دوئل آئودی Q7 و ولوو XC90

در یکی دیگر از قسمت‌های دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، سراغ گروهی رفته‌ایم که به‌تازگی به رقابت‌ها اضافه شده و گروه شاسی‌بلندهای سه ردیفهٔ لوکس نام دارد. به همین دلیل این گروه از لحاظ تعداد دوئل‌ها از دیگر گروه‌ها عقب بوده و تنها یک دوئل از آن برگزار شده که بین لکسس GX و لندروور دیسکاوری بوده است (این دو خودرو قبلاً در گروه SUVهای متوسط قرار داشتند). در رقابت میان این دو شاسی‌بلند لوکس سه ردیفه، مجموعاً تعداد 2173 رأی به ثبت رسیده که دیسکاوری با تصاحب 1615 عدد از آن‌ها، به‌عنوان پیروز دوئل انتخاب می‌شود درحالی‌که GX تنها 558 رأی کسب نموده است؛ بنابراین لندروور دیسکاوری با کسب 74 درصد از کل آراء، تقریباً با قاطعیت مرحلهٔ مقدماتی را پشت سر گذاشته است. حال امروز در دومین دوئل این گروه تازه تأسیس، آئودی Q7 و ولوو XC90 با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

بیوک انکلیو

آکورا MDX

لندروور دیسکاوری

لکسس GX

؟

لندروور دیسکاوری

ولوو XC90

آئودی Q7

اینفینیتی QX60

لینکلن MKT

؟

؟

آئودی Q7

Q7 نخستین کراس‌اوور آئودی بوده و در اصل آغازگر خانوادهٔ Q این شرکت محسوب می‌شود. نسل اول Q7 برای اولین بار در سال 2005 به بازار آمد و حرکت قدرتمندی را به‌عنوان نخستین تجربهٔ آئودی در بخش شاسی‌بلندها آغاز نمود. نخستین نسل این کراس‌اوور بزرگ تا سال 2015 روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه دیترویت همین سال نوبت به معرفی نسل دوم آن رسید که با مدل 2016 به بازار آمد. این خودرو روی پلت‌فرم MLB 2 فولکس‌واگن ساخته شده که با دیگر کراس‌اوورهای بزرگ این گروه یعنی بنتلی بنتایگا، فولکس‌واگن توآرگ، پورشه کائن و مدل آیندهٔ لامبورگینی اوروس مشترک است. البته آئودی Q7 را به‌طور کامل نمی‌توان در یک کلاس قرار داد زیرا بین دو کلاس SUV های بزرگ لوکس و کراس‌اوورهای متوسط لوکس قرار می‌گیرد اما این گروه جدید شاسی‌بلندهای لوکس سه ردیفه شاید بهترین مکان برای این کراس‌اوور لوکس آلمانی باشد. همچنین Q7 مانند دیگر هم‌گروهی‌هایش، مجهز به سه ردیف صندلی بوده و توانایی حمل هفت نفر را دارد. Q7 فعلاً بزرگ‌ترین کراس‌اوور آئودی و پرچم‌دار خانوادهٔ Q این شرکت محسوب می‌شود اما به‌زودی با معرفی نسخهٔ تولیدی Q8، این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش واگذار خواهد کرد. آئودی بزرگ‌ترین کراس‌اوور خود را با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌کند که نهایتاً به مدل اسپرت SQ7 با پیشرانهٔ قدرتمند 4 لیتری V8 سه توربوی دیزلی به قدرت 435 اسب بخار ختم می‌شود ولی ما در این رقابت پیشرانهٔ 3 لیتری V6 سوپرشارژ آئودی را انتخاب کرده‌ایم که 335 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

ولوو XC90

XC90 اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2002 به‌عنوان کراس‌اوور پرچم‌دار ولوو رونمایی شد. نسل اول این خودرو که روی پلت‌فرم P2 ولوو ساخته شده بود، تا سال 2014 یعنی به مدت 12 سال روی خط تولید قرار داشت تا اینکه سرانجام سازندهٔ سوئدی در همین سال نسل دوم XC90 را رونمایی کرد. این ماشین روی پلت‌فرم جدید ولوو ساخته شده و به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده است. طراحی این کراس‌اوور لوکس سوئدی نیز طبق زبان طراحی جدید ولوو شکل گرفته که کاملاً با قبل متفاوت است. پلت‌فرم XC90 با سدان لوکس ولوو یعنی S90 نیز مشترک است. XC90 هم مانند Q7 مجهز به سه ردیف صندلی است و توانایی حمل هفت نفر را دارد. اما ولوو برخلاف آئودی، برای XC90 تنها پیشرانه‌های چهار سیلندر را ارائه می‌کند که برای چنین کراس‌اوور لوکس هفت‌نفره‌ای نبود موتور شش سیلندر کمی ناخوشایند است. درهرحال مدل‌های مختلف این خودرو شامل دو نمونهٔ دیزلی با نام‌های D4 و D5 و سه نمونهٔ بنزینی با نام‌های T5، T6 و T8 می‌شود. نمونه‌های بنزینی همگی مجهز به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر هستند که در هرکدام سطح قدرت متفاوتی دارند. همان‌طور که از نام‌ها مشخص است، قوی‌ترین نسخهٔ بنزینی این کراس‌اوور سوئدی، مدل T8 است که نمونه‌ای هیبریدی بوده و مجموعاً 410 اسب بخار قدرت دارد؛ ولی ما برای این رقابت، جهت هماهنگی با رقیب آلمانی، قوی‌ترین مدل بنزینی غیر هیبریدی XC90 یعنی مدل T6 را انتخاب کرده‌ایم که پیشرانهٔ چهار سیلندر آن با استفاده از سیستم توئین شارژر (استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم) 320 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

 

مشخصات فنی

آئودی Q7 3.0T

ولوو XC90 T6

پیشرانه 3 لیتری V6 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس سوپرشارژ توئین شارژر
قدرت 335 اسب بخار 320 اسب بخار
گشتاور 440 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.5 ثانیه 6.0 ثانیه
مسافت 400 متر 14.2 ثانیه 14.6 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر/ساعت 212 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 10.4 لیتر (ترکیبی) 10.4 لیتر (ترکیبی)
وزن 2304 کیلوگرم 2135 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 3.5 تن 2.3 تن
طول 5.07 متر 4.95 متر
فاصلهٔ محوری 2.99 متر 2.95 متر
حجم صندوق بار 425 تا 1085 لیتر 455 تا 1190 لیتر
قیمت پایه 55,750 دلار 56.395 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

49 دیدگاه

  1. Fericuda
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    ولوو خیلی خوبه اما نمیشه به آیودی رای نداد کاش تو این مرحله به هم نمیخوردن

    پاسخ
    1. KING 918 (محمدرضا)
      سوابق: (2038 دیدگاه) ,

      از نمای جلو تفاوتشون خیلی ناچیزه
      اصلا از نمای جلو 2 تا ائودی میبینم

      پاسخ
  2. حسام
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    هرچند که از ولوو خوشم میاد، ولی تو این رقابت حریف آئودی نشد
    رای من آئودی

    پاسخ
    1. - A M I R -
      سوابق: (538 دیدگاه) ,

      ولوو واقعا ماشین فوق العاده خوبیه ، اما خب وقتی رقیبش Q7 باشه یکم قضیه فرق میکنه 😎
      به نظرم با توجه به جدول آئودی توانایی های بیشتری داره هم توی بحث آفرود و هم بحث داخل شهر

      پاسخ
    2. ایرانی
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      ولوو حریف نشد؟!!!!!!!!!!!

      ولوو با موتور 4 سیلندر دو لیتری داره با یه 6 سیلندر 3 لیتری رقابت میکنه…!!

      اینا دوستان در نظر نمیگیرن ظاهرا…!!

      پاسخ
      1. - A M I R -
        سوابق: (538 دیدگاه) ,

        پیشنهاد میکنم یبار دیگه درست کامنت بنده رو مطالعه کنید 😐
        کاملا واضح و مشخص گفتم ولوو ماشین فوق العاده ایه !
        دقیقا کجا منکر تکنولوژی و توانایی های ولوو شدم ؟

        پاسخ
      2. Carbonado Aventador
        سوابق: (3777 دیدگاه) ,

        مسخره ترین حرفی که تو یه سایت ماشینی میشه زد اینه که چرا این موتور توربو چرا از اون موتور توربو ضعیف تره!!!

        آئودی اولا سوپر شارژه!
        و کاملا سوپر شارژ با تویین توربو شارژ فرق داره!!!!

        دوما با اینکه 2 سیلندر بیشتر داره ولی مصرف سوخت برابری داره..

        و سوما به خاطر اینکه موتور بزرگتری داره استهلاک کمتری نسبت به موتور 4 سیلندر ولوو داره چون فشار بوست توربوش خیلی کمتر از ولوو هست و این یعنی فشار کمتری به موتور میاد!!!!

        البته من درکل ولوو رو خیلی دوست دارم ولی خب برنده ی این دوئل در تمام زمینه ها آئودیه!!!!

        پاسخ
        1. arash66
          سوابق: (395 دیدگاه) ,

          دمت گرم با اطلاعات خوبی که ارائه میکنی ..
          دوستان نظر Carbonado Aventador بخونید و انقدر 2 لیتری 2 لیتری ولوو نکنید خواهشا !

    1. شایان
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      از کدوم لحاظ؟؟؟اینکه با موتور 2 لیتری توربو اندازه موتور 3 لیتری سوپرشارژر قدرت داری؟؟؟

      پاسخ
      1. Serial Winner
        سوابق: (9790 دیدگاه) ,

        .
        موتور ۲ لیتری توربو نه ، موتور ۲ لیتری توئین شارژ

        اینا با هم فرق فوکوله !

        پاسخ
    2. الهی
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      لطفا تا این حد جوگیرانه در مورد آئودی صحبت نکنیم!

      پاسخ
  3. audi sq7
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    اءودی معرکه است. جدول مشخصات که اینو میگه.
    هرچند از ولوو نمیشه گذشت. ولی اءودی یه چیز دیگه ای هست

    پاسخ
  4. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (1846 دیدگاه) ,

    Q7 تقریبا از همه نظر بهتره، اما من از XC90 بیشتر خوشم میاد، خاص‌تره، طراحی خارجی بهتری داره (کابین هردوشون عالیه)، تو بقیه مواردم برای من کافیه.

    پاسخ
  5. بنزما
    سوابق: (405 دیدگاه) ,

    ایودی توداکثر مقایسه ها تو این سگمنت اول شده
    ولوو هم تو این بخش عالیه ولی ایودی یه چیز دیگست

    پاسخ
  6. Sina
    سوابق: (269 دیدگاه) ,

    میگم آئودی چهار سیلندر دولیتری هم داره که پلاک بشه بعد خیلی خیلی خیلی هم از ولوو بهتره شیکتره برندشم بهتره چرا کسی تو ایران جای ولوو آئودی نمیخره
    حالا تا قبل از اینکه لکسوس rx خبر نسخه ۷نفره رو بده و جذب RX بشم من پولشو داشتم بجای rx و ولوو حتما آئودی میخریدم

    پاسخ
    1. Amin
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      ائودی تو ایران خدمات پس از فروش و بازار دست دوم به شدت ضعیفی داره

      پاسخ
  7. ميلاد
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    من به آئودی رای دادم بخاطر ۶سیلندر بودنش،آلمانی بودنش، دیزاین جذاب داخل کابینش.فکر کنم کافی بود واسه رای دادن بهش.

    پاسخ
  8. mohammad_FM 480
    سوابق: (450 دیدگاه) ,

    وقتی اکسی 90 رو میبینم واقعا مشخصات برام اهمیتی نداره .فقط طراحیش کافیه تا منو دیوونه کنه …😍😍
    با افتخار رای من ولوو🇸🇪

    پاسخ
  9. mohammad_FM 480
    سوابق: (450 دیدگاه) ,

    خب البته ماشینی که از اکسی نود ببره به احتمال خیلی زیاد برنده نهایی این سگمنت میشه (بین ماشین هایی که تو جدول گفته شده)

    پاسخ
  10. amin
    سوابق: (589 دیدگاه) ,

    رای من آئودی به خاطر عشقم به موتورهای ۶ و ٨ سیلندر

    پاسخ
  11. Serial Winner
    سوابق: (9790 دیدگاه) ,

    .
    کیو ۷ در تقریبا اکثر موارد برتر از ولووئه ، به احتمال زیاد برنده ی این سگمنت همین کیو ۷ باشه. ⁦:-*⁩
    ولوو رو‌ از نزدیک دیدم ، زیاد خودش رو از بقیه ی ترافیک جدا نمی‌کنه ،

    پاسخ
  12. R
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    به این میگن رقابت. نه رقابت لامبورگینی با فراری .خیلی شبیهن خیلی آدم میمونه دوتاشونم فوق العادن خیلی سخته

    پاسخ
  13. امیر دهقان
    سوابق: (282 دیدگاه) ,

    بعد از انجام اصلاحات و بازنگری در گروه‌بندی‌ها، نهایتاً تعداد کل گروه‌ها به ۳۵ عدد رسید.

    پاسخ
  14. حميد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ولوو واقعا از نظر طراحی یک سرو گردن از آئودی سرتره و رای من بدون شک ولوو

    پاسخ
    1. arash66
      سوابق: (395 دیدگاه) ,

      جوری حرف میزنید جزو تیم طراحی یکی از برند های مطرح هستید !
      کجای طرای ولوو بالاتر از کیو 7 هست، بله درسته فقط در طراجی چراغ جلو سر تر هست بقیه موارد که شبیه کیو 7 نسل قبل هست.

      پاسخ
  15. FKP
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ولوو از لحاظ ظاهری خیلی ظریف تر و شیک تره و طراحی مدرن تری داره ، از نظر فنی هم همین بس که با موتور 4 سیلندر میتونه رقیب یک موتو 6 سیلندر باشه ، رای من 100% ولوو

    پاسخ
    1. arash66
      سوابق: (395 دیدگاه) ,

      دوست عزیز XC90 T6 با توربو شارژر و یک سوپر شارژر به این قدرت رسیده، آئودی فقط از سوپر شارژر استفاده کرده خوب طبیعتا موتور ولوو با حجم کمتر اسب بخار بیشتری رو ارائه میکنه .

      پاسخ
      1. FKP
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        آقا آرش مهم نیست از چه راهی به این اسب بخار رسیده باشه ، مهم اینه که با 1002 سی سی حجم کمتر ، تقریبا همون خروجی رو تولید میکنه

        پاسخ
        1. arash66
          سوابق: (395 دیدگاه) ,

          شما مثل اینکه نمیدونید عمر مفید موتور توربو در حالت عادی کمتر هست، لابد نیمدونید که هزینه نگهداریشم بالاتر هست ؟
          به مصرف سوختشون دقت کردی ؟
          مسئله گشتاور هم برای یک اس یو وی هم مهمه درسته ؟

  16. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (1846 دیدگاه) ,

    بچه‌ها هر چی فکرش رو می‌کنم، انصاف نیست نویسندگان و صاحبان پدال، روزانه این تعداد بالای مطلب رو رایگان در اختیار چندین هزار نفر بذارن، در حالی که میتونن همین‌ها رو به مجلات بدن و حق تحریریه بگیرن. سایت‌های بزرگ مثل زومیت، ماهی چند میلیون پول به جیب می‌زنن از طریق آگهی‌های تبلیغاتی، پس براشون کاملا میصرفه که مطالب رو رایگان منتشر کنن اما یکم بررسی کنین میبینین که پدال اونقدر آگهی نداره که دخلش با خرجش بخونه. اگر کمی وجدان داشته باشین که دارین، با پیشنهاد اشتراکی شدن پدال با مبلغ‌های مناسب و کم ۵ یا ۱۰ هزار‌تومان‌ برای هر‌ماه، موافقت می‌کنین. درسته کسی از مفتی بودن بدش نمیاد اما یکمم انصاف داشته باشیم بد نیست.

    پاسخ
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
      سوابق: (1514 دیدگاه) ,

      فرشاد جان من متاستفانه بعضی جاها انصاف ندارم.
      یکیش همینجاهاس.
      من مشکلی با تبلیغات به سبک زومیت برای پدال ندارم.
      ولی پولی شدن هرچند کمش هم باعث ریزش زیاد مخاطب از پدال خواهد شد((یک ذره هم شک نکن))
      من آدمی هستم که علاقه ای زیادی به خرید پولی و اشتراک مثلا برای فیلم و سریال و نرم افزار و مخصوصا گیم ندارم.
      یعنی شرایط کشور جوریه که یا جوری شده که مردم حاضر نیستن ،مثلا برای گیمی که فوقش یک هفته بکشه تا تمومش کنن مبلغ های مثلا بین 30 تا 70 دلار پول بدن یا فیلم یا ……
      اگه قرار باشه تمام این چیزها رو به صورت صد در صد قانونی تهیه کنیم و بابتشون پول بدیم در عرض چند ماه چند میلیون پول میطلبه که از عهده ی من یکی خارجه.
      نمیدونم شما حالا چه اصراری دارین که پدال این کار رو بکنه؟؟؟!!!
      شمایی که این حرف رو میزنی و دلسوز شدین،میخوام ازتون بپرسم که آیا تمام نرم افزارهای گوشی و کامپیوتر و فیلم و سریال و…..که تا الان استفاده کردین بابتش پول یا حق اشتراک پرداخت کردین؟؟
      اگر جواب شما نه هستش که این موضوعی که مطرح کردین اصلا ارزشی نداره.
      چرا؟؟
      چون آدمی که اینطوری از حق اشتراک و پرداخت پول حرف میزنه باید کاملا خودش تمام مواردی که گفتم رو رعایت کرده باشه،وگرنه با عذض معذرت باید بگم اسم این درخواست چیزی جز فریب و خود شرینی نیست.
      اگه تند حرف زدم به دل نگیر و ناراحت نشو سبک حرف زدنه من همینه عینه شمشیر.😱
      پس به دل نگیر.

      پاسخ
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
        سوابق: (1846 دیدگاه) ,

        شما اسمش رو بذار فریب و خودشیرینی، ایرادی نداره عزیز❤ من خودم قبلا تو وب‌سایت‌های مختلفی مدیر بودم، اگر این فعالیت‌ها سودی برای سازنده سایت و نویسنده نداشته باشه، دیر یا زود از ادامه فعالیت، سرد و زده میشن. تو بحث بازی‌ها و اپ‌هایی هم که فرمودی، مخصوصا اونایی که خارجی هستن، اونقدر درآمدشون از راه‌های قانونی بالا هست که با دانلود غیر قانونی امثال ما، دچار مشکل مالی نشن، اما پدال چی؟ من ترجیح میدم برای تامین هزینه‌هاشون حق اشتراک بدم اما مثل بقیه سایت‌ها، حجم آگهی‌های تبلیغاتی از حجم مطالب بیشتر نشن.

        پاسخ
        1. - A M I R -
          سوابق: (538 دیدگاه) ,

          دوست عزیز شک نکن اگر پدال قرار بود خسته بشه توی همون ٢ سال اول میشد ، الان نزدیک ٨ ساله که پدال با قوت تمام داره مطلب تهیه میکنه و منم توی این چندین سال هیچ وقت کوتاهی از پدال ندیدم
          نامبروان بوده و هست 💪🏻

  17. حمیدرضا
    سوابق: (953 دیدگاه) ,

    ارباب حلقه ها سرتره
    بهتر از ولوو بود درسته طراحی ولوو خوبه ولی ائودی به صرف تره

    پاسخ
  18. amirhosein
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    من با افتخار به ولوو رای دادم به خاطری طراحی بهتر ایمنی اول در سطح جهان و بازدهی بهتر موتور تقریبا با 4 سیلندر و 1998 سی سی حجم موتور با ائودی با 3.0 لیتر حجم موتور و 6 سیلندر قدرتی نسبتا برابر تولید کرده توی نو اوری ها که صد درصد ولوو بهتر بوده این موتور ولوو سال 2015 موتور برتر سال شد
    https://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2015/

    پاسخ
  19. جلالى
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    ولوو خىلى خوب کار کرد
    ظاهرش هم بهتره
    با موتور کم حجم تر 4 سىلندر هم کم و کاستى از اون ماشىن نداره

    پاسخ
    1. عطا
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      اصلا نمیگم طراحی داخلی ولوو بد هست ولی اصلا به جذابیت ائودی نیست.خودتون مقایسه کنید.

      پاسخ
  20. ارش
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    دوستان درسته آئودی بهتره ولی به ولوو هم رای بدید سزاوار این نیست با این اختلاف بازنده بشه ولوو خیلی پیشرفت گرده

    پاسخ
  21. رامکال
    سوابق: (558 دیدگاه) ,

    رای من آئودی.
    یک چیز جالب چرا توی عکس از وولوی فرمون راست استفاده کردند ولی برای آئودی نمونه فرمون چپ رو مورد استفاده قرار دادند.

    پاسخ
  22. ساسان
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    تلاش ولوو قابل تحسینه..و من ولوو رو از نزدیک دیدم..نتونست خیلی نظرمو جلب کنه..ازمعدود خودروهایی هست که تو عکس بهتر و قشنگتره تا درمحیط بیرون….خب فک کنم جای هیچ بحثی نمیمونه برای آئودی کیفیت کمنظیر آئودیم بزاریم کنار.یه نگاه به دیزاین داخلیش بندازید…نتیجه مشخصه

    پاسخ
  23. مصطفي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ولوو بدون شک تو این رده بندی اول هستش و فقط و فقط بی ام وی شاید توان رقابت باهاش رو داشته باشه

    پاسخ
  24. ساسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ولوو ماشینی نیست که از آئودی کم بیاره جلوش پس رای من حتما ولووووووو!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x