بی ام و 318 وارداتی طرح جانبازان؛ مشخصات و قیمت در ایران

پنج‌شنبه 5 بهمن 1402 - 14:48
مطالعه 10 دقیقه
BMW-3-Series-2023-1600-02
در طرح واردات خودروهای خارجی که به نام جانبازان بالای 50 درصد اجرا خواهد شد، بی‌ام‌و 318 مدل 2024 نیز دیده می‌شود. این محصول، احتمالا گران‌ترین...
تبلیغات

در طرح واردات خودروهای خارجی که به نام جانبازان بالای 50 درصد اجرا خواهد شد، بی‌ام‌و 318 مدل 2024 نیز دیده می‌شود. این محصول، احتمالا گران‌ترین خودروی وارداتی ایران در سال 1403 خواهد بود.

ثبت‌نام جانبازان در سه سطح ، شامل جانبازان ۷۰ درصد ویژه با سقف ارزش‌ خودروی وارداتی تا ۳۵ هزار یورو و سایر جانبازان ۷۰ درصد با سقف ارزش ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ الی ۶۹ درصد با سقف ارزش ۲۵ هزار یورو، از تاریخ چهارم  بهمن 1402 انجام می‌شود. این طرح ظاهرا 5 خودروی جدید، مطابق جدول ذیل خواهد داشت.

برند

نام محصول

شرکت عرضه کننده

ب ام و

۳۱۸i سدان

پرشیا خودرو

تویوتا

کمری هیبرید

برساوش

تویوتا

راو ۴ هیبرید

برساوش

فیات

۵۰۰X Hybrid

پارسیان موتور

نیسان

ایکس تریل

معین خودرو

خودروهای ساخت آلمان، از محبوب‌ترین محصولات صنعت حمل و نقل در سطح جهانی هستند. شهرت، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، پورشه، آئودی و فولکس واگن، بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند قیمت متوسط آن‌ها، بالاتر از مدل‌های مشابه ساخت ژاپن و امریکا محسوب می‌شود. از سویی دیگر، مالیات و عوارض گمرکی بر واردات خودرو، دست مردم را از مدل‌های آلمانی کوتاه کرده است. برخلاف بسیاری کشورهای دنیا، حتی ورود خودروهای دست دوم نیز به ایران ممنوع است. فراموش نکنیم، به دلیل قانون جدید منع واردات خودرو با قیمت پایه‌ی بیش از ۴۰ هزار دلار، عملا قشر متمول و ثروتمند جامعه هم نمی‌توانند از لذت رانندگی با محصولات آلمانی بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید:

سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایرانتویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

بی‌ام‌و (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانه‌های هواپیما، اولین محصولات بی‌ام‌و بودند. سپس از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بی‌ام‌و، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه افزایش یافت. بی‌ام‌و از دیرباز علاقه‌مند ساخت مدل‌های اسپرت و شرکت در مسابقات سرعت بو؛ اما با تأسیس دپارتمان M  مخفف نام کامل (BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصی‌سازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیر‌مجموعه‌ی بی‌ام‌و هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بی‌ام‌و موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، از محبوب‌ترین برندهای دنیا محسوب می‌شود.

طی چند دهه، سدان اندازه متوسط بی‌ام‌و سری 3 پرفروش‌ترین محصول شرکت سازنده بوده  و 318 ارزان‌ترین مدل از این مجموعه است. اولین نسخه‌ی سری 3، سال 1975 رونمایی شد و اتفاقا به ایران هم رسید. نسل‌های سوم تا ششم این خودرو نیز به کشورمان وارد شدند و حالا نسل هفتم با سهمیه جانبازان برای فروش به ثروتمندان ایرانی آماده می‌شود.

سالانه 380 تا 400 هزار دستگاه بی‌ام‌و سری 3 مونتاژ آلمان، چین، هند، مکزیک، تایلند، مالزی، اندونزی و برزیل به مشتریان سراسر جهان می‌رسد. احتمالا ارزان‌ترین نمونه ساخت چین، وارد ایران خواهد شد.

کپی لینک

طراحی ظاهری و نمای بیرونی بی‌ام‌و سری 3

یکی از مهم‌ترین نکات در سری 3 جدید، پای‌بندی به جلوپنجره‌ی سنتی بی‌ام‌و است. این موضوع، جذابیت سدان آلمانی برای علاقه‌مندان خودروهای اصیل را بیشتر می‌کند.

در نمای اصلی، چراغ‌های کشیده با ساختار دوگانه، هماهنگی بسیار خوب  با برش‌های بدنه دارند. لبه‌ی کاپوت عملا دیده نمی‌شود و به جلوپنجره می‌رسد. حجم‌دهی سپر، چندان پیچیده نیست اما انحنای جذاب زیر چراغ‌های جلو و جایگاه مخصوص مه‌شکن  را تامین می‌کند. ادوات پلاستیکی در نمای روبروی بی‌ام‌و سری 3 جدید دیده می‌شوند اما به سختی می‌توان از طراحی این خودرو، ایراد گرفت.

حالت ساده  با پرهیز از خطوط عمیق، در نمای جانبی بی‌ام‌و سری 3 دیده می‌شود. رینگ 18 اینچ با تایر فاق کوتاه 225x45 در نمای جانبی 318 وجود دارد. قاب پنجره‌ها سیاه است و راهنمای نصب‌شده روی آینه بغل، ظرافت خاص در طراحی یک خودروی آلمانی را نشان می‌دهد.

نمای پشت بی‌ام‌و  318 جدید، حس اسپرت و تهاجمی را به خوبی القا می‌کند. لبه‌ی کاپوت عقب و سپر، برجستگی جذابی دارند که همراه چراغ‌های باریک، شخصیت انتقامجو برای سری 3 ارایه می‌دهند. اگزوزهای دوگانه در طرفین این خودرو، داخل ادوات پلاستیکی نصب شده‌اند؛ اما نسخه‌های گران‌تر، مثل M3 دارای سپر تمام فلزی هستند.

بی‌ام‌و سری 3 جدید با طول 4,709 و عرض 1,827 و ارتفاع 1,442 میلی‌متر، همراه فاصله محوری 2,851 میلی‌متر تولید می‌شود.

کپی لینک

طراحی داخلی  و نمای کابین بی‌ام‌و 318

از سال 2020 به بعد، داشبورد سری 3 متحول شد و ضمن افزایش ابعاد نمایشگر اصلی، نوعی پیوستگی با پنل دیجیتال پشت فرمان، شکل گرفت.

دو خروجی هوای تهویه مطبوع در مرکز داشبورد، جلوپنجره‌ی بی‌ام‌و را تداعی می‌کنند. مدل 2023، فاقد دسته‌دنده است و صرفا جوی‌استیک مدور با کلیدهای متنوع، بین صندلی‌ها دیده می‌شوند. قاب کشویی ، دو جالیوانی و شارژر وایرلس را مخفی می‌کند. نمایشگر لمسی 14/9 اینچ و پنل دیجیتال 12/3 اینچ با ساختار  خمیده، برای سری 3 جدید ارایه می‌شود.

صندلی‌های بی‌ام‌و 318 حتی در ارزان‌ترین مدل، تمام چرم هستند. فضای سرنشینان در ردیف اول، قابل قبول است اما افراد بلند قد روی صندلی عقب، چندان راحت نیستند و جلوی زانو، فاصله‌ی کمی وجود دارد. این خودرو، 480 لیتر برای حمل بار داخل صندوق فراهم می‌کند.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی بی‌ام‌و 318

دو مدل 318i بنزینی و دیزل هیبریدی 318d با قدرت‌های مشابه وجود دارند. طبیعتا مدل بنزینی وارد ایران خواهد شد که رسما، ضعیف‌ترین مدل بی‌ام‌و سری 3 است. این خودرو از پیشرانه‌ی 2 لیتر توئین توربوشارژ مجهز به اینترکولر، 156 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. بی‌ام‌و 318 در زمان 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و همراه گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، نهایت سرعت 220 کیلومتر برساعت دارد.

سیستم Start-Stop  حالت رانندگی Eco و Pro و  Comfort  و Sport،  نشان دهنده باد لاستیک ها،  تنظیم برقی صندلی های جلو در 8 جهت همراه گرمکن، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو با خروجی عقب، آینه الکتروکرومیک، آینه جمع‌کن خودکار، حسگر نور و باران در بی‌ام‌و 318 ارایه می‌شوند.

کپی لینک

قیمت بی‌ام‌و 318 در بازار جهانی  و هزینه خرید ایران

حدود قیمت 318 در اروپا  35 هزار یورو است. حتی اگر نرخ ارز تا اوایل سال 1403 ثابت بماند، هزینه‌ی خرید این محصول نزدیک به 4/5 میلیارد تومان خواهد بود.  هم‌اکنون قیمت بی‌ام‌و 320 مدل 2014 با کارکرد 100 تا 150 هزار کیلومتر، 3/5 تا 4 میلیارد تومان است. برای نسخه‌های ساخت 2018، حدود قیمت 7 میلیارد تومان  وجود دارد.

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.