پارس خودروتجربه و آزمایشنیسان

ملاقات با نیسان تینا ۲۰۱۱

نیسا تینا خودرویی است که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به تولید می‌رسید اما نسل دوم آن‌ که نسبت به گذشته کمی کوچک‌تر شده بود، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.

نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هم‌اکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته می‌شود.

Nissan Teana 2011

هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونه‌های وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانه‌ای شش سیلندر ۲.۵ لیتری (این مدل با نام ۲۵۰XV مشهور است) با توانایی تولید ۱۸۲ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتن‌متر بهره می‌برد.

این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌هاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل می‌کند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود ۹.۵ لیتر است که با درنظر گرفتن باک ۷۰ لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.
بر روی تینا، اخرین نسل گیربکس‌های پیشرفته نیسان و همان  CVTهای معروف نصب شده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونه‌های ۶سرعته دستی نیز هست.

سیستم تعلیق این خودروی ۱۵۵۰ کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن ۲۰۴۰ کیلوگرمی را برای آن امکان‌پذیر می‌سازد.

فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به ۵.۷ متر رسانده که نسبت به طول ۴.۸ متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.

سیستم‌های کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده می‌شود.

ایربگ‌های سرنیشینان جلو، پرده‌ای‌ و جانبی که مجموعا به ۴عدد رسیده‌اند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.

در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازه‌های خودرو نظرشما را جلب می‌کند اما با این حال وقتی پشت فرمان آن قرار می‌گیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمع‌وجور بودن طراحی کابین آن پی خواهید برد ولی به هرحال برای سوار نمودن ۵ نفر سرنشین هنوز هم می‌توان به آن اطمینان کامل داشت.

ادوات داخلی هرچند طراحی ساده‌ای دارند اما موقعیت دسترسی به آن‌ها کاملا مناسب است. تریم چوبی درب‌ها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.

اما چرم صندلی‌های و همچنین کیفیت ادوات قرار گرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائین‌تر از سطح انتظارات شماست؛ وعلی‌الخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شما را عصبانی کند!

نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب این‌دو آپشن می‌کنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطل‌کردن گارانتی ۳۶ ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.

همانطور که انتظار می‌رود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد ۹.۶ ثانیه‌ای نیز برای شتاب آن دست یابید.

هنگام نشستن در تینا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکان‌های تعلیق دیگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچ‌ها وارد شوید به لطف سیستم‌های پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.

اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلی‌ها بگونه‌ای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از این‌رو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچ‌ها، بسیار محتمل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خوب تینا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدین معنی که در سرعت‌های زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان متناسب با شرایط رانندگی، بتدریج کمتر خواهد شد (اما بقدری نیست که خودرو از فرمان شما سرپیچی کند).

این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکس‌العمل‌های سریع را کاملا از آن‌ها می‌گیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاین‌ها بویژه در سرعت‌های ۱۱۰ تا ۱۲۰ این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.

قیمت تینا در بازار در حدود ۶۳ تا ۶۷ میلیون تومان است که با داخلی شدن ساخت آن ، شاید تا حدود ۵۴ میلیون تومان نیز کاهش یابد.

*متن فوق چکیده‌ای است اصلاح‌شده از مقاله « از سرزمین خورشید تابان » به نویسندگی علی رزوان و مسیح فرزانه؛ چاپ شده در سیصد و چهل‌ و یکمین شماره مجله ماشین.
برچسب ها

جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه

  1. arefeh

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی

  2. asa

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته به زیبایی کابین ماشین های المانی نیست بی اغراق!!

  3. M.R

    ۱۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    افسوس که افسانه هست…….

  4. اسی 2160

    ۱۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    زیرش خیلی کوتاه هه تو دست انداز ها گیر میکنه ماکسیما تو هوا میگیرتش

    1. الاشتی

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دوست عزیز ماکسیما۳۰۰۰سی سی هستش

    2. حسن

      ۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام
      اسی باید بگم که گیربکس تیانا cvt هستش ماکسیما با ۵۰۰ سی سی موتور قوی تر و ۴۸ اسب بخار بیشتر به گردشم نمیرسه برو درگاشو نو ببین حتما گیربکس cvt پیوسته دنده عوض میکنه بدونه اینکه شتاب کم شه ولی ماکسیما وقتی دنده عوض میکنه میفهمی برو در مورد cvtمطالعه کن

  5. amir.t.

    ۲۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (548 ديدگاه)

    خیلی بد فرمه ….

  6. حامد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    با سلام.خواستم بدونم مدلهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ دارای گیربکس cvt هستن یا فقط اتوماتیک هستن؟

  7. امیر

    ۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    به آدم شخصیت می ده

  8. امین اقا !

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من و پدرم مصمم بودیم تویوتا کمری ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ صفر بخریم و اصلا به فکر تیانا نبودیم تا اینکه اتفاقی تو همشهری یه مورد استثنایی پیدا کردیم فول وارداتی ۲۰۰۹ کارکرد ۸۰۰۰ رنگ بادمجونی ( عنابی تو سند خورده ) من شناختم از تیانا همین بود که شنیدم با کیفیت ترین خودروی کشوره با کارشناس رفتیم اصالت و تقریبا صفر بودن ماشینو تایید کرد الان خیلی راضیم و خوشحالم که تویوتا نخریدم چون پشت تویوتا هم نشسته بودم از اپشن که هیچی نداشت حداقل با ۱۲۰ تومن ادم انتظار داره سانروف صندلی چرم چیزی داشته باش خلاصه با ۱۱۴ معاملش کردیم اگه سوالی داشتید دوستان من در خدمتم amin.r72@gmail.com

    1. محمدرضا

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (291 ديدگاه)

      اتفاقا تینا آپشن خیلی کم داره…

  9. Majid.r

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هرچی هم باشه برند نیسانِ

  10. رضا احمدى

    ۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    الان که اتفاقى این مقاله رو خوندم جیگرم کباب شد.یه ماشین با همون سطح کیفى تولید عرض سه سال حدود صد میلیون گرون شده.شما کشورى رو میشناسید که این طورى باشه؟

  11. تيانا

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تجربه تیانا را داشتم ماشین بسیار نرم و خوش فرمانی است اما جند مشکل کوجک که نتیجه مونتاز است داشت که فروختمش اول وضعیت دوربین و سنسور است که قابل جایکزین أما اول کارانتی رو مخدوش می کردبعد جنس اصل نمیشه دوم سیستم صوتیش بود که حتیusb خور نداشت و کیفیت بایینی داشت بعد یکسری ایتم های اولیه مانند بازشدن درب کابوت بدون جک اینها همه باعث شد که با تردید به کیفیت این ماشین در اترمونتاز بنکرم حتما به این موضع هم توجه کنید که بازار دست دو خوبی ندارد و وقتی کسی ١۴٠میلیون بول ماشین میده ریز بین میشه الان کمریSE2013دارم این ماشین هم بعضی ابشن ها رو نداره متل أبینه تاشو کرم کن سرد کن صندلی مموری صندلی ولی این ابشنها کاربرد روزمره زیادی ندارد بهر حال از بین ماشین هایی که داشتم درسدانها اول کادنزا بعد تیانا هندلینک و نرمی فوقالعادهای داشتند

  12. SINA NASERI

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    نسبط به قیمتش خوبه

  13. محمدرضا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    من اگه پولشو داشتم بدون شک مزدا۳ نیو میرفتم حتی اگه یه خانواده ۴-۵ نفره هم داشتم…

  14. علی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فوق‌العاده است ! من دارمش کارم ماشینه عشق ماشینم هستم!!
    بینظیره تو کلاس و قیمت خودش√
    رقیب۶سیلندرش ماکسیما و آزرا هستن با حجم موتور و مصرف سوخت و آپشن کمتر!!
    آزرا که صحبتش نیست با اون استهلاکش تازه مقایسه ماشین کره ای با ژاپنی اصلن اشتباهه!!!
    ماکسیما هم که به تاریخ پیوسته…

  15. علی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حجم موتور بالاتر مصرف بیشتر آپشن کمتر(آزرا و ماکسیما رو میگم)
    رقیباش تو ایران لکسوسis250 وتویوتا کمری هستن! تویوتا آپشن نداره ۴ سیلندره شتابش کمتره و..
    فقط یک سقف پاناروما فلان قدر قیمتشه!! اگه تو این رنج قیمت این آپشنها رو بخوای چاره ای جز کره ای های ۴ سیلندر(سوناتا و اپتیما) نداری! که بنظر من شاگرد نیسان هم نمیشن کره ای ها!!!
    تو این قیمت تو ایران محشره ! رقیب نداره!! ژاپنی بی همتا!
    گفتم که کارم ماشینه (نمایشگاه دارم) یعنی همه جور ماشین داشتم و دارم پس بهتر از یکی که یه ماشین داشته میتونم مقایسه کنم! در ضمن جدا از اینکه کارم ماشینه , عشقم هم ماشینه!! عشق ماشینم!
    شک نکنید تو رنج قیمت خودش و سایز اتاق و کلاس خودش با این آپشنها وگیبرکس cvtمعرکش رقیب نداره!
    البته چند تا ضعف جزیی داره که قابل اغماضه چون بقیه ماشینها هم بی عیب و ضعف نیستن.
    √√ درود…

  16. AMIR HOSSEIN

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینکه میگن با سه تا سرنشین بزرگسال کف ماشین به خیابون گیر میکنه چیه دیگه؟

  17. AMIR HOSSEIN

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تویوتا کرولا۲۰۱۴ GLIخوبه؟

  18. حمید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان. من میخوام یک نیسان تیانا بگیرم.البته مدل ۹۰ تا ۹۱ . چون ظاهرا صفرش دیگه تولید نمیشه. ایا سیستم صوتی تیانا فلش هم مثل کمری و سوناتا میخوره یا نه؟ یکی میگفت که فقط چنجر داره… .چطوری میشه ارتقاش داد؟

  19. m..y

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا من میخوام مدل۹۲شو بگیرم.ایا کف این ماشین ب قدری پایینه ک به دست اندازهای شهری گیر کنه؟؟؟مصرف سوختش چطوره؟ممنون

  20. محمد

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    رقیب های این چیه طرف کره ای نمیخوام برم واقعا اعصابمو خورد کرده با ۱۴۰تومانی که این قیمت داره چی میشه خرید؟

  21. foadqaderi138224

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببخشید قیمت نیسان تیانا صفر ۲۰۱۲ مونتاژ چنده

  22. sf

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من مدتیه خریدم و باهاش مشهد تهران رفتم.ماشین خوب و نرمیه و مصرف سوختش حدود ۱۰ هست.متوجه تعویض دنده هاش نمیشم.ولی عیب هاش بیشتر شامل نداشتن مونیتور خوب و دوربین و سنسور عقب وضبط بدون فلشش هست.موتور و گیربکسش من ندیدم کسی بد تعریف کنه.مدل ۲۰۱۱ با مقدار کمی رنگ خریدم توی رنج صدمیلیون.فعلا که راضیم و میخوام نگه دارمش…یا علی

  23. محمد صدرا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بهترین و زیباترین ماشین در این رده

  24. حميد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام … این ماشین فوق العادس …. خواهشا کسی که سوارش شده نظر بده … سواریش و نرمیش و سکوت توی ماشین و کیفیت بالای همه چیز توی این قیمت محشره … قدرت موتورش عالیه … کنترل ماشین همه جوره تو دستته …. صندلی های عقبش محشره و لذت سفر رو تجربه می کنه … کفش زمانی که ماشین پر سرنشین باشه تو برخی از سرعت گیر های دست ساز غیر استاندارد ممکنه گیر کنه اما اونقدر این ماشین اصالت داره که به این راحتیا مشکلی براش پیش نمیاد … من زمانی که بتونم ۱۰۰میلیون تومن ماشین گرون تر بخرم عوضش می کنم.

  25. مسعود

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یدونه مدل ۹۲ دارم بسیار ماشین نرم وپرشتابیه و با کیفیت،بین مزدا ۳ نیو و تینا مونده بودم که تینارو خریدم،قطعاتش یه کم گرونه ولی حالا حالاها خراب نمیشه،فقط گیربکسشه ک اونم روغنش وخنک کنندش اوکی باشه هیچ درد سری نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X