آستون مارتین

شش فناوری که آستون مارتین والهالا از فرمول یک گرفته است

آستون‌مارتین بهره‌های زیادی از تکنولوژی و دانش تیم فرمول یک این شرکت برده که فرایند توسعهٔ خودرو را بسیار سریع‌تر کرده است.

آستون‌مارتین اعلام کرده است که سوپرکار والهالا بهره‌های قابل‌توجهی از تیم فرمول یک آستون‌مارتین خواهد بود. هستهٔ اصلی این فناوری‌ها در مرکز تکنولوژی کاملاً جدید و پیشرفتهٔ تیم فرمول یک آستون‌مارتین (AMPT) است که در کنار پیست مشهور سیلورستون در بریتانیا ساخته شده است. این مرکز به جدیدترین تکنولوژی‌ها مجهز است. به گفتهٔ آستون‌مارتین، سوپرکار والهالا در سه زمینهٔ کلیدی دینامیک، آیرودینامیک و متریال از تجربهٔ تیم فرمول یک سود خواهد بود. البته والهالا اولین محصول آستون‌مارتین نیست که از تکنولوژی فرمول یک بهره می‌برد زیرا والکری هم توسط آدریان نوی از ردبول طراحی شد. بااین‌حال، آستون‌مارتین رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و پشتیبانی AMPT تأثیر بزرگی بر والهالا و تمام محصولات این شرکت خواهد داشت. در ادامه خواهیم دید این سوپرکار بریتانیایی چه تکنولوژی‌هایی را از فرمول یک گرفته است.

استفاده از شبیه‌ساز فرمول یک برای بهبود دینامیک رانندگی

آستون‌مارتین از رانندگان تیم فرمول یک خود برای کمک به توسعهٔ خودروهای آینده استفاده خواهد کرد و فرناندو آلونسو و لنس استرول جهت جدیدی به کالیبراسیون خودرو خواهند داد. نقش تیم فرمول یک اما فراتر از نشاندن آلونسو روی صندلی والهالا و فرستادنش به سیلورستون است زیرا به گفتهٔ آستون‌مارتین، ۹۰ درصد از ویژگی‌های دینامیکی والهالا به‌صورت دیجیتالی روی شبیه‌ساز رانندگی تیم فرمول یک انجام شده و فقط مرحلهٔ نهایی توسعه در دنیای واقعی یعنی جاده و پیست تکمیل خواهد شد.

موقعیت رانندگی شبیه خودروی فرمول یک

AMPT در بخش ارگونومی کابین والهالا هم نقش داشته و موقعیت صندلی راننده برای ارائهٔ سطح کنترلی مشابه خودروهای مسابقه‌ای طراحی شده است. در این خودرو زیر پاشنهٔ پاهای راننده کف کاذبی تعبیه شده تا موقعیت پاها را بالاتر ببرد. صندلی اسپرت را هم می‌توان با زاویهٔ بیشتری خم کرد تا موقعیتی شبیه خودروی فرمول یک آستون‌مارتین AMR23 ایجاد شود. این ویژگی از دو جهت مفید خواهد بود. اول اینکه آستون‌مارتین می‌تواند خط سقف را تا حد ممکن پایین بیاورد که به آیرودینامیک کمک می‌کند و دوم اینکه باعث افزایش درگیری راننده می‌شود. اگر تاکنون وضعیت صندلی را در یک خودرویی فرمول یک دیده باشید، میدانید که راننده تقریباً در حالت درازکش قرار می‌گیرد. این موقعیت رانندگی علاوه بر اینکه بدن را برای مقابله با نیروهای G در وضعیت بهتری قرار می‌دهد بلکه هنگام رانندگی احساس بیشتری از خودرو به راننده خواهد داد.

آیرودینامیک اثر زمینی

ما در عصر خودروهای فرمول یک هیبریدی، آیرودینامیک اثر زمینی را دیده‌ایم و به گفتهٔ آستون‌مارتین، والهالا نه‌تنها از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد بلکه این سوپرکار از پایه شبیه خودروهای فرمول یک خواهد بود. آستون‌مارتین می‌گوید نگاهی به زیر والهالا و AMR23 یعنی جایی که بیشترین داون‌فورس را تولید می‌کند، نشان می‌دهد که تکنولوژی فرمول یک تا چه حد در این سوپرکار جدید به کار رفته است. همچنین هر بخش از نمای بیرونی والهالا هم به‌عنوان عنصری برای تولید داون‌فورس و کاهش درگ عمل می‌کند.

DRS در جلو و عقب

والهالا به ویژگی‌های آیرودینامیکی کاملاً فعالی مجهز است که در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ۶۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند و چنین داون‌فورسی بدون اضافه کردن یک بال عظیم در عقب به درست آمده است. والهالا همچنین می‌تواند به‌طور مداوم میزان چسبندگی جلو و عقب را تغییر دهد و برای حرکت با حداکثر سرعت، این چسبندگی را تا حد امکان کاهش دهد. والهالا به یک بال جلوی مخفی شبیه DRS هم مجهز است که می‌تواند در حالت باز، نیروی درگ را کاهش دهد یا روی چرخ‌های جلو داون‌فورس ایجاد کند. علاوه بر این، زاویهٔ بال عقب بسته به نیاز راننده قابل تنظیم است و دیفیوزرهای کوچکی پشت چرخ‌های عقب تعبیه شده که می‌تواند هوای بیشتری را از زیر خودرو بیرون بکشد و ماشین را بیشتر به زمین بچسباند. تمام این ویژگی‌های آیرودینامیکی با استفاده از دینامیک سیالات (CFD) و آزمایش تونل بادی طراحی شده که توسط تیم فرمول یک استفاده می‌شود.

فیبر کربن با گرید فرمول یک

آستون‌مارتین سال‌ها است که در محصولات جاده‌ای خود از فیبر کربن استفاده می‌کند. همچنین والهالا قرار است از مونوکوک فیبر کربنی استفاده کند که این هم چیز جدیدی نیست. بااین‌حال، بخش خودروهای جاده‌ای شرکت می‌تواند از لحاظ ایمنی چیزهای زیادی از تیم فرمول یک آستون‌مارتین یاد بگیرد. آستون‌مارتین با دسترسی به امکانات و نرم‌افزارهای تیم فرمول یک می‌تواند نقاط آسیب‌پذیر را پیش از آزمایش‌های تصادف پیدا کند. به گفتهٔ سازندهٔ بریتانیایی، والهالا ایمنی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. مونوکوک این ماشین که توسط AMPT طراحی و مهندسی شده است، به لطف بهره‌مندی از تکنولوژی فیبر کربن برگرفته از فرمول یک، بسیار قوی خواهد بود.

قوای محرکهٔ هیبریدی

هرچند در ابتدا قرار بود والهالا به یک پیشرانهٔ V6 ساخت خود آستون‌مارتین مجهز شود اما رئیس سابق شرکت «توبیاس موئرس» این برنامه را لغو و با موتور V8 ساخت AMG جایگزین کرد. بااین‌حال، چون مردی که موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG را طراحی کرد هم‌اکنون برای آستون‌مارتین کار می‌کند، می‌تواند ایده‌ها و توانایی‌های خود را روی این پیشرانه پیاده کند. ازاین‌رو، ادعا شده که این موتور میل‌لنگ تخت پیشرفته‌ترین و پربازده‌ترین موتور هشت سیلندری است که تاکنون در یک آستون‌مارتین استفاده شده است. مثل خودروی فرمول یک، در اینجا هم سیستم هیبریدی پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کنند و مجموع خروجی را به ۱۰۰۰ اسب بخار می‌رسانند. البته والهالا برخلاف خودروهای فرمول یک، چهارچرخ محرک است و در جلو دو موتور الکتریکی با کنترل فعال گشتاور دارد.

اولین پروتوتایپ‌های والهالا اواخر امسال برای آزمایش راهی جاده‌ها می‌شوند و این خودرو در سال ۲۰۲۴ روی خط تولید خواهد رفت. این فاصلهٔ کوتاه بین آغاز آزمایش‌های جاده‌ای تا شروع تولید نشان می‌دهد که تیم فرمول یک آستون‌مارتین چقدر به توسعهٔ والهالا کمک کرده است زیرا معمولاً آزمایش پروتوتایپ خودروها حداقل دو تا سه سال پیش از شروع تولید آغاز می‌شود اما ازآنجایی‌که بیشتر توسعهٔ والهالا در شبیه‌ساز انجام شده است، سوپرکار آستون‌مارتین می‌تواند خیلی زودتر به دست خریداران خوش‌شانسش برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. M.83

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (195 ديدگاه)

    سوال شده برام ک چجوری قطعات فیبر کربن رو با متریال های دیگه متصل میکنن
    Amg one بیشتر شبیه ی هایپر کاره اما والکری و والهالا الهه های لمان محسوب میشن

    ی تجدید نظر درمورد بهترین انجین ساز ها مطرح میشه
    جایگاه amg و کاسورث بی دلیل باید اول باشه

    دخالت ژرمن ها مشهود ی انگلیسی و ی آلمانی نتیجش مثل گذشته خلق یک شاهکار منجر میشه 🔥

    موافقم 36
    مخالفم 1
  2. R@min

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1679 ديدگاه)

    به این میگن ماشین آخرت تکنولوژی، بهترین موتور، کم ترین وزن همه چی بی حرف و حدیث اصلا دهن آدمو می بنده.

    موافقم 42
    مخالفم 4
    1. new reventon

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (394 ديدگاه)

      ردبول ازون موقعی با استون تیم شد، شد ردبول. تا قبلش از رده 4ام فرمول وان جلو نمیومد. استون هم خیلی پول داره،خیلی…

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. P

        ۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (284 ديدگاه)

        عجبا ، استون مارتین برای ردبول فقط اسپانسر بود که لوگوسو بزنن رو ماشین ردبول و راننده های ردبول با یه مدل از ماشین های استون برای روزهای هفته مسابه بیان تو پیست ، بعدش استون از ردبول خواست که از آدرین نیوی کمک بگیرن یه هایپر کار براشون طراحی کنه که همینطور هم شد و والکری طراحی شد ،یعدش هم لاورنس استرول تیم فورس ایندیا ( ریسینگ پوینت ) خرید و چون سهامدار شرکت خودرو سازی استون مارتین بود ،این دو بخش به هم پیوند داد و اسم و رنگ تیم از ریسینگ پویت صورتی به استون سبز تغییر داد ،حالا اینا چطور ردبول و ردبول کرد دیگه شما بهتر میدونی ,و نکته خیلی مهمتر ،طبق منطق شما فصل های ۲۰۱۱ ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که ردبول قهرمان شد پس به خاطر اینفینتی بود دیگه ( پ.ن: ۲۰۱۰ هم ردبول قهرمان شد اما ۲۰۱۰ اینفینیتی اسپانسر نبود ) و لوگو یه شرکت تاثیر اساسی در سرعت تیم ها در فرمول یک داره

        موافقم 12
        مخالفم 2
  3. Deadman95

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    ماشین هیجان انگیزیه

    موافقم 14
    مخالفم 0
  4. 18:45

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (470 ديدگاه)

    عجب مطلبی بود
    ممنون امیر جان من عاشق مطالبی از این دست هستم🙏😍😍

    موافقم 8
    مخالفم 0
  5. مازیار

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    اینطور که برمیاد اگه دستهای پشت پرده اجازه بدن لپ AMG ONE در خطر خواهد بود

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. amir

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2338 ديدگاه)

    استون مارتین و مک لارن چه ماشین های خوشگلی میزنن مثل one 77 ونتیج والهالا db12
    مکلارن مثل سنا ۷۲۰ اس ۱۲سی….

    موافقم 15
    مخالفم 0
  7. Scuderia Ferrari

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    مطلب گویای همه چیز بود و میشه گفت با این اوصاف بهترین سوپر اسپرت سطح بالای دنیا خواهد بود و با اومدنش تنور رقابت رو داغ تر میکنه

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2148 ديدگاه)

      بابا دسخوش
      عججب ماشینی ساخته آستون
      بشدن منو یاد تنها ابر خودرو استون ینی XJ220 میندازه استایل کشیده ش
      از همه ی نکات شگفت انگیزش فقط مبحث آیرودینامیک متغیرش
      اصن محشره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. blackwing

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (889 ديدگاه)

    این ماشین باید موقعی که پورشه داشت ۹۱۸ ، فراری داشت لافراری و مکلارن داشت P1 رو میدادن بیرون ، میومد… یعنی هم زمان با اونا و مرسدس AMG One میشد.. چه جنگی میشد 😎

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ببینیم چه می کنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. همایون

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (582 ديدگاه)

    کاش رو اینم موتور کاسورث نصب بود با آغاز عصر الکتریکیها باید تا جایی که میشه از شاهکارهای کاسورث استفاده کرد موتورهای دوازده سیلندر تنفس طبیعی با دور بالاتر از یازده هزار دور یعنی آخرت اون چیزی که یه عاشق اتومبیل میخواد و کاسورث تو والکری و t.50 خوب نواخته کاش بیشتر از الماسهایی که این شرکت میسازه تو قلب سوپرکارهای مختلف استفاده بشه

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا