آستونمارتین ونکوئیش با پیشرانه AMG به رقیبی برای فراری 296 تبدیل میشود
در نمایشگاه ژنو 2019، آستونمارتین سه سوپرکار والکری، والهالا و ونکوئیش را در کنار هم به نمایش درآورد اما از آن زمان تاکنون، این شرکت بریتانیایی تغییرات زیادی را تجربه کرده و مالک و مدیر جدیدی پیدا کرده است. بااینحال، اوایل امسال مدیرعامل آستونمارتین «توبیاس موئرس» اعلام کرد که ونکوئیش بهعنوان یک سوپرکار پایه همچنان در برنامههای شرکت قرار دارد اما تا سال 2025 به خیابانها نخواهد آمد. حال نیز اتوکار اطلاعات بیشتری در مورد این سوپرکار جدید بریتانیایی منتشر کرده است که نشان میدهد ونکوئیش تا رسیدن به خط تولید تغییرات بزرگی را تجربه خواهد کرد.
اصلیترین تغییر این خودرو در قوای محرکه رخ خواهد داد زیرا مثل والهالا، در اینجا هم پیشرانهٔ V6 داخلی آستونمارتین که در ابتدا در نظر گرفته شده بود جای خود را به موتور 4 لیتری V8 ساخت AMG خواهد داد. همچنین یک سیستم پلاگینهیبریدی هم این پیشرانهٔ آلمانی را همراهی خواهند کرد. ازآنجاییکه والهالا در مرز بین سوپراسپرت و هایپراسپرت قرار میگیرد و قیمتی در حدود 650 هزار پوند دارد، از قویترین نسخهٔ موتور M178 مرسدس استفاده میکند یعنی همان نسخهٔ میللنگ تخت و ردلاین 7,200 rpm که زیر کاپوت AMG GT سری سیاه قرار دارد؛ اما ونکوئیش سوپرکاری پایه با قیمتی نزدیک به 250 هزار پوند خواهد بود و به همین دلیل از قوای محرکهٔ ضعیفتر مرسدس AMG GT63 S E Performance استفاده خواهد کرد.
در این قوای محرکه، پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بهتنهایی 640 اسب بخار قدرت تولید میکند و سیستم هیبریدی مجموع قدرت را به 843 اسب بخار میرساند. ونکوئیش با این نیرو بین DBS و والهالا قرار خواهد گرفت و به رقیب مستقیمی برای فراری 296 GTB تبدیل خواهد شد. سال گذشته آستونمارتین به توسعهٔ پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی خود که قرار بود در سینهٔ والهالا و ونکوئیش قرار گیرد پایان داد زیرا مدیرعامل جدید یعنی توبیاس موئرس تصمیم گرفت از پیشرانهٔ V8 مرسدس در محصولات آستون استفاده کند؛ بنابراین، ونکوئیش هم مثل والهالا برای سازگاری با پیشرانهٔ بزرگتر AMG باید بازطراحی شود اما همچنان به فلسفهٔ پویا و سبکوزن خود وفادار خواهد ماند.
به لطف استفاده از شاسی فیبر کربنی، وزن این سوپراسپرت جدید به زیر 1500 کیلوگرم خواهد رسید و پکیج آئرودینامیکی که از والکری الهام میگیرد نیز موجب افزایش داونفورس و افزایش چابکی خودرو در پیچهای سرعت بالا میشود. بااینحال، انتظار میرود پکیج کلی ونکوئیش با تمرکز روی راحتی در مسافتهای طولانی، بیشتر روی استفادههای جادهای تمرکز داشته باشد تا پیست. این ماشین همچنین به نسل جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آستونمارتین هم مجهز میشود که در ابتدا در اواخر امسال برای نسخهٔ فیسلیفت مدلهای موتور جلوی ونتیج، DBS و DB11 ارائه خواهد شد.
در همین حال، به گفتهٔ سهامدار عمدهٔ آستونمارتین «لارنس استرول»، احتمالاً در نسخهٔ تولیدی این سوپراسپرت جدید نام ونکوئیش کنار رفته و از نام جدیدی استفاده خواهد شد. همچنین انتظار میرود این مدل جدید نسبت به کانسپت ونکوئیش ویژن که در نمایشگاه ژنو 2019 رونمایی شد کاملاً متفاوت باشد. نسخهٔ تولیدی ونکوئیش در تسریع حرکت آستونمارتین به سمت الکتریکی شدن نقش اصلی را ایفا خواهد کرد و انتظار میرود پیش از تبدیل شدن این شرکت به برندی تمام الکتریکی، آخرین محصول آن با پیشرانهٔ بنزینی باشد. رونمایی رسمی از نسخهٔ تولیدی این خودرو در نیمهٔ دوم سال آینده صورت خواهد گرفت و در سال 2025 به خریداران تحویل داده خواهد شد.