مرسدس بنز

بررسی کامل مرسدس-مایباخ G650 لانداولت، آفرودر مجلل

۳۸ سال پیش مرسدس بنز G-Wagon یا با نامی که امروزه شناخته می‌شود G کلاس در اصل به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی متولد شد؛ اما بعدها نسخه‌های غیرنظامی این ماشین به خودرویی بسیار مشهور و نماد تجمل و ثروت در سراسر جهان تبدیل شدند. از سوی دیگر G کلاس یکی از برترین خودروهای آفرود دنیا است که توانایی‌های بالایی دارد و از کهنه‌کاران آفرود بشمار می‌رود؛ اما طی چند سال اخیر مرسدس بنز نسخه‌هایی حتی گران‌تر و تواناتر از G کلاس را معرفی کرده است. در سال ۲۰۱۴ مدل G63 AMG 6×6 معرفی شد که تنها حدود ۱۰۰ دستگاه از آن تولید گردید. سپس در سال ۲۰۱۵ مرسدس مدلی بنام G500 4×4۲ را معرفی کرد. این مدل در اصل یک G500 بوده که به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 متعلق به AMG GT مجهز شده بود و تعلیق آنکه از یونیماگ الهام گرفته بود ارتفاع بیشتری داشت.

mercedes-maybach-g650-11

اما شاهکار امسال مدلی است بنام مرسدس-مایباخ G650 لانداولت. این مدل نهایت توانایی‌های آفرود را در کنار نهایت تجمل ارائه کرده است و می‌توان آن‌را مخلوطی از یک G کلاس با یک مایباخ S600 دانست. این خودرو در اصل نسخه‌ای کشیده و لوکس‌تر از G500 4×4۲ است و ۵۸ سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری از آن دارد. این طول اضافی در کنار صندلی‌های خلبانی عقب که تقریباً روی محور عقب نصب شده‌اند موجب ارائهٔ فضای پای بسیار زیادی در قسمت عقب خودرو شده است؛ اما G650 لانداولت هیچ‌یک از توانایی‌های آفرود فوق‌العادهٔ G500 4×4۲ را از دست نداده است چراکه اکسل‌های پورتال، سه قفل دیفرانسیل و فاصلۀ آن از سطح زمین کاملاً با G500 4×4۲ یکسان است. در ادامهٔ این مطلب نگاه کاملی داریم به مرسدس-مایباخ G650 لانداولت.

mercedes-maybach-g650-8

بیرون

طراحی بیرونی G650 تقریباً به‌طور کامل با دیگر اعضای خانوادهٔ G کلاس و خصوصاً مدل G500 4×4۲ یکسان است اما تغییر عمده‌ای که در این مدل صورت گرفته غیر از فاصلهٔ محوری بیشتر، فرم سقف آن است که لانداولت نامیده می‌شود. در خودروهای لانداولت، سقف قسمت راننده از نوع فلزی و ثابت است درحالی‌که سقف قسمت سرنشینان عقب پارچه‌ای و قابل باز شدن است که این امر در G650 به‌صورت برقی انجام می‌گیرد. لانداولت در اصل نوعی از کانورتیبل است که تنها سرنشینان عقب را پوشش می‌دهد درحالی‌که سقف ردیف جلو ثابت است. این نوع سقف عمدتاً در خودروهای سدان مورداستفاده قرار می‌گرفت و پس از ترور جان اف کندی استفاده از آن برای شخصیت‌های مهم و چهره‌های معروف پایان یافت. امروزه تقریباً سقف‌های لانداولت منسوخ شده و هیچ خودروسازی از آن‌ها استفاده نمی‌کند اما مرسدس بنز بار دیگر این سقف‌های جذاب را احیا کرده است.

 

اما از سقف خاص این ماشین که بگذریم، تغییر ظاهری دیگر آن نسبت به G500 4×4۲ فاصلهٔ محوری بیشتر است که احتمالاً در هنگام رانندگی هم احساس بهتری ارائه می‌کند. همچنین G650 مجهز به زیر رکابی‌های برقی تاشویی شده است که احساس محترمانه‌تری هنگام ورود به کابین ارائه می‌کند. فاصلهٔ ماشین از سطح زمین نیز ۴۵ سانتیمتر عنوان شده است. در پشت خودرو هم تقریباً شاهد نمای آشنایی هستیم اما نصب چرخ زاپاس بدون پوشش و محافظ نقره‌ای و سپر کرومی از موارد قابل‌ذکر هستند. چرخ زاپاس روی لولای مجزایی قرار گرفته و به سمت راست حرکت می‌کند تا امکان باز نمودن درِ صندوق به‌صورت افقی به سمت پایین فراهم گردد. سپر و محافظ عقبی نیز از قسمت‌های زیرین و سپر اصلی خودرو در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و در برابر موانع محافظت می‌کنند. تنها نکتهٔ نه‌چندان خوشایند در بخش عقبی G650، چراغ‌ترمز سوم آن است که محل نصب آن چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

mercedes-maybach-g650-12

اما نشانه‌های خاص و تغییرات جزئی بیرونی مایباخ G650 کم نیستند. تعدادی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از سر اگزوزهای جانبی در هر دو طرف که نه‌تنها نمای جذابی دارند که صدای فوق‌العاده و رعدآسایی از نیروگاه V12 را پخش می‌کنند، بچه گلگیرهای فیبر کربنی، لاستیک‌های ۳۲۵ با رینگ‌های عظیم ۲۲ اینچی AMG، نشان V12 BITURBO روی گلگیرهای جلو و لوگوی مایباخ روی ستون‌های C.

mercedes-maybach-g650-9

داخل

اما جالب‌تر از بیرون G650، نمای داخلی آن است. البته بخش جلویی این ماشین تقریباً با نمونه‌های معمولی G کلاس یکسان است. صندلی‌های جلو بسیار شبیه به G500 4×4۲ هستند که تنها متریال بهتری در آن‌ها بکار رفته است. صفحه آمپر، داشبورد و کنسول مرکزی همگی آشنا هستند و فقط تمامی آپشن‌ها و تجهیزات ممکن برای آن ارائه شده است؛ بنابراین تا اینجا چیزی جدیدی به چشم نمی‌خورد؛ اما در پشت ستون B داستان متفاوت است. در مرسدس-مایباخ S650 مانند لیموزین‌های تشریفاتی قسمت راننده توسط شیشه‌ای به‌طور کامل از قسمت سرنشینان عقب جدا شده است. همچنین زمانی که نیاز به وجود حریم خصوصی باشد، با فشار یک دکمهٔ ساده شیشهٔ شفاف میانی مات می‌شود. این اولین باری نیست که چنین تکنولوژی‌ای در یک خودرو استفاده می‌شود اما به‌احتمال‌زیاد برای نخستین بار است که این ویژگی در یک SUV تولیدی ارائه شده است.

mercedes-maybach-g650-4

در قسمت عقب این خودرو نیز فضایی فرست کلاس و فوق‌العاده لوکس و مجلل ارائه شده است. در این قسمت شاهد نمای آشنایی هستیم چراکه قسمت عقبی G650 شباهت بسیاری با مایباخ S600 دارد و صندلی‌های آن نیز از S600 گرفته شده‌اند که مجهز به گرم‌کن، سردکن، ماساژور و زیر پایی برقی هستند و به لطف فاصلهٔ محوری کشیده، فضای پای بسیار زیادی دارند. در بین صندلی‌ها خنک‌کننده و گرم‌کننده فنجان تعبیه شده و دو صفحه‌نمایش لمسی ۱۰ اینچی هم برای سرنشینان در نظر گرفته شده که به‌صورت مستقل عمل می‌کنند. همچنین کنسول مرکزی بخش عقب مایباخ G650 مستقیماً از کابین جلویی G کلاس گرفته شده است. در این خودرو سرنشینان عقب می‌توانند با فشردن یک دکمه سقف بالای سر خود را باز کرده و از هوای آزاد لذت ببرند اما قاب پنجره‌های جانبی ثابت هستند و این چیزی است که G650 را تبدیل به یک لانداولت کرده است. برای مرسدس-مایباخ G650 لانداولت چهار رنگ بیرونی به همراه سه رنگ مختلف برای سقف پارچه‌ای و چهار تریم داخلی گوناگون قابل سفارش است.

mercedes-maybach-g650-16

قوای محرکه

مطمئناً یک خودروی لوکس و مجلل بدون قدرت کافی موردقبول نیست و به همین دلیل مرسدس بنز پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو ۴۱۶ اسب بخاری G500 4×4۲ را کنار گذاشته و بجای آن از پیشرانهٔ فوق‌العاده قدرتمند مدل G65 AMG یعنی موتور ۶ لیتری V12 استفاده کرده است. بدون شک این موتور یکی از نقاط اوج مهندسی امروزه است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند و با صدای رعدآسایی که از خود ساطع می‌کند می‌تواند این کرگدن ۳.۳ تنی را در کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. همچنین مطمئناً این مایباخ توانمند می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این هیولا در هر صد کیلومتر حدود ۱۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند اما مطمئناً کسی که چنین خودرویی می‌خرد نگران مصرف سوخت نیستند.

mercedes-maybach-g650-3

هرچند عملکرد G650 لانداولت در یک خط مستیم و جاده‌های صاف هم بسیار قابل‌توجه است اما قابلیت‌های آفرود و خارج جاده‌ای آن واقعاً باورنکردنی است زیرا همان‌طور که گفته شد سیستم تعلیق و اکسل‌های آن با G500 4×4۲ یکسان است؛ بنابراین G650 با لاستیک‌های R22 325 و ارتفاع ۴۵ سانتیمتری از سطح زمین، به‌سادگی می‌تواند از روی بسیاری از موانع عبور کرد. همچنین این خودرو مانند تمامی نسخه‌های معمولی G کلاس مجهز به یک گیربکس ضریب سنگین و سه دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی است که هر سه مجهز به قفل دیفرانسیل هستند و تمام‌وقت نیرو را به‌طور مساوی بین چرخ‌ها تقسیم می‌کنند.

mercedes-maybach-g650-10

قیمت

مرسدس بنز هنوز قیمت رسمی این هیولای لوکس را اعلام نکرده است اما مطمئناً قیمت پایینی نخواهد داشت خصوصاً به توجه به اینکه سازندهٔ آلمانی گفته است تنها ۹۹ دستگاه مایباخ G650 لانداولت تولید خواهد کرد؛ اما با توجه به قیمت ۲۵۶ هزار دلاری برای G500 4×4۲، پیش‌بینی می‌شود که قیمت G650 بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار باشد.

mercedes-maybach-g650-13

رقبا

مطمئناً در بین تمامی خودروهای بازار ماشینی را نمی‌توان پیدا کرد که از توانایی‌های مایباخ G650 برخوردار بوده و یارای رقابت با آن‌را داشته باشد چراکه مرسدس بنز با ساخت این خودرو اساساً بازار کاملاً جدیدی را ایجاد کرده است. بااین‌حال شاید در بین تمامی SUVهای لوکس حال حاضر دنیا تنها خودرویی که بتواند به G650 نزدیک شود، بنتلی بنتایگا باشد. این SUV سوپرلوکس بریتانیایی مانند G650 بسیار مجلل بوده و از پیشرانهٔ دوازده سیلندر پرتوان استفاده می‌کند. البته هرچند بنتایگا ممکن است بتواند در سطح تجمل و لاکچری با رقیب آلمانی رقابت کند اما در توانایی‌های آفرود هرگز حریف G650 نمی‌شود.

mercedes-maybach-g650-7

سخن پایانی

مطمئناً مرسدس بنز با ساخت مایباخ G650 لانداولت خودرویی خارق‌العاده ارائه کرده است و کسانی که موفق به خرید این ماشین شوند، صاحب افراطی‌ترین G کلاس تاریخ خواهند شد. این در حالی است ستارهٔ اشتوتگارتی در حال کار بر روی نسل آیندهٔ G کلاس است که گفته شده راحت‌تر از قبل خواهد بود درحالی‌که همچنان سطح بالای توانایی‌های آفرود خود را حفظ خواهد کرد؛ اما بااین‌حال آیا G650 لانداولت ایدهٔ شایسته‌ای برای نام مرسدس-مایباخ است؟

mercedes-maybach-g650-18

 

منبع: TopSpeed

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Ace

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    به نظر من که این ماشین یکی از بی نقص ترین ساخته های مرسدس در 10 سال اخیره.
    اما واقعا کی با ماشین 500/000 دلاری میره آفرود ؟
    یک قسمت از مستند های موتورترند رفته بودن سراغ مقایسه ی Mercedes-Benz G class و Range Rover SV Autobiography .
    دو خودرو پا به پای هم از همه ی موانع رد شدن.
    البته مرسدس تو این مقایسه برنده شد.

    اما نکته ی جالبش برای من صحبت های مجری برنامه ( جانی لیبرمن) بود. جایی که می گفت ما بررسی کردیم و از هر هزار نفر مالک G class به سختی میشه یک نفر رو پیدا کرد که حتی طرز روشن کردن دیفرانسیل های قفل شونده ی این ماشین رو بلد باشه. (چه برسه به طرز استفاده از اون )

    به جرات میگم سری G مرسدس بویژه نسخه های AMG سرسخت ترین ماشین هایی هستن که در حال حاضر برای آفرود ساخته میشن.
    اما این ماشین ها شاید همه ی عمرشون رو در روی نرم ترین آسفالت های دنیا میگذرونن.

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. علی اقتدارنیا

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      نقص بزرگش قیمتشه!

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Ace

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        برای کسی که پول داره این نقص نیست. مزیته.
        چون تو هر خیابونی 40 تا مثل ماشین خودش رو مجبور نیست ببینه.

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. peyman

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      افرود_لوکس_روباز_بی باز??ولی قیمتش گرونه.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. Amir amini

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    با اینکه بی ام و به بنز ترجیح میدم ولی تنها برندی که هم ماشین ارزون قیمت داره هم ماشینی داره که میخاد با هایپرکار استون مارتین رقابت کنه و این یعنی تونسته خودشو طوری جا بندازه بین مردم که نگن این ماشین ارزون تولید میکنه ما ماشین گرونشو نمیخریم و فکر میکنم تنها برندی که میتونه مثل این عمل کنه فقط بی ام و هست اما نمیدونم چرا ماشین گرون نمیسازه با برند خودش نه با برند رولزرویس یا هایپرکار و سوپر اسپرت نمیسازه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. pooriya

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اگه ی زمانی پولشو داشتم که بخام بخرم 63 ای ام جی ترجیح میدم چون باطن و ظاهر ماشین یکیه ولی این مدل با اینکه خارق‌العاده هست ولی دوگانگی شخصیت داره یعنی باطن خشن و اسپرت ماشین با ظاهر لوکس و اشرافی ماشین خیلی فرق میکنه به نظرم جی ۶۳ ای ام جی ۶*۶ بهتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. ghost

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (193 ديدگاه)

    البته اینم در نظر بگیرید که هیچ فردی با این suv فوق لوکس و عالی افرود نمیره و از این ماشین به عنوان یک s600 maybach با ارتفاء بلند استفاده میکنه :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نویدی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    افرودر مجلل میباخ؟!منظور از ساخت این ماشین با این قیمت چیه؟!!
    بنز زده به سرش.
    بنز فقط دنبال اینه که بهترین لوکس ساز باشه و توی هرکلاس یه ماشین لوکس داشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فقط انگلستان

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    به صورت علمی گفته شده یه ماشین می تونه تا شیب 67 درجه بالا بره ولی می گن بنز G کلاس از شیب 75 درجه بالا رفته خداییش آدم باورش نمی شه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. CNA

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (235 ديدگاه)

    کل ٩٩ دستگاه میرن قطر و امارات
    بدون شک

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Amirhossein

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (55 ديدگاه)

      شاید یک چهارمش بره.
      محصولات مایباخ در اروپا ، امریکا و چین خیلی طرفدار داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Khan

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (362 ديدگاه)

    یه خدایش بیامرزد نثار روح اون مرحوم که سفارش طراحی سری جی کلاس رو داد…

    اونا از چیزی که که خواستی، به کجا رسیدن
    ما از چیزی که خواستی به کجا رفتیم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. CNA

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (235 ديدگاه)

    کل ٩٩ دستگاه میرن قطر و امارات
    بدون شک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. shirko

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    این ماشینو خیلی دوست دارم ولی نمونه پر قدرته ۶ چرخشو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Big daddy

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    زشت و گرون .شاید با حرفم مخالف باشید ولی اگه برید با عموم مردم که مثله شما ماشین باز نیستند حرف بزنید میبیند چنین چیزی نمی پسندند. مثلا فکر نکنم خانم ها چنین چیزی بپسندند حالا جدا از قیمتش.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. Ace

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      نظر خانم ها به من چه ؟!؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. اعتمادیان

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (257 ديدگاه)

      زشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      بنز ، مایباخ ؟؟؟؟؟؟؟
      شما احتمالا از فضا اومدی و گرنه روی کره زمین حتی یکنفر پیدا نمیشه که به این بگه زشت ، شاید خیلیها پولشو داشته باشند و نخرند چون یا نیاز ندارند یا کلا نمی پسندند ولی همانها هم نمیگن زشت .

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. امیر.عارف

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (876 ديدگاه)

      رفیق. بخطر همینه که تولید انبوه نداره. این ماشینو برای کسانی میزنند که ماشینو میفهمند(قصدم توهین نیست) این ماشینو اهلش میخره نه خانومها

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. دوچرخه سوار

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (182 ديدگاه)

        ماشین آفرود میخواهی اف جی کروزر و دیفندر پ

        موافقم 0
        مخالفم 2
  12. MPH

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    .
    “در سال 2016 مدل G63 AMG 6×6 معرفی شد”
    کانسپتش که مال 2013 بود اگه اشتباه نکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد رضا

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    به نظر من رقیب اصلیش
    Land Rover Range Rover
    Supercharged Autobiography Black LWb
    هست
    وشاید هم
    Range-Rover SVAutobiography
    ولی بنتایگا اصلا در کلاس دیگری هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علیرضا میرزایی

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    این ماشین خداییه برای خودش ولی بنظرم برای آفرود این همه تجملات زیاده ، باید یخورده ماشین سخت باشه تا اون حس آفرودی به آدم دست بده ، صندلیهای به این راحتی بدرد آفرود نمیخوره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. دوچرخه سوار

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (182 ديدگاه)

    اگه لوکس میخواهی بنز sکلاس . اگه آفرود میخواهی دیفندر و gclass قدیمی عالیند .
    اما به نظر من خرید چنین ماشینی دور ریختن پوله . پولی که با زحمت تهیه شده باشه برای خرید چنین چیزی صرف نمیشه .

    موافقم 0
    مخالفم 2
  16. یاس ی

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    این ماشین واسه کسی که ماشین باز نیست ساخته نشده ، صرفا واسه ماشین بازها ساخته شده. واسه عموم مردم کمری و مگان و غیره ساخته میشه نه این هیولای زیبا.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا