چریخودروهای چینی

فیس‌لیفت زودهنگام چری تیگو 5x

چری در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ در ماه آوریل برای اولین بار کراس‌اوور جدیدی بنام تیگو ۵x را معرفی کرده و از پاییز همان سال آن‌را به بازار چین عرضه نمود؛ اما پس از گذشت یک سال، تیگو ۵x از لحاظ فروش انتظارات چری را برآورده نکرده است به‌گونه‌ای که طی هفت ماه نخست سال جاری تنها ۴۰,۶۰۸ دستگاه فروش داشته درحالی‌که برای مقایسه، مثلاً فروش بائوجون ۵۱۰ در همین مدت بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه بوده است. یکی از دلایل عدم موفقیت تیگو ۵x در بازار، طراحی ظاهری خاص آن است که گویی به مذاق چینی‌ها خوش نیامده است. به همین دلیل درحالی‌که تنها حدود یک سال از عرضهٔ این کراس‌اوور ساب‌کامپکت به بازار می‌گذرد، چری اقدام به فیس‌لیفت آن برای مدل ۲۰۱۹ کرده است.

مقایسۀ طراحی تیگو ۵x قبل و بعد از فیس‌لیفت

معلوم نیست سر طراح جدید چری یعنی آقای «Briton Kevin Rice» که قبلاً در مزدا و ب‌ام‌و کار می‌کرده، در فیس‌لیفت تیگو ۵x نقشی داشته یا نه اما درهرحال نسخهٔ جدید این خودرو قطعاً زیباتر از قبل شده است. در این فیس‌لیفت، عمدهٔ تغییرات در نمای جلویی خودرو صورت گرفته و این تغییرات کاملاً با نگاه به مدل تیگو ۸ ایجاد شده‌اند به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تیگو ۵x بسیار به تیگو ۸ شباهت دارد. در طرفین سپر جلوی خودرو نیز ورودی‌های هوای مربع شکلی دیده می‌شود که دقیقاً مثل تیگو ۸، یک نوار کرومی در میانهٔ آن‌ها کشیده شده است. این نوار دی‌لایت‌ها را هم درون خود جای داده است. به‌طورکلی این تغییرات، نمای متعارف‌تری به بخش جلویی تیگو ۵x بخشیده‌اند.

در بخش جانبی اساساً تفاوتی بین نسخهٔ فیس‌لیفت شده با مدل قدیمی وجود ندارد اما در بخش عقبی تغییراتی جزئی به چشم می‌خورد. در اینجا، نوار کرومی قبلی حالا تا میانهٔ چراغ‌ها کشیده شده و قسمت پایینی سپر که قبلاً همرنگ بدنه بود، به رنگ مشکی درآمده است. در اینجا همچنین سر اگزوزهای نمایشی هم تغییراتی را تجربه کرده‌اند. این تغییرات به همراه محافظ نقره‌ای‌رنگ جدید، نمای بسیار شیک‌تر و پویاتری را در قسمت عقبی تیگو ۵x ایجاد کرده‌اند.

در داخل تیگو ۵x جدید هم تغییراتی صورت گرفته که ازجملهٔ برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییر دریچهٔ تهویهٔ میانی، تغییر دسته‌دنده و دکمه‌های اطراف آن و ایجاد تغییراتی در صفحه آمپر دیجیتالی اشاره کرد. علاوه بر این، غربیلک فرمان که قبلاً انتقاداتی به آن وارده شده بود نیز به‌طور کامل تغییر کرده است. همچنین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز در نسخهٔ جدید از قابلیت تشخیص حرکت برخوردار شده که از طریق آن می‌توان قسمت‌هایی مثل تهویه مطبوع و سانروف را کنترل کرد. در بخش اندازه نیز طول، عرض و ارتفاع تیگو ۵x جدید به ترتیب ۴.۳۶، ۱.۸۳ و ۱.۶۷ متر اعلام شده که یعنی طول و ارتفاع آن نسبت به نسخهٔ قبلی افزایش جزئی در حد دو تا سه سانتیمتر داشته است.

تیگو ۵x قبلاً تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به بازار عرضه می‌شد اما حالا در نسخهٔ فیس‌لیفت شده علاوه بر موتور توربوشارژ قبلی، یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هم ارائه شده که ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز همان گیربکس شش سرعتهٔ دستی به همراه یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است.

قیمت پایهٔ تیگو ۵x قبلی با پیشرانهٔ توربو از ۸۰ هزار یوآن معادل ۱۱,۵۰۰ دلار آغاز می‌شد اما حالا با ارائهٔ پیشرانهٔ تنفس طبیعی، قیمت پایهٔ آن به ۶۶ هزار یوآن معادل ۹,۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، چری تیگو ۵x مدل ۲۰۱۹ با طراحی جدید، پیشرانهٔ جدید و قیمت ارزان‌تر، به گزینهٔ جذاب‌تری برای خریداران چینی تبدیل شده و احتمالاً این اقدام زودهنگام چری موجب بهبود وضعیت فروش آن خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. رادوین

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    طراحی زیبایی داره.یه جورایی کوچک شده ی اکسید است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      پیشرفت تو بازار رقابتی یعنی این
      اینقدر ارتقا پیدا کرده
      بعد قیمتش ۲.۰۰۰ دلار کمتر شده
      ما یه چراغ جلو عوض میکنیم ۲ میلیون گرون میکنیم
      یه ریل سقفی اضافه میکنیم ارتفاع کمک فنر رو هم ۲ سانت بالاتر میبریم ۱۰-۲۰ میلیون گرونتر میکنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سپهر

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (36 ديدگاه)

      سلام دوستان ?
      شرکت کارمانیا که سال قبا اذر ماه پول ما رو گرفته برای byd s7 با وجود گرفتن ۱۳۶ میلیون یوان طبق گزارش بانک مرکزی، میگه من ارز نگرفتم و قیمت ماشینی که زیر ۱۳۰ اعلام کرده رو فعلا گفته قراره بالای ۲۵۰ بدن

      این شرکت رو بشناسید
      ?????
      به خریداران محصول دیگش یعنی f3 هم نامه زد که دیگه تحویل نمیده.
      یه سرچ بزنید و بشناسیدش.
      این شرکت شما رو در دام خودش گرفتار نکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. الهی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    داشبوردش شبیه طراحی بیرونی دناس… چهل تیکه… به هم وصل نیست… بد نیست و درست کنار هم قرار نگرفته…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سام

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    کمپانی چری در زمینه طراحی در این سال ها پیشرفت فوق العاده ای داشته است و کاملا هدف مند و پروسه محور کار می کند.به نظرم طراحی اولیه چری تیگو 5x چندان بد هم نیست و من خودم به شخصه همان را برای سواری قبول دارم! ولی نسخه فیس لیفت تیگو 5x واقعا جذاب و جوان پسند شده است و با قیمتگذاری عالی که برای آن صورت گرفته احتمالا موفقیت بسیاری را برای این سازنده نوبنیاد چینی به ارمغان می آورد.سازنده ای که به زودی 22 سالگی تأسیس خود را جشن می گیرد.یعنی از خیلی ماها جوان تر است!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amin

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    9500 دلار برای نسخه تنفس طبیعیش واقعا قیمت خوبیه
    البته در بازار جهانی نه برای ما ایرانی های بدبخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمدرضا

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (878 ديدگاه)

    از چینی ها فقط جیلی و چری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. srezahf

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      حالا فقط که نه ولی برندهایی مثل هاوال و بی وای دی هم غول هایین واسه خودشون

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا