هیوندای

اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

اگر فردی به شما بگوید که یک خودروی هیبرید نام ببرید به احتمال زیاد تویوتا و نام پریوس را خواهید آورد. اما هم‌اکنون باید با هیوندای آیونیک کاملاً جدید روبرو شویم که با وظیفه‌ی بسیار سنگین جایگزینی برای پریوس و برای تعریف خودروی هیبریدی طراحی شده است.

Hyundai Ioniq EV
Hyundai Ioniq EV
در حقیقت، آیونیک می‌تواند یک قدم بالاتر برود. هیوندای نه تنها می‌تواند یک خودروی هیبریدی مرسوم باشد بلکه به‌صورت پلاگین و کاملاً الکتریکی نیز می‌تواند در دسترس باشد. آیونیک اولین خودروی تولیدی دنیا است که با سه قوای محرکه‌ی الکتریکی ساخته شده به این معنی که تویوتا شاید بخواهد نگاهی به این مدل بیندازد.

Hyundai Ioniq EV
Hyundai Ioniq EV
خودروی الکتریکی تست شده در اینجا بهای آغازی ۲۸۹۹۵ پوندی دارد و در بحث راندمان و مصرف سوخت دست برتر را دارد. تویوتا هنوز پریوس تمام الکتریکی را توسعه نداده اما رقبای دیگر همانند نیسان لیف از این نکته غافل نبوده‌اند.

Hyundai Ioniq EV
زیر بدنه‌ی بی‌آزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون ۲۸ کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل ۱۱۹ اسب بخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری را تولید می‌کند. هیوندای ادعا می‌کند که این مدل تمام الکتریکی محدوده‌ی الکتریکی ۲۸۰ کیلومتری دارد و با استفاده از شارژر سریع می‌توان در ۳۳ دقیقه این خودرو را تا ۸۰ درصد شارژ نمود.

Hyundai Ioniq EV
شارژ کردن آیونیک همانند این است که آیفون خود را از طریق پریز دیواری معمولی شارژ کنید و شارژ کامل آن ۱۲ ساعت طول می‌کشد. هیوندای گارانتی ۸ ساله/۲۰۰ هزار کیلومتری را برای مجموعه‌ی باتری‌های این خودرو در نظر گرفته است. گارانتی ۵ ساله/نامحدود نیز برای خود خودرو وجود دارد.

Hyundai Ioniq EV
بنابراین اعداد ارائه شده توسط آیونیک رقبای کنونی خود را تقریباً در هر زمینه‌ای شکست می‌دهند. محدوده‌ی حرکتی این خودرو بیشتر بوده، تقریباً قیمت ارزان‌تری دارد، تجهیزات بیشتری ارائه می‌کند و حتی کمی سریع‌تر است.

Hyundai Ioniq EV
آیونیک در مدت زمان ۱۰.۲ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد اما با انتخاب حالت اسپورت این زمان سه دهم ثانیه کاهش می‌یابد. در همین حالت آیونیک تمام گشتاور ۲۹۵ نیوتون متری را تحویل می‌دهد اما در حالت معمولی تنها ۲۶۵ نیوتون متر گشتاور در اختیار شما خواهد بود.

Hyundai Ioniq EV
این خودرو قطعاً پس از توقف سرعت کافی دارد. در سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت افزایش قدرت متوقف می‌شود اما آیونیک در سرعت‌های بزرگراهی درخشندگی خوبی دارد و بدون زحمت به راه خود ادامه می‌دهد. ما با این خودرو به سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت رسیدیم که به جز تسلا از همه‌ی خودروهای الکتریکی بازار سریع‌تر است.

Hyundai Ioniq EV
در بخش‌های باریک‌تر جاده آیونیک اگر نگوییم کاملاً درگیر کننده است، حداقل احساس سرزندگی دارد. فرمان خودرو سبک اما استوار است و با انتخاب حالت اسپورت به‌صورت مصنوعی بر وزن آن اضافه می‌شود.

Hyundai Ioniq EV
به خاطر اینکه باتری‌ها در زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند، مرکز ثقل خودرو در واقع پایین‌تر از فولکس گلف GTI است. با این خصیصه آیونیک با اعتماد به نفس و ثابت قدمی پیچ‌ها را طی می‌کند و احساس کاملاً بانشاط و هیجان‌انگیز دارد.

Hyundai Ioniq EV
سیستم تعلیق نرم و لاستیک‌های دیواره بلند به این معنی است که در بحث راحتی خودرو کاملاً خوب عمل کرده اما در بخش‌های ناهموار جاده فهمیدیم که تیزی کمی در کیفیت سواری به وجود می‌آید.

همانند دیگر مدل‌های هیوندای، آیونیک نیز در بحث کیفیت علائم را گم می‌کند. کابین خودرو بیش از آنکه آینده‌نگرانه باشد کاربردی است اما برخلاف کابین غیرمرسوم و تفرقه‌انداز پریوس، نمایی کاملاً شبیه خودرویی معمولی دارد؛ اما استفاده‌ی زیادی از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت وجود دارد. داشبورد، پانل درب‌ها و کنسول مرکزی از پلاستیک نامطبوع و خشن ساخته شده اما در قیمت‌های زیر ۲۵ هزار پوند باید چشم را روی برخی موارد بست.

Hyundai Ioniq EV
یک موردی که کاملاً راضی کننده است به تجهیزات مربوط می‌شود. همه‌ی آیونیک های الکتریکی به‌صورت استاندارد از چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، اپل کار پلی، دوربین پشتی، چراغ‌های جلوی LED، کروز کنترل تطبیقی و صفحه‌نمایش ۷ اینچی با امکان ناوبری بهره می‌برند.

Hyundai Ioniq EV
در بحث کاربردی بودن، صندوق‌عقب ۳۵۰ لیتری خودرو نسبت به نیسان لیف یکسان جلوه می‌کند اما فضای سرنشینان عقب به همان اندازه جادار نیست. خط سقف کمی شیب‌دار و باتری‌هایی که در زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند به این معنی است که سر افراد قدبلند با سقف تماس خواهد داشت. بااین‌حال آیونیک می‌تواند یک انتخاب خوب برای افراد زیادی باشد.

با توجه به موفقیتی که تویوتا پریوس از نبود رقیب به دست آورده به نظر می‌رسد که دوران یکه‌تازی تقریباً ۱۷ ساله‌ی این خودرو به سر آمده و رقبای خوبی به بازار عرضه شده‌اند. آیونیک با احساس، ظاهر و رانندگی نرمال خود خریداران را جذب می‌کند و محدوده‌ی حرکتی احساس‌برانگیز، قیمت و گارانتی عالی خودرو مزیت‌های این خودرو هستند. به هیوندای بابت عرضه‌ی این خودرو خسته نباشید می‌گوییم.

Hyundai IONIQ
Hyundai IONIQ

مشخصات هیوندای آیونیک الکتریک

قیمت: ۲۸۹۹۵ پوند (به همراه مشوق‌های دولتی)
پیشرانه: واحد الکتریکی، باتری‌های لیتیوم-یون
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
قدرت/گشتاور: ۱۱۹ اسب بخار/۲۹۵ نیوتون متر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر در ساعت
محدوده ی حرکتی: ۲۸۰ کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مجید.بهترین یا هیچ...

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بابا ایول به هیوندای. ترکونده لامصب. همه جا یک اسمی ازش هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۲۷ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      با عرض معذرت که زیر کامنت اول کامنت میزارم مرورگرم مزخرفه کاریشم نمیشه کرد
      زیر بدنه‌ی بی‌آزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون 28 کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل 119 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متری را تولید می‌کند.
      شاهین جان میشه اینو توضیح بدی؟
      اصولا باتری یه ظرفیت داره که میتونی اون رو در مدت زمان مشخصی آزاد کنه که میشه بر حسب کیلوات ساعت یا آمپر ساعت بیان کرد.
      این باتری ها چطور گشتاور تولید میکنن؟
      تولید گشتاور مگه بر عهده موتور نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۲۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        سلام
        منظور همون قوای تولیدی پیشرانه ی الکتریکی هستش.
        ارادتمندم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. aston martin

      ۵ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      شارژ تا هشتاد درصد نیم ساعت شارژ کامل دوازده ساعت؟ ینی چی؟ اون بیست درصده دیگه خار داره مگه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ali

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    هرچی انواع مدل های هیوندای در بحث طراحی پیشرفت کردن برعکس تویوتا خیر
    نمی دونم چرا
    مخصوصا” این یکی که خیلی قشنگتر از پریوسه
    اصلا” پریوسو که از نزدیک می بینی می خوره تو ذوق آدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Neutral IN THE Cars World

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    هیوندای با ایکونیک کاری شبیه ی تویوتا کرد میگید چه جوری!؟
    خوب اون زمانی که پریوس هایبرید معرفی شد ماشین هایبرید خوبی تو بازار نبود و این باعث موفقیتش شد.
    حالا هیوندای با معرفی ایکونیک تمام الکتریکی در زمانی که در محدوده ی قیمتیش بجز تسلا مدل ۳ و نیسان لیف نه چندان خوب ماشین تمام الکتریکی دیگه ی نیست اومده که بازار رو در دست بگیره و ادامه بده.
    راستش آخرش رو کم آوردم چه بگم امیدوارم لپ کلام رو رسونده باشم.( اینو میگن دیگه نه!؟ )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ehsan

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    این خودرو یک گام بسیار مثبت و رو به جلو برای هیوندای محسوب می شود خصوصا با طراحی زیبای خارجی و داخلی آن. اما برد 280 کیلومتری برای این خودرو تنها در شرایط ایده آل قابل دستیابی است. به همین دلیل است که در این زمینه برد اعلام شده توسط موسسه EPA بهترین تخمین و نزدیکترین عدد به برد در شرایط واقعی می باشد. بر این اساس و با توجه به باتری 28 کیلو وات ساعت مسافت حرکتی این خودرو در شرایط حقیقی حدود 170 کیلومتر خواهد بود. برای مقایسه نیسان لیف با باتری 30 کیلو وات ساعت دارای برد 174 کیلومتر بر طبق استاندارد EPA می باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AKBAR

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    برای تهرانی ها خوبه ، از تهران تا بالای البرز میره ، از بالای البرز تا دریا هم که شیب منفی است ، باطری هاش شارژ میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    خوب دل و جرعتی داره این هیوندا
    بعنوان اولین تجربه خیلی جسارت میخواد که ۸ سال گارانتی کنه
    در حالی نمیدونه بعد از مثلا ۳ سال چی به سر این باتری ها میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    داخل و خارجش خیلی زیباتر از پریوسه.مثل اینکه منتقد از این ماشین خوش اومده و باید به هیوندای و مشتریاش تبریک گفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Lord Cezar

      ۲۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (300 ديدگاه)

      ایران نیست که .
      اونجا قبل از ارائه ماشین به بازار چند سال و چندین هزار کیلومتر ماشینو تست میکنن تا معایب و مشکلات و غیره قبل از عرضه مشخص بشه و رفع بشه . بدون دلیل نیست که 8 سال گارانتی باتری و 5 سال گارانتی خودرو بدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان(احسان سابق)

        ۲۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        قطعا همینطوره ارباب سزار

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. 제네시스

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (402 ديدگاه)

    هیوندای رو عشقه…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ماسل

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    دوستان اگه یه ماشینی روی پلتفرم شرکت دیگه طراحی بشه باید به اون شرکت پول بدیم؟مثلا بنز بخواد ماشینی با پلتفرم bmw x6 طراحی کنه باید به bmw پول بده ویا حتی bmw میتونه بهش اجازه نده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Genius

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    it is a truth that Sun of progress will rise from east

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عالی داره جلو میره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمدرضا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    یکی از نکات خوبی که داره قیافه خوبشه برخلاف پریوس خیلی عجیب و غریب نیست….
    داخلشم همینجوره….
    در کل تیپ و قافه عالیه ولی باید دیدی چون تجربه کمتری از پریوس داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا