بی ام و

بی ام و تولید قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی را شروع کرد

بی‌ام‌و تولید قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی خود را شروع کرد. تا چند سال پیش افراد زیادی معتقد بودند هیدروژن سوختی برای آینده خواهد بود اما حالا به نظر می‌رسد با هجوم خودروهای الکتریکی به بازار این روند کاملاً تغییر کرده و هیدروژن شاید به جایگاه مدنظر قبلی نرسد. علیرغم این تغییر و تحولات، چندین خودروساز در حال کار روی قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی هستند. هیوندای و تویوتا جزو بزرگ‌ترین و مشهورترین برندها در این زمینه بوده و البته بی‌ام‌و نیز سرمایه‌گذاری مناسبی را روی این تکنولوژی انجام داده است.

این موضوع بار دیگر خودش را نشان می‌دهد زیرا ژرمن‌ها تولید قوای محرکه هیدروژنی را در مرکز خاص خود در مونیخ شروع کرده‌اند. به گزارش پدال و به نقل از carscoops، این قوای محرکه در ناوگانی کوچکی از کراس اوورهای iX5 هیدروژنی نصب خواهند شد تا کارهای مربوط به تست و بررسی آن‌ها از اواخر سال جاری میلادی شروع شود. قوای محرکه کراس اوور iX5 هیدروژنی از یک مجموعه سلول سوختی و دو تانک هیدروژن تشکیل می‌شود. مجموعه سلول سوختی واکنش شیمیایی را در زمان ترکیب هیدروژن با اکسیژن هوا انجام می‌دهد تا الکتریسیته تولید شود و این الکتریسیته برای شارژ باتری کارایی بکار می‌رود. باتری سپس پیشرانه الکتریکی ۳۶۸ اسب بخاری را پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب کراس اوور بی‌ام‌و می‌تواند بدون آسیب زدن به محیط‌زیست تردد کند.

اگرچه توضیحات بالا به‌صورت کاملاً ساده ارائه شدند اما بی‌ام‌و خاطرنشان می‌سازد سلول‌های سوخت مجزا از تویوتا تأمین می‌شوند و این دو خودروساز چندین سال است که همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند و سابقه همکاری در زمینه قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد. اولیور زیپس مدیرعامل بی‌ام‌و با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشته است:

قوای محرکه هیدروژنی نقشی کلیدی در رسیدن به وضعیت کربن خنثی در جاده‌ها دارد. بی‌ام‌و معتقد است خودروهای هیدروژنی به خوبی در کنار خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرند و تصویر حمل‌ونقل پاک در آینده را کامل می‌کنند

اخبار پیشین نشان می‌دادند بی‌ام‌و شاید محصولات هیدروژنی را عرضه کند و این موضوع در حال حاضر محتمل به نظر می‌رسد زیرا ژرمن‌ها گفته‌اند این تکنولوژی امیدهای زیادی را برای نسل بعدی محصولاتش زنده می‌کند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    نفهمیدم الان سوخته این پیشرانه چیه بنزین هیدروژن یا برق؟

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
    1. Dian

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (281 ديدگاه)

      از اکسایش هیدروژن در سلول گالوانی برق تولید میشه
      برق حاصل هم در پیشرانه برقی استفاده میشه

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
    2. حسین

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1350 ديدگاه)

      پدال عزیز
      کاش بجای کلمه پیشرانه، از کلمه موتور برای موتورهای برقی استفاده کنید. چون پیشرانه به معنی Engine هستش و موتور به معنی motor.

      پوریای عزیز، این قوای محرکه از سلول سوختی و موتور الکتریکی استفاده میکنه. سلول سوختی، یه وسیله برای تبدیل انرژی هستش. توی این وسایل، هیدروژن از مخزن به یک سمت سلول وارد میشه و سمت دیگه هم در معرض اکسیژن موجود در هوا قرار میگیره. هیدروژن و اکسیژن بوسیله کاتالیزور تبدیل به یون میشن (یعنی الکترونشون گرفته میشه). حالا دوتا اتم باردار داریم که بهشون میگیم یون. این یونها به سمت هم حرکت میکنن و به هم میرسن و مولکول آب تشکیل میشه. حالا برق از کجا به وجود میاد؟ همین حرکت یونها اعث ایجاد جریان الکتریکی میشه. به این ترتیب، بخار آب و الکتریسیته تولید میشه. بخار آب از اگزوز خارج میشه و الکتریسیته هم به باتری و موتور فرستاده میشه.

      مزیت این سیستم نسبت به باتری اینه که آسیب محیط زیستی (احتمالا) کمتر و سوختگیری سریعتر و میزان برد خیلی خوبی (نه الزاما بیشتر) ارائه میده. البته میزان برد میتونه بیشتر از باتری هم باشه، مخصوصا توی کامیونها. ضمن اینکه بنز و ب ام و رسما گفتن که ما معتقدیم آینده متعلق به هیدروژنه نه باتری.

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۲
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (508 ديدگاه)

        لذت بردیم از اطلاعات شما

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
        1. حسین

          ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1350 ديدگاه)

          مخلصم….

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    3. هیچکس

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (104 ديدگاه)

      مگه تریاکه که سوخته داشته باشه؟

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  2. ehsan.fa

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1663 ديدگاه)

    اگه تولید هیدروژن اقتصادی بشه از برقی بهتره ، فرقش با برقی ها اینکه آسیب خیلی خیلی کمتری به طبیعت وارد میشه ، مشکل، تولید هیدروژن هست که برق خیلی زیادی مصرف میکنه ، اگه عملی بشه پمپ هیدروژن ها هوا رو میکشن تو دستگاه و هیدروژن تولید میکنند همیشه و همجا در دسترس بدون نیاز به منبع ثانویه جهت انتقال هیدروژن ، اگه غولهای نفتی بزارند.

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۷
    1. meysam

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3379 ديدگاه)

      غولهای نفتی بشدت خواهان این تکنولوژی هستند
      چون بدون نیاز به تغییر اساسی زیرساختها و حتی جایگاههای عرضه، بجای سوخت فسیلی، هیدروژن تولید و عرضه میکنن

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۱
      1. ehsan.fa

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1663 ديدگاه)

        میثم عزیز در صورتی که بشه هیدروژن رو در سطح محلی تولید کرد دیگه به عرضه نیازی نیست همونجا در محل عرضه میشه و باعث از بین رفتن کسب و کار غولهای نفتی میشه ، و بهراد چرا نفتی ها از خداشون باشه این تکنولوژی بیاد هیدروژن یک اتم خیلی کوچیک با خاصیت انفجاری خیلی شدید هست که تمایل زیادی به واکنش دادن و ترکیب شدن داره به همین دلیل هیدروژن خالص در طبیعت اصلا وجود نداره دقیقا برعکس نفت و مشتقاتش ، هیدروژن به صورت دو اتمی یا همون دی هیدروژن قابلیت حمل و نگه داری خیلی پایینی داره و در مواجه با مولکول اکسیژن سریعا واکنش میده و به صورت انفجاری میسوزه ، من نمیدونم چرا میگین غولهای نفتی از خداشونه البته اینا رو از دبیرستان و یکمی هم دانشگاه یادم مونده اگه اشکالی داشتم شما تو کامنت ها اصلاح بکنید.
        ممنون

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
    2. بهراد

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (232 ديدگاه)

      غول های نفتی که از خداشونه. منتاها الان تمرکز همه رو برقی هاست و طول میکشه تا هیدروژن جا بیوفته ولی قطعا پیشرفت قابل توجهیه

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
  3. Si

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (433 ديدگاه)

    بی ام و =اوج مهندسی

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۹
    1. datsun

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2586 ديدگاه)

      اینو دیگه تویوتا کمکش کرد.

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱۶
      1. MAJking2

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (41 ديدگاه)

        نه بابا! جدی میگی.
        چیکار کردی که تویوتا این اصرار مخفی رو با شما به اشتراک گذاشته، نه با رسانه ها.

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۱۰
        1. phonix

          ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (612 ديدگاه)

          بی ام وه و تویوتا خیلی بهم نزدیک شدن اون از سوپرا اینم از هیدروژن بله متطمعنا بی ام وه از دانش و تجربیات تویوتا در این زمینه حداقل یکم استفاده کرده وقتی که باهاشون ماشین مشترک ساخته
          البته سود بیشتر رو هم داره بی ام وه می بره همکاری با تویوتا به عنوان بزرگترین خودرو ساز خیلی در کاهش هزینه تولید به دلیل تیراژ زیاد تویوتا دخیله
          از اون طرف هم با سر شکن شدن هزینه تحقیقات هردو طرف سود میکنن

          موافقم ۴
          مخالفم ۲
  4. soulsmaster

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در مورد سوخت هیدروژن،امنیت ان هست.هیدروژن بشدت اشتعال پذیر و خطرناک هست و حمل و نقل و نگه داری ان در باک خودرو و جایگاه های توزیع یک مشکل بزرگ و اساسی هست.

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. phonix

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (612 ديدگاه)

      تویوتا با هاش ماشین رالی ساخته دارن کیف میکنن باهاش
      دیگه فکر نکنم امنیت و ثبات موتور بیشتر از ماشین رالی بشه

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
    2. Amir

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (67 ديدگاه)

      هیدروژن هم پاکه هم عیب الکتریکی ها رو نداره اما کنترل انفجارش یکم سخته و همینطور گرونه به جز اون واقعا عالیه

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. حسین

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1350 ديدگاه)

        امیر جان، توی پیل سوختی قرار نیست هیدروژن منفجر بشه..

        موافقم ۶
        مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا