راهنمای خرید بی ام و سری 7 مدل 730Li کارکرده؛ مشخصات و قیمت و آپشن‌ها

یک‌شنبه 20 آبان 1403 - 15:50
مطالعه 9 دقیقه
BMW-7-Series-730li (13)
در بازار خودروهای لوکس دست دوم، بی‌ام‌و سری 7 وارداتی 2017 و 2018 علاقه‌مندان زیادی دارد. نمونه‌های صفر کیلومتر از نسخه‌ی 730Li هم‌اکنون 20...
تبلیغات

در بازار خودروهای لوکس دست دوم، بی‌ام‌و سری 7 وارداتی 2017 و 2018 علاقه‌مندان زیادی دارد. نمونه‌های صفر کیلومتر از نسخه‌ی 730Li هم‌اکنون 20 میلیارد تومان قیمت‌گذاری‌ شده‌اند.

بدون شک، سری 7 یکی از محبوب‌ترین سدان‌های لوکس دنیا است. این محصول، با مرسدس بنز S کلاس مقایسه می‌شود و عملا رقبای زیادی در بازار جهانی ندارد. جالب‌تر اینکه، مدل‌های 2017 و 2018 وارد شده به ایران، برای خریداران خودروهای دست دوم در دیگر کشورها نیز، جذاب هستند. این شرایط، احتمالا به دلیل طراحی عجیب نسخه‌های جدید ساخت 2022 به بعد است.

بیشتر بخوانید:

مشخصات و قیمت بی ام  318 وارداتیمشخصات بی ام و iX1 پرشیا خودر

بی‌ام‌و (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانه‌های هواپیما، اولین محصولات بی‌ام‌و بودند؛ اما از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بی‌ام‌و، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه معطوف شد. بی‌ام‌و از دیرباز علاقه‌مند ساخت مدل‌های اسپرت و شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی و موتورسواری بوده است؛ اما با تأسیس دپارتمان M (مخفف نام کامل BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصی‌سازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیر‌مجموعه‌ی بی‌ام‌و هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بی‌ام‌و موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، همچنان از محبوب‌ترین برندهای دنیا محسوب می‌شود.

اولین سری 7 بی‌ام‌و سال 1977 معرفی شد و حالا نسل هفتم را تجربه می‌کند. در ایران، بین سال‌های 2017 و 2018 سری 7 نسل ششم (G12) با نسخه‌ی  730li  وارد شد. کد L برای بی‌ام‌و، فاصله محوری بزرگ‌تر نسبت به مدل پایه را نشان می‌دهد و این موضوع برای 730li  در ایران وجود دارد. از نظر امکانات خودروهای وارد شده، سطح متوسط محسوب می‌شوند اما ضعیف‌‌ترین پیشرانه را استفاده می‌کنند تا قانون ممنوعیت ورود موتورهای حجیم‌تر از 2500 سی‌سی رعایت شود.

کپی لینک

پیشرانه و آپشن‌های بی‌ ام‌ و 730li  وارداتی 2017 و 2018

روی کاغذ، موتور 2 لیتری برای خودرویی 1800 کیلوگرمی کافی به نظر نمی‌رسد اما مهندسی بی‌ام‌و از پیشرانه‌ی  4 سیلندر توربو، 258 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. بی‌ام‌و 730li  با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم محرک عقب، در زمان 6/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت 250 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت 8 تا 9 لیتر در صد کیلومتر، توسط مالکان این خودرو در ایران، گزارش شده است.

امکانات رفاهی بی‌ام‌و 730li در نمونه‌های وارداتی تفاوت دارد. بعضی مدل‌ها،  اصطلاحا  VIP هستند و تجهیزات ویژه، مثل ماساژور 4 صندلی، گرم‌کن و سردکن برای تمام سرنشینان، سیستم صوتی حرفه‌ای از برند هارمن (Harman Kardon) و نمایشگرهای ویژه برای ردیف عقب فراهم می‌کنند.

به طور کلی غالب بی‌ام‌و 730li  وارداتی 2017 و 2018 دارای امکانات ذیل هستند:

درب صندوق برقی

دوربن ۳۶۰ درجه

گرمکن و سردکن صندلی های جلو

گرمکن کنسول و فرمان

ماساژور صندلی های جلو

وکیوم درها

رادار جلو و عقب

رادار تشخیص عابر پیاده با ترمز خودکار

هدایت بین خطوط

شوینده‌ی چراغ جلو

کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش خودکار سرعت در ترافیک

لاستیک قابل استفاده در حالت پنجری (Run Flat)

پرده های جانبی برقی

نورپردازی داخلی در ۶ رنگ

مانیتور لمسی 10/25 اینچ

پنل دیجیتال پشت فرمان

سقف پانورامیک

تهویه ی خودکار چهارگانه

سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه ی جلو (Head up display)

کپی لینک

مزایا و معایب بی‌ام‌و 730li  وارداتی 2017 و 2018

رانندگی با یک سدان لوکس از برند مشهور آلمانی، آرزوی بسیاری از مردم دنیا است و طبیعتا مزایایی زیادی دارد. کیفیت صندلی‌ها بسیار خوب است و راحتی عالی فراهم می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی 730li نیز برای عبور از دست‌اندازهای خیابانی، فراتر از مدل‌های ژاپنی و کره‌ای عمل می‌کنند. این خودرو مجهز به ضربه‌گیرهای بادی و فنرهای تطبیق‌پذیر (Adaptive) است که شرایط جاده را تحلیل می‌کنند. همچنین چرخ‌های عقب بی‌ام‌و 730li  فرمان‌پذیر هستند. ظاهرا سدان لوکس بی‌ام‌و، تنها خودروی پلاک ملی است که این فناوری را در تعداد بالا برای مدل‌های 2017 و 2018 ارایه می‌دهد.

برای بازار ایران که طی مدتی نسبتا طولانی محروم از پیشرانه‌های V6 و V8 بوده است، عملکرد فنی 730li  با موتور 4 سیلندر خطی، قابل قبول محسوب می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6/5 تا 7 ثانیه، برای غالب خودروهای موجود در بازار کشورمان، غیرممکن است اما 730li  به راحتی این عملکرد را ارایه می‌دهد. معمولا راننده‌ی یک سدان پهن‌پیکر و لوکس نیز، نیازی به شتاب‌ بیشتر ندارد. سیستم دیفرانسیل عقب و میانگین مصرف سوخت پایین برای 730li  با قدرت و گشتاور قابل قبول، نکته‌ مثبت است.ضمن اینکه مالک خودرو یکی از بهترین گیربکس‌های دنیا از برند ZF آلمان را تجربه می‌کند.

از نام 730li می‌توان فاصله محوری بسیار خوب این خودرو را متوجه شد. بی‌ام‌و 730li نه‌تنها جادارتر از مدل‌های قبلی موجود در ایران مثل 750i و 740i است، بلکه رقیب دیگری هم ندارد. سرنشینان ردیف عقب  730li به لطف فاصله محوری 3,210 میلی‌متر، فضای عالی در جلوی زانو دارند. البته طول بدنه‌ی 5,268 میلی‌متر نیز برای تردد در شهرهای شلوغ و پارک خودرو، کمی‌ مشکل‌ساز است.

کپی لینک

قیمت 730li در مقایسه با سری 750i و 740i وارداتی

در بحث نکات منفی، مهم‌ترین موضوع قیمت 10 تا 12 میلیارد تومانی بی‌ام‌و 730li  دست دوم با کارکرد 50 تا 100 هزار کیلومتر است. پیش‌تر گفته شد که اندک نمونه‌های صفر کیلومتر، نزدیک به 20 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. شتاب و سرعت بی‌ام‌و 730li راضی‌کننده است اما مدل‌های قدیمی موجود در ایران از این نظر، بهتر هستند. مثلا بی‌ام‌و 750i موتور 8 سیلندر توربو 4/4 لیتری دارد و 407 اسب بخار قدرت با 600 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین نسخه‌ی 740i از موتور 3 لیتر V6 توربو، 326 اسب بخار و 450 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. هر دو مدل 750i و 740i در مسیر مستقیم، کمی پرشتا‌ب‌تر از 730li  هستند؛ ضمن اینکه به دلیل سال ساخت 2009 تا 2010 تقریبا نصف 730li  قیمت دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.