آئودیبی ام وپورشه

دوئل آئودی A7، ب‌ام‌و سری 6 گرن کوپه و پورشه پانامرا

امروز برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال، به سراغ کلاس نوظهوری بنام سدان‌های کوپه رفته‌ایم. کلاسی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ با معرفی نسل نخست مدل CLS توسط مرسدس بنز بنیان نهاده شد؛ بنابراین کلاس سدان‌های کوپه کلاسی تازه تأسیس است و به همین دلیل تعداد خودروهای آن نسبت به دیگر کلاس‌ها کمتر است. درهرحال شرکت‌کنندگان این کلاس عبارت‌اند از:

مرسدس بنز CLS

آئودی A7

ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه

پورشه پانامرا

آستون‌مارتین راپید

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، تعداد شرکت‌کنندگان این گروه فرد است و به همین دلیل ناچاراً یکی از دوئل‌ها را با سه خودرو برگزار می‌کنیم. این سه خودرو آئودی A7، ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه و پورشه پانامرا هستند که در نخستین دور از دوئل‌های این گروه به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آئودی A7

رقابت را با نمایندهٔ ارباب حلقه‌ها آغاز می‌کنیم چراکه باتجربه‌ترین عضو این جمع است. پس از مرسدس بنز CLS، آئودی A7 دومین سدان کوپهٔ بزرگ دنیا بود که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۹ معرفی شد. این خودرو که یک سدان کوپهٔ لیفت‌بک است، بر روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن مشترک با آئودی A6 ساخته شده است. نسل نخست A7 فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را در ماه می سال ۲۰۱۴ تجربه کرده و با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد؛ اما این نسل کم‌کم به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و به‌زودی نسل دوم A7 معرفی خواهد شد. این ماشین در انواع و با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌گردد که ما یکی از قوی‌ترین نسخه‌های آن یعنی مدل RS7 را برای این نبرد انتخاب کرده‌ایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور است که این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

پورشه پانامرا

پانامرا به‌عنوان نخستین خودروی چهاردر تولیدی پورشه چندی بعد از آئودی A7 در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ معرفی شد. پانامرا هم مانند A7 یک سدان کوپهٔ لیفت‌بک یا فست‌بک است و در اصل خودرویی پنج‌در محسوب می‌شود. نسل نخست پانامرا پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. نسل دوم این خودرو هم‌اکنون در نسخه‌های مختلفی ارائه می‌شود که قوی‌ترین مدل غیر هیبریدی آن فعلاً مدل توربو است که ما هم همین مدل را برای این دوئل سه‌نفره برگزیده‌ایم. پانامرا توربو مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بای‌توربو است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه همانند A7 به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. چندی پیش نیز برای اولین بار پورشه نسخهٔ استیشن پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که فضای بار و سرنشینان عقب آن بیشتر است.

ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه

پس از ورود مرسدس بنز، آئودی، پورشه و حتی فولکس‌واگن به بخش سدان‌های کوپه، تنها غایب جمع ژرمن‌ها در این قسمت ب‌ام‌و بود که سرانجام این شرکت باواریایی هم با رونمایی از سری ۶ گرن کوپه در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ به این جمع پیوست؛ اما همان‌طور که از نام این خودرو مشخص است، سری ۶ گرن کوپه برخلاف CLS، A7 و پانامرا خودروی مستقلی نیست و در اصل نسخهٔ چهاردر سری ۶ محسوب می‌شود. این مدل پس از نسخه‌های کوپه و کابریولت، سومین عضو خانوادهٔ سری ۶ بشمار می‌رود. تولید این نسل از سری ۶ همچنان ادامه دارد درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ نیز فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرده است. همانند A7 و پانامرا، برای این نبرد تمام آلمانی، قوی‌ترین نسخهٔ سری گرن کوپه یعنی M6 را انتخاب کرده‌ایم که از یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند. این پیشرانه ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

 

مشخصات فنی

  آئودی RS7 پورشه پانامرا توربو ب‌ام‌و M6 گرن کوپه
پیشرانه ۴ لیتری V8 ۴ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8
قدرت ۵۶۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر ۶۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه ۳.۶ ثانیه ۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر ۳۰۵ کیلومتر ۳۰۵ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ۱۳.۸ لیتر
وزن ۲۰۲۰ کیلوگرم ۱۹۸۰ کیلوگرم
طول ۴.۹۷ متر ۵.۰۵ متر ۵.۰۰ متر
قیمت ۱۱۱,۶۵۰ دلار ۱۶۱,۰۰۰ دلار ۱۱۸,۴۹۵ دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9740577]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    رنگ bmw خیلی قشنگه و بهش میاد.کسی میدونه اسم رنگش چیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. power active

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (171 ديدگاه)

      فک کنم نقرابی باشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ahmad

        ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1170 ديدگاه)

        ممنون پاور اکتیو عزیز.
        خیلی چشمو گرفته.ولی متاسفانه فقط میتونم عکسشو دانلود کنم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Omid622

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    با توجه به قیمت آئودی
    البته قیمت پورشه سر به فلک میرنه من که عاشق Rs7پرفورمنس با رنگ قرمز هستم اصلا تو این کلاس سدان کوپه آئودی یه ابهت بسیار خاصی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    نتونستم رای بدم
    آخه مگه میشه دوتای اینها را مردود کرد ؟
    آقا ۴ تا آلمانیها مشترکا اول
    راپید هم پنجم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرشاد سجادیان

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    بین این سه خودرو، آئودی برام جذاب‌تره اما در کل CLS با پرستیژتر و دوست‌داشتنی تر از ایناست. هنوزم که هنوزه، نسل اول CLS رو به اکثر خودروها ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    عاقلانه ترین انتخاب بی ام وس

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا