دوئل آلفارومئو جولیا و جگوار XE

به قسمت دیگری از سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم که به گروه سدان‌های کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دور اول از رقابت‌های این گروه، دو سدان کوپهٔ نورسیده یعنی کیا استینگر و فولکس‌واگن آرتئون رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که این دوئل با اختلاف زیادی به نفع آرتئون به پایان رسید. در این دوئل مجموعاً 1704 رأی به ثبت رسیده که سهم آرتئون از این میزان، 1297 رأی بوده و مابقی یعنی تنها 407 رأی به استینگر داده شده است؛ بنابراین فولکس‌واگن آرتئون با کسب 76 درصد از کل آرا، قاطعانه پیروز دوئل اول گروه سدان‌های کامپکت لوکس لقب می‌گیرد. حال امروز دو خودروی دیگر از این گروه یعنی جگوار XE و آلفارومئو جولیا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

جگوار XE

جگوار در نمایشگاه ژنو 2014 برای نخستین بار از سدان کامپکت جدید خود که XE نام گرفته بود رونمایی کرد. این خودرو در اصل جایگزین مدل ناموفق X تایپ محسوب می‌شود که تولیدش در سال 2009 به پایان رسید. این سدان لوکس بریتانیایی برخلاف X تایپ از زبان طراحی کاملاً جدید جگوار استفاده می‌کند که تا حد زیادی به برادران بزرگ‌ترش یعنی XF و XJ شباهت دارد. XE بر روی پلت‌فرم iQ گروه جگوار-لندروور ساخته شده که با خودروهایی چون جگوار F-Pace و رنجروور ولار مشترک است. همچنین برای این ماشین سه پیشرانهٔ بنزینی به همراه یک نمونهٔ دیزلی از سری موتورهای جگوار-لندروور ارائه می‌شود که ما برای این نبرد موتور بنزینی میانی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور از نوع 3 لیتری V6 سوپرشارژ است که 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای آن وجود دارد. همین موتور در مدل XE S هم ارائه می‌شود که البته در این مدل قدرت بیشتری معادل 380 اسب بخار دارد.

آلفارومئو جولیا

آلفارومئو هم مانند جگوار پس از چند سال غیبت تصمیم گرفت دوباره به بخش سدان‌های کامپکت لوکس وارد شود. بخشی که از سال 2011 با خاتمهٔ تولید مدل 159 از آن خارج شده بود. سازندهٔ ایتالیایی برای بازگشت به این کلاس و ساخت سدانی جدید، یکی از نام‌های قدیمی خود یعنی جولیا را انتخاب نمود. نامی که از آن بین سال‌های 1962 تا 1978 برای یک سدان متوسط استفاده کرده بود. بدین ترتیب از سال گذشته سدان کامپکت جدید آلفا با نام جولیا به بازار آمد که زبان طراحی جدید این برند ایتالیایی را نیز معرفی نمود. زبانی که به‌تازگی در کراس‌اوور استلویو هم بکار رفته است. آلفارومئو این سدان لوکس را در دو نوع معمولی و اسپرت عملکردی تولید می‌کند که دومی کواردروفولیو نام دارد. این مدل مجهز به یک موتور 2.9 لیتری V6 بسیار قوی است که برای رویارویی با جگوار XE بیش‌ازحد قدرتمند است. به همین دلیل برای این دوئل سراغ نسخهٔ معمولی جولیا رفتیم که برای آن دو موتور چهار سیلندر 2 لیتری بنزینی و دیزل ارائه می‌شود که ما نمونهٔ بنزینی را انتخاب کرده‌ایم. این موتور که از نوع توربوشارژ است، 280 اسب بخار قدرت و 415 اسب بخار قدرت دارد. سیستم انتقال قدرت جولیا نیز مانند XE از نوع دیفرانسیل عقب است اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای این سدان ایتالیایی نیز وجود دارد.

 

مشخصات فنی

جگوار XE آلفارومئو جولیا
پیشرانه 3 لیتری V6 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس سوپرشارژ توربوشارژ
قدرت 374 اسب بخار 280 اسب بخار
گشتاور 450 نیوتن متر 415 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.0 ثانیه 5.1 ثانیه
مسافت 400 متر 13.5 ثانیه 13.7 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر 210 کیلومتر
مصرف سوخت 10.2 لیتر (ترکیبی) 8.7 لیتر (ترکیبی)
طول 4.67 متر 4.64 متر
وزن 1842 کیلوگرم 1587 کیلوگرم
قیمت 52,695 دلار 40,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

44 دیدگاه

  1. Ali
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    آلفا جولیا واقعا معنی خاص بودنه من بهش رای دادم❤️

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل AmiR8
      AmiR8
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      .
      دوست عزیز جگوار خیلی خاص تر از آلفاست. کار ندارم کدوم بهتره و بهش رای میدیم. اما در مقابل جگوار آلفا هیچ ادعایی در مورد خاص بودن نمیتونه داشته باشه.

      پاسخ
      1. Ali
        سوابق: (102 دیدگاه) ,

        رو چه حسابی جگوار خاص تر از آلفا شد!؟معنی خاص بودن مربوط میشه به برند که چه مدل های تاریخی داشته و در حال حاضر چه ماشینایی داره،دیسکو ولانته واقعا یه شاهکار هنری تو کل تاریخ ماشین سازی هستش

        پاسخ
      2. بهرام
        سوابق: (65 دیدگاه) ,

        امیر جان داداش اگه واقعا فک میکنی جگوار خاص تر از آلفا هستش پس متاسفم برات … چون معنای خاص رو نمیدونی …
        بابا این جولیتا ابهتش کل برند جگوار رو ذوب میکنه 😎😎😎😎

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Amir Schumacher
          Amir Schumacher
          سوابق: (8713 دیدگاه) ,

          .
          دوستان بیخیال این بحث ها ، جگوار به نظر من یک ماشین سلطنتی و خیلی خاصه. آلفا هم خاص و دوست داشتنیه.
          حالا این نظر منه.
          نتیحه ی دوئل از همون اول معلوم بود

          اینا رو ول کنید … هر چی بود تموم شد…

          مجله ی کارانددرایور هوراکان پرفورمانته رو تست کرده 😳😳😳😳

          3 تا عدد در موردش براتون مینویسم ،
          هوراکان پرورمانته :
          0 تا 100 در 2.4 ثانیه !!!!😱😱😱😱😱
          0 تا 160 در 5.6 !!!😱😱😱😱😱😱
          400 متر در 10.2 !!!!😱😱😱😱😱😱

          مصرف سوخت ترکیبی = 13.8 لیتر
          این اعداد واسه یک ماشین تنفس طبیعی محشره ….
          برای مقایسه ، 488 جی تی بی ( البته میدونم باید منتظر اسپچیاله باشیم )
          0 تا 100 در 2.8
          0 تا 160 در 5.9
          400 متر در 10.3

    2. آرش
      سوابق: (39 دیدگاه) ,

      دوستان فرق بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیه ؟کدوم بهتره؟کدوم قدرت بیشتری تولید میکنه؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل #ali.m#
        #ali.m#
        سوابق: (776 دیدگاه) ,

        تقریبا یکی هستن .سوپر توربو شارژ هم یه نوع توربو شارژر هست .اما فرقشون تو منبعشون واسه حرکت توربینشونه .
        سوپر شارژ از نیروی موتور (پولیس سر میل لنگ )استفاده میکنه اما توربو شارژ از گاز های خروجی موتور.
        از نظر کارایی هم سوپر شارژ هزینش کمتر و نصبش راحت تره و کمتر از توربو لگ داره و چون توربو نیاز به دور موتور بالا داره و تو دپر موتور پایین چون فشار گاز ها کمتره ممکنه تاخیر داشته باشه .
        در کل من از توربو خوشم نمیاد زیادچون عمر موتور رو کم میکنه.

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل امیر دهقان
        امیر دهقان
        سوابق: (248 دیدگاه) ,

        سلام دوست گرامی
        توربوشارژر نیروی موردنیاز برای چرخش توربین خودش رو از فشار گازهای خروجی اگزوز میگیره و از این طریق هوای بیشتری رو به موتور تزریق میکنه. اما سوپرشارژر نیروی موردنیازش رو با اتصال به موتور میگیره.
        این دو سیستم هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. مثلاً توربوشارژر چون متکی به گازهای خروجی اگزوز هست، در هنگام پایین بودن دور موتور که فشار گازهای خروجی کمتره، عملکرد مطلوبی نداره که اصطلاحاً بهش تاخیر یا لگ توربو گفته میشه که در ابتدای حرکت کمی طول میکشه تا توربو فعال بشه.
        اما از طرف دیگه چون سوپرشارژر نیروی مورد نیاز برای چرخش توربین خودش رو مستقیماً از موتور میگیره، این پدیدۀ تاخیر رو نداره و در هر دور موتوری فعاله اما مشکل اینه که سوپرشارژ بخشی از توان موتور رو برای چرخش توربین میگیره درحالیکه توربوشارژ اینطور نیست.
        در کل امروزه بیشتر از توربوشارژر استفاده میشه و مشکل تاخیر هم با استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل توربوشارژرهای هندسه متغیر، توربوشارژر الکتریکی، توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم و استفاده از دو توربوشارژر (یکی کوچکتر برای کار در دور موتور پایین و دیگری بزرگتر برای دور موتور بالا) تا حد زیادی برطرف شده.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل #ali.m#
          #ali.m#
          سوابق: (776 دیدگاه) ,

          جناب دهقان
          سوپر شارژ 20درصد توان موتور رو میگیره اما از اون ور 46 درصد افزایش قدرت داره.
          پس مشکلی از این نظر پیش نمیاد .اکه اشتباه میکنم بگین.

        2. تصویر پروفایل AmiR8
          AmiR8
          سوابق: (74 دیدگاه) ,

          .
          دوست عزیز ali.m
          معلومه که سوپرشارژ یه مقدار قدرت رو افزایش میده ، ( اگر میخواست قدرت رو کم کنه اصلا ازش استفاده نمیکردن ، همون تنفس طبیعی میذاشتن !!! )
          بحث سر بهره وری بیشتر هست.
          بازده خالص سوپرشارژ بطور میانگین همینی که شما گفتی یعنی 26 درصده. اما بازده توربو های جدید بسیار بیشتر از این مقداره.

  2. سعید(تهران)
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    رای من جگوار، استایل زیباتری داره بنظرم، هرچند برند جگوار توی آمریکا بازار دست دوم بسیار بدی داره ولی خب توی این دوئل برام دلچسبتره.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل #ali.m#
    #ali.m#
    سوابق: (776 دیدگاه) ,

    برتری کامل با الفاست .
    برند مورد علاقه ی منم هست .البته به نظر من سطح جگوار تو ماشین لوکس بالا تر از الفاست .و خاص تره .
    من به الفا رای دادم.

    پاسخ
    1. dice
      سوابق: (163 دیدگاه) ,

      دقیقا منظورت از برتری اینه که جای پلاکش کناره؟؟ :/
      اسب بخار بیشر.. گشتاور بیشتر.. سرعت بیشتر..
      پرستیژ بیشتر..

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل #ali.m#
        #ali.m#
        سوابق: (776 دیدگاه) ,

        الفا 2لیتری 4سیلندر 280 اسب بخار
        جگوار 3لیتری 6سیلندر 374اسب بخار
        شتاب هر دو تقریبا یکی .هر دو هم توربو هستن .(سوپر توربو سارژ یک نوع توربو شارژه)
        خب حالا کدم بهتره؟😐 شما فقط اسب بخارو نگاه میگنی رای میدی عزیزم؟
        به واسطه همین موتور منطقی الفا استهلاک و مصرف سوخت کمتری داره .
        قیمتشم 12هزار تا فرق داره .
        حالا اینکه شما تنها فرق اینا رو جای پلاکشون میدونی برام جالبه.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Amir Schumacher
          Amir Schumacher
          سوابق: (8713 دیدگاه) ,

          .
          نه دوست عزیز ، کی گفته سوپرشارژ یک نوع توربوشارژره ؟؟؟؟؟؟
          😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

          سوپرشارژ دیگه قدیمی شده و الان بیشتر آینده ای که براش در نظر گرفته میشه اینه که در سیستم های توئین شارژر ( برای کمک به توربو ) استفاده بشه.

          بازده توربو خیلی بیشتره.
          این قدرت و گشتاور جگوار برای یک موتور 3 لیتری سوپرشارژ شده خیلی خوبه.

          مرسدس -بنز SLR مکلارن 722 شاید آخرین هایپرکاری بود که از سوپرشارژ استفاده میکرد . به ازای هر لیتر حجم موتور 114اسب بخار میگرفت.
          SLR722 بهترین هایپرکار تا قبل از 2010 بود
          اما این جگوار داره از هر لیتر حجم موتور 124 اسب قدرت میگیره.
          پس جگوار به اندازه ی کافی در این موتور هنرنمایی کرده.

          تکنولوژی سوپرشارژر هم دیگه زیاد جای تحقیق و توسعه نداره و از زمان SLR ، سوپرشارژر ها تحول مهمی پیدا نکردن ،
          ( برعکس توربو ها که هر سال دارن بهتر میشن ، مثل همین توربو های هندسی متغیر یا توربو های الکتریکی )

          استهلاک موتور جگوار هم بیشتر از آلفا نیست. احتمالا کمتر هم باشه. چون فشار زیادی رو موتور آلفائه. مخصوصا واسه گشتاورش …. .

        2. تصویر پروفایل #ali.m#
          #ali.m#
          سوابق: (776 دیدگاه) ,

          امیر جون اینو خیلی وقت پیش خوندم یه جا .من اونو منتقل کردم .اگه اشتباهه ببخشید .
          تو مهندسی قوی موتور جگوار شکی نیست .
          خوب استفاده کرده از موتور

        3. تصویر پروفایل Amir Schumacher
          Amir Schumacher
          سوابق: (8713 دیدگاه) ,

          .
          دوست عزیزم
          اختیار داری چرا میگی ببخشید .
          اینجا همه اطلاعاتمون رو به اشتراک میذاریم. اطلاعاتی که یا درستن یا فکر میکنیم درستن ( که در این صورت با کمک همدیگه تصحیحشون میکنیم. )
          هدف هم یادگیریه.
          من خودم بارها شده بی دقتی کردم و دوستان اشتباهام رو تصحیح کردن.

      2. تصویر پروفایل Hamid...Audi
        Hamid...Audi
        سوابق: (362 دیدگاه) ,

        موتور 2.9 لیتری جولیا کوادریفوگلیو بالای 500 اسب توان داره که اگه اون نسخه جولیا رو شرکت میدادن جگوار یان چند تا دونه برتری رو هم نداشت.

        پاسخ
  4. فرزاد لاکچری
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    مگه میشه به آلفا رای نداد؟؟

    پاسخ
  5. silver
    سوابق: (169 دیدگاه) ,

    رای من جگوار بود .
    به خاطر موتور شش سیلندر قدرتمند تر
    ولی اگر در این دوئل جولیا V6 قرار میگرفت بدون خواندن متن به اون رای میدادم اون مدل به معنای واقعی کلمه عااالیه.

    پاسخ
  6. AmiR8
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    من به جگوار رای میدم
    چون حجم ، تعداد سیلندر و نوع تنفس موتورش برام جالب تره.
    در زمینه ی قدرت و گشتاور هم برتری داره
    ضمن اینکه برند جگوار از نظر خاص بودن با پورشه و مزراتی رقابت میکنه . ابهت اسم جگوار هم که دیگه برای همه مشخصه. آلفا از نظر خاص بودن بیشتر هم سطح BMW و آئودیه.
    تفاوت قیمت این 2 ماشین به خوبی ارزش جگوار رو نشون میده.
    احتمال میده آلفا در این دوئل رای بیاره ، جولیا هم ماشین بسیار خوبیه ، اما استایل جکوار رو بیشتر میپسندم.
    هر ماشینی در این نظر سنجی ها شکست بخوره هیچ چی از ارزش هاش کم نمیشه.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل #ali.m#
      #ali.m#
      سوابق: (776 دیدگاه) ,

      جگوار واقعا خاصه . البته من به الفا رای دادم چون به نظر من موتور منطقی تری داره.
      راستی برد تیمتون رو هم بهت تبریک میگم .
      من خودم بارسا رو دوست دارم و یکم هم حسودیم شد.

      پاسخ
  7. Kamran cooper
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    برای من سخت ترین انتخاب بود
    انتخاب یکی از این دو موجود بسیار خوشتیپ کار اسونی نیست.هر کدوم که حذف بشن حیفه

    پاسخ
  8. amin
    سوابق: (531 دیدگاه) ,

    من به آلفا رای دادم،به دلیل زیبایی بسیار خاص خارجی و داخلی،معنای حقیقی زیبایی را در آلفا میشه دید نه در محصولات اغراق شده برخی کمپانیها

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل کوشا
    کوشا
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    تجربه که ندارم از ظاهر بیرونی هردو خوشم میاد ولی داشبورد و موتور کواردروفولیو(!) تیر خلاصو زد.
    یادمه توی گرند تور با پسوند جولیا چقدر مسخره بازی در میاوردن 😀

    پاسخ
  10. Bavaria
    سوابق: (555 دیدگاه) ,

    حداکثر سرعت جگوار ۱۹۵ !!!!!!!!!!!
    .
    بنظرم اشتباه شده

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سردبیر
      سردبیر
      سوابق: (391 دیدگاه) ,

      سلام. سرعت نسخه های بازار آمریکا به این عدد به صورت الکترونیکی محدود شده اما در سایت خود جگوار به صورت بدون محدودیت به رقم 250 کیلومتر بر ساعت اشاره شده است.

      پاسخ
      1. سرجیو لامبورگینی
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        با سلام سردبیر محترم لطفاً لطفاً لطفاً در این دور رقابت ها هم اسم همه خودرو های حاضر در لیست رو بنویسید و کنار اون هایی که دوئل شدن یه تیک یا علامت بزارید

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل امیر دهقان
          امیر دهقان
          سوابق: (248 دیدگاه) ,

          دوست عزیز ان‌شاءالله خواستۀ شما را از دور سوم مرحلۀ مقدماتی در قالب جدول شرکت‌کنندگان انجام خواهیم داد.

  11. مک میسل
    سوابق: (2683 دیدگاه) ,

    به دلیل اینکه موتور6سیلندر رو بیشتر از4سیلندر دوست دارم در این دوئل به جگوار رای دادم
    اگر الفا مدل 6سیلندرش بود به الفا رای میدادم
    راستی جولیا تا چند ماه دیگه میاد ایران با قیمت 260-300

    پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    به نظر من خیلی شبیه هم طراحی شدن ولی قیمت الفا خیلی بهتره و قدرت مناسبی هم ارائه میده برای همین به الفا رای دادم ولی از ارزش جگوار اصلا کم نمیشه

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل DYBALA
    DYBALA
    سوابق: (112 دیدگاه) ,

    اومدم ک ب جگوار رای بدم اما وقتی قیمتو دیدم،،
    رای من جولیا!!

    پاسخ
  14. Aref
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    ببخشید بیربطه ولی نمیدونم کجا سؤالم رو مطرح کنم!
    کسی خبر داره چرا پژو 2008 هنوز به بازار عرضه نشده؟یا عرضه شده و ما خبر نداریم!!!

    پاسخ
  15. احسان
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    جگوار ماشین تره
    حتی با تعداد سیلندر و اسب بخار برابر

    پاسخ
  16. dice
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    الفا جایه پلاکش خیلی تو چشم می زنه…چرخاش هم خیلی کوچیکه….
    عقل حکم می کنه به جگوار رای بدیم 🙂

    پاسخ
  17. فرید
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    جگوار برند با پرستیژتریه ولی مسلما آلفا هم کم اسمی نیست…نظر منم با توجه به قیمت آلفا هست…

    پاسخ
  18. Meysam..LaFerrari
    سوابق: (287 دیدگاه) ,

    جولیا خاص تر و زیباتر و کم مصرف تر و ارزون تره و قدرت کمترش با وزن کمتر و چالاکی بیشتر جبران میشه و از همه مهمتر اسم آلفا رومیو روشه که حتی شنیدن اسمشم منو به هیجان میاره واقعا اگه بخوام با این بودجه چیزی انتخاب کنم همین جولیا تو این رنج و جولیتا و 4C تو یه سری سگمنت دیگه حتی اگر برترین نباشن انتخاب من هستن. با تشکر

    پاسخ
  19. علي نباتي
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    جفتشونم عالیه با گوشی خودم به آلفا وبا گوشی خواهرم به جگوار رای دادم هردوشون فوق العاده عالین. جای خالی این دو ماشین به شدت تو ایران احساس میشه
    درسته جیبم تونایی خرید چرخ ایناروهم نداره ولی عالی میشه تو خیابونای کشور عزیزمون این دوتارو ببینیم و از صدا اگزوزشون لذت ببریم

    پاسخ
  20. قارون
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    منصفانه نیست،آلفا رو با موتور ٢.٩ بایید مقایسه میکردید که ۵١٠ اسب بخار قدرت داره
    اونوقت هیچ حریفی براش پیدا نمیشد…

    پاسخ
  21. Muhammad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جکوار XL از همه نظر و جهت از آلفارمئو جلوتره… و خاص و عامه و هیچوقت تکراری نمیشه و از جهت دیگه ساخت انگلستان ه… از نظر مشخصات فنی که بازم جای خود دارد… کاش روزی این هر دو ماشینو با پلاک ملی تو سطح شهر ببینیم… اون موقع به عینه مشیه دید کدوم یکی جلوتر و بهتره… انتخاب من جکوار XL

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x