسافربری کنونی در دنیا بوئینگ ۷۴۷ است که سقف سرعتش به ۱۰۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. همان‌طور که تصور می‌کنید هزینه ساخت قطارهای maglev و مسیرهای حرکت آن‌ها بسیار زیاد است. هایپرلوپ وان که قبلاً با نام ویرجین هایپرلوپ شناخته می‌شد سال قبل به خاطر نبود سرمایه لازم تعطیل شد اما به نظر می‌رسد CASIC سرمایه لازم برای توسعه این تکنولوژی را دارد. بنا به گفته فوربس، این شرکت سال قبل درآمد ۳۷ میلیارد دلاری داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. هلهل

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    همین الانشم قطار های چین اعجاب انگیزن اما اگر به ۱۰۰۰ کیلومتر برسه یعنی صنعت حمل و نقل رو کلا یه سطح برده بالا و خودشو از رقیباش جدا میکنه

    موافقم 25
    مخالفم 2
  2. F22RAPTOR

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    اونوخت ما میخوایم از تهران بریم کرج
    گاهی وختا پیش میاد که اگه بخوای قدم زنان بری زودتر میرسی

    موافقم 34
    مخالفم 4
  3. Aranmilan

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    کسی میدونه چرا ایلان ماسک خودش این طرح رو رها کرد؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2360 ديدگاه)

      رها نکرد و بورینگ کمپانی هنوز فعاله
      پروژه ویرجین (Virgin Hyperloop) به نام هایپرلوپ وان تعطیل شد که علاوه بر آقای برانسون، یک ایران الاصل به نام شروین پیشه‌ور سرمایه گذارانش بودند

      موافقم 17
      مخالفم 0
  4. Hamid3x

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    ماهم مترو بین شهری داریم با طراحی کاملا اشتباه
    کل مسافراش رو تو یه ایستگاه شهری تخلیه میکنه
    سرعتشم که….

    ملتم همیشه تو فشار و الودگی و….

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. فقط هند

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      داداش هر چی هست از خیلی از کشورای پیشرفته دنیا بهتره
      مثلا آمریکا

      موافقم 9
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا