تجربه و آزمایشسایر خودروهای آمریکایی

اولین تجربه رانندگی با ریویان R1S، جایگزینی برقی برای اسکالید؟

ریویان R1S با ظاهر جذاب، ظرفیت حمل هفت سرنشین و تکنولوژی‌های چشمگیر، حتی در لس‌آنجلس یعنی جایی که معمولاً می‌توان گران‌ترین و کمیاب‌ترین خودروهای جهان را دید هم توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. هرچند شاسی‌بلند ریویان R1S شاسی و قوای محرکهٔ چهار موتورهٔ یکسانی با پیکاپ R1T دارد اما بین این دو خودرو تفاوت‌های قابل‌توجهی به چشم می‌خورد که مهم‌ترین آن‌ها طول است. فاصلهٔ محوری شاسی‌بلند ریویان ۳۷۶ میلی‌متر و طول کلی آن ۴۱۴ میلی‌متر از همتای پیکاپ خود کوتاه‌تر است. این طول کمتر هم هنگام پارک خودرو در گاراژ خانه احساس خواهد شد و هم در آفرود به لطف فاصلهٔ محوری و اوورهنگ کوتاه‌تر عقب، زوایای شکست و فرار بهتری را فراهم می‌کند.

داخل

دقیقاً مثل R1T، داخل R1S هم آینده‌نگر، زیبا و جالب است. رویکرد ساده در ترکیب با متریال پریمیوم و تکنولوژی‌های فراوان باعث شده کابین خودرو بر هرکسی که وارد آن شود تأثیری عالی بگذارد. از تزئینات چوبی و نورپردازی داخلی گرفته تا دکمه‌های مینیمالیستی، همگی باعث شده‌اند که داخل R1S مانند خودرویی از نسل آینده احساس شود. البته در اینجا بسیاری از ویژگی‌ها مثل فقدان دکمهٔ استارت و دکمه‌های فیزیکی برای تنظیم آینه‌های جانبی از تسلا الهام گرفته‌اند و شیفتر نیز به سبک خودروهای قدیمی آمریکایی مشابه یک دسته‌راهنما روی ستون فرمان جای گرفته است. بااین‌حال، برخلاف تسلا مدل ۳ یا مدل Y، نمایشگر دومی مقابل راننده به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتالی برای نمایش اطلاعات مهم تعبیه شده است.

هرچند محفظه‌های بار و اشیاء در R1T بیشتر از R1S است اما محفظه‌های این شاسی‌بلند نیز همچنان چشمگیر هستند. به‌عنوان‌مثال، یک محفظهٔ پنهان عمیق زیر کف صندوق بار تعبیه شده که می‌تواند یک کیف‌دستی را در خود جای دهد. علاوه بر این، صندوق جلو هم به همان اندازهٔ R1T بزرگ بوده و به توپی تخلیه آب مجهز است. زیر صندلی‌های جلوی خودرو هم کشوهایی برای قرار دادن کاغذ و اسناد تعبیه شده است. فضای صندلی‌های ردیف دوم کاملاً مناسب بوده و فضای پا و سر فراوانی را در اختیار بزرگ‌سالان قرار می‌دهد. سرنشینان در اینجا همچنین از گرم‌کن صندلی و پورت‌های USB-C هم بهره‌مند می‌شوند.

بااین‌حال، دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم برای بزرگ‌سالان کمی دشوار است. فاصلهٔ بین ستون C و ردیف دوم صندلی‌ها باریک بوده و اگر بزرگ‌سالان بخواهند در صندلی‌های ردیف سوم بنشینند، سرنشینان ردیف دوم باید صندلی‌های خود را چند سانتی‌متر جلو بکشند تا فضای پای کافی برای آن‌ها فراهم شود. همچنین ازآنجایی‌که ارتفاع صندلی‌های ردیف سوم تا کف خودرو بسیار کم است، زانوهای اکثر افراد در موقعیت بالاتری نسبت به لگن قرار می‌گیرد که این در سفرهای طولانی ناراحت‌کننده خواهد بود. البته به‌طورکلی، هرچند فضای صندلی‌های ردیف سوم R1S تعریفی ندارد اما خیلی هم بد نیست و با اینکه افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر دوست ندارند زمان زیادی را در آنجا بگذرانند اما احتمالاً در ترددهای کوتاه شهری مشکلی نخواهند داشت.

همچنین مطمئناً اکثر خریداران R1S صندلی‌های ردیف سوم را تا می‌کنند تا بتوانند فضای بار بیشتری داشته باشند. صندلی‌های ردیف دوم به‌صورت برقی تا می‌شوند اما ردیف سوم را باید به‌صورت دستی تا کرد که برای شاسی‌بلندی با قیمت نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار کمی عجیب به نظر می‌رسد. مثل اکثر خودروهای الکتریکی امروزی، نمایشگر مرکزی R1S به‌عنوان مرکز فرماندهی عمل می‌کند زیرا این نمایشگر علاوه بر نمایش سیستم ناوبری، کنترل سیستم تهویه، کنترل گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها و دیگر عملکردهای اساسی، امکان انتخاب بین حالات رانندگی مختلف، کاهش یا افزایش ارتفاع سیستم تعلیق بادی و فعال کردن حالت Pet Comfort را هم فراهم می‌کند.

رانندگی

در حال حاضر شاسی‌بلندهای بسیار کمی در جهان می‌توانند مشابه R1S عمل کنند. این خودرو با ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور، یکی از سریع‌ترین شاسی‌بلندهایی است که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. بله اعداد را درست خواندید. به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر هیچ لامبورگینی تولیدی چنین قدرتی ندارد. یک شاسی‌بلند هفت‌نفره با این مفزان قدرت، دنیای متفاوتی دارد. R1S در آزمایش ما با لاستیک‌های چهارفصل ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۶ ثانیه طی کرد. وقتی به وزن ریویان فکر می‌کنیم، این اعداد چشمگیرتر به نظر می‌رسند زیرا R1S به دلیل پکیج باطری ۱۳۵ کیلووات ساعتی خود، بیش از ۳.۵ تن وزن دارد که این وزن سنگین قطعاً روی جاده احساس خواهد شد.

بااین‌حال، مرکز ثقل پایین و فرمان چابک خودرو این تصور که در حال رانندگی با یک غول سنگین‌وزن هستید را کاهش می‌دهد. R1S در خیابان‌های شهری خودرویی ساکت و آرام است و ناهمواری‌های مسیر به لطف سیستم تعلیق بادی به‌خوبی جذب می‌شوند هرچند که استفاده از لاستیک‌های آل‌ترین می‌تواند به کیفیت سواری لطمه بزند. با انتخاب حالات رانندگی مختلف می‌توان تجربه‌های متفاوتی پشت فرمان خودرو داشت. حالت Conserve برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی موتورهای عقب را غیرفعال می‌کند و در حالت All Purpose که درواقع همان حالت معمولی است، هر چهار موتور باهم کار می‌کنند. طبیعتاً، حالت اسپرت نیز از همهٔ این‌ها جذاب‌تر خواهد بود.

آیا خرید ریویان R1S توصیه می‌شود؟

ریویان R1S شاسی‌بلند الکتریکی چشمگیری با تکنولوژی، محفظه‌های اشیاء و قدرت فراوان است. این همچنین یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهایی است که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ایم و این چیزی است که معمولاً در مورد یک غول هفت‌نفره نمی‌شنوید. همهٔ این‌ها عالی هستند اما قیمت چیزی است که مطمئناً خریداران زیادی را از R1S دور خواهد کرد. قیمت نمونهٔ آزمایشی ما ۹۸,۷۵۰ دلار بود و به همین دلیل، به همان اندازه‌ای که از ویژگی‌های آن خوشمان آمد، به فکر فرورفتیم که آیا این رقم برای یک شاسی‌بلند برقی هفت‌نفره زیاد است یا نه. درهرحال، برای کسانی که توان پرداخت چنین مبلغی را دارند و به دنبال یک شاسی‌بلند خانوادگی هستند و انتخاب خودرویی الکتریکی را در نظر دارند، ریویان R1S تمام خصوصیات و ویژگی‌های لازم را دارد.

نقاط قوت: ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور، ظاهر منحصربه‌فرد، برد ۵۱۰ کیلومتری

نقاط ضعف: صندلی‌های تنگ ردیف سوم، قیمت گران، کاهش کیفیت سواری با لاستیک‌های آل‌ترین

مشخصات فنی

Rivian R1S 2022

قوای محرکه چهارموتوره
قدرت ۸۳۵ اسب بخار
گشتاور ۱۲۳۰ نئون متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۶ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۶.۹ متر
شتب جانبی ۰.۸۲ جی
پیست Figure-8 ۲۶.۱ ثانیه
وزن ۳۲۱۰ کیلوگرم
طول ۵,۱۰۰ میلی‌متر
عرض ۲,۰۱۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۶۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۷۶ میلی‌متر
مصرف انرژی ۳۰.۲ کیلووات
برد ۵۱۰ کیلومتر
قیمت پایه ۹۱,۵۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۹۸,۷۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (460 ديدگاه)

    حقا که ماشین های برقی بی روح هستن حالا می فهمم چرا جرمی انقدر به ماشین های قدیمی علاقه داشت ماهم مثل اونا میشیم

    موافقم 46
    مخالفم 17
    1. Twin H Power

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      درمورد برند های تمام برقی واقعا همینطوره ( البه در این بین از مدل اس تسلا خوشم میاد ) .
      ولی ماشینهایی مثل تایکان یا هامر و … که حال و هوا و اصالت گذشتشون رو دارن واقعا جذابن .
      در کل برخی از ماشین ها میتونن برقی باشن و واسه شخصیتشون مشکلی پیش نمیاد ولی با برقی شدن و حذف سوپر اسپرت و هایپرکارها مخالفم …

      درمورد تیتر این مقاله هم باید بگم کادیلاک با سلستیک و لیریک نشون داد که تو آینده الکتریکی یکی از بهترین هاست و نیازی به جایگزین نداره …

      موافقم 30
      مخالفم 1
  2. حق گوی باطل

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    طراحیش رو دوست دارم حس میکنم تویوتا افجی کروز باید با همچین طراحی برمیگشت

    موافقم 9
    مخالفم 24
    1. بهراد

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (243 ديدگاه)

      اینم ایده خوبیه البته احساس میکنم اف جی کروز به خاطر بدن عضلانی ترش شاید این طراحی بهش نخوره. اینم ماشین خوبیه فقط خداکنه ریویان از پس خسارتاش بر بیاد و ورشکسته نشه چون واقعا شرکتش حیف میشه.

      موافقم 9
      مخالفم 0
  3. Reza Waffen SS

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    اگه شرایطش رو داشتم صددرصد میخریدم

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      یکی از بزرگترین دشمن های ماشین آفرودی یا اسپرت وزنه این چالش رو حل کنن خیلی به هندلینگ بنزینی ها نزدیک تر میشن ، مورد بعدی چرا از فرمان پذیری چرخ های عقب و سیستم خودران چیزی نگفت؟ مگه روی R1s ارائه نمیشن؟

      موافقم 9
      مخالفم 4
  4. net

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    چراغ جلو کپسولی و خط سفید جلو کاپوت ریویان خیلی بد هست.صندلیها که طرح برجسته کپسولی داره بد هست.ریویان فقط دو رنگ سبز زشت و همین ابی زشت تولید میشه.فقط دو صفحه نمایش با حاشیه کم مستطیلی داشبورد و پشت فرمان ریویان قشنگه.رینگش بد هست.ستون سقف متضاد مشکی هست و پایین شیشه دربها خط سفید نداره بد هست

    موافقم 11
    مخالفم 28
    1. Roham

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (731 ديدگاه)

      چه جالب!!!
      اینها رو نقطه قوتش می‌دونستم!

      موافقم 11
      مخالفم 4
  5. net

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    از بغل و پشت شبیه جیپ گرند واگنییر شده

    موافقم 13
    مخالفم 0
  6. AMD

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    واقعا از معدود برقی هاییه که از هر لحاظ زیباست و با اصالته.

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. JDM lover

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (886 ديدگاه)

      با اصالت ؟
      با اصالت به چلنجری میگن که بعد نزدیک به ۵۰ سال هنوزم طراحیش همون شکلیه حدودا
      این شرکت که کلا دوتا مدل داره وهردوشونم تو همین یکی دو سال پیش معرفی شدن

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. AMD

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (249 ديدگاه)

        میدونم این شرکت تاریخچش چیه منظورم رو درست بیان نکردم
        طراحی پخته و جا افتاده ای داره و انگار روح داره.

        موافقم 6
        مخالفم 1
      2. AMD

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (249 ديدگاه)

        هرچند که سوتی دادم🙂

        موافقم 6
        مخالفم 1
  7. مازیار

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2501 ديدگاه)

    طراحیش خاصه و خوشبختانه جهت این خاص مثبته
    در مجموع از جسارتش خوشم میاد و دوسش دارم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. MASOUD 0099

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موتور قدرتمند

    کابین زیبا

    خوش قیافه
    👌
    👌👌

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. JDM lover

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    به عنوان یه suv بزرگ ۷ نفره الکتریکی بی روح ، خیلی خوبه
    ولی جایگزین برقی اسکالید نیس
    من که اسکالید ۴۲۰ اسبی با غرش v8 رو به این الکتریکی ۱۲۰۰ اسبی ترجیح میدم

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. JDM lover

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (886 ديدگاه)

      ۸۰۰ اسبی*

      موافقم 4
      مخالفم 0
  10. Afg

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    فرم چراغای ریویان رو دوست دارم صدای پیشرانه ۸۰۰ اسب بخاری ادم رو دیوونه میکنه و وسوسه برای فشار دادن پدال گاز اما اینجا سکوت برقراره پس چه چیزی باید ادم رو وسوسه کنه برای فشردن پدال گاز ؟؟؟مثل دیدن فیلم ترسناک بدون صدا میمونه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. قاطر فروش

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1114 ديدگاه)

      اهنگ بیس دار بذار

      موافقم 2
      مخالفم 0
  11. شاپور

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    آپشن خوبی که هر دو مدل ریویان داره و چیزی ازش گفته نشد توانایی دور زدن تو جاهای باریکه که برای این حجم بدنه و ۳/۵ تن وزن عالیه (راننده های تازه کار با فعال کردن آن از روی نمایشگر مرکزی گشتاور را به یکی از چرخها منتقل نمیکنن اما ۳چرخ دیگه گشتاور را دریافت میکنن تا ماشین در کمترین فضا دور کامل را براحتی تمام بزنه)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. مهردادکمال

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    یه چیز باحالی که داره استایلشه که امریکاییه شما از نمای عقب به ستون سی و دی نگاه کنین اون حس رو منتقل میکنه دقیقا بر خلاف تسلا.
    اما سوال اینجاس تا لینکولن و کادیلاک و گرند واگونیر هست ادم چرا به سراغ این بیاد… چون که برقیه؟؟؟ خوب برین سوار اتوبوس برقی شین راحتترین که

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. Just toyota

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتون متر گشتاور به همراه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر برساعت فقط ۳/۱ ثانیه !!! واقعا معرکه هست میدونم به تسلا مدل x پلد ۱۰۲۰ اسبی با صفر تا ۹۶ ۲/۵ ثانیه نمیرسه ولی باید توجه کرد این زیر ۱۰۰ هزار دلار قیمت داره ولی تسلا حدود ۱۵۰ هزار دلار ، شما یه ماشین زیر ۱۰۰ هزار دلار بگین که ۸۳۵ اسب بخار قدرت داشته باشه ؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا