بیامو تولید قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی خود را شروع کرد. تا چند سال پیش افراد زیادی معتقد بودند هیدروژن سوختی برای آینده خواهد بود اما حالا به نظر میرسد با هجوم خودروهای الکتریکی به بازار این روند کاملاً تغییر کرده و هیدروژن شاید به جایگاه مدنظر قبلی نرسد. علیرغم این تغییر و تحولات، چندین خودروساز در حال کار روی قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی هستند. هیوندای و تویوتا جزو بزرگترین و مشهورترین برندها در این زمینه بوده و البته بیامو نیز سرمایهگذاری مناسبی را روی این تکنولوژی انجام داده است.
این موضوع بار دیگر خودش را نشان میدهد زیرا ژرمنها تولید قوای محرکه هیدروژنی را در مرکز خاص خود در مونیخ شروع کردهاند. به گزارش پدال و به نقل از carscoops، این قوای محرکه در ناوگانی کوچکی از کراس اوورهای iX5 هیدروژنی نصب خواهند شد تا کارهای مربوط به تست و بررسی آنها از اواخر سال جاری میلادی شروع شود. قوای محرکه کراس اوور iX5 هیدروژنی از یک مجموعه سلول سوختی و دو تانک هیدروژن تشکیل میشود. مجموعه سلول سوختی واکنش شیمیایی را در زمان ترکیب هیدروژن با اکسیژن هوا انجام میدهد تا الکتریسیته تولید شود و این الکتریسیته برای شارژ باتری کارایی بکار میرود. باتری سپس پیشرانه الکتریکی ۳۶۸ اسب بخاری را پشتیبانی میکند و به این ترتیب کراس اوور بیامو میتواند بدون آسیب زدن به محیطزیست تردد کند.
اگرچه توضیحات بالا بهصورت کاملاً ساده ارائه شدند اما بیامو خاطرنشان میسازد سلولهای سوخت مجزا از تویوتا تأمین میشوند و این دو خودروساز چندین سال است که همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند و سابقه همکاری در زمینه قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی به سال ۲۰۱۳ بازمیگردد. اولیور زیپس مدیرعامل بیامو با انتشار بیانیهای اظهار داشته است:
قوای محرکه هیدروژنی نقشی کلیدی در رسیدن به وضعیت کربن خنثی در جادهها دارد. بیامو معتقد است خودروهای هیدروژنی به خوبی در کنار خودروهای الکتریکی قرار میگیرند و تصویر حملونقل پاک در آینده را کامل میکنند
اخبار پیشین نشان میدادند بیامو شاید محصولات هیدروژنی را عرضه کند و این موضوع در حال حاضر محتمل به نظر میرسد زیرا ژرمنها گفتهاند این تکنولوژی امیدهای زیادی را برای نسل بعدی محصولاتش زنده میکند.
PURIYA
۱۱ شهریور ۱۴۰۱نفهمیدم الان سوخته این پیشرانه چیه بنزین هیدروژن یا برق؟
Dian
۱۱ شهریور ۱۴۰۱از اکسایش هیدروژن در سلول گالوانی برق تولید میشه
برق حاصل هم در پیشرانه برقی استفاده میشه
حسین
۱۱ شهریور ۱۴۰۱پدال عزیز
کاش بجای کلمه پیشرانه، از کلمه موتور برای موتورهای برقی استفاده کنید. چون پیشرانه به معنی Engine هستش و موتور به معنی motor.
پوریای عزیز، این قوای محرکه از سلول سوختی و موتور الکتریکی استفاده میکنه. سلول سوختی، یه وسیله برای تبدیل انرژی هستش. توی این وسایل، هیدروژن از مخزن به یک سمت سلول وارد میشه و سمت دیگه هم در معرض اکسیژن موجود در هوا قرار میگیره. هیدروژن و اکسیژن بوسیله کاتالیزور تبدیل به یون میشن (یعنی الکترونشون گرفته میشه). حالا دوتا اتم باردار داریم که بهشون میگیم یون. این یونها به سمت هم حرکت میکنن و به هم میرسن و مولکول آب تشکیل میشه. حالا برق از کجا به وجود میاد؟ همین حرکت یونها اعث ایجاد جریان الکتریکی میشه. به این ترتیب، بخار آب و الکتریسیته تولید میشه. بخار آب از اگزوز خارج میشه و الکتریسیته هم به باتری و موتور فرستاده میشه.
مزیت این سیستم نسبت به باتری اینه که آسیب محیط زیستی (احتمالا) کمتر و سوختگیری سریعتر و میزان برد خیلی خوبی (نه الزاما بیشتر) ارائه میده. البته میزان برد میتونه بیشتر از باتری هم باشه، مخصوصا توی کامیونها. ضمن اینکه بنز و ب ام و رسما گفتن که ما معتقدیم آینده متعلق به هیدروژنه نه باتری.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۲ شهریور ۱۴۰۱لذت بردیم از اطلاعات شما
حسین
۱۲ شهریور ۱۴۰۱مخلصم….
هیچکس
۱۱ شهریور ۱۴۰۱مگه تریاکه که سوخته داشته باشه؟
ehsan.fa
۱۱ شهریور ۱۴۰۱اگه تولید هیدروژن اقتصادی بشه از برقی بهتره ، فرقش با برقی ها اینکه آسیب خیلی خیلی کمتری به طبیعت وارد میشه ، مشکل، تولید هیدروژن هست که برق خیلی زیادی مصرف میکنه ، اگه عملی بشه پمپ هیدروژن ها هوا رو میکشن تو دستگاه و هیدروژن تولید میکنند همیشه و همجا در دسترس بدون نیاز به منبع ثانویه جهت انتقال هیدروژن ، اگه غولهای نفتی بزارند.
meysam
۱۱ شهریور ۱۴۰۱غولهای نفتی بشدت خواهان این تکنولوژی هستند
چون بدون نیاز به تغییر اساسی زیرساختها و حتی جایگاههای عرضه، بجای سوخت فسیلی، هیدروژن تولید و عرضه میکنن
ehsan.fa
۱۲ شهریور ۱۴۰۱میثم عزیز در صورتی که بشه هیدروژن رو در سطح محلی تولید کرد دیگه به عرضه نیازی نیست همونجا در محل عرضه میشه و باعث از بین رفتن کسب و کار غولهای نفتی میشه ، و بهراد چرا نفتی ها از خداشون باشه این تکنولوژی بیاد هیدروژن یک اتم خیلی کوچیک با خاصیت انفجاری خیلی شدید هست که تمایل زیادی به واکنش دادن و ترکیب شدن داره به همین دلیل هیدروژن خالص در طبیعت اصلا وجود نداره دقیقا برعکس نفت و مشتقاتش ، هیدروژن به صورت دو اتمی یا همون دی هیدروژن قابلیت حمل و نگه داری خیلی پایینی داره و در مواجه با مولکول اکسیژن سریعا واکنش میده و به صورت انفجاری میسوزه ، من نمیدونم چرا میگین غولهای نفتی از خداشونه البته اینا رو از دبیرستان و یکمی هم دانشگاه یادم مونده اگه اشکالی داشتم شما تو کامنت ها اصلاح بکنید.
ممنون
بهراد
۱۱ شهریور ۱۴۰۱غول های نفتی که از خداشونه. منتاها الان تمرکز همه رو برقی هاست و طول میکشه تا هیدروژن جا بیوفته ولی قطعا پیشرفت قابل توجهیه
Si
۱۱ شهریور ۱۴۰۱بی ام و =اوج مهندسی
datsun
۱۱ شهریور ۱۴۰۱اینو دیگه تویوتا کمکش کرد.
MAJking2
۱۱ شهریور ۱۴۰۱نه بابا! جدی میگی.
چیکار کردی که تویوتا این اصرار مخفی رو با شما به اشتراک گذاشته، نه با رسانه ها.
phonix
۱۱ شهریور ۱۴۰۱بی ام وه و تویوتا خیلی بهم نزدیک شدن اون از سوپرا اینم از هیدروژن بله متطمعنا بی ام وه از دانش و تجربیات تویوتا در این زمینه حداقل یکم استفاده کرده وقتی که باهاشون ماشین مشترک ساخته
البته سود بیشتر رو هم داره بی ام وه می بره همکاری با تویوتا به عنوان بزرگترین خودرو ساز خیلی در کاهش هزینه تولید به دلیل تیراژ زیاد تویوتا دخیله
از اون طرف هم با سر شکن شدن هزینه تحقیقات هردو طرف سود میکنن
soulsmaster
۱۱ شهریور ۱۴۰۱یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در مورد سوخت هیدروژن،امنیت ان هست.هیدروژن بشدت اشتعال پذیر و خطرناک هست و حمل و نقل و نگه داری ان در باک خودرو و جایگاه های توزیع یک مشکل بزرگ و اساسی هست.
phonix
۱۱ شهریور ۱۴۰۱تویوتا با هاش ماشین رالی ساخته دارن کیف میکنن باهاش
دیگه فکر نکنم امنیت و ثبات موتور بیشتر از ماشین رالی بشه
Amir
۱۱ شهریور ۱۴۰۱هیدروژن هم پاکه هم عیب الکتریکی ها رو نداره اما کنترل انفجارش یکم سخته و همینطور گرونه به جز اون واقعا عالیه
حسین
۱۱ شهریور ۱۴۰۱امیر جان، توی پیل سوختی قرار نیست هیدروژن منفجر بشه..