دوئل تویوتا اونسیس و هیوندای i40

دومین دوئل دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه سدان‌های متوسط اختصاص یافته است. در دوئل پنجم این گروه اشکودا ساپرب و اوپل اینسیگنیا با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی این جدال مجموعاً تعداد 1407 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل ساپرب توانست تعداد 740 عدد از آراء را به خود اختصاص داده و با اختلافی جزئی یعنی کسب 52 درصد از کل آراء پیروز شود درحالی‌که اینسیگنیا موفق به کسب 667 رأی شده است. حال امروز در ششمین دوئل گروه سدان‌های متوسط، هیوندای i40 و تویوتا اونسیس به میدان رقابت آمده‌اند.

فولکس‌واگن پاسات

نیسان آلتیما

تویوتا کمری

هیوندای سوناتا

فولکس‌واگن پاسات

؟

تویوتا اونسیس

هیوندای i40

هوندا آکورد

کیا اپتیما

؟

هوندا آکورد

مزدا 6

فورد فیوژن

سوبارو لگاسی

رنو تالیسمان

مزدا 6

رنو تالیسمان

شورلت مالیبو

پژو 508

اوپل اینسیگنیا

اشکودا ساپرب

؟

اشکودا ساپرب

تویوتا اونسیس

تویوتا برای اولین بار در پایان سال 1997 نسل نخست اونسیس را به‌عنوان جایگزینی برای سدان کارینا در بازار اروپا معرفی کرد. این خودرو که در سه نسخهٔ سدان ناچ‌بک، سدان لیفت‌بک و استیشن عرضه می‌شد، تا سال 2002 به تولید رسید. سپس در فوریهٔ سال 2003 نسل دوم اونسیس رونمایی شد. این نسل نیز مانند نسل قبلی در همان سه نسخهٔ مذکور ساخته شد و تا سال 2009 روی خط تولید قرار داشت؛ اما نمایشگاه پاریس 2008 جایی بود که تویوتا نسل سوم یا کنونی اونسیس را رونمایی کرد. فروش این نسل از ژانویهٔ 2009 در اروپا آغاز شد اما برخلاف نسل‌های قبلی، نسل سوم اونسیس صرفاً در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید می‌شود و نسخهٔ لیفت‌بک از خانوادهٔ آن حذف شده است. این ماشین روی پلت‌فرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون تویوتا کرولا، تویوتا رافور، سایون tC و لکسس NX مشترک است. با توجه به اینکه سدان کمری در اروپا عرضه نمی‌شود، اونسیس در اصل نقش کمری را در اروپا بازی می‌کند و سدان متوسط اروپایی تویوتا محسوب می‌شود. همچنین بازار عمده و اصلی این خودرو نیز کشورهای اروپایی هستند. نسل سوم اونسیس همچنان در حال تولید است و تاکنون دو فیس‌لیفت را تجربه کرده است. فیس‌لیفت اول در نمایشگاه فرانکفورت 2011 و با مدل 2012 رونمایی شد و شامل تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو می‌شد. فیس‌لیفت دوم اما که در نمایشگاه ژنو 2015 معرفی گردید، تغییرات کلی‌تری را در ظاهر خودرو اعمال نموده به‌گونه‌ای که اونسیس کنونی خصوصاً در نمای جلو شباهت چندانی با نسخه‌های قبلی خود ندارد. این سدان ژاپنی هم‌اکنون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها شامل سه نمونهٔ بنزینی و سه نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل قوی‌ترین موتور بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور از نوع 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 152 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند.

هیوندای i40

هیوندای نیز دقیقاً مشابه تویوتا، مدل i40 را برای بازار اروپا در نظر گرفته است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی بارسلونا 2011 رونمایی شد. i40 بر روی پلت‌فرم مشترکی با سدان سوناتا ساخته شده و در اصل نسخهٔ اروپایی سوناتا محسوب می‌شود؛ بنابراین i40 و اونسیس را می‌توان سوناتا و کمری اروپا دانست. البته i40 در بازارهای خارج از اروپا مانند استرالیا و برخی بازارهای آسیایی مانند مالزی هم عرضه می‌شود؛ اما در کشورهایی که سوناتا حضور دارد مانند ایالات‌متحده، i40 عرضه نمی‌گردد. البته کشور ما از این قاعده مستثنی است چراکه در مقطعی شاهد عرضهٔ i40 در کنار سوناتا توسط آسان موتور به بازار ایران بودیم اما سدان اروپایی هیوندای به خاطر حضور قدرتمند برادرش سوناتا در کشورمان به موفقیتی دست پیدا نکرد و به همین دلیل چندی بعد عرضهٔ آن پایان یافت. i40 در سال 2015 دستخوش فیس‌لیفتی قرار گرفت که عمده تغییرات آن در قسمت جلو و خصوصاً جلوپنجره صورت گرفته است. با این فیس‌لیفت، ظاهر i40 سالخورده به محصولات جدید هیوندای نزدیک‌تر شده است. با توجه به محبوبیت خودروهای استیشن در بازار اروپا، i40 نیز مانند اونسیس و برخلاف سوناتا و کمری، در نسخهٔ استیشن هم تولید می‌شود. این سدان کره‌ای با سه موتور مختلف راهی بازارها می‌شود. یکی از این موتورها دیزلی بوده و از نوع 1.7 لیتری چهار سیلندر است که خود در سه سطح قدرت مختلف عرضه می‌شود و برای سوناتا هم ارائه می‌گردد. موتور بنزینی اول هم از سری گاما بوده و 1.6 لیتر حجم دارد. ولی ما در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی، موتور بنزینی بزرگ‌تر i40 را انتخاب کرده‌ایم که این موتور هم با سوناتا مشترک بوده و در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. این یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که نمونهٔ ضعیف‌تر آن 165 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی

 

تویوتا اونسیس

هیوندای i40

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 152 اسب بخار 165 اسب بخار
گشتاور 196 نیوتن متر 203 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 10 ثانیه 10.6 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر/ساعت 208 کیلومتر/ساعت
ظرفیت باک 60 لیتر 70 لیتر
مصرف سوخت 6.2 لیتر (ترکیبی) 7.4 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 144 گرم/کیلومتر 173 گرم/کیلومتر
وزن 1415 کیلوگرم 1468 کیلوگرم
طول 4.71 متر 4.77 متر
فاصلهٔ محوری 2.70 متر 2.77 متر
حجم صندوق بار 510 لیتر 520 لیتر
قیمت پایه 18,905 پوند 20,335 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. Alireza
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    قطعا تویوتا انتخاب معقول تریه

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (2572 دیدگاه) ,

      هیوندای فقط تو قدرت موتور یکم قویتر بود که اونم در عمل خیلی بد کار کرده
      تو شتاب مصرف سوخت الایندگی .قیمت تویوتا بهتر بوده
      به نظر من هیوندای باس یه فکری به حال گیربکسهاش بکنه

      پاسخ
      1. (Ali(Chevy Nova
        سوابق: (4223 دیدگاه) ,

        به به داش سامان
        تا اسم ژاپن مىاد سامان خود به خود پىداش مىشه

        پاسخ
        1. sina
          سوابق: (1182 دیدگاه) ,

          فنی بهتر نیست از اکورد و حتی کمری ولی خب زیباست و منم میگم اول میشه فک کنم

  2. (Ali(Chevy Nova
    سوابق: (4223 دیدگاه) ,

    خوبى هر 2 ماشىن موتورشون هست که تنفس طبىعى هستش
    بسىار کم خرج و بى دردسر و کم استهلاک
    دوستان قىمتها رو هم نگاه کنىد چقدر مناسبه

    پاسخ
  3. sina
    سوابق: (1182 دیدگاه) ,

    با 13 اسب کمتر شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتر داره
    قیمیش هم ارزون تره
    لذا تویوتا

    پاسخ
    1. AK_007
      سوابق: (533 دیدگاه) ,

      دلیلشم فک کنم مشخص باشه!
      اگ اون قسمت ابعاد رو هم نگاه کنین میفهمین ک ب لحاظ اندازه بزرگ تره پس سنگین تره و مصرفش بیشتر

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1182 دیدگاه) ,

        اختلاف وزنشون 50 کیلو هستش و فک میکنم ایرودینامیک تویوتا بهتر باشه .

        پاسخ
  4. مجتبی
    سوابق: (141 دیدگاه) ,

    دلیلی برای رای دادن به یک پلاستیک وجود نداره وقتی سمت دیگه یکی از باکیفیت ترین و با ارزش ترین برند جهان حضور داره.

    پاسخ
  5. amin
    سوابق: (812 دیدگاه) ,

    از وقتی ژاپنی خریدم و باهاش رانندگی میکنم روز به روز بیشتر متوجه فاصله بین ژاپنی و کره ای در عمل میشوم و اینکه دیگه اصلا به مشخصات روی کاغذ اعتقاد ندارم چون در عمل خودرو کاملا متفاوت ظاهر میشود

    پاسخ
    1. پیام اکرمی پور
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      قطعا از لحاظ طراحی و آپشن هیوندای بالاتره. کسایی که دنبال مصرف سوخت کم هستن یه سری به مشخصات هیوندای آیونیک بزنن. این مشخصات هیوندای که میبینید،حداکثر توان هیوندای نیست! بلکه برای مشتری های مخصوص خودشه که چیزای دیگه واسشون مهمه.

      پاسخ
  6. Ahura mazda 6
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    رای منم مثل اکثر دوستان تویوتاست ولی ماشینای کره ای هم اونجوری که بعضیا میگن آشغال نیستن

    پاسخ
  7. Matador
    سوابق: (10622 دیدگاه) ,

    .
    هیوندای از نظر من بهتره
    به خصوص گیربکس و ظاهرش

    پاسخ
  8. مهران
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    ظاهر هیوندای از نزدیک و نه بر اساس عکسهای این مطلب بسیار زیبا تره ، خصوصا اینکه از تویوتا اتومبیل زیبا کم دیدیم . نکته دیگر مربوط به تویوتا افسانه سازی امریکایی ها در مورد کیفیت آن است . خصوصا با پولهایی که تویوتا به مجلات امریکایی میپردازد در واقع نظر سازی میشود و ما جهان سومی ها نیز طبق معمول بشدت صاحب نظریم اما در حقیقت تکرارکننده همان نظرسازان هستیم . یادتان باشد با پول میتوان فکری را قبولاند .

    پاسخ
    1. پدرام
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      خوب شد گفتید که تمام امار های تویوتا پولیه چون ما نمیدونستیم و فکر میکردیم عادلانس بعد چطوری تویوتا اونسیس رو دیدید که در مورد ظاهرش قضاوت میکنید!!!!!!!

      پاسخ
    2. مانی
      سوابق: (382 دیدگاه) ,

      شاید تویوتا با لکزز در مقابله بنز و ب‌ام‌و اینکارو کنه
      امّا نیازی نداره در مقابله هیوندای اینکارو کنه
      چون واقعا سرتره

      پاسخ
    3. Sina
      سوابق: (159 دیدگاه) ,

      داشبورد این اونسیس می ارزه به کل هیوندای و کیا

      پاسخ
  9. AK_007
    سوابق: (533 دیدگاه) ,

    نظر من هیوندای i40 چرا که فضای بزرگتر و طراحی جالب تری داره در ضمن ردیف دومش هم دریچه کولر داره
    ولی خب نکات منفیشم قابل توجهه مثل مصرف بالاتر و ب طبع الودگی بیشترش و قیمت بالاترش
    در کل بین خودرو های صفر تو این سگمنت انتخاب من مزدا ۶ و نسل قدیم آکورده
    ولی خب ب نظرم تو این کلاس ماشین باس ۶ سیلندر باشه

    پاسخ
  10. حمیدرضا
    سوابق: (1527 دیدگاه) ,

    ظاهر سلیقست که من هیچ کدومو نپسندیدم و میرم به جاش سئات میگیرم تو اروپا البته
    تویوتا از نظر مشخصات فنی و قیمت برتر بود به تویوتا رای دادم

    پاسخ
  11. حمید ع
    سوابق: (157 دیدگاه) ,

    اون دوستانی که به هیوندایی رای دادن واقعا حاضرن برای خرید i40 پول بیشتری هم بدن؟کیفیت ساخت بالاتر و کم استهلاکی و حفظ ارزش دسته دوم و اصلا اسم تویوتا براتون کافی نیست؟!
    آخه کجای دنیا فروش کره ای ها بیشتر از تویوتاست جز ایران؟!!
    آدم دلش میخواد فرار کنه بره به افغانستان پناهنده شه!!!

    پاسخ
    1. AK_007
      سوابق: (533 دیدگاه) ,

      فک میکنم نظر شخصی و انتخاب هر شخص ب خودش مربوط باشه
      ب شخصه فاکتور طراحی داخلی و خارجی خیلی برام مهمه هرچند ای چهل زیبا نیست ولی از اونسیس بهتره
      در کل هیچکدوم

      پاسخ
    2. پیام اکرمی پور
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      میخواید بدونید کجای دنیا؟همون جایی که آمار فروش سونی در مقابل سانسونگ در کل دنیا کمتر شد و سونی زیر سایه ی سامسونگ رفت! از وضعیت میتسوبیشی و سوزوکی هم که خبر دارید! کاری که سامسونگ با سونی کرد،هیوندای با میتسوبیشی و سوزوکی کرد.

      پاسخ
  12. من
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    از نظر قیافه که هردو قشنگ هستن ولی منم با توجه به قیمت و مصرف سوخت و 0-100 کمتر تویوتا رو انتخاب کردم، اسم برند هم که به هرحال قدیمی تر و با اعتبار بالاتریه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.