ملاقات با نيسان تينا 2011

نيسا تينا خودرويي است كه براي نخستين‌بار در سال 2003 و در ژاپن رونمايي شد. نسل اول اين خودرو در فاصله سال‌هاي 2003 تا 2008 به توليد مي‌رسيد اما نسل دوم آن‌ كه نسبت به گذشته كمي كوچك‌تر شده بود، در سال 2009 معرفي شد.

نامگذاري اين خودرو همچون يادگيري زبان ژاپني، در طول زمان فرآيندي پيچيده را طي كرده چرا كه به عنوان مثال، تينا هم‌اكنون در بازارهاي استراليا و يا نيوزيلند با نام نيسان ماكسيما و در بازارهاي آمريكاي شمالي با نام نيسان آلتيما شناخته مي‌شود.

Nissan Teana 2011

هرچند براي تينا در بازارهاي جهاني سه نوع پيشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونه‌هاي وارداتي اين خودرو عموماً از پيشرانه‌اي شش سيلندر 2.5 ليتري (اين مدل با نام 250XV مشهور است) با توانايي توليد 182 اسب‌بخار و گشتاور 228 نيوتن‌متر بهره مي‌برد.

اين موتور كه مجهز به سيستم متغير زمان‌بندي سوپاپ‌هاست، نيروي توليدي خود را به محور جلو منتقل مي‌كند. در اين مدل، مصرف سوخت تركيبي خودرو در حدود 9.5 ليتر است كه با درنظر گرفتن باك 70 ليتري آن ديگر جاي نگراني نيست.
بر روي تينا، اخرين نسل گيربكس‌هاي پيشرفته نيسان و همان  CVTهاي معروف نصب شده است. البته اين گيربكس قابل تعويض با نمونه‌هاي 6سرعته دستي نيز هست.

سيستم تعليق اين خودروي 1550 كيلوگرمي نيز بگونه اي است كه تحمل حداكثر وزن 2040 كيلوگرمي را براي آن امكان‌پذير مي‌سازد.

فرمان خودرو كه مجهز به سيستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشي تينا را به 5.7 متر رسانده كه نسبت به طول 4.8 متري آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.

سيستم‌هاي كمكي پايداري همچون EBD ، ABS ، TCS و نهايتا سيستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در اين خودرو ديده مي‌شود.

ايربگ‌هاي سرنيشينان جلو، پرده‌اي‌ و جانبي كه مجموعا به 4عدد رسيده‌اند در مقايسه با ساير رقباي قدرتمند آن واقعا نا اميد كننده ظاهر شده و هيچ حرفي هم براي دفاع كردن از خود نخواهد داشت.

در نماي ظاهري، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازه‌هاي خودرو نظرشما را جلب مي‌كند اما با اين حال وقتي پشت فرمان آن قرار مي‌گيريد كمي نظرتان تغيير خواهد كرد و به جمع‌وجور بودن طراحي كابين آن پي خواهيد برد ولي به هرحال براي سوار نمودن 5 نفر سرنشين هنوز هم مي‌توان به آن اطمينان كامل داشت.

ادوات داخلي هرچند طراحي ساده‌اي دارند اما موقعيت دسترسي به آن‌ها كاملا مناسب است. تريم چوبي درب‌ها و چرم بكار رفته در داشبورد از كيفيت كاملا مناسبي برخوردار است.

اما چرم صندلي‌هاي و همچنين كيفيت ادوات قرار گرفته در كنسول مركزي، نسبت به قيمت خودرو بسيار پائين‌تر از سطح انتظارات شماست؛ وعلي‌الخصوص ذكر اين نكته كه نسبت به ماكسيما مرغوبيت كمتري دارند نيز شايد بيشتر شما را عصباني كند!

نبود دوربين عقب يا حداقل سنسور دنده عقب يكي ديگر از مشكلات اين خودروست. از طرف ديگر وقتي شخصا اقدام به نصب اين‌دو آپشن مي‌كنيد، از سوي نمايندگي احتمالا به باطل‌كردن گارانتي 36 ماهه خودرو خود متهم خواهيد شد.

همانطور كه انتظار مي‌رود، باوجود گيربكس CVT شروع حركت تينا كمي كند است. اما به فاصله چند ثانيه بعد، اين گيربكس ضعف خود را جبران كرده و شتاب خوبي را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتي ممكن است به عدد 9.6 ثانيه‌اي نيز براي شتاب آن دست يابيد.

هنگام نشستن در تينا و بخصوص در رديف عقب، برخلاف نيسان ماكسيما، تكان‌هاي تعليق ديگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پيچ‌ها وارد شويد به لطف سيستم‌هاي پايداري متعدد آن، با مشكلي مواجه نشده و راننده و سرنشين جلو نيز با خيال راحت، پيچ را تحمل خواهند كرد.

اما اين قضيه براي سرنشينان عقب كمي متفاوت است چرا كه طراحي صندلي‌ها بگونه‌اي نيست كه كاملا بدن را در خود جذب كند. از اين‌رو جابجايي سرنشينان عقب در عبور از پيچ‌ها، بسيار محتمل مي‌شود.

يكي از ويژگي‌هاي خوب تينا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدين معني كه در سرعت‌هاي زياد و براي بالا رفتن دقت و امنيت، حساسيت يا همان تيزي فرمان متناسب با شرايط رانندگي، بتدريج كمتر خواهد شد (اما بقدري نيست كه خودرو از فرمان شما سرپيچي كند).

اين ويژگي براي رانندگي تهاجمي جوانان قطعا دردسر ساز است چرا كه فرصت انجام عكس‌العمل‌هاي سريع را كاملا از آن‌ها مي‌گيرد. طوريكه در حين تعويض سريع لاين‌ها بويژه در سرعت‌هاي 110 تا 120 اين امر كاملا خود را نشان خواهد داد.

قيمت تينا در بازار در حدود 63 تا 67 ميليون تومان است كه با داخلي شدن ساخت آن ، شايد تا حدود 54 ميليون تومان نيز كاهش يابد.

*متن فوق چكيده‌اي است اصلاح‌شده از مقاله « از سرزمين خورشيد تابان » به نويسندگي علي رزوان و مسيح فرزانه؛ چاپ شده در سيصد و چهل‌ و يكمين شماره مجله ماشين.

درباره نویسنده

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مرتبط

66 دیدگاه

  1. asa
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    البته به زیبایی کابین ماشین های المانی نیست بی اغراق!!

    پاسخ
  2. اسی 2160
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    زیرش خیلی کوتاه هه تو دست انداز ها گیر میکنه ماکسیما تو هوا میگیرتش

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      سلام
      اسی باید بگم که گیربکس تیانا cvt هستش ماکسیما با 500 سی سی موتور قوی تر و 48 اسب بخار بیشتر به گردشم نمیرسه برو درگاشو نو ببین حتما گیربکس cvt پیوسته دنده عوض میکنه بدونه اینکه شتاب کم شه ولی ماکسیما وقتی دنده عوض میکنه میفهمی برو در مورد cvtمطالعه کن

      پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    با سلام.خواستم بدونم مدلهای 1390 و 1391 دارای گیربکس cvt هستن یا فقط اتوماتیک هستن؟

    پاسخ
  4. امین اقا !
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من و پدرم مصمم بودیم تویوتا کمری 2013 یا 2014 صفر بخریم و اصلا به فکر تیانا نبودیم تا اینکه اتفاقی تو همشهری یه مورد استثنایی پیدا کردیم فول وارداتی 2009 کارکرد 8000 رنگ بادمجونی ( عنابی تو سند خورده ) من شناختم از تیانا همین بود که شنیدم با کیفیت ترین خودروی کشوره با کارشناس رفتیم اصالت و تقریبا صفر بودن ماشینو تایید کرد الان خیلی راضیم و خوشحالم که تویوتا نخریدم چون پشت تویوتا هم نشسته بودم از اپشن که هیچی نداشت حداقل با 120 تومن ادم انتظار داره سانروف صندلی چرم چیزی داشته باش خلاصه با 114 معاملش کردیم اگه سوالی داشتید دوستان من در خدمتم amin.r72@gmail.com

    پاسخ
  5. رضا احمدى
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    الان که اتفاقى اين مقاله رو خوندم جيگرم کباب شد.يه ماشين با همون سطح کيفى توليد عرض سه سال حدود صد ميليون گرون شده.شما کشورى رو ميشناسيد که اين طورى باشه؟

    پاسخ
  6. تيانا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من تجربه تيانا را داشتم ماشين بسيار نرم و خوش فرماني است اما جند مشكل كوجك كه نتيجه مونتاز است داشت كه فروختمش اول وضعيت دوربين و سنسور است كه قابل جايكزين أما اول كارانتي رو مخدوش مي كردبعد جنس اصل نميشه دوم سيستم صوتيش بود كه حتيusb خور نداشت و كيفيت باييني داشت بعد يكسري ايتم هاي اوليه مانند بازشدن درب كابوت بدون جك اينها همه باعث شد كه با ترديد به كيفيت اين ماشين در اترمونتاز بنكرم حتما به اين موضع هم توجه كنيد كه بازار دست دو خوبي ندارد و وقتي كسي ١٤٠ميليون بول ماشين ميده ريز بين ميشه الان كمريSE2013دارم اين ماشين هم بعضي ابشن ها رو نداره متل أبينه تاشو كرم كن سرد كن صندلي مموري صندلي ولي اين ابشنها كاربرد روزمره زيادي ندارد بهر حال از بين ماشين هايي كه داشتم درسدانها اول كادنزا بعد تيانا هندلينك و نرمي فوقالعادهاي داشتند

    پاسخ
  7. محمدرضا
    سوابق: (291 دیدگاه) ,

    من اگه پولشو داشتم بدون شک مزدا3 نیو میرفتم حتی اگه یه خانواده 4-5 نفره هم داشتم…

    پاسخ
  8. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    فوق‌العاده است ! من دارمش کارم ماشینه عشق ماشینم هستم!!
    بینظیره تو کلاس و قیمت خودش√
    رقیب۶سیلندرش ماکسیما و آزرا هستن با حجم موتور و مصرف سوخت و آپشن کمتر!!
    آزرا که صحبتش نیست با اون استهلاکش تازه مقایسه ماشین کره ای با ژاپنی اصلن اشتباهه!!!
    ماکسیما هم که به تاریخ پیوسته…

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    حجم موتور بالاتر مصرف بیشتر آپشن کمتر(آزرا و ماکسیما رو میگم)
    رقیباش تو ایران لکسوسis250 وتویوتا کمری هستن! تویوتا آپشن نداره ۴ سیلندره شتابش کمتره و..
    فقط یک سقف پاناروما فلان قدر قیمتشه!! اگه تو این رنج قیمت این آپشنها رو بخوای چاره ای جز کره ای های ۴ سیلندر(سوناتا و اپتیما) نداری! که بنظر من شاگرد نیسان هم نمیشن کره ای ها!!!
    تو این قیمت تو ایران محشره ! رقیب نداره!! ژاپنی بی همتا!
    گفتم که کارم ماشینه (نمایشگاه دارم) یعنی همه جور ماشین داشتم و دارم پس بهتر از یکی که یه ماشین داشته میتونم مقایسه کنم! در ضمن جدا از اینکه کارم ماشینه , عشقم هم ماشینه!! عشق ماشینم!
    شک نکنید تو رنج قیمت خودش و سایز اتاق و کلاس خودش با این آپشنها وگیبرکس cvtمعرکش رقیب نداره!
    البته چند تا ضعف جزیی داره که قابل اغماضه چون بقیه ماشینها هم بی عیب و ضعف نیستن.
    √√ درود…

    پاسخ
  10. AMIR HOSSEIN
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اینکه میگن با سه تا سرنشین بزرگسال کف ماشین به خیابون گیر میکنه چیه دیگه؟

    پاسخ
  11. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان. من میخوام یک نیسان تیانا بگیرم.البته مدل 90 تا 91 . چون ظاهرا صفرش دیگه تولید نمیشه. ایا سیستم صوتی تیانا فلش هم مثل کمری و سوناتا میخوره یا نه؟ یکی میگفت که فقط چنجر داره… .چطوری میشه ارتقاش داد؟

    پاسخ
  12. m..y
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا من میخوام مدل92شو بگیرم.ایا کف این ماشین ب قدری پایینه ک به دست اندازهای شهری گیر کنه؟؟؟مصرف سوختش چطوره؟ممنون

    پاسخ
  13. محمد
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    رقیب های این چیه طرف کره ای نمیخوام برم واقعا اعصابمو خورد کرده با 140تومانی که این قیمت داره چی میشه خرید؟

    پاسخ
  14. foadqaderi138224
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ببخشید قیمت نیسان تیانا صفر 2012 مونتاژ چنده

    پاسخ
  15. sf
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من مدتیه خریدم و باهاش مشهد تهران رفتم.ماشین خوب و نرمیه و مصرف سوختش حدود 10 هست.متوجه تعویض دنده هاش نمیشم.ولی عیب هاش بیشتر شامل نداشتن مونیتور خوب و دوربین و سنسور عقب وضبط بدون فلشش هست.موتور و گیربکسش من ندیدم کسی بد تعریف کنه.مدل 2011 با مقدار کمی رنگ خریدم توی رنج صدمیلیون.فعلا که راضیم و میخوام نگه دارمش…یا علی

    پاسخ
  16. محمد صدرا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بهترین و زیباترین ماشین در این رده

    پاسخ
  17. حميد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام … این ماشین فوق العادس …. خواهشا کسی که سوارش شده نظر بده … سواریش و نرمیش و سکوت توی ماشین و کیفیت بالای همه چیز توی این قیمت محشره … قدرت موتورش عالیه … کنترل ماشین همه جوره تو دستته …. صندلی های عقبش محشره و لذت سفر رو تجربه می کنه … کفش زمانی که ماشین پر سرنشین باشه تو برخی از سرعت گیر های دست ساز غیر استاندارد ممکنه گیر کنه اما اونقدر این ماشین اصالت داره که به این راحتیا مشکلی براش پیش نمیاد … من زمانی که بتونم 100میلیون تومن ماشین گرون تر بخرم عوضش می کنم.

    پاسخ
  18. مسعود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یدونه مدل 92 دارم بسیار ماشین نرم وپرشتابیه و با کیفیت،بین مزدا 3 نیو و تینا مونده بودم که تینارو خریدم،قطعاتش یه کم گرونه ولی حالا حالاها خراب نمیشه،فقط گیربکسشه ک اونم روغنش وخنک کنندش اوکی باشه هیچ درد سری نداره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.