نگاهی به آناتومی پیشرانه V10 لامبورگینی و آئودی، آخرین نفس‌های تنفس طبیعی

پنج‌شنبه 4 مرداد 1403 - 12:30
مطالعه 6 دقیقه
Anatomy of the Audi V10-6
در اینجا نگاهی به اجزای اصلی پیشرانهٔ 10 سیلندری خواهیم داشت که توسط لامبورگینی توسعه پیدا کرد و توسط آئودی ساخته شد.
تبلیغات

پس از دهه‌ها استفاده در جذاب‌ترین سوپراسپرت‌ها، آئودی R8 GT و لامبورگینی هوراکان تکنیکا آخرین خودروهایی هستند که پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی نمادین گروه فولکس‌واگن را در سینه دارند. برای ادای احترام به این موتور افسانه‌ای، قصد داریم نگاهی به آناتومی آن داشته باشیم. پس‌ازاینکه آئودی در سال 1998 لامبورگینی را با قیمت 110 میلیون دلار خرید، این اولین پیشرانهٔ کاملاً جدیدی بود که توسط شرکت ایتالیایی توسعه داده شد. این پیشرانهٔ مسحورکننده که در سال 2003 با حجم 5 لیتر در گالاردو معرفی شد، طی دو دهه بعد در مدل‌های پایهٔ لامبورگینی و همین‌طور سوپرکار آئودی مورداستفاده قرار گرفت و بعداً حجم آن به 5.2 لیتر افزایش پیدا کرد.

هر دستگاه از این موتور V10 در کارخانهٔ عظیم آئودی به مساحت 5 میلیارد مترمربع در مجارستان به‌صورت دستی با 250 قطعه مونتاژ می‌شود و ساخت هر نمونه 6 ساعت طول می‌کشد. در هر شیفت 19 دستگاه از این موتور مونتاژ می‌شود. پس از تکمیل فرایند مونتاژ، هر پیشرانهٔ جاده‌ای به مدت 90 دقیقه آزمایش می‌شود اما موتورهایی که برای خودروهای مسابقه‌ای در نظر گرفته شده‌اند 4.5 ساعت تحت آزمایش قرار می‌گیرند.

کپی لینک

بلوک موتور

هر بلوک آلومینیومی این موتور که به سالن مونتاژ وارد می‌شود، قبل از ورود به فرایند تولید به‌طور کامل بررسی می‌شود. این پیشرانهٔ V10 در حالت تکمیل 646 میلی‌متر طول، 737 میلی‌متر عرض و 696 میلی‌متر ارتفاع دارد.

کپی لینک

میل‌لنگ

میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شدهٔ این موتور داخل محفظهٔ میل‌لنگ آلومینیومی قرار می‌گیرد. درحالی‌که زاویهٔ ترتیب شلیک نسخهٔ اولیهٔ 5 لیتری این موتور 72 درجه بود، نسخهٔ 5.2 لیتری فواصل شلیک 90 و 54 درجه دارد که باعث بهبود شتاب می‌شود.

کپی لینک

سوپاپ‌ها

هر پیشرانهٔ V10 برای سیلندرهای چهار سوپاپی خود مجموعاً به 40 سوپاپ تیتانیومی نیاز دارد. درحالی‌که سوپاپ‌های موتورهایی که در خودروهای جاده‌ای استفاده می‌شوند از آمریکا تهیه می‌شوند، آئودی سوپاپ‌های موتورهای مسابقه‌ای را از یک قطعه‌ساز آلمانی می‌گیرد.

کپی لینک

سرسیلندر

مثل بلوک موتور، سرسیلندر 40 سوپاپ موتور V10 لامبورگینی و آئودی هم از آلومینیومی ریخته‌گری شده ساخته می‌شود. این سرسیلندرها قبل از نصب روی موتور هم با دست و هم با اشعهٔ ایکس بررسی می‌شوند. یک نمونهٔ تکمیل‌شدهٔ این موتور 258 کیلوگرم وزن دارد که 31 کیلوگرم از موتور V8 نسل اول R8 بیشتر است. روان‌کاری این موتور هم به شکل کارتل خشک صورت می‌گیرد.

کپی لینک

سیستم هوا

ورودی هوا و منیفولد هوای این موتور از پلاستیک سبک‌وزن ساخته شده است. این قسمت مهم‌ترین تفاوت بین نمونه‌های مورداستفاده توسط آئودی با لامبورگینی است. به هر پیشرانه پیش از آغاز تولید، شماره موتور آئودی یا لامبورگینی اختصاص داده می‌شود و هرچند تا پایان فرایند تولید هویت هر موتور مشخص نخواهد بود اما زمانی که به ECU متصل می‌شود، معلوم خواهد شد این موتور به آئودی R8 اختصاص دارد یا لامبورگینی هوراکان.

کپی لینک

پیستون و شاتون

در سمت چپ و راست موتور 10 پیستون قرار می‌گیرد. شاتون‌های این موتور V10 که توسط یک قطعه‌ساز متخصص تأمین می‌شود، چهار برابر گران‌تر از نمونه‌های مورداستفاده در موتور V8 قدیمی آئودی R8 هستند. هر پیستون که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده، در دور 8,700 rpm با سرعت 26.9 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند درحالی‌که حداکثر قدرت در دور 8 هزار rpm ارائه می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.